segunda-feira, 27 de fevereiro de 2017

UFRR 2017 – LÍNGUA INGLESA – VESTIBULAR SERIADO ETAPA 3

www.inglesparaconcursos.blog.br

• UFRR-2017-VESTIBULAR-APLICAÇÃO 27/11/2016.

www.fab.mil.br

❑ ESTRUTURA-PROVA:

 09 MCQs (Multiple Choice Questions) / 5 Options Each Question.
 Texto (1) – | '500 Years of Brazil's Discovery' | www.loc.gov |
 Texto (2) – | The Jurutauí Legend | www.sumauma.net |
 Texto (3) – | The Pirarucu Legend | www.sumauma.net |  


 TEXTO 1:

 TRADUÇÃO-TEXTO 1:

'500 Years of Brazil's Discovery'

By GAIL FINEBERG

Our territory was already inhabited before 1500 A.D., by a large population, estimated in the 1500s at 3 million Indians, with their own communal organization and traditions. Nosso território já era habitado antes de 1500 d.C., por uma grande população, estimada em 1500 em 3 milhões de índios, com organização e tradições comunitárias próprias.

The encounter occurred on April 22, 1500, when Pedro Álvares Cabral, commander of a Portuguese armada, sighted the South American mainland and staked a claim for Portugal. O encontro ocorreu em 22 de abril de 1500, quando Pedro Álvares Cabral, comandante de uma armada portuguesa, avistou o continente sul-americano e reivindicou Portugal.

The Portuguese found Brazil attractive, as did the French, Dutch and Spanish. The first agreement between Spain and Portugal on frontiers was not reached until 1750. Os portugueses acharam o Brasil atraente, assim como os franceses, holandeses e espanhóis. O primeiro acordo entre Espanha e Portugal sobre fronteiras só foi alcançado em 1750.

The Jesuits were enterprising, and their missionary efforts spread throughout the country between 1625 and 1759. Os jesuítas eram empreendedores e os seus esforços missionários espalharam-se por todo o país entre 1625 e 1759.

The religious influence was responsible for an extraordinarily beautiful Brazilian baroque architecture. A influência religiosa foi responsável por uma arquitetura barroca brasileira de extraordinária beleza.

Thoughts of independence began to take root in the late 18th century. Revolutionary events in Europe had a profound effect on Brazil. Os pensamentos de independência começaram a criar raízes no final do século XVIII. Os acontecimentos revolucionários na Europa tiveram um efeito profundo no Brasil.

Napoleon’s invasion of Portugal prompted the Portuguese prince regent, Dom João, to move the Portuguese court to Brazil in 1808. A invasão de Portugal por Napoleão levou o príncipe regente português, Dom João, a transferir a corte portuguesa para o Brasil em 1808.

Brazil matured quickly as the seat of the Portuguese empire. O Brasil amadureceu rapidamente como sede do império português.

The prince opened Brazilian ports to trade with friendly nations, including Great Britain, and also government offices in Rio de Janeiro, a supreme court, a bank, the royal treasury, mint, printing office, a national library with holdings from the
Portuguese National Library and other academic institutions. O príncipe abriu os portos brasileiros ao comércio com nações amigas, incluindo a Grã-Bretanha, e também escritórios do governo no Rio de Janeiro, um tribunal supremo, um banco, o tesouro real, uma casa da moeda, uma gráfica, uma biblioteca nacional com acervos do
Biblioteca Nacional Portuguesa e outras instituições acadêmicas.

With the death of Portugal’s queen, Maria I, in 1816, the regent became King João VI. He returned to Portugal in 1821 to contain a revolution there and appointed his son, Dom Pedro, as regent in Brazil. Com a morte da rainha de Portugal, D. Maria I, em 1816, o regente passou a ser D. João VI. Retornou a Portugal em 1821 para conter uma revolução e nomeou seu filho, Dom Pedro, como regente no Brasil. 

Dom Pedro refused orders a few months later to return to Lisbon, established a legislative assembly in São Paulo and proclaimed Brazil’s independence from Portugal on Sept. 7, 1822. Dom Pedro recusou ordens alguns meses depois para retornar a Lisboa, estabeleceu uma assembleia legislativa em São Paulo e proclamou a independência do Brasil de Portugal em 7 de setembro de 1822.

Dom Pedro I was crowned emperor in 1822, but after a troubled reign marked by conflict with the assembly, he abdicated in favor of 5-year- old Dom Pedro de Alcântara in 1831. Dom Pedro I foi coroado imperador em 1822, mas depois de um reinado conturbado e marcado por conflitos com a assembleia, abdicou em favor de Dom Pedro de Alcântara, de 5 anos, em 1831.

For the next nine years, Brazil seethed with civil unrest until both houses of parliament declared the young regent had reached majority in 1840. The Brazilian Empire lasted to
1889. Durante os nove anos seguintes, o Brasil fervilhava de agitação civil até ambas as casas do parlamento declararam que o jovem regente havia alcançado a maioridade em 1840. O Império Brasileiro durou até
1889.

Dom Pedro II proved to be an enlightened leader. Dom Pedro II revelou-se um líder esclarecido.

Brazil grew and prospered under his reign, and the country enjoyed a great deal of stability. O Brasil cresceu e prosperou sob seu reinado, e o país desfrutou de grande estabilidade.

(The country’s population grew from 4 million to 14 million; railroads built 5,000 miles of track; and public revenues and products multiplied.) (A população do país cresceu de 4 milhões para 14 milhões; as ferrovias construíram 8.000 quilômetros de trilhos; e as receitas e os produtos públicos multiplicaram-se.)

However, support for a republic grew, and the empire finally collapsed in 1889, when the royal family went to exile in Europe. No entanto, o apoio a uma república cresceu e o império finalmente entrou em colapso em 1889, quando a família real foi para o exílio na Europa.

