quarta-feira, 22 de outubro de 2025

INSTITUTO CONSULPLAN – 2025 – Língua Inglesa – PM/JOÃO RAMALHO/SP – Professor – Prefeitura Municipal de João Ramalho

 

📝QUESTÕES DE MÚLTIPLA ESCOLHA
🔹10 Multiple Choice Questions | FOUR-Option Question |

❑ TEXTO – Read the hypothetical practical case below to answer questions 31, 32 and 33. 

You are a second-grade teacher in your second year of teaching. 

Your school's technology coordinator recently retired and your principal has asked you to take on the assignment. 

With new technology standards just passed by the state, she tells you it's critical that the school train its teachers to teach with technology. Although your technology experience is limited to e-mail and spreadsheets, she insists that you are the most qualified teacher for the job. Reluctantly, you accept. 

Your first step is to solicit ideas to improve conditions for integrating technology into the curriculum. 

You send each teacher a survey and a copy of the state technology standards. 

The resulting list of obstacles to address includes a lack of access to computers, insufficient time to learn new software, little training or support, low levels of personal confidence, and a lack of awareness of available resources. 

Already, you feel daunted; in helping the school fulfill the new technology standards, you wonder where to begin. 

And this new task is in addition to your regular teaching duties. Are you tired yet? 
(Available on: https://www.edutopia.org/casenet-online-cases-teachers. Accessed in: July 2025.) 
❑ Questão 31 – The most appropriate first step to support the school in integrating technology into the curriculum is: 
A) Postpone technology use until the school provides individual computers for all teachers. 
B) Organize occasional demonstrations of digital tools, without involving teachers in planning. 
C) Assign the responsibility of learning and implementing technology to each teacher individually. 
D) Develop a collaborative action plan, based on teachers' needs and focused on the pedagogical use of digital competencies in line with curricular guidelines. 
💡 GABARITO  D 
🧩📝 Analisando o caso:
Você é convidado a assumir a coordenação de tecnologia da escola.
Obstáculos identificados: falta de computadores, pouco tempo, pouco treinamento, baixa confiança e desconhecimento de recursos.
Você já começou coletando informações dos professores sobre necessidades e obstáculos.
O texto indica que a abordagem mais adequada deve considerar colaboração, necessidades dos professores e uso pedagógico alinhado aos padrões curriculares.
🔍 Analisando as alternativas:
A) Postpone technology use until the school provides individual computers for all teachers. ❌ – Procrastinar não resolve o problema e ignora soluções pedagógicas alternativas.
B) Organize occasional demonstrations of digital tools, without involving teachers in planning. ❌ – Demonstrações isoladas sem colaboração não atendem às necessidades reais dos professores.
C) Assign the responsibility of learning and implementing technology to each teacher individually. ❌ – Cada professor sozinho pode se sentir sobrecarregado; não é uma abordagem colaborativa.
D) Develop a collaborative action plan, based on teachers' needs and focused on the pedagogical use of digital competencies in line with curricular guidelines. ✅ – Correto, promove colaboração, atende às necessidades identificadas e segue diretrizes curriculares.
✅ Conclusão:
A resposta correta é D – um plano de ação colaborativo baseado nas necessidades dos professores e focado no uso pedagógico da tecnologia.

❑ Questão 32 – The most appropriate initiative to support teachers in producing effective teaching materials using technology is: 
A) Focus training only on administrative tools such as spreadsheets and attendance forms. 
B) Require that all teachers use pre-made publisher materials, avoiding custom resource creation. 
C) Suggest that teachers look for tutorials on their own and create their own materials without guidance. 
D) Provide workshops where teachers can learn to create and adapt digital materials to their teaching needs.
💡 GABARITO  D  
🧩📝 Analisando o caso:
O objetivo é apoio aos professores para criar materiais pedagógicos eficazes usando tecnologia.
O texto indica problemas como falta de treinamento, baixa confiança e desconhecimento de recursos. Portanto, a iniciativa ideal deve ensinar e orientar os professores, não apenas deixá-los sozinhos ou restringi-los a ferramentas administrativas.
🔍 Analisando as alternativas:
A) Focus training only on administrative tools such as spreadsheets and attendance forms. ❌ – Muito limitado; não aborda a criação de materiais pedagógicos.
B) Require that all teachers use pre-made publisher materials, avoiding custom resource creation. ❌ – Limita a criatividade e não atende às necessidades pedagógicas específicas.
C) Suggest that teachers look for tutorials on their own and create their own materials without guidance. ❌ – Deixa os professores sem apoio; não resolve o problema da falta de treinamento.
D) Provide workshops where teachers can learn to create and adapt digital materials to their teaching needs. ✅ – Correto, promove capacitação, adaptação às necessidades pedagógicas e apoio estruturado.

❑ Questão 33 – The option that best aligns with an evaluation approach suitable for the use of technology in language learning is: 
A) Eliminate evaluation from the teaching plan to reduce teacher workload. 
B) Propose recording student errors to be analyzed only by the school coordinator. 
C) Recommend the exclusive use of written tests for standardization across all grades. 
D) Introduce digital tools that allow students to demonstrate skills through different formats and stages of production. 
💡 GABARITO  D  
🧩📝 Analisando o caso:
O contexto trata do uso de tecnologia no ensino de línguas e de avaliar os alunos de forma eficaz.
O texto menciona que os professores enfrentam baixa confiança, pouco treinamento e falta de recursos, e que o objetivo é apoiar o desenvolvimento pedagógico e a personalização do aprendizado. Portanto, a avaliação ideal deve ser flexível, diversificada e integrada à tecnologia, permitindo que os alunos mostrem suas competências de diferentes formas.
🔍 Analisando as alternativas:
A) ❌Eliminate evaluation from the teaching plan to reduce teacher workload.
Avaliação é essencial para monitorar aprendizagem; eliminar não é adequado.
B) ❌Propose recording student errors to be analyzed only by the school coordinator.
Centraliza a análise e não promove aprendizagem ativa nem feedback imediato.
C) ❌Recommend the exclusive use of written tests for standardization across all grades.
Muito rígido; ignora a variedade de habilidades que a tecnologia pode apoiar.
D) ✅Introduce digital tools that allow students to demonstrate skills through different formats and stages of production.
Correto; permite avaliação diversificada, ativa e adaptada às necessidades dos alunos, integrando tecnologia de forma pedagógica.
✅ Conclusão:
A resposta correta é D – introduzir ferramentas digitais que permitam aos alunos demonstrar competências em diferentes formatos e etapas de produção.

❑ Questão 34 – Read the comic strip below:
🔹How you ever known anyone _____ was happy?
🔗(Available on: https://pyrosophy.net/2012/12/16/comic-strip-reblog/. Accessed in: July 2025. Adapted.) 
The relative pronoun that best fills the blank is: 
A) Whom – used for things or animals, not for people. 
B) Who – used as the subject of the relative clause referring to people. 
C) Which – used as the object of the relative clause referring to people. 
D) Where – can refer to people or things, but is less formal and unclear in this context. 
💡 GABARITO  B  
🧩📝 Analisando a frase:
"How you ever known anyone _____ was happy?"
A lacuna precisa de um pronome relativo que se refira a “anyone” (uma pessoa) e funcione como sujeito da oração relativa “_____ was happy”.
🔍 Opções:
A) Whom – ❌ “Whom” é usado para objeto, não sujeito. Aqui precisamos de sujeito.
B) Who – ✅ Correto; “who” refere-se a pessoas e funciona como sujeito: “anyone who was happy”.
C) Which – ❌ “Which” é usado para coisas ou animais, não pessoas.
D) Where – ❌ “Where” indica lugar, não pessoa; não faz sentido aqui.
🟨O humor da tirinha:
🔹A frase é:
🔹"How you ever known anyone who was happy?"
🔹“Você alguma vez na vida conheceu alguém que fosse feliz?”
🔹“ever” = Significa “alguma vez” e é usada com o presente perfeito para perguntar sobre experiências passadas.
🔹Correção da frase original:
Errado: How you ever known anyone… → falta o “have”.
Correto: Have you ever known anyone…
🔹O humor aqui é sutil e irônico. Ele se baseia em uma observação sarcástica sobre a vida das pessoas — a ideia de que é difícil encontrar alguém verdadeiramente feliz, fazendo o leitor refletir sobre a infelicidade comum de forma engraçada.
🔹Portanto, o humor é ironia/sarcasmo, ligado a uma percepção da realidade que é exageradamente pessimista, mas de um jeito leve e cômico.

❑ Questão 35 – Read the sign below: 
🔹Are you happy or pretend to be?
🔗(Available on: https://www.englishexperts.com.br. Accessed in: July 2025.) 
Considering vocabulary in context, the word “pretend” is best understood as: 
A) Make plans or set goals with strong determination. 
B) Wish to accomplish a personal or professional goal. 
C) Try to convince others of something that is not real. 
D) Express a desire to achieve something in the future.
💡 GABARITO  C  
🧩Vamos detalhar o raciocínio da questão 35:
🔹 Frase: “Are you happy or pretend to be?”
🔹 “Você é feliz ou finge ser?”
📘 Análise semântica:
🔹O verbo “pretend” significa fingir, ou seja, tentar convencer os outros de algo que não é real.
🔹Nesse contexto, a placa faz uma provocação humorística e reflexiva, perguntando se a pessoa é realmente feliz ou apenas finge estar feliz — um jogo de ironia com a aparência de felicidade.
✅ Alternativa correta:
C) Try to convince others of something that is not real.
📍Em resumo:
🔹“pretend” ≠ desejar ou planejar,
🔹“pretend” = fingir, simular, fazer de conta.

❑ Questão 36 – Observe the images: 
🔹sunflower - lipstick - sandcastle
🔗(Available on: https://www.tainstruments.com/the-science-of-sandcastles. Accessed in: July 2025.) 
All the words represented by the images above share a common morphological characteristic: 
A) They belong to the class of adverbs. 
B) They are formed by negative prefixes. 
C) They are compound nouns formed by the union of two lexical bases. 
D) They are formed by suffixation with change of grammatical category. 
💡 GABARITO  C  
🧩Vamos detalhar o raciocínio da questão 36, com as palavras sunflower, lipstick e sandcastle:
🌻sunflower → sun + flower
💄lipstick → lip + stick
🏰sandcastle → sand + castle
🧩 Característica morfológica comum:
Todas são compound nouns, ou seja, substantivos compostos formados pela união de duas bases lexicais (duas palavras independentes que se combinam para criar um novo significado).
📘 Estrutura:
sunflower → sun + flower (Noun + Noun)
lipstick → lip + stick (Noun + Noun)
sandcastle → sand + castle (Noun + Noun)
🚫 Análise das alternativas:
A) ❌They belong to the class of adverbs.
Não são advérbios, são substantivos.
B) ❌They are formed by negative prefixes.
Nenhuma contém prefixo negativo (un-, in-, dis- etc.).
C) They are compound nouns formed by the union of two lexical bases. ✅
Correto — são compostos de duas palavras plenas, formando novos substantivos.
Essas palavras são compound nouns, formadas pela união de duas bases lexicais que juntas criam um novo significado.
D) ❌They are formed by suffixation with change of grammatical category. 
Não há sufixo nem mudança de classe gramatical.

❑ Questão 37 – Read the email below: 
🔗(Available on: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/studysmarter-mediafiles/. Accessed in: July 2025.) 
Considering the overall use of verb tenses in the email, it is correct to state that: 
A) The text is written entirely in the simple past, to describe Jane's past experiences and actions. 
B) The text uses the present perfect throughout, because Jane is describing a completed stage of life. 
C) The text predominantly uses the simple present and present perfect to describe current status and recent actions. 
D) The text alternates between simple present and simple past, depending on whether the information is about past qualifications or current intentions.
💡 GABARITO  C  
🧩
❑ Questão 38 – Read the excerpt from the song “Matilda” by Harry Styles: 
You can let it go You can throw a party full of everyone you know And not invite your family, 'cause they never showed you love You don't have to be sorry for leaving and growing up. 
🔗(Available on: https://www.letras.mus.br/harry-styles/matilda/. Accessed in: July 2025.) 
Based on the excerpt, the speaker expresses that: 
A) Matilda regrets growing up without her family’s approval. 
B) The speaker criticizes Matilda for not keeping in touch with her family. 
C) Matilda is being encouraged to reject emotional growth and independence. 
D) Matilda is being reassured that she has the right to move on from past emotional neglect. 
💡 GABARITO  D  
🧩Vamos analisar o trecho da canção “Matilda” (Harry Styles) e o raciocínio por trás do gabarito D:
🎵 Trecho:
“You can let it go
You can throw a party full of everyone you know
And not invite your family, 'cause they never showed you love
You don't have to be sorry for leaving and growing up.”
💬 Interpretação:
O eu lírico (o speaker) fala para Matilda, oferecendo acolhimento e validação emocional.
Ele reconhece que:
A família dela não demonstrou amor (“’cause they never showed you love”),
Ela tem o direito de se afastar e seguir em frente,
E não precisa se sentir culpada por isso (“You don't have to be sorry for leaving and growing up”).
Portanto, a mensagem central é de encorajamento e libertação emocional, não de crítica nem arrependimento.
🚫 Análise das alternativas:
A) Matilda regrets growing up without her family’s approval. ❌
O texto não fala de arrependimento; fala de libertação.
B) The speaker criticizes Matilda for not keeping in touch with her family. ❌
Pelo contrário, ele a apoia por se afastar.
C) Matilda is being encouraged to reject emotional growth and independence. ❌
Ela é incentivada a abraçar o crescimento e a independência, não rejeitá-los.
D) Matilda is being reassured that she has the right to move on from past emotional neglect. ✅
Exatamente o sentido da mensagem — validação do afastamento e da autonomia emocional.
✅ Conclusão:
Gabarito: D
👉 O eu lírico tranquiliza Matilda, afirmando que ela não precisa se desculpar por crescer e seguir em frente, mesmo sem o amor e o apoio da família.

❑ Questão 39 – Read the lyric excerpt from “Love is bigger than anything in its way” by U2. 
The door is open to go through 
If I could I would come too 
But the path is made by you 
As you're walking start singing and stop talking 
Oh, if I could hear myself when I say 
Oh, love is bigger than anything in its way 
The word “its” is used in this line because: 
A) It is a contraction used for possession, just like “it’s car” or “it’s idea”. 
B) It is a contraction of “it is” that introduces the main clause of the sentence. 
C) It’s a subject pronoun used when “love” wants to express something about itself. 
D) It is a possessive pronoun referring to “love” and shows that “the way” belongs to or is connected to love. 
💡 GABARITO  D  
🧩🎵 Trecho:
“Oh, love is bigger than anything in its way.”
🧩 Análise gramatical:
A palavra “its” aqui é um pronome possessivo adjetivo, usado para indicar posse ou relação — semelhante a my, your, his, her, its, our, their.
👉 Nesse caso, “its” refere-se a “love”, mostrando que o caminho (the way) está no caminho do amor — ou seja, pertence a ou está relacionado a ele.
💬 Sentido da frase:
“O amor é maior do que qualquer coisa em seu caminho.”
(em português: “seu” = do amor → “its way”)
Assim, “its way” = “the way of love”.
🚫 Analisando as alternativas:
A) ❌It is a contraction used for possession, just like “it’s car” or “it’s idea”. 
Errado. “It’s” (com apóstrofo) é contração de “it is” ou “it has”, não indica posse.
B) ❌It is a contraction of “it is” that introduces the main clause of the sentence.
Também incorreto: “its” (sem apóstrofo) não é contração de nada.
C) ❌It’s a subject pronoun used when “love” wants to express something about itself. 
Errado. “It” seria o pronome sujeito; “its” é possessivo, não sujeito.
D) ✅It is a possessive pronoun referring to “love” and shows that “the way” belongs to or is connected to love. 
Correto — “its” indica posse, referindo-se a love.
“Its” é um pronome possessivo que indica que ‘the way’ pertence ou se relaciona com ‘love’.
👉 Tradução: “O amor é maior do que qualquer coisa em seu caminho.”

❑ Questão 40 – Read the sentence in the image: 
🔹I can't remember when I've heard a funnier anecdote!
🔗(Available on: https://giphy.com/gifs/. Accessed in: July 2025.) 
Based on the sentence, the word “funnier” is: 
A) A comparative form used to compare two or more stories. 
B) A superlative form used to express the highest degree of humor. 
C) A regular adjective in its base form used without any comparison. 
D) A comparative form used to compare the current anecdote to others previously heard.
💡 GABARITO  D  
🧩🧩 Frase:
“I can’t remember when I’ve heard a funnier anecdote!”
🔍 Análise gramatical:
A palavra “funnier” vem do adjetivo “funny” (engraçado).
👉 Sua forma comparativa é “funnier”, formada com o sufixo “-er” (porque “funny” é um adjetivo curto terminado em y).
funny → funnier → funniest
funny = engraçado
funnier = mais engraçado
funniest = o mais engraçado
💬 Sentido da frase:
“Não me lembro de quando ouvi uma anedota mais engraçada!”
O falante está comparando essa anedota com outras que já ouviu antes — portanto, há comparação implícita entre essa anedota e as demais.
🚫 Analisando as alternativas:
A) A comparative form used to compare two or more stories. ❌
Errado — o comparativo (“funnier”) compara duas entidades, não duas ou mais. “Two or more” seria para o superlativo.
B) A superlative form used to express the highest degree of humor. ❌
Errado — o superlativo seria “the funniest”, não “funnier”.
C) A regular adjective in its base form used without any comparison. ❌
Errado — a base form seria “funny”, não “funnier”.
D) A comparative form used to compare the current anecdote to others previously heard. ✅
Correto — “funnier” compara esta anedota com outras já ouvidas antes.
✅ Conclusão:
Gabarito: D
“Funnier” é a forma comparativa de “funny”, usada para comparar a anedota atual com outras anteriormente ouvidas.
A frase “I can’t remember when I’ve heard a funnier anecdote!” transmite um humor de exagero ou apreciação divertida. 😄
O falante está enfatizando o quanto a história é engraçada, sugerindo que poucas anedotas foram tão divertidas quanto esta.
O humor vem do tom entusiástico e hiperbolizado, comum em comentários sobre comédia ou situações engraçadas.
Em resumo: é um humor apreciativo e exagerado, mostrando que a anedota é extremamente divertida para quem fala.

Nenhum comentário:

Postar um comentário