domingo, 31 de março de 2013

UFSC – COPERVE – 1999 – VESTIBULAR – LÍNGUA INGLESA – UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA – PROVA COM GABARITO & TEXTOS TRADUZIDOS.

❑ Welcome back to another post!

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESAUFSC-1999-VESTIBULAR.
❑ ORGANIZADORhttps://coperve.ufsc.br/
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 12 Questions / True False Options.
 Text (1) – How do you know what an English teenager is saying? | Speak Up |
 Text (2) – Move Up | 
 Text (3) – Cartoon The Authoritative Calvin and Hobbes |
 Text (4) – How do you know what an English teenager is saying? | Speak Up |  
 PROVA:
 TEXT 1:
 TEXT 2:
 TEXT 3:
 TEXT 4:
 TRADUÇÃO - TEXT 1:
How do you know what an English teenager is saying?
Como é que se sabe o que um adolescente inglês está dizendo?
Teen jargon changes so often that it can be hard to keep up.
O jargão dos adolescentes muda com tanta frequência que pode ser difícil de acompanhar.
But a survey of school children by Oxford Dictionaries has uncovered some of their usage. If you are "eggy", it means you're stressed, if you are "chonged", you are tired.       
Mas uma pesquisa realizado pela Oxford Dictionaries a crianças em idade escolar revelou algumas das suas utilizações. Se estiveres "eggy", significa que estás stressado, se estiveres "chonged", estás cansado. 
When asked how you are "hanging", you are being asked about how you arefeeling. The correct reply would be either "high"(happy) or "low"(sad). If you have had a good time, then you are "bonkers" and your day will have been "buzzing" or "dogs"! (excellent).
Quando lhe perguntam como está "hanging", estão a perguntar-lhe como se sente. A resposta correcta seria "high" (feliz) ou "low" (triste). Se se divertiu, então está "bonkers" e o seu dia terá sido "buzzing" ou "dogs"! (excelente).
Some words, such as "bogging"(horrible), "boyf"(boyfriend) and "top banana"(excellent) that were popular last year, are already out favour.
Algumas palavras, tais como "bogging" (horrível), "boyf" (namorado) e "top banana" (excelente), que foram populares no ano passado, já estão fora de moda.
From: Speak Up. Julho 1998 - no 137 From: Speak Up. Julho 1998 - no 137
01 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Which of the following titles best summarize(s) the topic of the text? Select the CORRECT proposition(s).

01. The teenage culture of pop music.
02. A survey of adult language.
04. Teen-speak.
08. The adolescents and their jargon.
16. American children versus British adolescents.
32. Conflicts and stress.
• ANSWER (12)
◼ 01. The teenage culture of pop music.(A cultura adolescente da música pop.)
◼ 02. A survey of adult language.(Um levantamento da linguagem adulta.)
 04. Teen-speak.(Fala de adolescente.)
 08. The adolescents and their jargon.(Os adolescentes e o jargão deles.)
◼ 16. American children versus British adolescents.(Crianças americanas versus adolescentes britânicos.)
◼ 32. Conflicts and stress.(Conflitos e estresse.)

02 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Select the  CORRECT  proposition(s) according to the text.

01. A survey has shown the way the English teenagers speak.
02. Boys and girls differ about the usage of their language.
04. Some words used  by teenagers one year ago are now out favour.
08. British adolescents are not allowed to use jargon in the pubs.
16. Most people like slangs.
32. A book gives information on where the teenagers can use jargon.
• ANSWER (05)
 01. A survey has shown the way the English teenagers speak.(Uma pesquisa mostrou o modo como os adolescentes ingleses falam.)
◼ 02. Boys and girls differ about the usage of their language.(Meninos e meninas diferem sobre o uso de sua língua.)
 04. Some words used  by teenagers one year ago are now out favour.(Algumas palavras usadas por adolescentes há um ano agora estão fora de moda.)
◼ 08. British  adolescents are not allowed to use jargon in the pubs.(Adolescentes britânicos não podem usar jargões nos pubs.)
◼ 16. Most people like slangs.(A maioria das pessoas gosta de gírias.)
◼ 32. A book gives information on where the teenagers can use jargon.(Um livro fornece informações sobre onde os adolescentes podem usar o jargão.)

03 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Complete the following sentence according to the text.
Typical teenage language...

