domingo, 12 de março de 2017

PUC/SP VERÃO 2016

Welcome back to another post!

➧ PROVA DE LÍNGUA INGLESAPONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO-2016-VESTIBULAR-VERÃO.

 PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA: 09 Questões do tipo (A,B,C,D).
➧ GABARITO:


01-A02-D03-C
04-A05-B, 06-A
07-B08-D09-D


➧ PROVA:

➧ TEXT I:

• [to arrive = chegar]
• [to assume = presumir, supor]
• [to put = colocar]
• [to reach = alcançar]
• [to say = dizer]
• [to surpass = superar]
• [to smell 
= cheirar]
 [awareness = consciência]
 [box = caixa]
 [bed = cama]
 [bumper = pára-choque]
 [child = sun = filho]
 [clothes = roupas]
 [grades = notas]
 [heyday = auge, apogeu]
 [pricing = preço]
 [sale= venda]
 [sheet = lençol]
 [shoppers = compradores]
 [sticker = adesivo]
 [toys = brinquedos]
 [grades = notas]
• [suppositional = hipotético, suposição]
• [coldly = friamente]
• [nearly = almost = 
por pouco,quase]
 [thus(dâz) = therefore = portanto]
• [Fourth Industrial Revolution = 4ª Revolução Industrial]
• [Infant mortality = Mortalidade infantil]
• [expectant mothers = mães grávidas]
• [by the middle = em meados]
• [last year = ano passado]
• [the world's lowest infant mortality rates a mortalidade infantil mais baixa do mundo.]

➧ PROVA:

➧ TEXT I:

Some Animals Can Suffer From Mental Illness, Too


Maybe you've had or heard about a pet cat on Prozac, or a dog that doesn't quite seem like itself in the weeks following the death of another animal in the home. On the one hand, it's hard not to question whether there is some owner-projection or anthropomorphism happening here. But on the other, some scientists are starting to seriously investigate the inner lives of animals, including potential signs of mental illness.

Disponível em: http://nymag.com/scienceofus/ 2015/09/some-animals-can-suffer-from-mentalillness-too.html. Acessado em 16/10/2015. Adaptado para fins educacionais.

01 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

De acordo com o texto,

a) gatos de estimação deveriam tomar Prozac quando deprimidos.
b) alguns cientistas estão considerando a possibilidade de animais terem doenças antes só atribuídas a humanos.
c) animais de estimação que tomam Prozac não parecem ser eles mesmos durante algum tempo.
d) alguns cientistas estão começando a investigar vidas passadas dos animais de estimação.

👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
De acordo com o texto,
*Alternativa (A): gatos de estimação deveriam tomar Prozac quando deprimidos.
"But on the other, some scientists are starting to seriously investigate the inner lives of animals, including potential signs of mental illness."
(Mas, por outro lado, alguns cientistas estão começando a investigar seriamente a vida interior dos animais, incluindo possíveis sinais de doença mental.)
*Alternativa (B): alguns cientistas estão considerando a possibilidade de animais terem doenças antes só atribuídas a humanos.
*Alternativa (C): animais de estimação que tomam Prozac não parecem ser eles mesmos durante algum tempo.
*Alternativa (D): alguns cientistas estão começando a investigar vidas passadas dos animais de estimação.
➧ TEXT II:

Image copyright Associated Press Image caption The US flag was planted on the Moon in 1969, two years after the Outer Space Treaty was created


Disponível em: www.bbc.com/news/science-environment- 34324443. Acessado em 30/09/2015.

When space crops up in conversation, ownership does not immediately spring to mind. But as the human race continues to advance in this field, and with commercial space enterprises just around the corner, questions about power politics and their interaction with space exploration must be asked and answered.


02 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

Observe a figura acima e leia o texto correspondente. A seguir, escolha a alternativa que melhor representa o título dessa reportagem.

a) It does not immediately spring to mind
b) Human race to reach Mars
c) United Nations Office for Outer Space Affairs
d) Who Owns Outer Space?

👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
A alternativa que melhor representa o título dessa reportagem:
*Alternativa (A): Não vem imediatamente à mente
*Alternativa (B): Raça humana para alcançar Marte
*Alternativa (C): Escritório das Nações Unidas para Assuntos do Espaço Exterior
*Alternativa (D): Quem é dono do espaço exterior?