The country’s 19th century economy relied on slave-based agriculture. Slave trade with Africa did not cease until 1853. A economia do país no século XIX dependia da agricultura baseada na escravatura. O comércio de escravos com a África não cessou até 1853.

At the dawn of the 21st century, Brazil, with an economy that is the eighth largest in the world, is a contributor of music, painting, literature and other arts to the world’s culture. No alvorecer do século 21, o Brasil, com uma economia que é a oitava maior do mundo, contribui com música, pintura, literatura e outras artes para a cultura mundial.

https://www.loc.gov/loc/lcib/0006/brazil.html

64 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

According to Brazil’s History, Cabral reached the Brazilian coast in the:

A) 21th Century;
B) 19th Century;
C) 15th Century;
D) 13th Century;
E) 14th Century.

 👍  Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
According to Brazil’s History, Cabral reached the Brazilian coast in the:
Segundo a História do Brasil, Cabral chegou à costa brasileira em:
A) 21th Century; Século XXI;
B) 19th Century; Século XIX;
C) 15th Century; Século XV;
D) 13th Century; Século XIII;
E) 14th Century. Século XIV.

65 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

In the last paragraph of the text above, the expression “At the dawn” means:

A) At the beginning of the 21st century, Brazil…
B) At the end of the 21st century, Brazil…
C) At the sunset of the 21st century, Brazil…
D) At the middle of the 21st century, Brazil…
E) At the odds and ends of the 21st century, Brazil…

 👍  Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
In the last paragraph of the text above, the expression “At the dawn” means:
No último parágrafo do texto acima, a expressão “Na madrugada” significa:
A) At the beginning of the 21st century, Brazil…No início do século 21, o Brasil…
B) At the end of the 21st century, Brazil…No final do século 21, o Brasil…
C) At the sunset of the 21st century, Brazil…No pôr do sol do século 21, o Brasil…
D) At the middle of the 21st century, Brazil…Em meados do século 21, o Brasil…
E) At the odds and ends of the 21st century, Brazil…Nos confins do século 21, o Brasil…

66 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)
 TRADUÇÃO:
Roraima is an interesting mountain located in the Guiana Highlands. The peak actually shares the border with Venezuela, Brazil, and Guyana, but the mountain is almost always approached from the Venezuela side. The Brazil and Guyana sides are much more difficult. The mountain’s highest point is Maverick Rock which is at and on the Venezuela side (thought some other sources may differ on this). Roraima é uma montanha interessante localizada no Planalto das Guianas. Na verdade, o pico faz fronteira com a Venezuela, o Brasil e a Guiana, mas a montanha quase sempre é abordada pelo lado venezuelano. Os lados do Brasil e da Guiana são muito mais difíceis. O ponto mais alto da montanha é Maverick Rock, que fica no lado da Venezuela (embora algumas outras fontes possam diferir sobre isso).

Mount Roraima was the first of the Tepuis to be climbed and the credit goes to English botanist Everard Im Thurn on an expedition sponsored by the Royal Geographical Society in 1884. It was his subsequent lectures in England that are believed to have inspired Sir Arthur Conan Doyle’s book ‘The Lost World’. O Monte Roraima foi o primeiro dos Tepuis a ser escalado e o crédito vai para o botânico inglês Everard Im Thurn em uma expedição patrocinada pela Royal Geographical Society em 1884. Acredita-se que foram suas palestras subsequentes na Inglaterra que inspiraram Sir Arthur Conan Doyle. livro 'O Mundo Perdido'.

According to the sentence highlighted in the text, the
CORRECT alternative is in:

A) Mount Caburaí is as highest as the point of the extreme north located in Roraima;
B) Mount Caburaí is the most high point of the extreme north located in Roraima;
C) Mount Caburaí is the lowest point of the extreme north located in Roraima;
D) Mount Caburaí is more higher than the point of the extreme north located in Roraima;
E) Mount Caburaí is the highest point of the extreme north located in Roraima.

 👍  Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
According to the sentence highlighted in the text, the
CORRECT alternative is in:
De acordo com a frase destacada no texto, o
A alternativa CORRETA está em:
A) Mount Caburaí is as highest as the point of the extreme north located in Roraima; O Monte Caburaí é tão alto quanto o extremo norte localizado em Roraima;
B) Mount Caburaí is the most high point of the extreme north located in Roraima; O Morro Caburaí é o ponto mais alto do extremo norte localizado em Roraima;
C) Mount Caburaí is the lowest point of the extreme north located in Roraima; O Morro Caburaí é o ponto mais baixo do extremo norte localizado em Roraima;
D) Mount Caburaí is more higher than the point of the extreme north located in Roraima; O Monte Caburaí é mais elevado que o ponto do extremo norte localizado em Roraima;
E) Mount Caburaí is the highest point of the extreme north located in Roraima. O Morro Caburaí é o ponto mais alto do extremo norte localizado em Roraima.

 TEXTO 2:
 TRADUÇÃO-TEXTO 2:
The Jurutauí Legend A lenda de Jurutauí

Jurutauí was the bird with the most beautiful song in
the forest and, because it sang so melodiously, it was truly admired by the other birds. One day Jurutauí saw the moon shining splendidly and fell deeply in love with her. Then, to be heard by its muse, it flew to the highest tree to sing love songs through the night, filling the forest with the most devoted sounds. Jurutauí foi o pássaro com o canto mais bonito do
floresta e, por cantar tão melodiosamente, era verdadeiramente admirado pelos demais pássaros. Um dia Jurutauí viu a lua brilhando esplendidamente e se apaixonou profundamente por ela. Depois, para ser ouvido por sua musa, voou até a árvore mais alta para cantar canções de amor durante a noite, enchendo a floresta com os sons mais devotados.

