terça-feira, 8 de abril de 2014

UFCE/2010 – VESTIBULAR – 2ª ETAPA – UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA – PROVA COM GABARITO.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

• UFCe-2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA.

❑ ESTRUTURA-PROVA:

 5 Questions.
 Texto (1) – | The Bat, the Birds and the Beasts | http://aesopfables.com |
 Texto (2) – | New Headway English Course | Oxford |



01 – (UFCE/2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA)

Use ten (10) of the sentences below (A - K) to complete the balloons (1 - 10) of the comic strips. Write the letter in the parentheses.

A. Mom, Dad, my four years of college are ending. So I thought we should discuss a graduation present.

B. We live in separate houses.

C. We're married but we have a little problem.

D. Please. Just one more lie.

E. Welcome to heaven... Here’s your harp.

F. There’s nothing I can do about the kangaroos in Australia.

G. Can you help me, Mrs. Martin? This wasn’t covered in any of my education courses.

H. What is it?

I. Great! What are you getting us?

J. You’re good. But you’re no Michael Phelps.

K. Welcome to hell… Here's your accordion.
👍 Comentários e Gabarito - Questão 01  1(E); 2(K); 3(G); 4(J); 5(A); 6(I); 7(C); 8(H); 9(B); 10(D) 
 Contexto da 1ª tirinha → mostra uma representação de "céu" e uma representação de "inferno".
👱 Na representação do céu, o personagem representa um anjo (presença de asas) e tem uma harpa na mão e portanto sua fala é 1(E), veja:
"Welcome to heaven... Here's your harp."
(Bem-vindo ao céu…Aqui está sua harpa). 
👲 Na representação do inferno, o personagem representa o diabo (presença de chifres) e tem um acordeom na mão e portanto sua fala é 2(K), veja
"Welcome to hell... Here's your accordion."
(Bem-vindo ao inferno… Aqui está seu acordeon.).
 Contexto da 2ª tirinha → mostra uma mulher, aparentemente aflita, dirigindo-se à outra. Observam-se cadeiras voando e alunos em tumulto. A mulher que está aflita diz então à outra 3(G), ou seja:
👩 "Can you help me, Mrs. Martin? This wasn't covered in any of my education courses?"
(Você pode me ajudar, Sra. Martin? Isso não foi estudado em nenhuma das disciplinas pedagógicas.)
 Contexto da 3ª tirinha → mostra dois golfinhos nadando no mar. Um deles, fazendo alusão ao nadador Michael
Phelps, campeão olímpico de natação, diz para o outro golfinho 4(J), veja:
"You're good. But you're no Michael Phelps."
(Você é bom. Mas não é nenhum Michael Phelps)
 Contexto da 4ª tirinha, mostra há um casal sentado em um sofá e um rapaz em pé na frente deles.
→ O rapaz dirige-se ao casal e diz 5(A): 
"Mom, Dad, my four years of college are ending. So I thought we should discuss a graduation present."
(Mamãe, Papai, meus quatro anos de faculdade estão chegando ao fim. Então, acho que devemos falar sobre o presente de formatura.)
→ Os pais, então, respondem ao rapaz 6(I), veja:
"Great! What are you getting us?"
(Ótimo! O que você vai nos dar?)
 Contexto da 5ª tirinha, mostra um diálogo entre Bidu (personagem da Turma da Mônica, de
Maurício de Souza) e duas tartarugas. 
→Na primeira sequência, as tartarugas parecem chateadas e dizem ao Bidu, 7(C), veja:
"We're married but we have a little problem."
(Nós somos casados mas temos um pequeno
→Na segunda sequência, Bidu pergunta, 8(H), veja:
"What is it?"
(Que problema?)
As tartarugas respondem 9(B), o que faz
alusão ao fato de tartarugas terem cascos que são usados para refúgio, veja:
"We live in separate houses."
(Moramos em casas separadas)
 Contexto da 6ª tirinha, mostra Cascão
(personagem da Turma da Mônica, de Maurício de Souza), conhecido pelo seu medo d’água, e Pinóquio
(personagem de um conto de fadas), conhecido por ter seu nariz aumentado toda vez que conta uma
mentira. Os dois personagens estão em uma das margens de um rio. 
→ Cascão, que está em cima do nariz de
Pinóquio, deseja chegar do outro lado do rio e pede a Pinóquio que conte mais uma mentira, 10(D), na esperança de que, ao contar mais uma mentira, o nariz de Pinóquio cresça um pouco mais para que ele (Cascão) consiga chegar à outra margem do rio sem ter que se molhar, veja:
"Please. Just one more lie."
(Por favor. Apenas conte mais uma mentira!)

