🟢Texto (1) – | Economic crisis increases consumption of rice and beans in Brazil | Folha de São Paulo – Internacional |
🟢Texto (2) – | Homeless crack addict revitalizes small square in downtown São Paulo | Folha de São Paulo – Internacional |
🟢Texto (3) – | “Cracolândia” drug addicts have already spread to more than 20 different areas in São Paulo | Folha de São Paulo – Internacional |
🟢Texto (4) – | It’s never too late to make changes to prevent diseases that ... | http://goo.gl/W3uCrU |
🟢Texto (5) – | Finding a taste of Japan in São Paulo’s Liberdade neighborhood | The Rio Times/Brazil News |
❑ TEXTO 1: Read the text and answer questions 25, 26 and 27:
Economic crisis increases consumption of rice and beans
in Brazil
Crise econômica aumenta consumo de arroz e feijão no Brasil
The economic crisis is making the Brazilian consumer
exchange meat for the traditional dish of rice and beans.
A crise econômica está fazendo o consumidor brasileiro trocar a carne pelo tradicional prato de arroz com feijão.
High
unemployment and falling incomes, together with the low
prices of these products, caused by good harvest, are
responsible for the increase in demand, __________ will be
15% to 20% this month, compared to the prediction for the
year.
O alto desemprego e a queda da renda, aliados aos baixos preços desses produtos, causados pela boa colheita, são responsáveis pelo aumento da demanda, __________ será de 15% a 20% neste mês, em relação à previsão para o ano.
The average consumption per capita is around 3, 5 kilos
of rice and 1, 5 kilo of beans.
O consumo médio per capita gira em torno de 3,5 quilos de arroz e 1,5 quilo de feijão.
GLOSSARY
*harvest = colheita
*average consumption = consumo médio
25 – Choose the alternative that best completes the blank
in the text:
(A) who
(B) which
(C) whom
(D) whose
(B) which
(C) whom
(D) whose
• Gabarito B
📢 COMANDO DA QUESTÃO (Leia o que a questão quer de você!):
🔹Questão clássica de "PRONOMES RELATIVOS" (Relative Pronouns), pede a alternativa que contém o pronome relativo que completa corretamente trecho do texto.
📝O QUE A QUESTÃO ESTÁ TESTANDO:
🔹Testa a compreensão do uso adequado de pronomes relativos, especialmente:
🔹A distinção entre “who”, “whom”, “whose” e “which”;
🔹O reconhecimento do antecedente correto do pronome relativo (neste caso, "the increase in demand" → coisa, não pessoa);
🔹O uso de orações relativas explicativas (non-defining relative clauses), marcado pela vírgula antes do pronome;
🔹A capacidade de analisar o papel sintático e semântico do pronome na oração.
📝FULL SENTENCE: FRASE COMPLETA COM O PRONOME ADEQUADO:
🔹"[...] are responsible for the increase in demand, which will be 15% to 20% this month, compared to the prediction for the year."
🔹são os responsáveis pelo aumento da demanda, que será de 15% a 20% neste mês, em relação à previsão para o ano.
🔎 Explicação:
🔹“Which” é um pronome relativo que se refere a "the increase in demand" (aumento da demanda).
🔹Está sendo usado para dar uma informação adicional sobre essa demanda – que ela será de 15% a 20% neste mês.
🔹A vírgula antes do "which" indica que estamos lidando com uma oração explicativa (non-defining clause).
📝ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
❌ Por que as outras estão erradas?
(A) ❌ERRADA
🔹"who" – usado para pessoas. "Demand" não é pessoa.
(B) ✅CORRETA
🔹which – usado para coisas. "Demand" é coisa.
(C) ❌ERRADA
🔹whom – também se refere a pessoas e é usado como objeto, não cabe aqui.
(D) ❌ERRADA
🔹whose – indica posse (ex: "whose prices are high"). Não faz sentido aqui porque "demand" não possui algo na frase.
26 – According to the text, the Brazilian consumer is _______.
a) changing rice and beans for meat
b) having more rice than beans on average
c) paying a very high price for rice and beans
d) reducing the demand for the traditional dish of rice and beans
b) having more rice than beans on average
c) paying a very high price for rice and beans
d) reducing the demand for the traditional dish of rice and beans
• Gabarito B
📢 COMANDO DA QUESTÃO (Leia o que a questão quer de você!):
🔹Questão clássica de "LEITURA INFERENCIAL" ("lê nas entrelinhas"), pede a alternativa que responde de acordo com o texto.