Jurutauí couldn’t accept such a distance from its lover
and flew higher and higher, trying to reach it. But the power of gravity could not be overcome. After a long struggle Jurutauí fell straight to the ground. Dizzy, it tried to recover and sing its beautiful song, but only a strident and terrible screech came from its throat and echoed through the forest. Jurutauí não aguentou tamanho distanciamento de seu amante e voou cada vez mais alto, tentando alcançá-lo. Mas o poder da gravidade não pôde ser superado. Depois de muita luta, Jurutauí caiu direto no chão. Tonto, tentou se recuperar e cantar sua linda canção, mas apenas um grito estridente e terrível saiu de sua garganta e ecoou pela floresta.

The other birds surrounded Jurutauí and mourned for the loss of the most beautiful birdsong in the forest. Now when the forest echoes with raucous and sad notes, everyone knows that it’s because Jurutauí is singing. Os demais pássaros cercaram Jurutauí e lamentaram a perda do mais belo canto dos pássaros da floresta. Agora, quando a floresta ecoa com notas estridentes e tristes, todos sabem que é porque Jurutauí está cantando.
Disponível em: <http://www.sumauma.net/amazonian/legends/
legends-juru.html > CELEMENT, Rosa. Acesso em:31 jul. 16 (adaptado).
67 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

Read the text above and choose the only CORRECT
alternative:

A) Jurutauí fell deeply in love with the moon because of its magnificent shine;
B) Jurutauí couldn’t accept the distance from its lover but it couldn’t fly to reach it because of its broken wings;
C) The moon was Jurutauí’s muse because it used to sing melodiously;
D) The other birds admired Jurutauí because of its ability to fall straight to the ground;
E) Jurutauí was never sad and every time it sang was with pure joy.

 👍  Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
Read the text above and choose the only CORRECT
alternative:
Leia o texto acima e escolha o único CORRETO
alternativa:
A) Jurutauí fell deeply in love with the moon because of its magnificent shine; Jurutauí apaixonou-se profundamente pela lua pelo seu brilho magnífico;
B) Jurutauí couldn’t accept the distance from its lover but it couldn’t fly to reach it because of its broken wings; Jurutauí não aceitava a distância de seu amante mas não conseguia voar para alcançá-lo por causa de suas asas quebradas;
C) The moon was Jurutauí’s muse because it used to sing melodiously; A lua era musa de Jurutauí porque cantava melodiosamente;
D) The other birds admired Jurutauí because of its ability to fall straight to the ground; As demais aves admiravam Jurutauí pela sua capacidade de cair direto no chão;
E) Jurutauí was never sad and every time it sang was with pure joy. Jurutauí nunca ficava triste e cada vez que cantava era de pura alegria.

68 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

According to the Tag questions rules choose the CORRECT alternative:

A) Jurutauí was the bird with the most beautiful song in the forest, is it?
B) Jurutauí was the bird with the most beautiful song in the forest, isn’t it?
C) Jurutauí was the bird with the most beautiful song in the forest, was it?
D) Jurutauí was the bird with the most beautiful song in the forest, wasn’t it?
E) Jurutauí was the bird with the most beautiful song in the forest, weren’t it?

 👍  Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:

69 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

According to the text above, ‘500 Years of Brazil’s
Discovery’, it is possible to assert that:

A) Dom Pedro II proved to be a muddled leader and Brazil decreased under his reign;
B) It was exactly during the reing of Dom Pedro II, in the 20th century, that Brazil had a great deal of stability;
C) Brazil’s development had a great increase during the reign of Dom Pedro II;
D) The Royal Family decided to live in the country due to a great deal of stability;
E) Brazil Empire succeeded throughout the republic finally that did not grow;

 👍  Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:

 TEXTO 3:
 TRADUÇÃO-TEXTO 3:
The Pirarucu Legend A lenda do Pirarucu

Pirarucu was an Indian who belonged to the Uaiás tribe that lived around the Lábrean plains in the Southwestern Amazon. He was a brave, but heartless warrior, even though Pindarô, his father and chief of the tribe, was a good man. Pirarucu was full of vanities, egoism and excessively proud of his power. While his father visited friendly neighboring tribes, Pirarucu took advantage of his absence to take village people hostage and execute them for any reason. He also criticized the gods. Pirarucu era um índio pertencente à tribo Uaiás que vivia nas planícies de Lábrea, no sudoeste da Amazônia. Foi um guerreiro valente, mas sem coração, embora Pindarô, seu pai e chefe da tribo, fosse um bom homem. Pirarucu era cheio de vaidades, egoísmo e excessivamente orgulhoso de seu poder. Enquanto seu pai visitava tribos vizinhas amigas, Pirarucu aproveitava sua ausência para fazer reféns os aldeões e executá-los por qualquer motivo. Ele também criticou os deuses.

Tupã, the god of the gods, observed Pirarucu for a
long time, until, tired of the man’s behavior, he decided to punish Pirarucu. Tupã called Polo and demanded that he spread his most powerful lightening in the whole area. He also called Iururaruaçu, the goddess of torrents, and demanded that she provoke the strongest torrents of rain over Pirarucu, who was fishing along with other Indians on the margins of the Tocantins river, not so far from the longhouse. Tupã, o deus dos deuses, observou Pirarucu por um
muito tempo, até que, cansado do comportamento do homem, decidiu punir Pirarucu. Tupã ligou para Polo e exigiu que ele espalhasse seu raio mais poderoso por toda a área. Ele também chamou Iururaruaçu, a deusa das torrentes, e exigiu que ela provocasse as mais fortes chuvas sobre Pirarucu, que pescava junto com outros índios às margens do rio Tocantins, não muito longe da maloca.

The fires of Tupã were seen throughout the forest. When Pirarucu saw the wild waters of the river, and heard the voice and felt the hate of Tupã, he just ignored them with a laugh and crazy words. Then, Tupã sent Xandoré, the demon that hates men, who threw lightening and thunder that filled the air and cut it with sparks. Pirarucu tried to escape, but while he ran among the falling branches and trees, a lightening bolt sent by Xandoré, struck into the heart of the warrior who refused to ask for forgiveness. As queimadas de Tupã foram vistas por toda a mata. Quando Pirarucu viu as águas bravas do rio, e ouviu a voz e sentiu o ódio de Tupã, simplesmente as ignorou com risadas e palavras malucas. Então, Tupã enviou Xandoré, o demônio que odeia os homens, que lançou raios e trovões que encheram o ar e o cortaram com faíscas. Pirarucu tentou fugir, mas enquanto corria entre galhos e árvores que caíam, um raio enviado por Xandoré atingiu o coração do guerreiro que se recusou a pedir perdão.

All of those who were with Pirarucu ran from the jungle in total fright, while the body of Pirarucu, still alive, was taken to the depths of the Tocantins river and transformed into a giant and dark fish. Pirarucu remained there and for a long time he was the terror of the region. Todos os que estavam com o Pirarucu fugiram da selva assustados, enquanto o corpo do Pirarucu, ainda vivo, foi levado para as profundezas do rio Tocantins e transformado em um peixe gigante e escuro. Pirarucu permaneceu lá e por muito tempo foi o terror da região.
Disponível em:
<http://www.sumauma.net/amazonian/legends/
legends-pirarucu.html>
CELEMENT, Rosa.
Acesso em: 31 jul. 16(Adaptado).

70 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

Read the text above and choose the only CORRECT
alternative:

A) All of those who were with Pirarucu, at the exact moment he was being punished, didn’t run from the jungle in total fright;
B) Pirarucu was an indian with a bad behavior, because of that he was punished by Tupã with the help of Polo and Iururaruaçu and he was transformed into a giant and dark fish;
C) Pirarucu´s father was as full of vanities, egoism and excessively proud of his power as his son was;
D) Iururaruaçu, the goddess of torrents, felt sorry for
Pirarucu and didn’t want to provoke the strongest torrents of rain over Pirarucu, as Tupã had asked her to do;
E) Tupã called Polo, Iururaruaçu and Xandoré to help him punish Pirarucu because he was fishing along with other Indians on the margins of the Tocantins river.

 👍  Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
Read the text above and choose the only CORRECT
alternative:
Leia o texto acima e escolha o único CORRETO
alternativa:
A) All of those who were with Pirarucu, at the exact moment he was being punished, didn’t run from the jungle in total fright; Todos aqueles que estavam com Pirarucu, no exato momento em que ele estava sendo punido, não fugiram da selva completamente assustados;
B) Pirarucu was an indian with a bad behavior, because of that he was punished by Tupã with the help of Polo and Iururaruaçu and he was transformed into a giant and dark fish; Pirarucu era um índio de mau comportamento, por isso foi punido por Tupã com a ajuda de Polo e Iururaruaçu e se transformou em um peixe gigante e escuro;
C) Pirarucu´s father was as full of vanities, egoism and excessively proud of his power as his son was; O pai de Pirarucu era tão cheio de vaidades, egoísmo e orgulho excessivo de seu poder quanto seu filho;
D) Iururaruaçu, the goddess of torrents, felt sorry for Pirarucu and didn’t want to provoke the strongest torrents of rain over Pirarucu, as Tupã had asked her to do; Iururaruaçu, a deusa das torrentes, teve pena de Pirarucu e não quis provocar as mais fortes chuvas sobre Pirarucu, como Tupã havia pedido;
E) Tupã called Polo, Iururaruaçu and Xandoré to help him punish Pirarucu because he was fishing along with other Indians on the margins of the Tocantins river. Tupã chamou Polo, Iururaruaçu e Xandoré para ajudá-lo a punir Pirarucu porque ele pescava junto com outros índios às margens do rio Tocantins.

71 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

Read the highlighted sentence in the text (lines 3/4/5) and choose the alternative in which the conjunction “even though” could be replaced and keep the same meaning:

A) Throughout;
B) Whenever;
C) In other words;
D) Whatever;
E) Although.

 👍  Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
Read the highlighted sentence in the text (lines 3/4/5) and choose the alternative in which the conjunction “even though” could be replaced and keep the same meaning:
Leia a frase destacada no texto (linhas 3/4/5) e escolha a alternativa em que a conjunção “mesmo que” poderia ser substituída e manter o mesmo significado:
A) Throughout; Durante todo;
B) Whenever; Sempre que;
C) In other words; Em outras palavras;
D) Whatever; Tanto faz;
E) Although. Embora.

72 – (UFRR-VESTIBULAR-2017)

Read the second sentence highlighted in the text (lines 30/31/32) and choose the only CORRECT alternative about the preposition into:

A) It indicates movement;
B) It indicates a life;
C) It indicates time;
D) It indicates a period of vacation;
E) It indicates a specific time.

 👍  Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO:
Read the second sentence highlighted in the text (lines 30/31/32) and choose the only CORRECT alternative about the preposition into:
Leia a segunda frase destacada no texto (linhas 30/31/32) e escolha a única alternativa CORRETA sobre a preposição em:
A) It indicates movement; Indica movimento;
B) It indicates a life; Indica uma vida;
C) It indicates time; Indica tempo;
D) It indicates a period of vacation; Indica período de férias;
E) It indicates a specific time. Indica um tempo específico.

- TRECHO:
All of those who were with Pirarucu ran from the jungle in total fright, while the body of Pirarucu, still alive, was taken to the depths of the Tocantins river and transformed into a giant and dark fish. Todos os que estavam com o Pirarucu fugiram da selva assustados, enquanto o corpo do Pirarucu, ainda vivo, foi levado para as profundezas do rio Tocantins e transformado em um peixe gigante e escuro.
- TRANSFORMED INTO something:

UNICAMP 2017 – LÍNGUA INGLESA – VESTIBULAR 1ª FASE

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

  • UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS-SP-COMVEST-VESTIBULAR-2017-1ªFASE-20/11/16.