02 – (UFCE/2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA)

Use the sentences below to fill out the two dialogues.

1. Hello?

2. Yes. May I speak to Mr. Jones, please?

3. Hold on. Let me check.

4. Johnson and Whales Office. May I help?

5. Sorry, he’s not here right now. Do you want to drop him a message?

6. Just a minute, Sir. I will get you through.

7. Is John there?

8. Sorry, his line is busy. Would you like to leave him a message?

9. You’re welcome. Have a nice day!

10. No problem. Bye!

Dialogue 1
Jane (A) is calling her lawyer.

A - _______________________________
B - _______________________________

A - _______________________________
B - Thank you.

A – ______________________________
B – I'll call back later. Thank you.

A - _______________________________

Dialogue 2
Jane (A) is calling her friend.

A - ________________________________
B - ________________________________

A - ________________________________
B - Ok.

A - ________________________________
B - No. Thanks

A - ________________________________

👍 Comentários e Gabarito - Questão 02  1(E); 2(K); 3(G); 4(J); 5(A); 6(I); 7(C); 8(H); 9(B); 10(D) 
 A questão aborda a linguagem apropriada aos diferentes níveis de formalidade na  língua inglesa. 
No diálogo 1, Jane liga para seu advogado. A linguagem mais apropriada nesse contexto deve ter um nível de formalidade maior do que no diálogo 2, no qual Jane liga para um/uma amigo(a).
→ No diálogo 1, ao atender a chamada, é provável que a pessoa diga:
"Johnson and Whales Office. May I help you?"
→ Identificando o nome do escritório de advocacia. Jane, por sua vez, ao pedir para falar com o advogado, irá tratá-lo por:
"Mr." (Senhor) e seu último nome, e não o primeiro, e empregará uma forma mais polida:
"May I speak to...., please?".
Ao dizer "Just a minute, Ma'am.", a pessoa
que atendeu ao telefone também usou um registro de formalidade ao dirigir-se à Jane por “Ma’am”
(Senhora).
Essa pessoa então diz:
"I will get you through".
E depois acrescenta:
"Sorry, his line is busy", o que
alude ao fato de o telefone ter mais de uma linha, fato mais comum em um escritório do que em uma
residência.
A pessoa que atendeu ao telefone continua a interação perguntando se Jane gostaria de deixar um
recado, usando a expressão:
"would you like to...", que tem registro mais formal do que "do you want to....?".
Finalmente, ao despedir-se de Jane, a pessoa que atendeu à ligação no díalogo 1 diz:
"You're welcome. Have a nice day!", que é mais educado e formal do que "No problem. Bye!"(diálogo 2).

❑ TEXTO 1:
The Bat, the Birds and the Beasts
Aesop Fable
( ) The Birds that passed his perch said: "Come with us."

( ) But the Bat said: "I am a Bird."

( ) "Ah," said the Bat, "I see now," HE THAT IS NEITHER ONE THING NOR THE OTHER HAS NO FRIENDS.

( ) However, the Bat said: "I am a Beast."

( ) He then went to the Beasts, but soon had to beat a retreat, or else they would have torn him to pieces.

( ) Later on, some Beasts who were passing underneath him looked up and said: "Come with us."

( ) So the Bat came to the Birds and wished to join in the rejoicings, but they all turned against him and he had to fly away.

( ) A great conflict was about to come off between the Birds and the Beasts.

( ) Luckily at the last moment peace was made, and no battle took place.

( ) When the two armies were collected together the Bat hesitated which to join.
Retrieved from http://aesopfables.com/cgi/aesop1.cgi?sel&TheBattheBirdsandtheBeasts on 11/12/2009.

03 – (UFCE/2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA)

Number the parentheses below from 1 to 10 in order to make up the fable "The Bat, the Birds and the
Beasts".