🔹Leitura inferencial é um tipo de leitura em que o leitor vai além do que está escrito literalmente no texto, usando pistas e informações implícitas para deduzir significados, intenções ou conclusões.
📝 O QUE A QUESTÃO ESTÁ TESTANDO?
🔹Leitura inferencial é um tipo de leitura em que o leitor vai além do que está escrito literalmente no texto, usando pistas e informações implícitas para deduzir significados, intenções ou conclusões.
📝ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
(A) ❌ERRADA
✖️ changing rice and beans for meat
✖️ está trocando arroz e feijão por carne.
🔎 Explicação:
🔹 Alternativa (a) está invertida. O texto afirma que os brasileiros estão trocando carne por arroz e feijão, e não o contrário.
🔎 Trecho do texto:
🔹The economic crisis is making the Brazilian consumer exchange meat for the traditional dish of rice and beans.
🔹A crise econômica está fazendo o consumidor brasileiro trocar a carne pelo tradicional prato de arroz com feijão.
🔁 Portanto, a alternativa (a) estaria correta se fosse invertida:
"changing meat for rice and beans"
(B) ✅CORRETA
🔹The Brazilian consumer is "having more rice than beans on average"
🔹O consumidor brasileiro está "consumindo mais arroz do que feijão, em média".
🔎 Explicação:
🔹 Alternativa (B) em conformidade com o texto, que diz claramente que, o consumo médio per capita gira em torno de 3,5 quilos de arroz e 1,5 quilo de feijão.
🔎 Trecho do texto:
🔹"[...] The average consumption per capita is around 3.5 kilos of rice and 1.5 kilo of beans."
🔹O consumo médio per capita é de aproximadamente [cerca de] 3,5 kg de arroz e 1,5 kg de feijão.
(C) ❌ERRADA
✖️ The Brazilian consumer is "paying a very high price for rice and beans".
✖️ O consumidor brasileiro está "pagando um preço muito alto pelo arroz e feijão".
🔎 Explicação:
🔹A alternativa (C) está completamente em desacordo com o texto, que diz claramente que os preços estão baixos, graças à boa colheita.
🔎 Trecho do texto:
🔹"[...] together with the low prices of these products, caused by good harvest".
🔹aliados aos baixos preços desses produtos, causados pela boa colheita.
(D) ❌ERRADA
✖️ The Brazilian consumer is "reducing the demand for the traditional dish of rice and beans".
✖️ O consumidor brasileiro está "reduzindo a demanda pelo prato tradicional de arroz e feijão".
🔎 Explicação:
🔹O texto mostra que a demanda está 📈 aumentando, não diminuindo.
27 – The words “is making”, underlined in the text, form a verb
in the __________.
(A) simple past(B) future tense
(C) simple present
(D) present progressive
• Gabarito D
📢 COMANDO DA QUESTÃO (Leia o que a questão quer de você!):
🔹Questão clássica de "TEMPO VERBAL CONTEXTUAL", pede a alternativa que contém o tempo verbal da forma verbal “is making”, que aparece sublinhada no texto.
📝 O QUE A QUESTÃO ESTÁ TESTANDO?
🔹Essa questão avalia a identificação do tempo verbal formado pelo uso de "is making".
🔹Mais especificamente, testa se o aluno reconhece:
🔹A estrutura do tempo verbal: sujeito + verbo "to be" no presente (is) + verbo principal com -ing (making);
🔹O nome do tempo verbal correspondente a essa estrutura: present progressive (também conhecido como present continuous);
🔹A função típica desse tempo verbal (ações em andamento no presente ou situações temporárias).
📝 TRECHO DO TRECHO:
🔹"[...] The economic crisis is making the Brazilian consumer"
🔹A crise econômica está fazendo com que o consumidor brasileiro...
🔎 Explicação:
🔹A forma "is making" segue esta estrutura:
🔹Verbo to be no presente (→ is).
🔹Verbo principal com -ing (→ making).
🔹Isso é a marca clara do tempo "Present Progressive", usado para descrever uma ação em progresso no momento da fala ou uma ação temporária.
📝ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
(A) ❌simple past
🔹“is making” não está no passado, mas sim no presente contínuo, então essa opção está incorreta.
🔹O simple past (passado simples) é usado para ações completas no passado. Exemplos:
(B) ❌future tense🔹She made a cake yesterday.
🔹He went to the store.
🔹A estrutura “is making” não indica futuro diretamente, então essa alternativa também está incorreta.
🔹O futuro normalmente aparece assim:
🔹"will + base verb" → She will make a cake.
🔹"going to base verb" → She is going to make a cake
(C) ❌simple present
🔹“is making” está no presente, sim, mas não é simple present, e sim present progressive.
🔹O simple present tem a forma básica do verbo:
🔹She makes a cake every day.
🔹They play soccer on weekends.
(D) ✅present progressive
🔹“Is making” segue exatamente esse padrão, ou seja, to be (am/is/are) + verb-ing.
🔹Exemplos:
🔹She is cooking right now.
🔹They are studying English..
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 28 and 29.
❑ TRADUÇÃO-TEXTO:
Homeless crack addict revitalizes small square in
downtown São Paulo
Morador de rua viciado em crack, revitaliza pequena praça no centro de São Paulo
Um morador de rua optou por ocupar seu tempo livre revitalizando uma pequena praça na esquina das avenidas São João e Duque de Caxias, no centro de São Paulo.
He planted
pau-brasil, palm, banana and avocado trees.
Ele plantou pau-brasil, palmeiras, bananeiras e abacateiros.
He also planted
boldo, sweet potatoes, beans, peppers and ornamental plants,
such as snake plants.
Também plantou boldo, batata doce, feijão, pimentão e plantas ornamentais, como plantas de cobra.
Residents noticed the square’s gradual
changes and congratulated the author for the modifications.
Os moradores perceberam as mudanças graduais da praça e parabenizaram o autor pelas modificações.
28 – Choose the alternative that is NOT in the Simple Past:
a) A man has chosen to occupy his free time revitalizing a
square.
b) People congratulated the man for the gradual changes in the square.
c) He planted a number of pau-brasil, palm and banana trees.
d) Residents noticed the square’s changes.
b) People congratulated the man for the gradual changes in the square.
c) He planted a number of pau-brasil, palm and banana trees.
d) Residents noticed the square’s changes.
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - VERB TENSES :
Escolha a alternativa que NÃO está no Simple Past:
a) A man has chosen to occupy his free time revitalizing a square. (PRESENT PERFECT = has + Past Participle)
• has chosen (optou, preferiu) /hæz ˈtʃoʊ.zən/
b) People congratulated the man for the gradual changes in the square. (PAST SIMPLE = forma verbal com sufixo -ED)
• congratulated (congratularam, parabenizaram) /kən'ɡrætʃ.ə.leɪt/)
c) He planted a number of pau-brasil, palm and banana trees. (PAST SIMPLE = forma verbal com sufixo -ED)
• planted (plantou) /plænt)
d) Residents noticed the square’s changes. (PAST SIMPLE = forma verbal com sufixo -ED)
• noticed (perceberam) /'noʊ.t̬ɪst)
29 – The words “small”, “sweet” e “ornamental”, underlined in the text, are __________.
(A) nouns
(B) adverbs
(C) pronouns
(D) adjectives
(B) adverbs
(C) pronouns
(D) adjectives
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - NOUNS PHRASES & ADJECTIVES :
>> SENTENÇA :
• "[... ] A homeless man has chosen to occupy his free time revitalizing a small square on the corner of avenues São João and Duque de Caxias, in downtown São Paulo.
• Um morador de rua optou por ocupar seu tempo livre revitalizando uma pequena praça na esquina das avenidas São João e Duque de Caxias, no centro de São Paulo.
- NOUN PHRASE = a small square (uma pequena praça)
- ADJECTIVE= SMALL /smɑːl/
>> SENTENÇA :
• "[... ] He also planted boldo, sweet potatoes, beans, peppers and ornamental plants, such as snake plants.
• Também plantou boldo, batata doce, feijão, pimentão e plantas ornamentais, como plantas de cobra.
- NOUN PHRASE = sweet potatoes (batata doce)
- ADJECTIVE= SWEET /swiːt/
>> SENTENÇA :
• "[... ] He also planted boldo, sweet potatoes, beans, peppers and ornamental plants, such as snake plants.
• Também plantou boldo, batata doce, feijão, pimentão e plantas ornamentais, como plantas de cobra.
- NOUN PHRASE = ornamental plants (plantas ornamentais)
- ADJECTIVE= ORNAMENTAL /ˌɔː.nəˈmen.təl/ (decorativo, de enfeite)
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 30, 31 and 32:
“Cracolândia” drug addicts have already spread to more than 20 different areas in São Paulo
Viciados em drogas da “Cracolândia” já se espalharam por mais de 20 áreas diferentes de São Paulo
Five days after a police operation in Cracolândia (Crackland) in the center of São Paulo, drug addicts have spread to various parts of the region, such as Paulista avenue, as well as the space underneath the João Goulart overpass, which is also known as the Minhocão.
Cinco dias depois de uma operação policial na Cracolândia, no centro de São Paulo, dependentes químicos se espalharam por vários pontos da região, como a Avenida Paulista, bem como o espaço sob o viaduto João Goulart, também conhecido como o Minhocão.
The officers from the GCM (the Metropolitan Civil Guard) have accompanied the movement of those who belonged to the “flow” (fluxo) – a term used to describe outdoor areas where people negotiate and consume drugs.
Os policiais da GCM (Guarda Civil Metropolitana) têm acompanhado a movimentação daqueles que pertenciam ao “fluxo” – termo usado para descrever áreas externas onde as pessoas negociam e consomem drogas.
GLOSSARY:
- overpass = viaduto, elevado
30 – The verbs “have spread” and “have accompanied”, underlined in the text, are in the __________.
(A) simple past
(B) future tense
(C) present perfect
(D) past progressive
(B) future tense
(C) present perfect
(D) past progressive
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - GRAMMAR - VERB TENSES :
The verbs “have spread” and “have accompanied”, underlined in the text, are in the present perfect.
(A) simple past
(B) future tense
(C) present perfect
(D) past progressive
(B) future tense
(C) present perfect
(D) past progressive
>> SENTENÇA:
- "[...] Five days after a police operation in Cracolândia (Crackland) in the center of São Paulo, drug addicts have spread to various parts of the region".
- Cinco dias após operação policial na Cracolândia (Cracolândia), no centro de São Paulo, dependentes químicos espalharam-se por vários pontos da região
- ESTRUTURA VERBAL = have spread (PRESENT PORFECT)
- FORMAÇÃO = have/has + Past Participle.
- USO = para indicar ações que começaram no passado e se prolongam até o presente.
>> SENTENÇA:
- "[...] The officers from the GCM (the Metropolitan Civil Guard) have accompanied the movement of those who belonged to the “flow” (fluxo) – a term used to describe outdoor areas where people negotiate and consume drugs.
- Os guardas da GCM (Guarda Civil Metropolitana) acompanharam a movimentação daqueles que pertenciam ao “fluxo” – termo usado para descrever áreas externas onde as pessoas negociam e consomem drogas.
- ESTRUTURA VERBAL = have accompanied (PRESENT PORFECT)
- FORMAÇÃO = have/has + Past Participle.
- USO = para indicar ações que começaram no passado e se prolongam até o presente.
31 – The words “after”, “in”, “of” and “from”, in bold in the text, are __________.
(A) articles
(B) adverbs
(C) pronouns
(D) prepositions
(C) pronouns
(D) prepositions
Comentários e Gabarito D
• "in” /ɪn/ (em)(preposição)
• "of” /əv/ (de, da)(preposição)
• "from” /frɒm/ (desde, a partir de, a partir da)(preposição)
32 – The sentence “People negotiate and consume drugs”, in the Passive Voice is:
(A) Drugs are negotiated and consumed.
(B) Drugs were negotiated and consumed.
(C) Drugs will be negotiated and consumed.
(D) Drugs had been negotiated and consumed.
(B) Drugs were negotiated and consumed.
(C) Drugs will be negotiated and consumed.
(D) Drugs had been negotiated and consumed.
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - GRAMMAR - ACTIVE VOICE & PASSIVE VOICE :
The sentence “People negotiate and consume drugs”,
in the Passive Voice is:
(A) Drugs are negotiated and consumed. (Present Simple, Passive Voice)
(B) Drugs were negotiated and consumed. (Past Simple, Passive Voice)
(C) Drugs will be negotiated and consumed. (Future Simple, Passive Voice)
(D) Drugs had been negotiated and consumed. (Past Perfect, Passive Voice)
>> SENTENÇA:
- “People negotiate and consume drugs”,
- TEMPO VERBAL = PRESENT SIMPLE IN ACTIVE VOICE (negotiate).
- TEMPO VERBAL = PRESENT SIMPLE IN PASSIVE VOICE (are negotiated).
- Drugs are negotiated and consumed.
❑ TEXTO: Read the text and answer question 33:
I am from New Zealand, which is _____ country that is in _____ Pacific Ocean. Wellington is _____ name of _____ capital of my country.
33 – Choose the best alternative to complete the blanks in the text.
(A) a – a – a – the
(B) the – a – a – the
(C) a – the – the – the
(D) the – a – the – the
(B) the – a – a – the
(C) a – the – the – the
(D) the – a – the – the
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
Questão de gramática, e exige do aluno o conhecimento do uso contextual dos artigos "A" e "THE, ou seja, o artigo "A” é usado quando falamos de algo que não é único, não é exclusivo "A MAN", ao passo que, “The” é usado quando falamos de algo que é único, é exclusivo, "THE MAN".
I am from New Zealand, which is a country that is in the Pacific Ocean. Wellington is the name of the capital of my country. Eu sou da Nova Zelândia, que é um país que fica em o Oceano Pacífico. Wellington é o nome de a capital de o meu país.
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 34, 35, 36 and 37:
It's never too late to make changes to prevent diseases that may end your flying career. And becoming healthier doesn’t mean you have to make major changes. Here are some tips on what you can do today to keep yourself in the air for years to come. Nunca é tarde para fazer mudanças para prevenir doenças que podem encerrar sua carreira de piloto. E tornar-se mais saudável não significa que você precise fazer grandes mudanças. Aqui estão algumas dicas sobre o que você pode fazer hoje para se manter no ar nos próximos anos.
- take the stairs instead of riding the elevator; suba as escadas em vez de pegar o elevador;
- limit red meat; limitar a carne vermelha;
- consume more vegetables; consumir mais vegetais;
- wear UV-blocking sunglasses; use óculos de sol com proteção UV;
- walk more; ande mais;
- try a yoga class; experimente uma aula de ioga;
- don’t smoke; não fume;
- drink a lot of water; beber muita água;
- find an activity that you love after retirement. encontre uma atividade que você adora após a aposentadoria.
Fonte:http://goo.gl/W3uCrU Acess 30/05/2017
34 – According to the text, in order to live a healthy life for years, you should __________.
(A) eat a lot of red meat
(B) ride the elevator all the time
(C) find a hobby that you enjoy, after you retire
(D) consume many candies and cakes during the day
(B) ride the elevator all the time
(C) find a hobby that you enjoy, after you retire
(D) consume many candies and cakes during the day
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
Segundo o texto, para viver uma vida saudável durante anos, você deveRIA __________.
(A) eat a lot of red meat comer muita carne vermelha
(B) ride the elevator all the time andar de elevador o tempo todo
(C) find a hobby that you enjoy, after you retire encontrar um hobby de que você goste, depois de se aposentar
(D) consume many candies and cakes during the day consumir muitos doces e bolos durante o dia
(C) find a hobby that you enjoy, after you retire encontrar um hobby de que você goste, depois de se aposentar
(D) consume many candies and cakes during the day consumir muitos doces e bolos durante o dia
➭ TRECHO QUE JUSTIFICA:
• "[...] find an activity that you love after retirement."
• encontre uma atividade que você adora após a aposentadoria..
➭ KEY WORDS:
• retirement (aposentadoria)
35 – In the sentence “It’s never too late to make changes to prevent diseases that may end your flying career”, the modal verb “may” expresses __________.
(A) ability
(B) necessity
(C) deduction
(D) possibility
(C) deduction
(D) possibility
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - MODAL VERB /ˈmoʊ.dəlvɝːb/:
Na sentença
“It’s never too late to make changes to prevent diseases that may end your flying career”, “Nunca é tarde demais para fazer mudanças para prevenir doenças que PODEM acabar com a sua carreira de piloto”,
o verbo modal “MAY” expressa POSSIBILIDADE.
(A) ability (capacidade, habilidade)
36 – The adjective "healthier", underlined in the text, is a ________.
(A) superlative
(B) comparative of equality
(C) comparative of inferiority
(D) comparative of superiority
(B) comparative of equality
(C) comparative of inferiority
(D) comparative of superiority
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - GRAMMAR - COMPARATIVE FORM /kəm'per.ə.t̬ɪv fɔːrm/:
• "healthier"
(1) Adjetivo com sufixo -ER caracteriza a COMPARATIVE FORM (EASIER, LONGER, NICER, etc).
(2) HEALTHIER é a forma comparativa do adjetivo original HEALTHY (oposto de "sick").
(3) HEALTHIER (THAN) é um COMPARATIVO DE SUPERIORIDADE.
(4) AS HEALTY AS é um COMPARATIVO DE IGUALDADE.(3) LESS HEALTY (THAN) é um COMPARATIVO DE INFERIORIDADE.
37 – The word "yourself", in bold in the text, is a _______ pronoun.
(A) personal
(B) reflexive
(C) possessive
(D) demonstrative
(B) reflexive
(C) possessive
(D) demonstrative
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 38 and 39:
A ______ fact about Australia is that one Australian family in three (that’s approximately 33%) speak another language, apart from English.
38 – Choose the best alternative to complete the blank in the text.
(A) surprises
(B) surprised
(C) surprising
(D) surprisingly
(B) surprised
(C) surprising
(D) surprisingly
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - PARTICIPIAL ADJECTIVES :
Escolha a melhor alternativa para completar a lacuna do texto.
(A) surprises (verbo)
(B) surprised (adjetivo participial presente)
(B) surprised (adjetivo participial presente)
(C) surprising (adjetivo participial presente)
(D) surprisingly (advérbio)
(D) surprisingly (advérbio)
>> SENTENÇA:
- A surprising fact about Australia is that one Australian family in three (that’s approximately 33%) speak another language, apart from English.
- Um fato surpreendente (= não esperado) sobre a Austrália é que uma em cada três famílias australianas (aproximadamente 33%) fala outra língua, além do inglês.
- Contextualmente, cabe o adjetivo participial presente "Surprising" (surpreendente) e não participial passado "Surprised" (surpreendido).
- "Surprising" descreve o substantivo "FATO" como algo que causa a surpresa das pessoas.
- Um fato surpreendente deixa alguém surpreendido.
>> DICA SEMÂNTICA: Algo que é "A-ing" deixa você "A-ed".
(Fonte: www.grammar.cl):
39 – The word “approximately”, in bold in the text, means
a) exactly
b) roughly
c) precisely
d) undoubtedly
b) roughly
c) precisely
d) undoubtedly
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - SYNONYM /'sɪn.ə.nɪm/ :
A palavra “approximately”(aproximadamente), em negrito no texto, significa
a) exactly exatamente
❑ TEXTO: Read the text and answer question 40.
Finding a taste of Japan in São Paulo’s Liberdade neighborhood
Conhecendo o sabor do Japão no bairro da Liberdade, em São Paulo
Since most of the products are imported directly from Japan, and many do not contain a Portuguese ingredient version, shop owners and employees are always at hand for a quick translation. Como a maioria dos produtos é importada diretamente do Japão e muitos não contêm a versão dos ingredientes em português, lojistas e funcionários estão sempre à disposição para uma tradução rápida.
Fonte: The Rio Times/Brazil News
40 – The words “at hand”, underlined in the text, mean _____.
(A) busy
(B) distant
(C) worried
(D) available
(B) distant
(C) worried
(D) available
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TEXTO: Read the text and answer question 41.
Good day! My name is Sheila. I’m from Melbourne, Australia. My ____ is from Montreal, Canada. We live in Sydney. A lot of ____ living in Australia come from other ____.
41 – Choose the best alternative to complete the blanks in the text:
(A) husband – peoples – country
(B) husband – people – countries
(C) husbands – persons – country
(D) husbands – person – countries
(B) husband – people – countries
(C) husbands – persons – country
(D) husbands – person – countries
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
➦ A 1ª LACUNA é seguida de verbo (is) na 3ªps , portanto, o substantivo deve estar no singular ➜ HUSBAND.
➦ A 2ª LACUNA é precedida do quantificador "A LOT OF"(muitos,muitas) que no contexto, determina substantivo no plural ➜ PEOPLE(pessoas).
➦ A 3ª LACUNA é precedida do adjetivo "OTHER"(outros) que no contexto, determina o substantivo no plural ➜ COUNTRIES(paises).
*country ➜ countries.
