(Item • Exemplo contextual • Pegadinha IME)
1) much vs many — incontáveis x contáveis
Exemplo contextual:
How ___ time do we have to finish this experiment?
Pegadinha IME:
Tempo é incontável → much time. Não usar many time.
2) a few vs few — quantidade mínima x insuficiente
Exemplo contextual:
___ engineers understood the instructions correctly.
Pegadinha IME:
Poucos em sentido negativo → few engineers. Evite a few engineers.
3) a little vs little — escassez em incontáveis
Exemplo contextual:
We have ___ patience left to deal with these errors.
Pegadinha IME:
Escassez → little patience. Erro comum: a little patience (daria nuance positiva).
4) some vs any — afirmativa x negativa/condicional
Exemplo contextual:
Do you have ___ solution for this calculation?
Pegadinha IME:
Pergunta → any solution. Não usar some solution.
5) no / none — ausência total
Exemplo contextual:
There were ___ mistakes in the preliminary report.
Pegadinha IME:
Ausência absoluta → no mistakes.
6) plenty of — abundância
Exemplo contextual:
The laboratory has ___ equipment for all experiments.
Pegadinha IME:
Plural contável → plenty of equipment. Evite much equipment se contável.
7) several — plural contável
Exemplo contextual:
___ formulas were applied in the solution.
Pegadinha IME:
Plural contável → several formulas. Erro: much formulas.
8) a number of — plural com verbo plural
Exemplo contextual:
A number of students submitted their reports late.
Pegadinha IME:
Sujeito plural → verbo submitted deve concordar.
9) the number of — singular com verbo singular
Exemplo contextual:
The number of errors in the calculation ___ worrying.
Pegadinha IME:
Sujeito singular → verbo is. Evite are.
10) little / a little + of the — parte de um conjunto
Exemplo contextual:
Only a little of the data was analyzed for the report.
Pegadinha IME:
Uso correto → a little of the.
11) few / a few + of the — contáveis, parte de um grupo
Exemplo contextual:
Few of the students passed the preliminary exam.
Pegadinha IME:
“Few of the” indica parte específica do grupo.
12) too many / too much — excesso
Exemplo contextual:
There were ___ variables to consider for the experiment.
Pegadinha IME:
Plural contável → too many variables. Errado: too much variables.
13) enough — plural contável ou incontável
Exemplo contextual:
There isn’t ___ information to solve the problem.
Pegadinha IME:
Incontável → enough information. Plural contável: enough solutions.
14) all / most / some — abrangência
Exemplo contextual:
___ engineers attended the seminar.
Pegadinha IME:
Plural contável → All engineers. Evite singular.
15) both — dualidade contável
Exemplo contextual:
Both devices failed during the test.
Pegadinha IME:
Plural obrigatório → não usar Both device.
16) either / neither — alternativa ou negação singular
Exemplo contextual:
Neither solution provided the correct outcome.
Pegadinha IME:
Sujeito singular → verbo deve concordar.
17) several + plural contável — múltipla escolha
Exemplo contextual:
Several methods were tested before selecting the best one.
Pegadinha IME:
Plural contável → não usar much methods.
18) any — perguntas e negativas
Exemplo contextual:
Are there ___ errors in your calculation?
Pegadinha IME:
Pergunta → any errors. Errado: some errors.
19) no / none — negação absoluta
Exemplo contextual:
There were ___ discrepancies in the final report.
Pegadinha IME:
Ausência total → no discrepancies.
20) various — plural contável, generalização
Exemplo contextual:
Various approaches were discussed during the lecture.
Pegadinha IME:
Plural contável → sem artigo definido. Evite “the various approaches” se não houver contexto específico.
Nenhum comentário:
Postar um comentário