👍 Comentários e Gabarito - Questão 02  (3), (6), (10), (4), (9), (5), (8), (1), (7) e (2) 
 Questão que aborda um texto narrativo(situação + problema + resolução + avaliação)
"A great conflict was about to come off between the Birds and the Beasts."(Um grande conflito estava prestes a sair entre as aves e as bestas.) → (1).
• "When the two armies were collected together the Bat hesitated which to join."(Quando os dois exércitos foram reunidos, o Morcego hesitou em se juntar.) → (2).
• "The Birds that passed his perch said: "Come with us."(Os Pássaros que passaram por sua pousada disseram: "Venha conosco") → (3).
• "However, the Bat said: "I am a Beast."(No entanto, o Morcego disse: "Eu sou uma Fera.") → (4).
• "Later on, some Beasts who were passing underneath him looked up and said: "Come with us."(Mais tarde, alguns Feras que passavam por baixo dele elevaram os olhos e disseram: "Venha conosco!") → (5).
• "But the Bat said: "I am a Bird."  → (6)
• "Luckily at the last moment peace was made, and no battle took place."(Por sorte, no último momento, a paz foi feita e nenhuma batalha ocorreu.) → (7).
• "He then went to the Beasts, but soon had to beat a retreat, or else they would have torn him to pieces."(Ele então foi com as Feras, mas logo teve que retroceder, ou então elas teriam o rasgado em pedaços.) → (6).
• "Luckily at the last moment peace was made, and no battle took place."(Por sorte, no último momento, a paz foi feita e nenhuma batalha ocorreu.) → (7).
• "So the Bat came to the Birds and wished to join in the rejoicings, but they all turned against him and he had to fly away."(Então, o Morcego veio às Aves e desejou se juntar nas alegrias, mas todos se voltaram contra ele e ele teve que voar para longe.) → (8).
• "So the Bat came to the Birds and wished to join in the rejoicings, but they all turned against him and he had to fly away."(Então, o Morcego veio às Aves e desejou se juntar nas alegrias, mas todos se voltaram contra ele e ele teve que voar para longe.) → (8).

❑ TEXTO 2Read the following text.

When they got outside again the rain had turned to snow.

They ran to the car, laughing.

They felt that they had been released from a prison and now they wanted to be with lots of people.

They drove to the next village and as midnight was striking, they found a hotel with a room for the night. 'Happy New Year!' cried Jack, as he kissed the surprised receptionist on both cheeks. 'You have no idea how beautiful your hotel is!'
Adapted from: SOARS, Liz. New Headway English Course. Intermediate. Oxford: Oxford University Press, 1996, p. 33.

04 – (UFCE/2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA)

Based on the above text, indicate which conclusions can be inferred by placing P (possible inference) or
NP (not a possible inference) in the parentheses.

a. ( ) Jack was away for New Year.

b. ( ) Jack had escaped from prison.

c. ( ) The weather was freezing cold.

d. ( ) Jack was not pleased where he was.

e. ( ) The receptionist was Jack's girlfriend.

f.  ( ) Jack was not alone on his way to the hotel.

g. ( ) When Jack reached the hotel, it was raining.

h. ( ) Jack had booked a room in the beautiful hotel.

i.  ( ) Jack got to the hotel just in time to celebrate the turning of the year.

j. ( ) Jack left the place where he felt as if he were a prisoner on New Year's Eve.

👍 Comentários e Gabarito - Questão 04  a(P),b(NP),c(P),d(P),e(NP),f(P),g(NP),h(NP),i(P),j(P) 
 (a) "Jack was away for New Year." → P (possível inferência).
 (b) "Jack had escaped from prison."(Jack fugiu da prisão.) → NP (não é possível a inferência).
👲 Jack não fugiu da prisão. Ele e a outra pessoa haviam saído de um lugar que os fazia sentir como se tivessem fugido de uma prisão, veja:
→"[...] They felt that they had been released from a prison and now they wanted to be with lots of people."
(Eles se sentiram como tivessem sido libertados de uma prisão e agora eles queriam estar com muitas pessoas.)
 (c) "The weather was freezing cold."(O clima estava congelante.) → P (possível inferência).
👱 A chuva transformara em neve, portanto pode-se inferir que o clima estava congelante.
"[...] When they got outside again the rain had turned to snow."
(Quando eles saíram de novo, a chuva transformara em neve. 
 (d) "Jack was not pleased where he was."(Jack não estava satisfeito onde ele estava.) → P (possível inferência).
👱 Jack e uma outra pessoa, não estavam satisfeitos onde eles estavam porque ao sair eles se sentiram como tivesse sido libertado de uma prisão e agora eles queriam estar com muitas pessoas.
→"[...] They felt that they had been released from a prison and now they wanted to be with lots of people."
(Eles se sentiram como tivessem sido libertados de uma prisão e agora eles queriam estar com muitas pessoas.) 
 (e) "The receptionist was Jack's girlfriend."(A recepcionista era a namorada de Jack) → NP (não é possível a inferência).
 (f) "Jack was not alone on his way to the hotel."(Jack não estava sozinho a caminho do hotel.) → P (é possível a inferência).
 (g) "When Jack reached the hotel, it was raining."(Quando Jack chegou ao hotel, estava chovendo.) → NP (não é possível a inferência).
 (h) "Jack had booked a room in the beautiful hotel."(Jack tinha reservado um quarto em um belo hotel.) → NP (não é possível a inferência).
 (i) "Jack got to the hotel just in time to celebrate the turning of the year."(Jack chegou ao hotel apenas a tempo de celebrar a virada do ano.) → P (é possível a inferência).
 (j) "Jack left the place where he felt as if he were a prisoner on New Year's Eve."(Jack deixou o lugar onde ele sentiu como se fosse um prisioneiro na véspera de Ano Novo.) → P (é possível a inferência).

05 – (UFCE/2010-VESTIBULAR-2ª ETAPA)

Read texts 1 – 5 and then answer A and B.

A) Match the texts in column A with the titles in column B

Column A – Text:

( ) "Meeting a blind date over the Internet can be risky, but with some small preparations it can be a safe and enjoyable time." Joan Barns.

( ) "The Internet dating scene can be fun, but giving out personal information can take an innocent online conversation to a dangerous level." Professor Lucy Lowell, Ph. D.

( ) "Loneliness is the number one reason for Internet dating, but viewers should consider that the person with whom they are talking may not be anything like they describe." Dr. Meredith Wilson.

( ) "Looking for Mr. or Mrs. Right? Looking for a good
time? Do not fear nothing. Go ahead. Your dream date is only a click away!” Sally.

( ) "Thirty percent of date-site viewers are actually inmates in prison, according to www.policenotebook.com. Although
these inmates do not necessarily have direct access to the Internet, they correspond weekly through another person outside of prison.” Paul Donaldson.

Column B - Title:
( 1 ) E-love behind b@rs
( 2 ) Crossing the e-security line
( 3 ) Quality time for true love on the Internet
( 4 ) Waiting for Prince Charming to come rescue you?
( 5 ) Internet blind dating may have some
dangerous twists and turns
( 6 ) Prospective partners are provided with false information
B) Match the two columns indicating what occupation each person is likely to have according to the texts above.

( ) Joan Barns

( ) Professor Lucy Lowell

( ) Dr. Meredith Wilson

( ) Sally

( ) Paul Donaldson

( 1 ) researcher

( 2 ) psychiatrist

( 3 ) teenage student

( 4 ) system administrator

( 5 ) internet dating advisor

( 6 ) director of the Department of Corrections

👍 Comentários e Gabarito - Questão 05 - Item (A)  Sequência correta: (5),(2),(6),(4),(1) 
 "Meeting a blind date over the Internet can be risky, but with some small preparations it can be a safe and enjoyable time."Joan Barns (Reunir uma data cega na Internet pode ser arriscado, mas com algumas pequenas preparações, pode ser um momento seguro e agradável.) → (5) internet dating advisor(conselheiro de encontros na internet).
 "The Internet dating scene can be fun, but giving out personal information can take an innocent online conversation to a dangerous level." Professor Lucy Lowell, Ph. D("A cena de namoro na Internet pode ser divertida, mas dar informações pessoais pode levar uma conversa online inocente para um nível perigoso". Professor Lucy Lowell, Ph. D.) → (1) E-love behind b@rs.
 "The Internet dating scene can be fun, but giving out personal information can take an innocent online conversation to a dangerous level." Professor Lucy Lowell, Ph. D("A cena de namoro na Internet pode ser divertida, mas dar informações pessoais pode levar uma conversa online inocente para um nível perigoso". Professor Lucy Lowell, Ph. D.) → (1) E-love behind b@rs.
👍 Comentários e Gabarito - Questão 05 - Item (B)  Sequência correta: (5),(1),(2),(3),(6) 
 "The Internet dating scene can be fun, but giving out personal information can take an innocent online conversation to a dangerous level." Professor Lucy Lowell, Ph. D("A cena de namoro na Internet pode ser divertida, mas dar informações pessoais pode levar uma conversa online inocente para um nível perigoso". Professor Lucy Lowell, Ph. D.→ (1) E-love behind b@rs.

Nenhum comentário:

Postar um comentário