❑ ESTRUTURA-PROVA:
  • 10 MCQs (Multiple Choice Questions) / 4 Options Each Question.

PROVA, TRADUÇÃO, GABARITO & MUITO VOCABULÁRIO

 TEXTO:
84  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
A tirinha ironiza uma suposta característica dos ingleses: 
(A) o apreço pela história das invasões bárbaras. 
(B) a admiração pela família real. 
(C) o valor que atribuem aos seus jardins.
(D) o cuidado com a preservação de seus edifícios históricos.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - LEITURA DE IMAGEM. VOCABULÁRIO & INFERÊNCIA TEXTUAL:
 TRADUÇÃO DA TIRINHA:
>>1º PAINEL:
  • HAGAR: Give us your gold! We have come with razor-sharp swords!
  • Dê-nos o seu ouro! Viemos com espadas afiadas como navalhas!
  • REI: The king of England is not afraid of sharp-swords.
  • O rei da Inglaterra não tem medo de espadas afiadas.
>>2º PAINEL:
  • HAGAR: We're going to cut down your rose bushes.
  • Vamos cortar suas roseiras.
  • REI: Give them the gold.
  • Dê a eles o ouro.
>>O HUMOR DA TIRINHA:
  • A mudança repentina do rei, gera o humor na tirinha, visto que no 1º painel, o rei diz prontamente que não tem medo de espadas afiadas, entretanto, no 2º painel, ao ouvir de Hagar que as roseiras do castelo seriam cortadas, o rei muda de ideia e ordena entregar o ouro aos bárbaros de uma forma imprevista.
 TEXTO:
 TRADUÇÃO:
The Birth of My Kitchen-Table Fiction
By Haruki Murakami
[1º PARÁGRAFO]
Most people – most of us who are part of Japanese society – graduate from school, then find work, then, after some time has passed, get married.
A maioria das pessoas – a maioria de nós que fazemos parte da sociedade japonesa – forma-se na escola, depois encontra trabalho e, depois de algum tempo, casa-se.
Even I originally intended to follow that pattern.
Até eu originalmente pretendia seguir esse padrão.
Yet in reality I married, then started working, then finally managed to graduate.
Mas, na verdade, casei-me, comecei a trabalhar e finalmente consegui me formar. 
In other words, the order I chose was the exact opposite to what was considered normal.
Ou seja, a ordem que escolhi foi exatamente o oposto do que era considerado normal.
[2º PARÁGRAFO]
Since I hated the idea of working for a company, I decided to open my own establishment, a place where people could go to listen to jazz records, have a coffee, eat snacks and drink.
Como odiava a ideia de trabalhar para uma empresa, resolvi abrir meu próprio estabelecimento, um lugar onde as pessoas pudessem ir ouvir discos de jazz, tomar um café, comer lanches e beber.
It was a simple, rather happy-go-lucky kind of idea: running a business like that would let me relax listening to my favorite music from morning till night.
Era uma ideia simples e bastante despreocupada: administrar um negócio como esse me permitiria relaxar ouvindo minha música favorita de manhã à noite.
(Adaptado de H. Murakami, Wind and Pimbal – Two Novels. Tradução do japonês para o inglês de Ted Goossen. London: Penguin Random House, 2015, p.5.)
85  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
O autor do texto 

a) fez o que era normal para os jovens japoneses na época, abrindo uma loja de discos. 
b) fez o que era normal para os jovens japoneses, mas em uma ordem totalmente diferente. 
c) queria viver feliz ouvindo música o dia todo, sem trabalhar. 
d) queria ganhar dinheiro trabalhando só com música e viver feliz.
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
O autor do texto 
*Alternativa (A): fez o que era normal para os jovens japoneses na época, abrindo uma loja de discos. (In other words, the order I chose was the exact opposite to what was considered normal ➜ Em outras palavras, a ordem que escolhi era exatamente o oposto do que era considerado normal.)
*Alternativa (B): fez o que era normal para os jovens japoneses, mas em uma ordem totalmente diferente. (In other words, the order I chose was the exact opposite to what was considered normal.)
*Alternativa (C): queria viver feliz ouvindo música o dia todo, sem trabalhar.(Yet in reality I married, then started working, then finally managed to graduate. ➜ No entanto, na verdade eu me casei, então COMECEI A TRABALHAR, e finalmente consegui me formar) 
*Alternativa (D): queria ganhar dinheiro trabalhando só com música e viver feliz.(Informação não encontrada no texto)(running a business like that would let me relax listening to my favorite music from morning till night. ➜ "administrar uma empresa como essa me deixaria relaxar ouvindo minha música favorita de manhã à noite."

 TEXTO:
86  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
Considerando o nome da figura - "The Small Talk Thermometer" -, pode-se depreender que a expressão "small talk" se refere a
a) conversas casuais ou amenas, para estabelecer contato ou quebrar o gelo. 
b) conversas entre cientistas sobre mudanças climáticas. 
c) conversas entre meteorologistas sobre o tempo.  
d) conversas entre pessoas que não conseguem chegar a um consenso.
👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*Alternativa (A): conversas casuais ou amenas, para estabelecer contato ou quebrar o gelo. 
*Alternativa (B)conversas entre cientistas sobre mudanças climáticas
*Alternativa (C)conversas entre meteorologistas sobre o tempo.  
*Alternativa (D)conversas entre pessoas que não conseguem chegar a um consenso.
(Disponível em http://www.collegehumor.com/post/6833315/the-small-talkthermometer. Acessado em 21/08/2016.)
  • SMAL TALK  "é um bate-papo agradável". Tipo de conversa leve, animada e informal com o intuito de estabelecer um contato ou algo semelhante. Um "small talk" poderá acontecer entre pessoas que se já se conhecem ou não. Uma conversa sobre o seu filme favorito ou uma conversa sobre o seu final de semana em um praia bem tranquila são exemplos de "small talk".
 TEXTO:
Ranking Universities by 'Greenness'

Universities these days are working hard to improve their sustainability credentials, with efforts that include wind power, organic food and competitions to save energy. They are also adding courses related to sustainability and energy. But which university is the greenest?
Several ranking systems have emerged to offer their take. The Princeton Review recently came out with its second annual green ratings. Fifteen colleges earned the highest possible score — including Harvard, Yale and the University of California, Berkeley.
Another group, the Sustainable Endowment Institute's GreenReportCard.org, rates colleges on several different areas of green compliance, such as recycling, student involvement and green building. Its top grade for overall excellence, an A-, was earned by 15 schools.
(Adaptado de http://green.blogs.nytimes.com/2009/08/20/ranking-universities-bygreenness/?_r=0. Acessado em 31/08/2016.)
87  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
Conforme o texto, universidades norte-americanas estão se empenhando para 
a) oferecer mais cursos sobre ecologia.  
b) melhorar sua posição em um ranking que define as instituições mais "verdes". 
c)  oferecer os melhores cursos sobre preservação ambiental.  
d) participar de uma competição que define os campi com maior área verde.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Conforme o texto, universidades norte-americanas estão se empenhando para 
*Alternativa (A): oferecer mais cursos sobre ecologia. (They are also adding courses related to sustainability and energy. ➜ "Elas também estão adicionando cursos relacionados a sustentabilidade e energia.") 
*Alternativa (B): melhorar sua posição em um ranking que define as instituições mais "verdes".(Universities these days are working hard to improve their sustainability credentials, with efforts that include wind power, organic food and competitions to save energy. ➜ As universidades atualmente estão trabalhando duro para melhorar suas credenciais de sustentabilidade, com esforços que incluem energia eólica, alimentos orgânicos e competições para economizar energia) 
*Alternativa (C): oferecer os melhores cursos sobre preservação ambiental.((They are also adding courses related to sustainability and energy.)  
*Alternativa (D): participar de uma competição que define os campi com maior área verde.(competitions to save energy. ➜ "competições para economizar energia.")

 TEXT 5:
Why Everyone Should Read Harry Potter
September 9, 2014
Harry Potter is the best selling book series of all time. But it's had its reproaches. Various Christian groups claimed  the books promoted paganism and witchcraft to children. Washington Post book critic Ron Charles called the fact that adults were also hooked on Potter a "bad case of cultural infantilism." Charles and others also cited a certain artistic banality in massively commercial story-telling, while others criticized Hogwarts, the wizardry academy attended by Potter, for only rewarding innate talents.
The Anglo-American writer Christopher Hitchens, on the other hand, praised J. K. Rowling for freeing English children’s literature from dreams of riches and class and snobbery and giving us a world of youthful democracy and diversity. A growing body of evidence suggests that reading Rowling’s work, at least as a youth, might be a good thing.
(Adaptado de http://www.scientificamerican.com/article/why-everyone-shouldread-harry-potter/. Acessado em 02/09/2016.)
88  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
A leitura do excerto permite concluir adequadamente que:
a) A série Harry Potter é aprovada por críticos literários e grupos religiosos com base nos mesmos argumentos. 
b) As qualidades literárias de Harry Potter justificam seu sucesso entre os adultos. 
c) A abordagem educacional de Hogwarts recompensa as habilidades desenvolvidas por meio do esforço pessoal. 
d) Para os personagens da série Harry Potter, o sonho e ascendência social e poder financeiro é pouco relevante.
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
A leitura do excerto permite concluir adequadamente que:
*Alternativa (A): A série Harry Potter é aprovada por críticos literários e grupos religiosos com base nos mesmos argumentos.
Mas a série também tem suas censuras ➜ But it's had its reproaches.
 Vários grupos cristãos alegaram que os livros promoviam o paganismo e a feitiçaria para crianças. ➜ Various Christian groups claimed  the books promoted paganism and witchcraft to children.)
 O crítico de livros do Washington Post, Ron Charles, chamou o fato de que os adultos também foram fisgados em Potter como um "caso péssimo de infantilismo cultural". ➜ Washington Post book critic Ron Charles called the fact that adults were also hooked on Potter a "bad case of cultural infantilism." 
*Alternativa (B): As qualidades literárias de Harry Potter justificam seu sucesso entre os adultos.(Informação não encontrada no texto) 
*Alternativa (C): A abordagem educacional de Hogwarts recompensa as habilidades desenvolvidas por meio do esforço pessoal.
 ...enquanto outros criticaram Hogwarts, a academia de magia assistida por Potter, por apenas recompensar talentos inatos. ➜ "while others criticized Hogwarts, the wizardry academy attended by Potter, for only rewarding innate talents." 
*Alternativa (D): Para os personagens da série Harry Potter, o sonho e ascendência social e poder financeiro é pouco relevante.
"[...] The Anglo-American writer Christopher Hitchens, on the other hand, praised J. K. Rowling for freeing English children’s literature from dreams of riches and class and snobbery and giving us a world of youthful democracy and diversity."
(O escritor anglo-americano Christopher Hitchens, por outro lado, elogiou J. K. Rowling por libertar a literatura infantil inglesa de sonhos de riqueza, classe e esnobismo e de nos proporcionar um mundo de democracia e diversidade juvenis.)

 TEXT 6:
(Disponível em http://neahealthyfutures.org/the-importance-of-teen-pregnancyprevention/. Acessado em 04/09/2016.)
89  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
Depreende-se das informações da figura que 
a) 38% das jovens engravidam antes dos 18 anos. 
b) 38% das jovens concluem o ensino médio aos 22 anos.  
c) a gravidez na adolescência interfere na vida escolar das jovens. 
d) a gravidez após os 18 anos interfere na vida escolar das jovens.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Depreende-se das informações da figura que 
*Alternativa (A): 38% das jovens engravidam antes dos 18 anos(AOS 18 anos)
*Alternativa (B)38% das jovens concluem o ensino médio aos 22 anos.(38% das jovens QUE engravidam aos 18 anos)  
*Alternativa (C): a gravidez na adolescência interfere na vida escolar das jovens.(Tendo em vista que a conclusão é adiada devido a gravidez) 
*Alternativa (D): a gravidez após os 18 anos interfere na vida escolar das jovens.(aos 18 anos)
➦IDEIA CONTEXTUAL 1:
"38% of teen girls who have a child by age 18."
(38% das meninas adolescentes que têm um filho aos 18 anos)
➦IDEIA CONTEXTUAL 2:
... obtain a high school by age 22."
(acessam a escola de ensino médio aos 22 anos.)

 TEXTO 7:
 TRADUÇÃO:
Roman documents discovered
[1º PARÁGRAFO]
We often think that the best information from the Roman world comes from Egypt, where the dryness preserves papyri.
Muitas vezes pensamos que a melhor informação do mundo romano vem do Egito, onde a secura preserva os papiros.
However, in Britain the reverse conditions occur.
Contudo, na Grã-Bretanha ocorrem as condições inversas.
At Vindolanda – a Roman fort located two miles behind Hadrian’s Wall – the humidity preserved wooden writing tablets that were thrown into a bonfire when the fort was evacuated in CE 105.
Em Vindolanda – um forte romano localizado a 2 milhas atrás da Muralha de Adriano – a umidade preservou tábuas de madeira que foram atiradas para uma fogueira quando o forte foi evacuado em 105 d.C.
[2º PARÁGRAFO]
These wooden tablets were one of the most important discoveries made in Roman Britain in the 20th century.
Estas tábuas de madeira foram uma das descobertas mais importantes feitas na Grã-Bretanha romana no século XX.
They were used not for grand writings but for memoranda and accounts, so they provide the best insight into life in the Roman army found anywhere in the world.
Elas não foram usadas ​​para grandes escritos, mas para memorandos e relatos, por isso fornecem a melhor visão sobre a vida no exército romano encontrada em qualquer lugar do mundo.
One of the tablets says:
Um das tábuas diz:
[3º PARÁGRAFO]
Octavius to Candidus: "I need money.
Otávio para Cândido: “Preciso de dinheiro. 
I have bought 5,000 bushels of grain, and unless you send me some money, I shall lose my deposit and be embarrassed".
Comprei 5.000 alqueires de grãos e, se você não me mandar algum dinheiro, perderei meu depósito e ficarei envergonhado”.
(Adaptado de http://www.archaeology.co.uk/specials/the-timeline-ofbritain/vindolanda-2.htm. Acessado em 28/08/2016.)
90  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
Os documentos descobertos em Vindolanda  
(A) são papiros preservados pelo clima seco da região em que foram encontrados. 
(B) contêm informações sobre a evacuação do forte no ano 105 da Era Cristã. 
(C) preservam registros de disputas financeiras entre cidadãos comuns. 
(E) são registros em madeira, com informações preciosas sobre a vida no exército romano.
      Comentários e Gabarito    E  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO, CONHECIMENTO DE HISTÓRIA DO IMPÉRIO ROMANO ANTIGO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Os documentos descobertos em Vindolanda  
(A) são papiros preservados pelo clima seco da região em que foram encontrados. 
(B) contêm informações sobre a evacuação do forte no ano 105 da Era Cristã. 
(C) preservam registros de disputas financeiras entre cidadãos comuns. 
(E) são registros em madeira, com informações preciosas sobre a vida no exército romano.
>>TRECHO QUE JUSTIFICA A RESPOSTA:
  • "[...] These wooden tablets were one of the most important discoveries made in Roman Britain in the 20th century. They were used not for grand writings but for memoranda and accounts, so they provide the best insight into life in the Roman army found anywhere in the world."
    Essas tábuas de madeira foram uma das descobertas mais importantes feitas na Grã-Bretanha romana no século XX. Eles foram usados não para grandes escritos, mas para memorandos e relatos, de modo que fornecem a melhor percepção da vida no exército romano encontrada em qualquer lugar do mundo.
>>VOCABULÁRIO & TERMOS HISTÓRICOS:
  • HADRIAN’S WALL - A Muralha de Adriano é uma fortificação defensiva, construída principalmente em pedra e madeira, no norte da Inglaterra, aproximadamente na atual fronteira com a Escócia. Foi assim denominada em homenagem ao imperador romano Adriano, que ordenou a sua construção e inaugurada em 122 d.C.
  • WOODEN WRITING TABLETS - Tábuas de escrita de madeira. As áreas rebaixadas dessas tabuas eram preenchidas com cera e utilizadas para escrita e manutenção de registros. Um estilete, ou caneta pontiaguda de madeira, teria sido usado para escrever na cera.
 TEXT 8:
Leia os versos iniciais do poema:
The White Man's Burden

Take up the White Man’s burden
Send forth the best ye breed -  
Go send your sons to exile
To serve your captives' need
To wait in heavy harness
On fluttered folk and wild-
Your new-caught, sullen peoples,
Half devil and half child (...)
(Rudyard Kipling, Rudyard Kipling’s Verse. Disponível em http://kiplingsociety.co.uk/poems_burden.htm. Acessado em 17/10/2016.)
91  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
O poema de Rudyard Kipling foi escrito em Londres, em 1898, após a estadia do autor nos EUA.  Considerando-se o contexto do imperialismo do século XIX, o poeta expressa
a) a defesa do expansionismo norte-americano, justificado como um dever moral explicitado no título "The White Man's Burden".  
b) o olhar caridoso em relação aos povos dominados no contexto do imperialismo do século XIX, como se observa no verso "half devil and half child". 
c) uma crítica à visão da superioridade branca vigente durante a corrida imperialista do século XIX, ao enaltecer as características "folk and wild".   
d) a visão de que as famílias americanas não devem ser punidas pela política expansionista dos EUA, como se observa na recomendação "Go send your sons to exile".
👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Considerando-se o contexto do imperialismo do século XIX, o poeta expressa
*Alternativa (A): a defesa do expansionismo norte-americano, justificado como um dever moral explicitado no título "The White Man's Burden".  
*Alternativa (B): o olhar caridoso em relação aos povos dominados no contexto do imperialismo do século XIX, como se observa no verso "half devil and half child". 
*Alternativa (C)uma crítica à visão da superioridade branca vigente durante a corrida imperialista do século XIX, ao enaltecer as características "folk and wild".   
*Alternativa (D): a visão de que as famílias americanas não devem ser punidas pela política expansionista dos EUA, como se observa na recomendação "Go send your sons to exile".