➧ TEXT III:
Germine et al.

Individual Aesthetic Preferences for Faces Are Shaped Mostly by Environments, Not Genes.

Current Biology, October 2015 DOI: 10.1016/j.cub.2015.08.048​

Disponível em: www.sciencedaily.com/
releases/2015/10/151001125637.htlm.
Acessado em 29/09/2015.
Adaptado para fins educacionais. 

Many of us have had the experience of disagreeing with friends or family about which celebrity is more attractive. Now, researchers reporting in the Cell Press journal Current Biology on October 1 show in a study of twins that those differences of opinion are mostly the result of personal experiences that are unique to each individual. In other words, even identical twins don't agree.


03 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

Escolha a alternativa correta.

a) O texto é um resumo da revista “Current Biology”.
b) O resumo mostra que o texto aborda preferências de gêmeos.
c) O texto aponta que preferências dependem de experiências pessoais.
d) O texto aponta que preferências independem de experiências pessoais.

👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Escolha a alternativa correta.
*Alternativa (A): O texto é um resumo da revista “Current Biology”.
*Alternativa (B): O resumo mostra que o texto aborda preferências de gêmeos.
*Alternativa (C): O texto aponta que preferências dependem de experiências pessoais.
*Alternativa (D): O texto aponta que preferências independem de experiências pessoais.
➽ O texto relata que:
"[...] Now, researchers reporting in the Cell Press journal Current Biology on October 1 show in a study of twins that those differences of opinion are mostly the result of personal experiences that are unique to each individual."
(Agora, pesquisadores relatando na revista Cell Current Biology atual em 1 de outubro, mostram em um estudo de gêmeos, que essas diferenças de opinião são principalmente o resultado de experiências pessoais que são exclusivas para cada indivíduo.)

➧ TEXT IV:Observe o folheto abaixo e responda às questões 04 e 05.

04 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

De acordo com o folheto,


a) cães têm glândulas sudoríparas nas patas.
b) deve-se levar os cães para passear, o que evita o problema.
c) em caso de suspeita de insolação, deve-se colocar o cão em uma banheira com gelo.
d) tais cuidados com os cães devem ser mantidos ao longo de todo o verão.

👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
De acordo com o folheto,
a) cães têm glândulas sudoríparas nas patas.
➦Lê-se no folheto:
"[...] Dogs ... have very few sweat glands in the foot pads".
b) deve-se levar os cães para passear, o que evita o problema.
c) em caso de suspeita de insolação, deve-se colocar o cão em uma banheira com gelo.
d) tais cuidados com os cães devem ser mantidos ao longo de todo o verão.

05 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

Assinale a alternativa que mostra três sintomas de insolação mencionados no folheto.

a) peso excessivo, gengivas vermelhas, inquietação
b) inquietação, salivação excessiva, respiração ofegante
c) respiração ofegante, sobrepeso, pelos escuros
d) diarreia, vômito, braquicefalia

👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
a) peso excessivo, gengivas vermelhas, inquietação
b) inquietação, salivação excessiva, respiração ofegante
c) respiração ofegante, sobrepeso, pelos escuros
d) diarreia, vômito, braquicefalia
*Restlessness (inquietação); hypersalivation (salivação excessiva); heavy panting (respiração ofegante).

➧ TEXT V:

Asteroid impact, volcanism were one-two punch for dinosaurs
By Robert Sanders |
Disponível em: http://news.berkeley.edu/2015/10/01/asteroidimpact-volcanism-were-one-two-punch-for-dinosaurs/ Acessado em 01/10/2015.  Adaptado para fins educacionais.


Layered lava flows of the Deccan Traps east of Mumbai, India.
Mark Richards photo.

Berkeley geologists have uncovered compelling evidence that an asteroid impact on Earth 66 million years ago accelerated the eruptions of volcanoes in India for hundreds of thousands of years, and that together these planet-wide catastrophes caused the extinction of many land and marine animals, including the dinosaurs.


06 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

Escolha dentre as alternativas abaixo aquela que corresponde ao assunto do texto acima.

a) As evidências apontam para uma conjunção de fatores que levaram à extinção dos dinossauros.
b) Um asteroide matou animais marinhos e vulcões mataram animais terrestres.
c) Um asteroide causou a morte de animais marinhos e dinossauros.
d) As evidências apresentadas pelos geólogos de Berkeley não são convincentes.

👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
a) As evidências apontam para uma conjunção de fatores que levaram à extinção dos dinossauros.
➦Lê-se no trecho: “Berkeley geologists have uncovered compelling evidence [...] caused the extinction of many land and marine animals, including the dinosaurs”.
b) Um asteroide matou animais marinhos e vulcões mataram animais terrestres.
c) Um asteroide causou a morte de animais marinhos e dinossauros.
d) As evidências apresentadas pelos geólogos de Berkeley não são convincentes.

➧ TEXT VILeia o texto a seguir e responda às questões 07 e 08.

Ackman-Backed Harvard Grads Make Aiding the Poor a New Business
Sangwon Yoon

Michael Faye and Paul Niehaus spent summers as Harvard graduate students trying to give cash to the poor in the villages of Kenya. The villagers were perplexed; development experts thought the two had lost their minds. People who live on less than a dollar a day, the experts said, were sure to spend the money on cigarettes and alcohol.

Seven years later, the idea is upending the international aid industry. Giving cash directly to the very poor turns out to be more efficient and productive than when charities with high overhead distribute goods and food. Those in extreme need take the cash and use it wisely. Giving a year's income of $1,000 to Kenyans who live on about 60 cents a day via mobile banking system M-Pesa, showed a 34 percent increase in earnings and a 52 percent rise in assets. Beneficiaries invested the cash, buying livestock and land for longer-term returns.

Heavyweight investors such as Mr Ackman, from Ackman's Pershing Square Foundation, have decided to back the former grads' project, transforming it into a new business.

Disponível em: www.bloomberg.com/news/articles/2015-09- 21/ackman-backed-harvard-grads-make-aiding-the-poor-a-newbusiness.
Acessado em 30/09/2015. Reorganizado e adaptado para fins educacionais.

People wash clothes in the Kibera slum, located in Nairobi, Kenya.
Photographer: Thomas Campean/Anadolu Agency/
Getty Images


07 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

O resultado do experimento de Michael Faye e Paul Niehaus mostra que

a) os beneficiados aumentaram suas despesas com itens desnecessários.
b) os quenianos investiram em criação de animais e aquisição de terras.
c) os quenianos desapontaram os órgãos de ajuda internacional.
d) a doação de bens e alimentos é sempre mais eficiente do que ajuda em dinheiro.

👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
a) os beneficiados aumentaram suas despesas com itens desnecessários.
b) os quenianos investiram em criação de animais e aquisição de terras.
➦Lê-se no trecho:
"[...] Beneficiaries invested the cash, buying livestock and land".
c) os quenianos desapontaram os órgãos de ajuda internacional.
d) a doação de bens e alimentos é sempre mais eficiente do que ajuda em dinheiro.


08 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

O texto menciona que

a) os moradores dos vilarejos pobres do Quênia ficavam perplexos por ver estudantes de Harvard passar seus verões entre eles.
b) especialistas em desenvolvimento apoiaram o projeto incondicionalmente, desde o princípio.
c) o Sr. Ackman aconselhou os moradores a investir em criação de animais e compra de terras.
d) os resultados do projeto surpreenderam os organismos de ajuda internacional.

👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
O texto menciona que
a) os moradores dos vilarejos pobres do Quênia ficavam perplexos por ver estudantes de Harvard passar seus verões entre eles.
b) especialistas em desenvolvimento apoiaram o projeto incondicionalmente, desde o princípio.
c) o Sr. Ackman aconselhou os moradores a investir em criação de animais e compra de terras.
d) os resultados do projeto surpreenderam os organismos de ajuda internacional.

Lê-se no trecho: “Seven years later, the idea is upending the international aid industry”.

➧ TEXT VII:

Mind reading may one day be possible, researchers say

Disponível em: www.theguardian.com/us-news/2015/sep/24/mind-readingmay-one-day-be-possible-researchers-say
Acessado em 25/09/2015. Adaptado para fins educacionais.
Ellen Brait

Photograph: Allan Ajifo/flickr via Creative Commons
According to a new study, 'a non-invasive brain-to-brain interface (BBI) can be used to allow one human to guess what is on the mind of another human'. Mind reading might not be as improbable as many people believe, says a study published by researchers at the University of Washington.



09 – (PUC/SP-2016-VESTIBULAR VERÃO)

Dentre as alternativas abaixo, a expressão mais apropriada em português para “might not be” no trecho

"Mind reading might not be as improbable as many people believe"

é

a) não pudesse ser
b) não deverá ser
c) poderia não ser

d) deveria não ser
➦ might not be = poderia não ser

sábado, 11 de março de 2017

PUC/SP INVERNO 2014

Welcome back to another post!

➧ PROVA DE LÍNGUA INGLESAPUC/SP-2011.

 PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA: 05 Questões do tipo (A,B,C,D).
➧ GABARITO:


01-C02-A03-D04-B05-E


➧ PROVA:
➧ TEXT I:  Leia o texto para responder às questões de números 41 a 45.

"Our children give us strength": Kate and Gerry McCann speak about how they continue in search for Madd

May 01, 2014 10:53
By Richard Hartley-Parkinson
for educational purposes, adapted from: http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/madeleine-mccann-kate-gerry-say-3481925

Nearly seven years after Maddie disappeared, her parents say they have pictures of her all over their house so that they will remember her


Almost seven years after Madeleine McCann vanished from her family's holiday apartment in Portugal, her parents have spoken about how their other two children provide them with strength.

Kate and Gerry McCann say that they have photographs of Maddie all over their house and keep their children, twins Sean and Amelie, who were two at the time, up to date with the progress of the police investigation.

Speaking to Lorraine Kelly this morning on ITV, the couple also spoke about how life for them is defined before Madeleine disappeared and after.

Saturday marks the seventh anniversary since Maddie vanished from the flat in Praia da Luz a few days before her fourth birthday.

Lorraine asked where they get their strength and Gerry responded: "I get mine from Kate obviously."

Kate added: "I think from each other, from our children, from our family and friends."

Gerry said: "We have had unbelievable support, not just from those who are close to us, but the public support has been amazing."

He continued: "Our life is defined pre and post the abduction unfortunately. Leading up to Portugal, having had three very young children and a tough two or three years, full on and working etc, we were just coming through that. Life seemed good - really good. It's different now, because Sean and Amelie are really good kids, really happy and they bring tremendous amounts of joy so it's very much we were a family of five and now we are functioning as a family of four."

Kate added: "It's seven years down the line and we have adapted, but still weeks and months rolling by is still incredibly significant for us.

"Whether Madeleine had been found after a week, after six months, whether it's seven years and one week - that's better than 10 years or whatever, so it's really significant."

When asked if they will ever give up, Kate responded: "If we haven't found Madeleine, or we haven't found what's happened, then we haven't done enough. There's still work to be done."

Earlier, Kate backed a revamped alert system triggered when missing children are kidnapped or their lives are at risk.

She urged members of the public to sign up for Child Rescue Alerts, which will be overhauled later this month.

She said: "When a child is abducted, families are devastated and entire communities are torn apart. The agony of not knowing where your child is is almost impossible to imagine. The helplessness is at times overwhelming."

"But there is now something we can all do to help. Please sign up to receive alerts - you could save a child's life."

The mother also spoke of how she would prefer to know the truth about what happened to her daughter, even if it is "the worst case scenario".

She added: "But there is always the worst case scenario. That's always been a possibility and anyone who thinks that we're blinkered doesn't know us."

The new system will allow alerts to be issued via text, email, social media, digital billboards and to the media.

Members of the public can already sign up to receive alerts, although the new system will come into play on International Missing Children's Day on May 25.

A Child Rescue Alert was recently used in the hunt for murdered five-year-old April Jones, and the system is designed to make the most of the "golden hours" when a child goes missing.

Charlie Hedges from the National Crime Agency, who helped co-ordinate the appeals, said: "The success of Child Rescue Alert is down to each and every one of us. Now it's down to the public to sign up for the alerts so we can send the message as widely as possible when a child goes missing."

Jo Youle, chief executive of the charity Missing People, said "Every minute after their disappearance is crucial to bringing a child home safely. Child Rescue Alert will now mean the public and companies can help - and hopefully save these children's lives."
  

01 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR INVERNO)

Nos parágrafos 2 e 3, além do problema com a filha, o casal possui dois filhos que têm atualmente

(A) dois anos.
(B) dois e sete anos.
(C) nove anos.
(D) dois e nove anos.
(E) sete anos.

02 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR INVERNO)

Nos parágrafos 5 e 6, o casal

(A) ajuda-se mutuamente, com apoio da família e amigos.
(B) não é ajudado por ninguém.
(C) ajuda-se mutuamente e é ajudado pelo público.
(D) não conta com nenhum suporte da polícia.
(E) perdeu as esperanças de solucionar o caso.

03 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR INVERNO)

O parágrafo 11 nos informa que o casal

(A) está num beco sem saída.
(B) desistiu de procurar a filha.
(C) sofre com a ideia de não vê-la mais.
(D) continua a procurá-la.
(E) tenta esconder os fatos dos dois filhos.

04 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR INVERNO)

No parágrafo 17, She added:

"But there is always the worst case scenario. That's always been a possibility and anyone who thinks that we're blinkered doesn't know us",

a palavra blinkered significa

(A) desesperados.
(B) ignorantes.
(C) mal-educados.
(D) contraproducentes.
(E) desencorajados.

➧ BLINKERED = NARROW-MINDED  – MENTE ESTREITA, TER UM VISÃO LIMITADA SOBRE UM ASSUNTO, IGNORANTE.
  • That's always been a possibility and anyone who thinks that we're blinkered doesn't know us – Essa sempre foi uma possibilidade e quem pensa que TEMOS UMA VISÃO LIMITADA SOBRE O ASSUNTO não nos conhece.
05 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR INVERNO)

De acordo com o texto, os parágrafos 19 e 20 nos informam que, no dia 25 de maio de 2014,

a) será lançado o programa Dia Internacional das Crianças Desaparecidas.
b) será lançado o programa Alerta para a Recuperação de Crianças.
c) celebrar-se-á o Dia Internacional das Crianças Desaparecidas.
d) as autoridades discutirão problemas relacionados ao Alerta para a Recuperação de Crianças.
e) todo o mundo terá acesso aos dois programas. Escolha a alternativa correta.

(A) Somente (e) está correta.
(B) Somente (d) e (e) estão corretas.
(C) Somente (a) está correta.
(D) Somente (b) está correta.
(E) Somente (b) e (c) estão corretas.

PUC/SP VERÃO 2015

Welcome back to another post!

➧ PROVA DE LÍNGUA INGLESAPONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO-2015.

 PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA: 05 Questões do tipo (A,B,C,D).
➧ GABARITO:


01-A02-D03-E04-C05-D


➧ PROVA:

➧ TEXT I:

Kiss or kill: what robots can do for humanity

A human kiss can be delivered long-distance by a humanoid go-between… if it doesn't decide to blow you to pieces first. Those are just some of the innovations in robotics showcased at a festival in Sheffield this week Nicola Davis he Observer, Sunday 14 September 2014

Nicola Davis
The Observer, Sunday 14 September 2014
In: http://www.theguardian.com/technology/2014/sep/14/robots-sheffield-new-age-of-robotics?guni=Keyword:news-grid main2 (Discover) Pickable with editable override:Pickable with editable override:Position1:anchor image


Body-popping: Zeno will play Simon Says with festival goers. Photograph:
Simon Butler    

From techno sheepdogs to android bed fellows , the promise of robotics and the lure of artificial intelligence appears to know no bounds. But will we ever be able to have a proper natter with a robot? And just what will they look like? Now is your chance to find out.
   

Experts will be sharing the latest news in a series of talks and demos under the banner of The New Age of Robotics as part of Sheffield's wide-ranging Festival of the Mind, which starts on 18 September.
    

“Science fiction robots are very different from real robots, and we want to show people what technologies are available now, what might be round the corner, and discuss the societal issues around those,” says Tony Prescott, director of the Sheffield Centre for Robotics and professor of cognitive neuroscience.
    

A collaboration between Sheffield University and the city, the festival will delve into the pros and cons of emerging technology. Among the talks, Professor Adrian Cheok from City University London will share a romantic vision of the future in his adults-only "X lecture", explaining how "digital intimacy" could let us share physical sensations, from hugs to smells. His team has developed the "Kissenger", a method for transmitting a long-distance smooch using a pair of devices that capture and replicate lip movement.
    

More cautious about embracing a techno-future, Noel Sharkey, professor of artificial intelligence and robotics at Sheffield University and co-founder of the International Committee for Robot Arms Control, will explore the potential dangers of robo-warfare. "Robot weapons pose a new and terrifying threat to humanity," he says. "They will select their own targets and attack them without human involvement."
    

More likely to amuse than unnerve, however, are two robots on show as part of the festival‘s interactive exhibition. Able to display a range of emotions, the stateof-the-art humanoid, Zeno, is keen to challenge visitors to a game of Simon says, while Paro, a robo-seal developed in Japan, showcases one of the burgeoning applications for robots in health and social care. Prescott explains: “In our research we are looking at how useful this is – how effective it might be – in actually calming down people with Alzheimer's, which is one of the applications. And we're looking at how people with different personalities might respond to those kinds of robots.”
    

There's little doubt that as technology develops so too will the ethical and social dilemmas. But while some view a future “singularity” – the point where artificial intelligence exceeds our own – as spelling the end of mankind, Prescott has a more sanguine outlook. “I think our job as technologists is to think about those futures and to see what we can start to do now to ensure that we end up with the more optimistic scenarios being realized and avoiding the dangerous ones.
    

“This Festival of the Mind is one small part of that – engaging with people about things they are worried about, and then, in our research programmes, making sure that we anticipate those things.

01 – (PUC/SP-2015-VESTIBULAR VERÃO)

In paragraph 1, the question

"But will we ever be able to have a proper natter with a robot?" 

means:

a) Will we ever be able to talk to a robot continuously for a long time without any particular purpose?
b) Will we ever be able to exchange secrets with a robot?
c) Will we ever be able to play games on the net with a robot?
d) Will we ever be able to make a robot obey us?
e) Will we ever be able to make robots procreate?


👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - VOCABULÁRIO(natter)(Nérôr) E EXPRESSÃO(will we ever be able to? (ôuíÉvôr-biÊibôl-thu) ➜ será que algum dia seremos capazes?) CONTEXTUAL:
*Alternativa (A): Seremos capazes de TER UMA CONVERSA INFORMAL(bate papo) com um robô por um longo tempo.
*Alternativa (B): Seremos capazes de trocar segredos com um robô?
*Alternativa (C): Seremos capazes de jogar jogos na net com um robô?
*Alternativa (D): Seremos capazes de fazer um robô nos obedecer?
*Alternativa (E): Será que algum dia seremos capazes de fazer robôs que procrie?

02 – (PUC/SP-2015-VESTIBULAR VERÃO)

No parágrafo 4, Cheok e seus pesquisadores conseguiram criar um robô

a) semelhante a Henri Kissinger.
b) sensível, com visão romântica.
c) que troca sensações com humanos facilmente.
d) capaz de enviar beijos a distância.
e) capaz de digitalizar sensações.

👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
No parágrafo 4, Cheok e seus pesquisadores conseguiram criar um robô
*Alternativa (A): semelhante a Henri Kissinger.
*Alternativa (B): sensível, com visão romântica.
*Alternativa (C): que troca sensações com humanos facilmente.
*Alternativa (D): capaz de enviar beijos a distância.
*Alternativa (E): capaz de digitalizar sensações.

➦ IDEIA CONTEXTUAL no parágrafo 4 ➜ Cheok e seus pesquisadores conseguiram criar um robô capaz de enviar beijos a distância.
"[...] A collaboration between Sheffield University and the city, the festival will delve into the pros and cons of emerging technology. Among the talks, Professor Adrian Cheok from City University London will share a romantic vision of the future in his adults-only "X lecture", explaining how "digital intimacy" could let us share physical sensations, from hugs to smells. His team has developed the "Kissenger", a method for transmitting a long-distance smooch using a pair of devices that capture and replicate lip movement..
(Uma colaboração entre a Universidade de Sheffield e a cidade, o festival irá mergulhar nos prós e contras da tecnologia emergente. Entre as palestras, o professor Adrian Cheok, da City University, em Londres, compartilhará uma visão romântica do futuro em sua palestra X, explicando como a "intimidade digital" poderia nos permitir compartilhar sensações físicas, de abraços a cheiros. Sua equipe desenvolveu o "Kissenger", um método para transmitir um beijo de longa distância usando um par de dispositivos que capturam e replicam o movimento dos lábios.)

03 – (PUC/SP-2015-VESTIBULAR VERÃO)

No parágrafo 5, o professor Noel Sharkey falará sobre

a) o progresso da inteligência artificial.
b) as causas benéficas da tecnologia do futuro.
c) os cuidados com a criação de robôs inteligentes.
d) os feitos alcançados por robôs inteligentes.
e) as ameaças bélicas advindas da criação de robôs.

👍 Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
No parágrafo 5, o professor Noel Sharkey falará sobre
*Alternativa (A): o progresso da inteligência artificial.
*Alternativa (B): as causas benéficas da tecnologia do futuro.
*Alternativa (C): os cuidados com a criação de robôs inteligentes.
*Alternativa (D): os feitos alcançados por robôs inteligentes.
*Alternativa (E): as ameaças bélicas advindas da criação de robôs.

➦ IDEIA CONTEXTUAL no parágrafo 5 ➜ o professor Noel Sharkey falará sobre as ameaças bélicas advindas da criação de robôs.
"[...] More cautious about embracing a techno-future, Noel Sharkey, professor of artificial intelligence and robotics at Sheffield University and co-founder of the International Committee for Robot Arms Control, will explore the potential dangers of robo-warfare. "Robot weapons pose a new and terrifying threat to humanity," he says. "They will select their own targets and attack them without human involvement.""


04 – (PUC/SP-2015-VESTIBULAR VERÃO)

No parágrafo 6, na sentença

"Paro, a robo-seal developed in Japan, showcases one of the burgeoning applications for robots in health and social care",

a expressão burgeoning applications significa

a) aplicações que são úteis para a saúde.
b) aplicações nefastas à saúde.
c) aplicações que estão se desenvolvendo rapidamente.
d) aplicações que devem ajudar pacientes burgueses.
e) aplicações ainda sendo testadas em robôs.

👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Resolução
No parágrafo 6, na sentença “Paro, a robo-seal developed in Japan, showcases one of the burgeoning applications for robots in health and social care”, a expressão burgeoning (crescente, de crescimento rápido) applications significa aplicações que estão se desenvolvendo rapidamente.


05 – (PUC/SP-2015-VESTIBULAR VERÃO)

No parágrafo 7, Prescott apresenta uma visão

a) sanguinária em relação à robótica.
b) futurista em relação aos problemas éticos e sociais.
c) pessimista em relação ao futuro.
d) otimista em relação ao futuro.
e) de consequências nefastas.

👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
No parágrafo 7, Prescott apresenta uma visão
D) otimista em relação ao futuro.
Lê-se no parágrafo 7 “I think our job as technologists is to think about those futures and to see what we can start to do now to ensure that we end up with the more optimistic scenarios being realized and avoiding the dangerous ones.”. (Nosso trabalho como tecnólogos é pensar sobre estes futuros e ver o que nós podemos começar agora para assegurar que tenhamos cenários mais otimistas e evitemos aqueles mais perigosos.”) 

quinta-feira, 9 de março de 2017

PUC/SP VERÃO 2014

Welcome back to another post!

➧ PROVA DE LÍNGUA INGLESAPUC/SP-2014-VESTIBULAR-VERÃO.

 PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA: 05 Questões do tipo (A,B,C,D).

➧ GABARITO:


01-B02-D03-E04-B05-C


➧ PROVA:
➧ TEXT I: Leia o texto para responder às questões de números 01 a 05.

More than a quarter of state school teachers in England and Wales have seen an increase in the last 12 months of children turning up in class hungry having had no breakfast, a survey reveals. The study, entitled Lost Education, attempts to evaluate the damage to learning and concludes that in the worse cases pupils could be missing out on eight weeks of their primary school life due to regular hunger.

The report was commissioned by the food company Kellogg's, which also sets up breakfast clubs. It claims that 2.4 pupils in each class turn up for school at least once a week without having had breakfast, so are unable to concentrate. This puts increased demand on teachers' time.

Primary and secondary teachers report that if children arrive at school hungry they will typically lose one hour of learning time that day due to loss of concentration.

If a child arrived at school hungry once a week over a school year that would add up to 36 hours of learning time – rising to 8.4 weeks, or 70% of one school term for pupils aged five to 11 over their entire primary school life.

Teachers say that the impact of hunger on lost learning hours increases as children reach secondary school.

Hungry children are also said to be more lethargic and find it difficult to learn, and 26% of teachers have reported seeing children fall asleep in the classroom through lack of food or drink.

These effects can have a knock-on effect on other children, says the survey, which questioned 762 teachers and was weighted to reflect the national school population.

The presence of hungry children in the classroom, 55% of teachers said, has a negative impact on the learning of their peers, creating a lost education for many pupils across the UK.

Last year a separate survey by Kellogg's revealed that a sixth of teachers admitted to spending up to £25 a month buying bread, fruit and snacks to feed pupils who attend school without first having eaten breakfast. Pete Mountstephen, chairman of the National Primary Head teachers Association, said: "It's a shocking fact that children in our classrooms across the country are missing out on the very foundations of their education by not being fed in the morning."

Kellogg's is using the findings to bolster the case for increasing the network of school breakfast clubs. Over the last 10 years it has set up more than 1,000 breakfast clubs, serving more than two million breakfasts each year to children who need them most. New clubs receive a £400 cheque or grant, food vouchers and a training pack.

A separate YouGov survey of 2,000 parents shows that 12% of parents who do not offer their children breakfast say it is because they do not have time, and 38% say their children shun breakfast. But 52% of parents admit they do not have as much money to spend on food compared to last year.

Paul Wheeler, a Kellogg's director, said: "We have become more and more concerned about the effect that the vital lack of brain fuel, in the morning, is having. Kellogg's commissioned this study to uncover the extent of children affected by this problem."

Siobhan Freegard, founder of the website Netmums, said: "A combination of parental apathy and poverty is leading to this increased problem of more children than ever going to school hungry. At every turn, from school teachers to parents in the playground, we are hearing more and more reports of kids hungry at school. "A toxic combination of growing poverty, the rising cost of living and troubled families with chaotic parenting, means innocent children are being denied the best start to the day, and to their lives. This is unacceptable in modern Britain and must be tackled now."

Adaptado para fins de vestibular

01 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR VERÃO)

Após a leitura do texto na íntegra, pode-se dizer que ele se refere a um problema que

a) abate a população mundial como um todo.
b) afeta as crianças na Grã-Bretanha.
c) atinge toda a população europeia.
d) está ligado somente à vida das pessoas adultas.
e) está resolvido no mundo.


02 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR VERÃO)

Nos parágrafos 1 e 2, nos é dito que o problema

a) ocasiona a desatenção dos professores.
b) aumenta o burburinho em sala de aula.
c) consome grande parte do espaço educativo.
d) provoca a falta de concentração dos alunos.
e) afeta a concentração dos professores e o tempo útil de aprendizagem dos alunos.

03 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR VERÃO)

No trecho

"Hungry children are also said to be more lethargic and find it difficult to learn”, do 6º parágrafo,

escolha a alternativa que melhor representa, em português, "find it difficult to learn".

a) Acham isso difícil de aprender.
b) Acham difícil aprender isso.
c) Acham que isso é aprender.
d) Encontram dificuldade na aprendizagem.
e) Acham difícil aprender.

"find it difficult to learn" ➝ acham difícil aprender.

04 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR VERÃO)

O parágrafo 9 nos revela que os professores

a) gastam dinheiro em sanduíches ao invés de almoçar.
b) compram comida variada para alimentar as crianças.
c) não se incomodam com a letargia dos alunos.
d) admitem a séria perda educacional dos alunos.
e) não se importam com a falta de alimentação dos alunos.

05 – (PUC/SP-2014-VESTIBULAR VERÃO)

No parágrafo 11

– A separate YouGov survey of 2,000 parents shows that 12% of parents who do not offer their children breakfast say it is because they do not have time, and 38% say their children shun breakfast. But 52% of parents admit they do not have as much money to spend on food compared to last year –

o verbo shun significa que as crianças

a) tomam café da manhã.
b) devoram tudo o que veem pela frente.
c) evitam tomar o café da manhã.
d) só tomam líquido.
e) não comem nada por falta de comida.
➦To shun = to avoid (evitar)