➦ A 2ª LACUNA é precedida do quantificador "A LOT OF"(muitos,muitas) que no contexto, determina substantivo no plural ➜ PEOPLE(pessoas).
➦ A 3ª LACUNA é precedida do adjetivo "OTHER"(outros) que no contexto, determina o substantivo no plural ➜ COUNTRIES(paises).
*country ➜ countries.
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 42, 43, 44 and 45.
My neighbors love Christmas, but I don’t. In fact, if I can be completely honest, I hate Christmas. Maybe it’s because Christmas was always a little depressing when I was a young boy. Anyway, my neighbors really love Christmas and every year they decorate the inside and outside of their house with big, bright lights. This year, however, they really exaggerated: their lights are so bright that I can’t sleep at night! Tomorrow I am going to speak to my neighbors and ask that the lights __________ reduced or removed.
42 – Choose the best alternative to complete the blank in the text.
a) be
b) are
c) were
d) have been
b) are
c) were
d) have been
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
43 – According to the text, the narrator doesn’t like Christmas, possibly because __________.
a) it was not a happy time of the year when he was growing up
b) it reminds him that life is short and that time passes by quickly
c) his religious beliefs are different from the people in his neighborhood
d) it makes him feel bad that his house is not decorated with Christmas lights
b) it reminds him that life is short and that time passes by quickly
c) his religious beliefs are different from the people in his neighborhood
d) it makes him feel bad that his house is not decorated with Christmas lights
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
Segundo o texto, o narrador não gosta do Natal, possivelmente porque __________.
a) it was not a happy time of the year when he was growing up não foi uma época feliz do ano quando ele estava crescendo
b) it reminds him that life is short and that time passes by quickly lembra que a vida é curta e que o tempo passa rápido
c) his religious beliefs are different from the people in his neighborhood suas crenças religiosas são diferentes das pessoas de sua vizinhança
d) it makes him feel bad that his house is not decorated with Christmas lights ele se sente mal porque sua casa não está decorada com luzes de Natal
b) it reminds him that life is short and that time passes by quickly lembra que a vida é curta e que o tempo passa rápido
c) his religious beliefs are different from the people in his neighborhood suas crenças religiosas são diferentes das pessoas de sua vizinhança
d) it makes him feel bad that his house is not decorated with Christmas lights ele se sente mal porque sua casa não está decorada com luzes de Natal
44 – The word “anyway”, underlined in the text, was used to __________.
a) indicate a place that does not exist
b) return to a previous topic in the text
c) state the good or bad quality of something
d) mention the time at which something happened
b) return to a previous topic in the text
c) state the good or bad quality of something
d) mention the time at which something happened
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - ADVERB - ANYWAY :
A palavra “anyway”(como eu estava dizendo, voltando ao assunto), sublinhada no texto, foi utilizada para
a) indicate a place that does not exist indicar um lugar que não existe
b) return to a previous topic in the text retornar a um tópico anterior do texto
c) state the good or bad quality of something afirmar a boa ou má qualidade de algo
d) mention the time at which something happened mencionar o momento em que algo aconteceu
c) state the good or bad quality of something afirmar a boa ou má qualidade de algo
d) mention the time at which something happened mencionar o momento em que algo aconteceu
45 – The word “can”, in bold in the text, expresses ________.
(A) quality
(B) permission
(C) prohibition
(D) importance
(B) permission
(C) prohibition
(D) importance
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TEXTO: Read the text and answer questions 46, 47 and 48.
The pilot of a Beech Baron airplane noticed that one of his engines was on fire. He contacted the nearest air traffic control center to ask for help.
The voice __________ the radio answered, “This is the Control Tower. "Please inform your altitude".
The pilot replied, "We are at 30,000 feet".
46 – Choose the best alternative to complete the blank in the text.
(A) on
(B) for
(C) into
(D) until
(B) for
(C) into
(D) until
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
47 – The word “inform”, in bold in the text, is a verb in the __________.
(A) infinitive
(B) imperative
(C) subjunctive
(D) passive voice
(B) imperative
(C) subjunctive
(D) passive voice
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
48 – The correct way of writing the cardinal number 30,000 using words is __________.
(A) third thousand
(B) thirty thousand
(C) thirteen thousand
(D) thirtieth thousand
(B) thirty thousand
(C) thirteen thousand
(D) thirtieth thousand
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :