segunda-feira, 24 de dezembro de 2018

UNESP – 2016 – VESTIBULAR – 2º SEMESTRE –2ª FASE – LÍNGUA INGLESA – UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO – GABARITO & TEXTOS TRADUZIDOS.

 PROVA DE LÍNGUA INGLESA: UNESP-2016-VESTIBULAR-2º SEMESTRE-2ª FASE-12/06/2016.

 ESTRUTURA-PROVA:
➭ 04 Questions.
 Text (1) – Can you see a duck or a rabbit? Apparently this optical illusion says a lot about your creativity | www.news.com.au |
 Text (2) – Gender Inequality Index (GII) | http://hdr.undp.org |
 PROVA:
 TEXT Leia o texto para responder, em português, à questão 01.
Can you see a duck or a rabbit? Apparently this optical illusion says a lot about your creativity

Michael Morrow

February 15, 2016
    More than 100 years after it was first created, this image is once again sparking a huge reaction after being shared on social media. Some see a rabbit and some see a duck, but some people can see both alternatively. The drawing first appeared in a German magazine in 1892 and was first used by American psychologist Joseph Jastrow soon after.
    UK’s Independent reports that Jastrow used the image to make the point that perception is not only what one sees but also a mental activity. Jastrow’s research was based on how quickly one can see the second animal and how fast participants could change their perception of the drawing to switch between the two animals. His research suggests the quicker you can do this, the more creative you are.
    This optical illusion is just one of many that have gone viral on social media over the past year.
(www.news.com.au. Adaptado.)
 TRADUÇÃO - TEXT 1:
Can you see a duck or a rabbit? Apparently this optical illusion says a lot about your creativity
Consegue ver um pato ou um coelho? Aparentemente esta ilusão óptica diz muito sobre a sua criatividade
Michael Morrow
February 15, 2016
Michael Morrow
15 de fevereiro de 2016
This classic optical illusion says a lot about
your brain, psychologists claim.
Esta ilusão óptica clássica diz muito sobre
o teu cérebro, dizem os psicólogos.
More than 100 years after it was first created, this image is once again sparking a huge reaction after being shared on social media. Some see a rabbit and some see a duck, but some people can see both alternatively. The drawing first appeared in a German magazine in 1892 and was first used by American psychologist Joseph Jastrow soon after.
Mais de 100 anos depois de ter sido criada pela primeira vez, esta imagem está mais uma vez a suscitar uma enorme reação depois de ter sido partilhada nas redes sociais. Alguns vêem um coelho e alguns vêem um pato, mas algumas pessoas podem ver ambos alternativamente. O desenho apareceu pela primeira vez em uma revista alemã em 1892 e foi usado pela primeira vez pelo psicólogo americano Joseph Jastrow logo depois.
UK’s Independent reports that Jastrow used the image to make the point that perception is not only what one sees but also a mental activity. Jastrow’s research was based on how quickly one can see the second animal and how fast participants could change their perception of the drawing to switch between the two animals. His research suggests the quicker you can do this, the more creative you are.
O Independent do Reino Unido relata que Jastrow usou a imagem para afirmar que a percepção não é apenas o que se vê, mas também uma atividade mental. A pesquisa de Jastrow foi baseada em quão rapidamente se pode ver o segundo animal e quão rápido os participantes poderiam mudar sua percepção do desenho para alternar entre os dois animais. Sua pesquisa sugere que o mais rápido você pode fazer isso, mais criativo você é.
This optical illusion is just one of many that have gone viral on social media over the past year.
Esta ilusão óptica é apenas uma das muitas que se tornaram virais nas redes sociais no último ano.

01
 – (UNESP-2016-VESTIBULAR-2º SEMESTRE-2ª FASE)
O que o psicólogo Joseph Jastrow pretendia comprovar com sua pesquisa e no que ela se baseou?
👍 Resposta     
Afirmar que a percepção não é apenas o que se vê, mas também uma atividade mental.
➭ A pesquisa de Jastrow foi baseada em quão rapidamente se pode ver o segundo animal e quão rápido os participantes poderiam mudar sua percepção do desenho para alternar entre os dois animais.
 TEXT 2: Leia o texto para responder, em português, às questões de 02 a 04.

Gender Inequality Index (GII)

    Gender inequality remains a major barrier to human development. Girls and women have made major strides since 1990, but they have not yet gained gender equity. The disadvantages facing women and girls are a major source of inequality. All too often, women and girls are discriminated against in health, education, political representation, and labour market – with negative repercussions for development of their capabilities and their freedom of choice.
    The GII is an inequality index. It measures gender inequalities in three important aspects of human development – reproductive health, measured by maternal mortality ratio and adolescent birth rates; empowerment, measured by proportion of parliamentary seats occupied by females and proportion of adult females and males aged 25 years and older with at least some secondary education; and economic status, expressed as labour market participation and measured by labour force participation rate of female and male populations aged 15 years and older. The GII is built on the same framework as the IHDI (Inequality-adjusted Human Development Index) – to better expose differences in the distribution of achievements between women and men. It measures the human development costs of gender inequality, thus the higher the GII value the more disparities between females and males and the more loss to human development.
    The GII sheds new light on the position of women in 155 countries; it yields insights in gender gaps in major areas of human development. The component indicators highlight areas in need of critical policy intervention and it stimulates proactive thinking and public policy to overcome systematic disadvantages of women.
(http://hdr.undp.org. Adaptado.)
 TRADUÇÃO - TEXT 2:
Gender Inequality Index (GII)
Índice de Desigualdade de Gênero (GII)
Gender inequality remains a major barrier to human development. Girls and women have made major strides since 1990, but they have not yet gained gender equity. The disadvantages facing women and girls are a major source of inequality. All too often, women and girls are discriminated against in health, education, political representation, and labour market – with negative repercussions for development of their capabilities and their freedom of choice.
A desigualdade de gênero continua sendo uma grande barreira ao desenvolvimento humano. Meninas e mulheres fizeram grandes progressos desde 1990, mas ainda não conquistaram a equidade de gênero. As desvantagens enfrentadas por mulheres e meninas são uma importante fonte de desigualdade. Com demasiada frequência, mulheres e meninas são discriminadas na saúde, educação, representação política e mercado de trabalho – com repercussões negativas para o desenvolvimento de suas capacidades e sua liberdade de escolha.
The GII is an inequality index. It measures gender inequalities in three important aspects of human development – reproductive health, measured by maternal mortality ratio and adolescent birth rates; empowerment, measured by proportion of parliamentary seats occupied by females and proportion of adult females and males aged 25 years and older with at least some secondary education; and economic status, expressed as labour market participation and measured by labour force participation rate of female and male populations aged 15 years and older. The GII is built on the same framework as the IHDI (Inequality-adjusted Human Development Index) – to better expose differences in the distribution of achievements between women and men. It measures the human development costs of gender inequality, thus the higher the GII value the more disparities between females and males and the more loss to human development.
O GII é um índice de desigualdade. Mede as desigualdades entre homens e mulheres em três aspectos importantes do desenvolvimento humano - a saúde reprodutiva, medida pela taxa de mortalidade materna e pelas taxas de natalidade na adolescência; o empoderamento, medido pela proporção de assentos parlamentares ocupados por mulheres e pela proporção de mulheres e homens adultos com 25 anos ou mais com pelo menos algum ensino secundário; e o estatuto econômico, expresso como participação no mercado de trabalho e medido pela taxa de participação na força de trabalho das populações feminina e masculina com 15 anos ou mais. O GII baseia-se no mesmo quadro que o IHDI (Índice de Desenvolvimento Humano Ajustado às Desigualdades) - para melhor expor as diferenças na distribuição dos resultados entre homens e mulheres. Mede os custos da desigualdade entre homens e mulheres em termos de desenvolvimento humano, pelo que quanto mais elevado for o valor do GII, maiores serão as disparidades entre homens e mulheres e maiores serão os prejuízos para o desenvolvimento humano.
The GII sheds new light on the position of women in 155 countries; it yields insights in gender gaps in major areas of human development. The component indicators highlight areas in need of critical policy intervention and it stimulates proactive thinking and public policy to overcome systematic disadvantages of women.
O GII lança uma nova luz sobre a situação das mulheres em 155 países e permite conhecer as disparidades entre homens e mulheres nas principais áreas do desenvolvimento humano. Os indicadores que o compõem destacam as áreas que necessitam de uma intervenção política crítica e estimulam o pensamento proativo e as políticas públicas para ultrapassar as desvantagens sistemáticas das mulheres.

02 – (UNESP-2016-VESTIBULAR-2º SEMESTRE-2ª FASE)
Em que áreas há, geralmente, discriminação de mulheres e de meninas e quais são as suas consequências?
👍 Resposta     
➭ Nas áreas de saúde e educação.
➭ Repercussões negativas para o desenvolvimento de suas capacidades e sua liberdade de escolha.
03 – (UNESP-2016-VESTIBULAR-2º SEMESTRE-2ª FASE)
Em termos de situação econômica, como a desigualdade de gênero se expressa e como é medida?

👍 Resposta     
➭ Expressa através da participação no mercado de trabalho.
 Medida pela taxa de participação na força de trabalho das populações feminina e masculina com 15 anos ou mais.

04 – (UNESP-2016-VESTIBULAR-2º SEMESTRE-2ª FASE)
Segundo o último parágrafo, para que serve o Índice de Desigualdade de Gênero (GII)?
👍 Resposta     
➭ O GII lança uma nova luz sobre a situação das mulheres em 155 países e permite conhecer as disparidades entre homens e mulheres nas principais áreas do desenvolvimento humano.

Nenhum comentário:

Postar um comentário