 TEXT 9:
Survey of geopolitics 

Geopolitics is a product of its time, and its definitions have evolved accordingly. Rudolphh Kjellén, who coined the term in 1899, described geopolitics as "the theory of the state as a geographical organism or phenomenon in space." For Karl Haushofer, the father of German geopolotik, "Geopolitics is the new national science of the state,(…) a doctrine on the spatial determinism of all political processes, based on the broad foundations of geography, especially of political geography".
On the eve of World War II, Derwent Whittlesey, the American political geographer, considered geopolitics "a dogma*... the faith that the state is inherently entitled to its place in the sun". Richard Hartshorne defined it as "geography utilized for particular purposes that lie beyond the pursuit of scientific knowledge".
(Adaptado de Saul Bernard Cohen, Geopolitics of the world system. Boston: Rowman & Littlefield Publishers, 2003.p.11.)
92  (UNICAMP-SP-2017-VESTIBULAR-1ª FASE)
Conforme o texto,  
a) Kjellén e Haushofer possuem visão semelhante quanto à geopolítica, pois concordam que ela faz referência ao Estado. 
b) Whittlesey concorda com seus antecessores ao afirmar que a geopolítica havia se transformado em um dogma. 
c)  Hartshorne concorda com Kjellén ao afirmar que a geopolítica mantém-se dentro dos parâmetros estritos de uma ciência. 
d) apesar dos posicionamentos distintos, os autores mencionados estão de acordo quanto aos fundamentos da geopolítica. 
*Dogma: a belief or set of beliefs held by a group or organization, which others are expected to accept without argument.
👍 Gabarito  A 

domingo, 26 de fevereiro de 2017

FCC 2016 – AL/MS – TÉCNICO DE INFORMÁTICA – LÍNGUA INGLESA

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

  • FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS-2014-ASSEMBLÉIA LEGISLATIVA-MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA-25/09/2016.
concursosfcc.com.br

❑ ESTRUTURA-PROVA:
  • 5 MCQs (Multiple Choice Questions) / 5 Options Each Question.
  • Texto – | Artigo | 


 PROVA:

❑ TEXTO 1Para responder às questões de números 01 a 05 considere o texto a seguir:
         
On September 5th, 2011, Alexandra Elbakyan, a researcher from Kazakhstan, created Sci-Hub, a website that bypasses journal paywalls, illegally providing access to nearly every scientific paper ever published immediately to anyone who wants it. The website works in two stages, firstly by attempting to download a copy from the LibGen database of pirated content, which opened its doors to academic papers in 2012 and now contains over 48 million scientific papers. The ingenious part of the system is that if LibGen does not already have a copy of the paper, Sci-hub bypasses the journal paywall in real time by using access keys donated by academics lucky enough to study at institutions with an adequate range of subscriptions. This allows Sci-Hub to route the user straight to the paper through publishers such as JSTOR, Springer, Sage, and Elsevier. After delivering the paper to the user within seconds, Sci-Hub donates a copy of the paper to LibGen for good measure, where it will be stored forever, accessible by everyone and anyone.

01 – (FCC-2016-AL/MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA)

Um sinônimo para nearly, conforme empregado no texto, é

(A) single.
(B) closeby.
(C) fairly.
(D) quite.
(E) almost.

 👍  Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO & VOCÁBULOS SINÔNIMOS:

02 – (FCC-2016-AL/MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA)

pronome it, na 2ª linha do texto, refere-se a

(A) scientific paper.
(B) journal paywalls. 
(C) anyone. 
(D) researcher.
(E) website.

 👍  Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO & VOCÁBULOS SINÔNIMOS:

03 – (FCC-2016-AL/MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA)

No texto, subscriptions tem o sentido de

(A) donativos.
(B) assinaturas de abaixo assinados.
(C) subscrições de ações.
(D) assinaturas de periódicos.
(E) verbas.

 👍  Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO & VOCÁBULOS SINÔNIMOS:

04 – (FCC-2016-AL/MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA)

O texto trata de um website que

(A) pretende facilitar a publicação de artigos acadêmicos.
(B) facilita o pagamento para obter artigos acadêmicos.
(C) se dedica a aumentar o acervo da LibGen.
(D) consegue piratear artigos acadêmicos.
(E) facilita o contato entre acadêmicos e editoras.

 👍  Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO & VOCÁBULOS SINÔNIMOS:

05 – (FCC-2016-AL/MS-TÉCNICO DE INFORMÁTICA)

Segundo o texto,

(A) todos os artigos do banco de dados LibGen foram obtidos por meio de códigos de acesso de acadêmicos.
(B) o banco de dados LibGen contém mais de 48 milhões de artigos acadêmicos.
(C) o Sci-Hub não baixa nenhum artigo pirateado.
(D) as editoras JSTOR, Springer, Sage e Elsevier oferecem livre acesso ao material que publicam.
(E) o Sci-Hub doa ao LibGen todos os artigos que consegue obter.

 👍  Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA ENTRE PARTES DO TEXTO & VOCÁBULOS SINÔNIMOS: