sexta-feira, 7 de dezembro de 2018

PUCRS – 2019 – VESTIBULAR DE VERÃO – LÍNGUA INGLESA – PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL – PROVA COM GABARITO & TEXTOS TRADUZIDOS.

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESAPUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO-02/12/2019.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
➭ 10 Multiple Choice Questions / 4 Options Each Question.
➭ Text (1) – Being a Better Online Reader | www.newyorker.com |
➭ Text (2) – Rip Van Winkle Summary | Calvin and Hobbes | www.supersummary.com | www.bookreports.info |
 PROVA:
 GABARITO:
 TRADUÇÃO - TEXTO 1:
Being a Better Online Reader
Ser um melhor leitor em linha
Soon after Maryanne Wolf published "Proust and the Squid," a history of the science and the development of the reading brain from antiquity to the twenty-first century, she began to receive letters from readers. Hundreds of them. While the backgrounds of the writers varied, a theme began to emerge: the more reading moved online, the less students seemed to understand.
Pouco depois de Maryanne Wolf ter publicado "Proust and the Squid", uma história da ciência e do desenvolvimento do cérebro leitor desde a antiguidade até ao século XXI, começou a receber cartas de leitores. Centenas delas. Embora as origens dos escritores fossem variadas, começou a surgir um tema: quanto mais a leitura se tornava online, menos os alunos pareciam compreender.
There were the architects who wrote to her about students who relied so heavily on ready digital information that they were unprepared to address basic problems on-site. There were the neurosurgeons who worried about the "cut-and-paste chart mentality" that their students exhibited, missing crucial details because they failed to delve deeply enough into any one case. And there were, of course, the English teachers who lamented that no one wanted to read Henry James anymore.
Havia os arquitetos que lhe escreviam sobre os estudantes que dependiam tanto da informação digital pronta que não estavam preparados para resolver problemas básicos no local. Havia os neurocirurgiões que se preocupavam com a "mentalidade de cortar e colar gráficos" que os seus alunos exibiam, deixando escapar pormenores cruciais por não se aprofundarem o suficiente num determinado caso. E havia, claro, os professores de inglês que lamentavam o facto de já ninguém querer ler Henry James.
As the letters continued to pour in, Wolf experienced a growing realization: reading had changed profoundly. She called the rude awakening her "Rip van Winkle moment," and decided that it was important enough to warrant another book. What was going on with these students and professionals? Was the digital format to blame for their superficial approaches, or was something else at work?
À medida que as cartas continuavam a chegar, Wolf teve uma perceção crescente: a leitura tinha mudado profundamente. Chamou a este rude despertar o seu "momento Rip van Winkle" e decidiu que era suficientemente importante para justificar outro livro. O que é que se passava com estes estudantes e profissionais? Seria o formato digital o culpado pelas suas abordagens superficiais, ou haveria algo mais em jogo?
Certainly, as we turn to online reading, the physiology of the reading process itself shifts; we don’t read the same way online as we do on paper. Reading involves factors not usually acknowledged. The contrast of pixels, the layout of the words, the concept of scrolling versus turning a page, the physicality of a book versus the ephemerality of a screen, the ability to hyperlink and move from source to source within seconds online – all these variables translate into a different reading experience.
É certo que, à medida que nos voltamos para a leitura em linha, a fisiologia do próprio processo de leitura muda; não lemos em linha da mesma forma que lemos em papel. A leitura envolve factores que normalmente não são reconhecidos. O contraste dos pixéis, a disposição das palavras, o conceito de folhear ou virar uma página, a fisicalidade de um livro ou a efemeridade de um ecrã, a capacidade de estabelecer hiperligações e de passar de uma fonte para outra em segundos em linha - todas estas variáveis se traduzem numa experiência de leitura diferente.
The screen, for one, seems to encourage more skimming behavior: when we scroll, we tend to read faster but less deeply, as a way of coping with an overload of information. On screen, people browse and scan to look for keywords, and to read in a less linear, more selective fashion, instead of concentrating more on just following the text. We become tired from the constant need to filter out hyperlinks and possible distractions. And our eyes may grow fatigued from the constantly shifting screens, layouts, colors, and contrasts, so the reading approach needs to adjust, taking mental and physical energy __________.
A tela, por exemplo, parece estimular um comportamento mais folheado: quando rolamos, tendemos a ler mais rápido, mas com menos profundidade, como forma de lidar com uma sobrecarga de informações. Na tela, as pessoas navegam e digitalizam para procurar palavras-chave e para ler de forma menos linear e mais seletiva, em vez de se concentrar mais em apenas seguir o texto. Ficamos cansados com a necessidade constante de filtrar hiperlinks e possíveis distrações. E nossos olhos podem ficar cansados com as telas, layouts, cores e contrastes em constante mudança; portanto, a abordagem de leitura precisa ser ajustada, consumindo energia mental e física __________.
"As children move more toward an immersion in digital media, we have to figure out ways to read deeply in this new environment", said Wolf. She has decided that, despite all her training in deep reading, she, too, needs some outside help. To finish her book, she has ensconced herself in a small village in France with shaky mobile reception and shakier Internet. Faced with the endless distraction of the digital world, she has chosen to tune out just a bit of it. She’s not going backward; she’s merely adapting.
“À medida que as crianças avançam mais para uma imersão na mídia digital, temos que descobrir maneiras de ler profundamente neste novo ambiente”, disse Wolf. Ela decidiu que, apesar de todo o treinamento em leitura profunda, ela também precisa de ajuda externa. Para terminar seu livro, ela se refugiou em um pequeno vilarejo na França com sinal de celular instável e internet ainda mais instável. Confrontada com a interminável distração do mundo digital, ela optou por desligar um pouco disso. Ela não está retrocedendo; ela está apenas adaptando-se.
Adapted from:https://www.newyorker.com/
science/maria-konnikova/being-a-better-online-reader
41 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
The sentence that would end paragraph 5 is
A) Their physical materiality mattered for basic comprehension.
B) However, we need to do things much faster when we read online.
C) Hence, skilled readers would rather read online.
D) Digital reading may come at a cost to understanding, analyzing, and evaluating a text.
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
The sentence that would end paragraph 5 is
*Alternativa (A): Their physical materiality mattered for basic comprehension.(Sua materialidade física era importante para a compreensão básica.)
*Alternativa (B): However, we need to do things much faster when we read online.(No entanto, precisamos fazer as coisas muito mais rápido quando lemos online.)
• Sentença (b) não faz sentido no texto.
*Alternativa (C): Hence, skilled readers would rather read online.(Portanto, leitores experientes preferem ler online.)
• Sentença (c) não faz sentido no texto.
*Alternativa (D): Digital reading may come at a cost to understanding, analyzing, and evaluating a text.
"[...] And our eyes may grow fatigued from the constantly shifting screens, layouts, colors, and contrasts, so the reading approach needs to adjust, taking mental and physical energy. Digital reading may come at a cost to understanding, analyzing, and evaluating a text."
(E nossos olhos podem ficar cansados com as telas, layouts, cores e contrastes que mudam constantemente, de modo que a abordagem da leitura precisa se ajustar, consumindo energia mental e física. A leitura digital pode ter um custo para a compreensão, análise e avaliação de um texto.)

42 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
After reading text 1 we can say that its main aim is to show
A) similarities and differences of online reading and in print reading.
B) the challenges of online reading and think of how to prepare new generations for that.
C) how concerned neurosurgeons are about people’s reading skills in the face of technology.
D) how concerned writers are regarding the complex process of online reading affecting their future book sales.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
After reading text 1 we can say that its main aim is to show...
*Alternativa (A): similarities and differences of online reading and in print reading.
*Alternativa (B): the challenges of online reading and think of how to prepare new generations for that.(os desafios da leitura online e pensar em como preparar as novas gerações para isso.
)
*Alternativa (C): how concerned neurosurgeons are about people’s reading skills in the face of technology.
*Alternativa (D): how concerned writers are regarding the complex process of online reading affecting their future book sales.(como os escritores estão preocupados com o complexo processo de leitura online que afeta suas vendas futuras de livros.)

43 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Read the statements below.
I. Good reading in print doesn’t necessarily mean good reading on-screen.
II. Wolf does not believe that we can learn to read online as deeply as we once did on paper.
III. Scrolling encourages readers to skim through the text.
IV. Wolf herself has experienced the effects of the digital media.
According to the text, the only correct statements are
A) I and II.
B) III and IV.
C) I, III and IV.
D) II, III and IV.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*Sentença (I): Good reading in print doesn’t necessarily mean good reading on-screen.
*Sentença (II): Wolf does not believe that we can learn to read online as deeply as we once did on paper.
*Sentença (III): Scrolling encourages readers to skim through the text.
*Sentença (IV): Wolf herself has experienced the effects of the digital media.

44 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Consider the question below.
“Was the digital format to blame for their superficial approaches, or was something else at work?”(lines
24-26).
From this question we can infer that
A) those whose jobs are stressful tend to have superficial approaches.
B) the superficial approaches can be attributed to too many pop-up windows.
C) there might be another reason leading to the superficial approaches rather than the digital format.
D) the digital format is accountable for the superficial approaches when readers are working on something else while reading.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*Alternativa (A): those whose jobs are stressful tend to have superficial approaches.
*Alternativa (B): the superficial approaches can be attributed to too many pop-up windows.
*Alternativa (C): there might be another reason leading to the superficial approaches rather than the digital format.(pode haver outro motivo que leva a abordagens superficiais em vez do formato digital.)
*Alternativa (D): the digital format is accountable for the superficial approaches when readers are working on something else while reading.

45 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Select the alternative in which the two words have the same grammatical function of “reading” (line 03)
A) reading (line 07) – following (line 43)
B) missing (line 14) – reading (line 20)
C) growing (line 20) – reading (line 28)
D) awakening (line 21) – reading (line 52)
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
A) reading (line 07) – following (line 43)
B) missing (line 14) – reading (line 20)
C) growing (line 20) – reading (line 28)
D) awakening (line 21) – reading (line 52)

46 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Consider the meaning of “as” in “As the letters continued to pour in, Wolf experienced a growing realization: reading had changed profoundly.” (lines 19 and 20) and in the segments below:
I. “we don’t read the same way online as we do on paper” (lines 28 and 29)
II. “when we scroll, we tend to read faster but less deeply, as a way of coping with an overload of information” (lines 38-40)
III. “As children move more toward an immersion in digital media, we have to figure out ways to read deeply in this new environment.” (lines 49-51)
The segment(s) in which the meaning of “as” is closest to the one in lines 19 and 20 is/are only
A) I.
B) III.
C) I and II.
D) II and III.
 👍   Gabarito    B  
TÓPICO – GRAMMAR – "AS" as a 
CONJUNCTION – "À PROPORÇÃO QUE" :
SENTENÇA("AS" é conjunção - conecta 2 orações)
 As the letters continued to pour in, Wolf experienced a growing realization: reading had changed profoundly.
 À PROPORÇÃO QUE as cartas continuavam a chegar, Wolf experimentava uma percepção crescente: a leitura havia mudado profundamente.
= No contexto da sentença acima, "AS" conecta duas frases e faz uma relação de PROPORCIONALIDADE NAS MUDANÇAS SIMULTÂNEAS retratadas entre as AÇÕES nas frases.
SENTENÇA (I): ("AS" é parte integrante de expressão)
➭ “we don’t read the same way online as we do on paper”.
 não lemos online da mesma forma que lemos no papel.
 "AS" como parte integrante da expressão "THE SAME AS" (IDEIA DE SIMILARIDADE) – para falar de AÇÕES/EVENTOS IDÊNTICOS.
SENTENÇA (II):(AS é parte integrante de expressão)
➭ “when we scroll, we tend to read faster but less deeply, as a way of coping with an overload of information”
 quando rolamos, tendemos a ler mais rápido, mas menos profundamente, como forma de lidar com uma sobrecarga de informações.
 "AS" como parte integrante da expressão "AS A WAY OF" (IDEIA DE MODO) – para falar de "COMO UMA FORMA DE", "COMO UM MEIO DE".
SENTENÇA (III)("AS" é conjunção - conecta 2 orações)
As children move more toward an immersion in digital media, we have to figure out ways to read deeply in this new environment.”
➭ À PROPORÇÃO QUE as crianças avançam mais para uma imersão na mídia digital, temos que descobrir maneiras de ler profundamente nesse novo ambiente.
 "AS" faz uma relação de PROPORCIONALIDADE NAS MUDANÇAS SIMULTÂNEAS retratadas entre as AÇÕES nas frases.
47 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Consider these segments and their paraphrase in parentheses.
I. “the more reading moved online, the less students seemed to understand” (lines 06-08) (the amount of digital texts increased so much that only a small number of students showed understanding)
II. “they were unprepared to address basic problems on-site” (lines 11 and 12) (they were not able to deal with difficulties in the digital world)
III. “all these variables translate into a different reading experience” (lines 35 and 36) (these aspects mean reading online brings about a particular mental operation)
The segment(s) adequately paraphrased in parentheses is/are only
A) I.
B) III.
C) I and II.
D) II and III.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
I. “the more reading moved online, the less students seemed to understand” (lines 06-08) (the amount of digital texts increased so much that only a small number of students showed understanding)
II. “they were unprepared to address basic problems on-site” (lines 11 and 12) (they were not able to deal with difficulties in the digital world)
III. “all these variables translate into a different reading experience” (lines 35 and 36) (these aspects mean reading online brings about a particular mental operation)

48 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
In “to look for keywords, and to read in a less linear, more selective fashion, instead of concentrating more on just following the text.” (lines 41-43) and 
“She has decided that, despite all her training in deep reading, she, too, needs some outside help.” (lines 51-53), 
the connectors instead of and despite can be replaced, without any change in form and meaning, respectively, by
A) however – nor
B) whereas – though
C) moreover – even so
D) other than – regardless of
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - CONNECTERS:
A) however – nor
B) whereas – though
C) moreover – even so
D) other than – regardless of
• 1ª TRECHO: Caso típico de PREPOSITIONAL PHRASE
• Preposition + Gerund Clause .
• instead of concentrating more on just following the text.
"[...] On screen, people browse and scan to look for keywords, and to read in a less linear, more selective fashion, instead of concentrating more on just following the text."
(Na tela, as pessoas navegam e digitalizam em busca de palavras-chave e lêem de forma menos linear e mais seletiva, em vez de se concentrar mais apenas em seguir o texto.)
• 2ª TRECHO:
"[...]"As children move more toward an immersion in digital media, we have to figure out ways to read deeply in this new environment", said Wolf. She has decided that, despite all her training in deep reading, she, too, needs some outside help."
(“À medida que as crianças se movem mais em direção a uma imersão na mídia digital, temos que descobrir maneiras de ler profundamente neste novo ambiente”, disse Wolf. Ela decidiu que, apesar de todo o seu treinamento em leitura profunda, ela também precisa de alguma ajuda externa.)

 TRADUÇÃO - TEXTO 2:
         
Rip Van Winkle is a classic American short story written by Washington Irving based on local history _____ with influences from European folklore. It tells the story of a man who lived near the Catskill Mountains in New York before the Revolutionary War and fell asleep for twenty years. Everything he knew _____ in the town was gone. _____, he learned that he had to navigate this new world as a free citizen of the United States.
Rip Van Winkle é um conto clássico americano escrito por Washington Irving, baseado na história local _____ com influências do folclore europeu. Conta a história de um homem que vivia perto das montanhas Catskill, em Nova Iorque, antes da Guerra da Revolução, e que adormeceu durante vinte anos. Tudo o que ele sabia _____ na cidade tinha desaparecido. _____, ele aprendeu que tinha de navegar neste novo mundo como um cidadão livre dos Estados Unidos.
Adapted from: http://www.supersummary.com/rip-van-winkle/summary/ and https://www.bookreports.info/rip-van-winkle-summary/
49 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
The alternative that brings words that fill in the blanks in text 2, respectively, is
A) but – of – Therefore
B) except – over – Still
C) unless – from – Though
D) together – about – However
👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
A) but – of – Therefore
B) except – over – Still
C) unless – from – Though
D) together – about – However

50 – (PUCRS-2019-VESTIBULAR DE VERÃO)
Text 2 relates metaphorically to the ideas of text 1.
What idea in text 2 best expresses this metaphor?
A) Rip Van Winkle learned that he had to navigate a new world.
B) Rip Van Winkle regretted having missed the Revolutionary War.
C) Rip Van Winkle was disappointed when he woke up after twenty years.
D) Rip Van Winkle feared living as a free American citizen.
 👍  Gabarito    A  
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO
:
O texto 2 relaciona-se metaforicamente com as ideias do texto 1.
Que ideia no texto 2 expressa melhor essa metáfora?
A) Rip Van Winkle learned that he had to navigate a new world. – Rip Van Winkle aprendeu que tinha de navegar num mundo novo.
B) Rip Van Winkle regretted having missed the Revolutionary War. – Rip Van Winkle lamenta ter perdido a Guerra da Revolução.
C) Rip Van Winkle was disappointed when he woke up after twenty years. – Rip Van Winkle ficou desiludido quando acordou ao fim de vinte anos.
D) Rip Van Winkle feared living as a free American citizen. – Rip Van Winkle temia viver como um cidadão americano livre.

Nenhum comentário:

Postar um comentário