01. appears in a special edition of the Oxford Dictionary.
02. might be difficult to understand sometimes.
04. can express different feelings and opinions.
08. is used only in negative contexts.
16. changes very frequently.
• ANSWER (22)
Complete the following sentence according to the text.
Typical teenage language(Linguagem típica da adolescência)...
◼ 01. appears in a special edition of the Oxford Dictionary.(aparece em uma edição especial do Oxford Dictionary.)
 02. might be difficult to understand sometimes.(pode ser difícil de entender às vezes.)
 04. can express different feelings and opinions.(pode expressar sentimentos e opiniões diferentes.)
◼ 08. is used only in negative contexts.(é usado apenas em contextos negativos.)
 16. changes very frequently.(muda com muita freqüência.)

04 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Considering the topic of the text, select the ending(s) that can meaningfully finish it.

01. The survey revealed different aspects of our town.
02. Finally we could  say that English teenagers don't like slangs.
04. However, can we say that all their jargon changes so quickly?
08. Therefore they are not going to say different words anymore.
16. Of course British people hate speaking.
32. As we can see, some teen jargon changes very fast.
• ANSWER (36)
Considering the topic of the text, select the ending(s) that can meaningfully finish it.(Considerando o tópico do texto, selecione a(s) finalização(ões) que podem significativamente terminá-lo.
◼ 01. The survey revealed different aspects of our town.(A pesquisa revelou diferentes aspectos da nossa cidade.)
◼ 02. Finally we could  say that English teenagers don't like slangs.(Finalmente, podemos dizer que os adolescentes ingleses não gostam de gírias.)
 04. However, can we say that all their jargon changes so quickly?(No entanto, podemos dizer que todo o seu jargão muda tão rapidamente?)
◼ 08. Therefore they are not going to say different words anymore.(Portanto, eles não vão mais dizer palavras diferentes.)
◼ 16. Of course British people hate speaking.(Claro que os britânicos odeiam falar.)
 32. As we can see, some teen  jargon changes very fast.(Como podemos ver, alguns jargões adolescentes mudam muito rápido.)

 TRADUÇÃO - TEXT 2:
Dear Maria,
Querida Maria,
It's good to hear you may want to visit  ____ (1) United States.
I think September is the best time to come.
É bom saber que queres visitar os Estados Unidos.
Acho que setembro é a melhor época para vir.
It's _____ (2) quite warm, _____ (3) there may be some rain, and it might be a bit cold _____ (4) the evening, so bring a sweater.
Costuma estar bastante calor, embora possa chover um pouco e possa estar um pouco frio à noite, por isso traga um agasalho.
Best of all, there won't be so many tourists.
O melhor de tudo é que não haverá muitos turistas.    
You _____ (5) like to stay in  youth  hostels, which  are pretty cheap and convenient.
Você pode gostar de ficar em albergues da juventude, que são muito baratos e convenientes.
When you get to the U.S., give _____ (6) a call - I might be able to take some time off and go around with you!
Quando chegar aos Estados Unidos, ligue-me - talvez eu possa tirar algum tempo livre e possa sair com você!
Let me know if there's anything else I can do.
I hope this is useful,
       Take care,                          
       Benita
Avisa-me se houver mais alguma coisa que eu possa fazer.
Espero que isto seja útil,
       Cuide-se,                          
       Benita
From: Move Up - Pre-intermediate Simon Greenall Heinemann, 1997
05 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Read the letter Benita wrote to Maria and select the CORRECT proposition(s) to complete the gaps.

01. the(1) - usually(2) - although(3) - in(4) - may(5) - me(6)
02. __(1) - frequently(2) - therefore (3) - for(4) - ought(5) -my(6)
04. a(1) - very(2) - despite(3) - on(4) - have(5) - I(6)
08. the(1) - often(2) - however(3) - in(4) - might(5) - me(6)
16. an(1) - very(2) - never(3) - for(4) - may(5) - mine(6)
👍 Comentários e Gabarito  01+08=(09) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*Leia a carta que Benita escreveu para Maria e selecione a(s) proposição(ções) CORRETA(s) para completar as lacunas.
* "It's good to hear you may want to visit the United States."
(É bom saber que você pode querer visitar os Estados Unidos.)
* "It's usually/often quite warm,"
(É geralmente/muitas vezes bastante quente,)
* "although/however there may be some rain,"
(embora/no entanto possa haver alguma chuva,)
* "and it might be a bit cold in the evening, so bring a sweater."
(e pode ser um pouco frio à noite, então leve um suéter.)
* "You may like to stay in youth hostels, which are pretty cheap and convenient."
(Você pode gostar de ficar em albergues da juventude, que são muito baratos e convenientes.)
* "When you get to the U.S., give me a call "
(Quando você chegar aos EUA, ligue para mim)

06 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

In her letter to Maria, Benita...


01. says it is very good to be a tourist.
02. invites Maria to stay with her.
04. says it doesn't rain in September.
08. asks Maria to telephone her when she arrives.
16. offers additional help.

• ANSWER (24)
In her letter to Maria, Benita...
(Em sua carta para Maria, Benita)
◼ 01. says it is very good to be a tourist.
(diz que é muito bom ser turista.)
◼ 02. invites Maria to stay with her.
(convida Maria para ficar com ela.)
◼ 04. says it doesn't rain in September.
(diz que não chove em setembro.)
 08. asks Maria to telephone her when she arrives.
(pede para Maria telefonar para ela quando ela chegar.)
 16. offers additional help.
(oferece ajuda adicional.)

07 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Maria  wrote  to   Benita   to  ask  some  questions about  her  trip  to the United States.
Which of the questions below did Benita answer in the letter?

01. What type of clothes should I bring?
02. Where can I stay?
04. How much money will I need?
08. When might be the best time to come?
16. What might the weather be like?
32. Who will be waiting for me at the airport?
• ANSWER (27)
Which of the questions below did Benita answer in the letter?
(Quais das perguntas abaixo Benita respondeu na carta?)
01. What type of clothes should I bring?(Que tipo de roupa devo levar?)
02. Where can I stay?(Onde posso ficar?)
◼ 04. How much money will I need?(Quanto dinheiro precisarei?)
08. When might be the best time to come?(Quando pode ser a melhor época para vir?)
16. What might the weather be like?(Como poderia estar o tempo?)
◼ 32. Who will be waiting for me at the airport?(Quem estará me esperando no aeroporto?)
❑ TEXTOLeia a tirinha a seguir e responda às questões 08, 09 e 10.
From:The Authoritative Calvin and Hobbes by Bill Watterson Universal Press Syndicate,1990
08 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Select the proposition (s) that CORRECTLY completes (complete) the following sentence, according to the meaning of the cartoon.
 
Calvin invented a story because he ...

01. was in a hurry to go to his friend's house.
02. was afraid of extra-terrestrials.
04. didn't want his mother to see him eating cookies.
08. wanted to fool his mother in order to eat cookies.
16. didn't want to take a bath.
32. wanted his mother to go out of the house.

 👍  Comentários e Gabarito  44 
TÓPICO - ELEMENTOS VERBAIS E NÃO-VERBAIS, INFERÊNCIA:
Calvin invented a story because he
Calvin inventou uma história porque ele
01. was in a hurry to go to his friend's house. estava com pressa para ir para a casa de seu amigo. (ERRADA)
02. was afraid of extra-terrestrials. estava com medo de extra-terrestres. (ERRADA)
04. didn't want his mother to see him eating cookiesnão queria que sua mãe o visse comendo biscoitos. (CORRETA)
08. wanted to fool his mother in order to eat cookiesqueria enganar sua mãe para comer biscoitos. (CORRETA)
16. didn't want to take a bath. não queria tomar banho. (ERRADA)
32. wanted his mother to go out of the house
queria que sua mãe saísse de casa. (CORRETA)

• TRADUÇÃO-TEXTO:
CALVIN: Quick mom! Aliens just landed in the backyard! Mãe, depressa! Os alienígenas acabaram de pousar no quintal!
CALVINYou go on out! I'll guard the cookies in the kitchen!
Vai lá fora! Vou guardar os biscoitos na cozinha!
CALVINQuick! Hurry! Rápido! Pressa!
CALVIN: She's not buying this. Ela não está acreditando nisso.
MÃECalvin, just how dumb do you think I am? Calvin, quão bôba você acha que eu sou?

09 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

Select the CORRECT statement(s) according to the meaning of the cartoon.

01. Calvin's mother was very dumb.
02. Calvin said that the aliens didn't want to talk to his mother.
04. The mother didn't believe her son's story.
08. The boy's mother finally did what he was asking her to do.
16. Calvin offered to take care of the cookies.
32. The truth is that there were no aliens in the back yard.

 👍  Comentários e Gabarito  52 
TÓPICO - ELEMENTOS VERBAIS E NÃO-VERBAIS, INFERÊNCIA:
Select the CORRECT statement(s) according to the meaning of the cartoon.
Selecione a (s) afirmação(ões) CORRETA(S) de acordo com o significado do cartoon.
01. Calvin's mother was very dumb. A mãe do Calvin era muito bôba. (ERRADA)
02. Calvin said that the aliens didn't want to talk to his mother. Calvin disse que os alienígenas não queriam falar com sua mãe. (ERRADA)
04. The mother didn't believe her son's storyA mãe não acreditou na história do filho. (CORRETA)
08. The boy's mother finally did what he was asking her to do. A mãe do menino finalmente fez o que ele pedia.
16. Calvin offered to take care of the cookiesCalvin se ofereceu para cuidar dos biscoitos. (CORRETA)
32. The truth is that there were no aliens in the back yard. A verdade é que não havia alienígenas no quintal. 
(CORRETA)

10 – (UFSC-COPERVE-1999-VESTIBULAR)

When Calvin thinks: "She's not buying this", he realizes that...

01. his mother didn't have money to buy cookies.
02. she wasn't going to the back yard.
04. he wasn't going to have the cookies.
08. the aliens weren't going to wait for his mother.
16. his lie didn't convince his mother.
32. his mother didn't know how dangerous aliens could be.

 👍  Comentários e Gabarito  22 
TÓPICO - ELEMENTOS VERBAIS E NÃO-VERBAIS, INFERÊNCIA:
When Calvin thinks: "She's not buying this", he realizes that...
Quando Calvin pensa: "Ela não está comprando isso", ele percebe que)
01. his mother didn't have money to buy cookies. sua mãe não tinha dinheiro para comprar biscoitos. (ERRADA)
02. she wasn't going to the back yardela não estava indo para o quintal. (CORRETA)
04. he wasn't going to have the cookiesele não ia ter os biscoitos. (CORRETA)
08. the aliens weren't going to wait for his mother. os alienígenas não esperariam por sua mãe. (ERRADA)
16. his lie didn't convince his mothermentira dele não convenceu sua mãe. (CORRETA)
32. his mother didn't know how dangerous aliens could be. 
a mãe dele não sabia como alienígenas perigosos podiam ser. (ERRADA)
 TEXT 4:
1
Dear Pearl,
Everyone in my class is thin. Everyone except me. I wish I could lose some weight.
Querida Pearl,
Todos na minha turma são magros. Todos menos eu. Quem me dera perder peso.
2.
Dear Pearl,
I want to go to college and study engineering, but I'm having problems with math this year.
Querida Pearl,
Quero ir para a faculdade e estudar engenharia, mas estou tendo problemas com matemática este ano.
3.
Dear Pearl,
My friends often buy expensive clothes - and they look great! I wish I could also buy beautiful clothes.
Querida Pearl,
Os meus amigos compram frequentemente roupas caras - e e ficam ótimas! Quem me dera que eu também pudesse comprar roupas bonitas.
4.
Dear Pearl,
I asked a girl to go to the movies with me and we had a great time, but now she won't talk to me. What can I do now? I'd really like her to be my girlfriend.
Querida Pearl,
Convidei uma garota para ir ao cinema comigo e nos divertimos muito, mas agora ela não quer falar comigo. O que eu posso fazer agora? Eu realmente gostaria que ela fosse minha namorada.
👉  Questão   11 
These are parts of letters written to a magazine for teenagers.  Each one is about one kind of problem. Which proposition(s) shows(show) the main idea of the letters, according to their sequence?
01. shyness(1) - appearance(2) - drugs(3) - school(4)
02. parents(1) - friends(2) - alcohol(3) -money(4)
04. appearance(1) - school(2) - money(3) - opposite sex(4)
08. hygiene(1) - shyness(2) - parents(3) - drugs(4)
16. friends(1) - appearance(2) - opposite sex(3) - shyness(4)
👍 Comentários e Gabarito   
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
01. shyness(1) - appearance(2) - drugs(3) - school(4)
02. parents(1) - friends(2) - alcohol(3) -money(4)
04. appearance(1) - school(2) - money(3) - opposite sex(4)
08. hygiene(1) - shyness(2) - parents(3) - drugs(4)
16. friends(1) - appearance(2) - opposite sex(3) - shyness(4)
👉  Questão   12 
Which proposition(s) contains(contain) CORRECT endings
01.
Should I go on a diet?  (1)
I'm worried because I might fail.  (2)
But I just don't have enough money for that.  (3)
Is there anything I could do to call her attention?  (4)
02.
In my class everybody likes to go to the movies.  (1)
My parents always try to be kind to people.  (2)
Every time I go downtown I spend some money.  (3)
All the girls I know prefer tall boys.  (4)
04.
Is there any special advice you could give me?  (1)
The teacher doesn't explain the subject  well enough.  (2)
Do you think it's a good idea to look for a job to solve my problem?  (3)
I think it's very difficult to understand the girls.  (4)
08.
But I just can't resist chocolate!  (1)
If I don't pass, I will get in trouble.  (2)
Everything I wear is old and out-of-date.  (3)
But now I've found out she's in love with somebody else.  (4)
👍 Comentários e Gabarito   
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:

Nenhum comentário:

Postar um comentário