www.inglesparaconcursos.blog.br
PROVA
❑ PROVA:
❑ TRADUÇÃO-TEXTO 1:
Good Motivation, Better Relationship
Boa motivação, melhor relacionamento
As teachers we should be aware of the fact that students
between the ages of 13 and 17 are growing, their bodies are
changing physically, mentally and emotionally and these
changes affect not only the way students learn, but also the way they want to be treated and the way they behave in school and in society; their roles in their families also face major disturbances: teenagers become more aggressive, rude,
passive, and basically want to do only what they please.
Como professores, devemos estar cientes do fato de que alunos entre 13 e 17 anos estão crescendo, seus corpos estão mudando física, mental e emocionalmente, e essas mudanças afetam não apenas a maneira como os alunos aprendem, mas também a maneira como eles querem ser tratados e a maneira como se comportam na escola e na sociedade; seus papéis nas famílias também enfrentam grandes perturbações: os adolescentes se tornam mais agressivos, rudes, passivos e basicamente querem fazer apenas o que querem.
Therefore, working in classrooms with teenagers might
become a complete challenge. In order to get our students’
attention we must focus our efforts in developing a good
relationship with them, not only at a teacher‐student level, but
also in helping them to develop better relationships at a
student‐student level and with their immediate family as well.
Students have so much around them; we live in an
overwhelming society with so many distractions and stimuli.
Portanto, trabalhar em salas de aula com adolescentes pode se tornar um desafio completo. Para chamar a atenção dos nossos alunos, precisamos concentrar nossos esforços em desenvolver um bom relacionamento com eles, não apenas no nível professor-aluno, mas também em ajudá-los a desenvolver melhores relacionamentos no nível aluno-aluno e com sua família imediata também. Os alunos têm muito ao seu redor; vivemos em uma sociedade opressiva com tantas distrações e estímulos.
So instead of allowing concerns about the school or the
classroom drive our efforts, we must strive to work on
everything that surrounds our teaching because it plays a
fundamental role in our relationship with our students. It is
also important to understand, that sometimes school is all the
stability they have in their lives, and the only place in which
they can be themselves.
Então, em vez de permitir que preocupações sobre a escola ou a sala de aula conduzam nossos esforços, devemos nos esforçar para trabalhar em tudo que cerca nosso ensino, porque ele desempenha um papel fundamental em nosso relacionamento com nossos alunos. Também é importante entender que, às vezes, a escola é toda a estabilidade que eles têm em suas vidas e o único lugar em que podem ser eles mesmos.
- (adapted from http://pearsonclassroomlink.com/articles/0411/0411_0201.htm)
31 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) According to Text 1, teachers working with teenagers should be
aware that
(A) families are anxious to avoid any misunderstanding.
(B) students undergo an overall transition at this stage.
(C) schools offer a narrow space for teenagers.
(D) teenagers seem to change very smoothly.
(E) adolescents hate going daily to school.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
32 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The sentence
- “Therefore, working in classrooms with teenagers might become a complete challenge” (lines 9 and 10)
refers to the author’s description in the last sentence of the first paragraph
that students
(A) are always very irresponsible.
(B) will constantly be unfaithful.
(C) may often be quite talented.
(D) may not always be docile.
(E) are rarely quite neglectful.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
33 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The author’s opinion is that teachers should spend their energy
on
(A) searching the web for new ideas.
(B) promoting students’ social behavior.
(C) preparing classes adjusted to teenagers.
(D) improving the relationship with the staff.
(E) discussing the curriculum with other teachers.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
34 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The author concludes that the school may be the only place
where teenagers may
(A) get enough for their daily meal.
(B) establish long‐term friendships.
(C) behave in their natural manner.
(D) learn all they know about culture.
(E) acquire skills for surviving in society.
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
35 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) When the author states that
- “we live in an overwhelming society” (lines 15 and 16),
he understands our society as being
(A) very intense.
(B) too frivolous.
(C) highly cultivated.
(D) quite insignificant.
(E) somewhat integrated.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TRADUÇÃO-TEXTO 2:
What is TBL?
O que é TBL?
How often do we as teachers ask our students to do
something in class which they would do in everyday life using
their own language? Probably not often enough. If we can
make language in the classroom meaningful therefore
memorable, students can process language which is being
learned or recycled more naturally.
Com que frequência nós, como professores, pedimos aos nossos alunos para fazer algo em sala de aula que eles fariam na vida cotidiana usando sua própria língua? Provavelmente não com frequência suficiente. Se pudermos tornar a linguagem na sala de aula significativa e, portanto, memorável, os alunos podem processar a linguagem que está sendo aprendida ou reciclada de forma mais natural.
Task‐based learning offers the student an opportunity to
do exactly this. The primary focus of classroom activity is the
task, and language is the instrument which the students use to
complete it. The task is an activity in which students use
language to achieve a specific outcome. The activity reflects
real life and learners focus on meaning; they are free to use
any language they want. Playing a game, solving a problem or
sharing information or experiences can all be considered as
relevant and authentic tasks. In TBL an activity in which
students are given a list of words to use cannot be considered
as a genuine task. Nor can a normal role play if it does not
contain a problem‐solving element or where students are not
given a goal to reach. In many role plays students simply act
out their restricted role. For instance, a role play where
students have to act out roles as company directors but must
come to an agreement or find the right solution within the
given time limit can be considered a genuine task in TBL.
A aprendizagem baseada em tarefas oferece ao aluno uma oportunidade de fazer exatamente isso. O foco principal da atividade em sala de aula é a tarefa, e a linguagem é o instrumento que os alunos usam para completá-la. A tarefa é uma atividade na qual os alunos usam a linguagem para atingir um resultado específico. A atividade reflete a vida real e os alunos se concentram no significado; eles são livres para usar qualquer linguagem que desejarem. Jogar um jogo, resolver um problema ou compartilhar informações ou experiências podem ser considerados tarefas relevantes e autênticas. No TBL, uma atividade na qual os alunos recebem uma lista de palavras para usar não pode ser considerada uma tarefa genuína. Nem uma dramatização normal pode se não contiver um elemento de resolução de problemas ou onde os alunos não recebem uma meta a atingir. Em muitas dramatizações, os alunos simplesmente representam seu papel restrito. Por exemplo, uma dramatização em que os alunos têm que representar papéis como diretores de empresa, mas devem chegar a um acordo ou encontrar a solução certa dentro do limite de tempo determinado pode ser considerada uma tarefa genuína no TBL.
In task‐based lessons our aim is to create a need to learn
and use language. The tasks will generate their own language
and create an opportunity for language acquisition. If we can
take the focus away from form and structures we can develop
our students’ ability to do things in English. That is not to say
that there will be no attention paid to accuracy; work on
language is included in each task and feedback and language
focus have their places in the lesson plans. We feel that
teachers have a responsibility to enrich their students’
language when they see it is necessary but students should be
given the opportunity to use English in the classroom as they
use their own languages in everyday life.
Em aulas baseadas em tarefas, nosso objetivo é criar uma necessidade de aprender e usar a linguagem. As tarefas gerarão sua própria linguagem e criarão uma oportunidade para aquisição da linguagem. Se pudermos tirar o foco da forma e das estruturas, podemos desenvolver a capacidade dos nossos alunos de fazer coisas em inglês. Isso não quer dizer que não haverá atenção à precisão; o trabalho na linguagem é incluído em cada tarefa e o feedback e o foco na linguagem têm seus lugares nos planos de aula. Acreditamos que os professores têm a responsabilidade de enriquecer a linguagem de seus alunos quando veem que é necessário, mas os alunos devem ter a oportunidade de usar o inglês na sala de aula, assim como usam suas próprias línguas na vida cotidiana.
- (adapted from http://www.onestopenglish.com/support/methodology/teaching‐ approaches/teaching‐approaches‐task‐based‐learning/146502.article)
36 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Text 2 opens with a question and an answer. Mark True (T) or
False (F) to the statements below that indicate the author’s point
of view here:
( ) The occurrence of this classroom situation should be
increased.
( ) Teachers should avoid performing the activity mentioned.
( ) The task in question should be carried out more frequently.
The statements are, respectively:
(A) F – T – F.
(B) F – F – T.
(C) T – F – T.
(D) T –T – F.
(E) F –T – T.
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
37 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) When the author states that
- “Task‐based learning offers the student an opportunity to do exactly this” (lines 7 and 8),
the
underlined word refers to
(A) Designing task‐based learning activities.
(B) Processing language in a more natural way.
(C) Preparing lists of words as classroom tasks.
(D) Using the student’s own language all the time.
(E) Completing tasks according to specified timing.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
38 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) According to the text, TBL primarily aims at
(A) increasing vocabulary.
(B) strengthening grammar.
(C) improving pronunciation.
(D) prompting genuine actions.
(E) building syntactic structures.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
39 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The author holds that a legitimate TBL activity occurs when
students
(A) target the task and not the language used.
(B) memorize roles they have been assigned.
(C) carry out all the performance in English.
(D) follow the teacher’s instructions blindly.
(E) learn the speeches by heart beforehand.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
40 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The link established between the two adjectives in
- “meaningful therefore memorable” (lines 4 and 5)
is one of
(A) contrast.
(B) condition.
(C) concession.
(D) comparison.
(E) consequence.
41 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The underlined word in
- “to achieve a specific outcome” (line 11)
can be replaced without loss of meaning by
(A) openness.
(B) service.
(C) fluency.
(D) result.
(E) grade.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
42 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) In the fragment
- “Nor can a normal role play” (line 17),
the
underlined word introduces an
(A) addition.
(B) emphasis.
(C) exception.
(D) Illustration.
(E) exclamation.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
43 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Text 2 makes it clear that TBL requires the following procedures
except:
(A) allowing free choices.
(B) attending to actual needs.
(C) dealing with real problems.
(D) creating meaningful activities.
(E) working with made up situations.
Comentários e Gabarito E
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
44 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) In the fragment
- “where students have to act out roles” (lines 20 and 21),
“have to” means
(A) should.
(B) must.
(C) may.
(D) will.
(E) can.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
45 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The text states that students should be
- “given a goal to reach” (line 19).
This means they should
(A) get a score.
(B) fulfill an aim.
(C) end a purpose.
(D) create a condition.
(E) express an intention.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
46 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Here are four classroom activities:
I. Working out a jigsaw puzzle in pairs.
II. Repeating language patterns in group.
III. Listening to the pronunciation of unfamiliar words.
IV. Deciding with a partner on how to arrange items in a house.
Indicate the alternative where the activities are in line with task‐
based learning as defined in Text 2:
(A) I and II.
(B) I and III.
(C) I and IV.
(D) II and III.
(E) III and IV.
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
47 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Take away in
- “If we can take the focus away from form and structures” (lines 26 and 27)
has the same meaning as
(A) increase.
(B) remove.
(C) expand.
(D) extend.
(E) adjust.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TRADUÇÃO-TEXTO 3:
In the following extract, the authors discuss some of the tenets of
the Brazilian National Curricular Parameters:
No trecho a seguir, os autores discutem alguns dos princípios dos Parâmetros Curriculares Nacionais brasileiros:
Changes in Brazilian Education
Mudanças na Educação Brasileira
[…] the publication of the National Curricular Parameters
issued by the Brazilian Ministry of Education and Culture in
1998 (Secretaria de Educação Fundamental, 1998) have
replaced previous educational guidelines that emphasized skills
development and focused on standardized content. The
current policies comprise an interventionist agenda, and
propose the development of critical thinking through a
curriculum that:
a publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais emitidos pelo Ministério da Educação e Cultura do Brasil em 1998 (Secretaria de Educação Fundamental, 1998) substituíram diretrizes educacionais anteriores que enfatizavam o desenvolvimento de habilidades e focavam em conteúdo padronizado. As políticas atuais compreendem uma agenda intervencionista e propõem o desenvolvimento do pensamento crítico por meio de um currículo que:
• Helps students understand that knowledge is socially
constructed, reflecting knowledge makers'
experiences, beliefs and values;
Ajuda os alunos a entender que o conhecimento é construído socialmente, refletindo as experiências, crenças e valores dos criadores do conhecimento;
• Shows how assumptions about hegemonic identities
are the effect of situated practices, varying according
to socio‐cultural specifics of diverse historical contexts;
Mostra como as suposições sobre identidades hegemônicas são o efeito de práticas situadas, variando de acordo com as especificidades socioculturais de diversos contextos históricos;
• Questions stereotyping that construct dichotomous
views of identities; and,
Questiona os estereótipos que constroem visões dicotômicas de identidades; e,
• Highlights the diversity and plurality of life that
constitutes social experience.
Ajuda os alunos a entender que o conhecimento é construído socialmente, refletindo as experiências, crenças e valores dos criadores do conhecimento;
Destaca a diversidade e a pluralidade da vida que constitui a experiência social.
The Brazilian Curricular Parameters suggest that the
learning of foreign languages should provide students with
opportunities for acting in the world through discourses
besides the ones offered by their mother tongue. From this
perspective, TEFL should approach the way people act in
society through language, constructing the social world,
themselves, and others around them. The quote below
summarizes the document's approach to language in society:
Os Parâmetros Curriculares Brasileiros sugerem que o aprendizado de línguas estrangeiras deve proporcionar aos alunos oportunidades de agir no mundo por meio de discursos além daqueles oferecidos pela língua materna. Dessa perspectiva, o TEFL deve abordar a maneira como as pessoas agem na sociedade por meio da linguagem, construindo o mundo social, a si mesmas e aos outros ao seu redor. A citação abaixo resume a abordagem do documento sobre a linguagem na sociedade:
“Language use (both verbal and visual) is essentially
determined by its sociointeractional nature because whoever
uses language considers either an audience or an addressee.
This approach implies that meaning is dialogic, i.e., it is
constructed by all participants in discourse. Besides that,
interactional encounters do not occur in a social vacuum. They
involve institutional, cultural and historical contexts”.
(Secretaria de Educação Fundamental, 1998, p. 27, our
translation)
“O uso da linguagem (tanto verbal quanto visual) é essencialmente determinado por sua natureza sociointeracional, pois quem usa a linguagem considera ou uma audiência ou um destinatário. Essa abordagem implica que o significado é dialógico, ou seja, é construído por todos os participantes do discurso. Além disso, os encontros interacionais não ocorrem em um vácuo social. Eles envolvem contextos institucionais, culturais e históricos”. (Secretaria de Educação Fundamental, 1998, p. 27, tradução nossa)
According to this view texts are purposefully constructed
by identifiable participants (e.g., author and audience) in
response to exigencies of time, place, and subject matter.
Therefore, in the foreign language classroom, students should
be encouraged to recognize and reconstruct these contexts
which influence the way texts are organized as well as the
lexical‐grammatical components they contain - procedures
involved in the notion of critical thinking. This is to be
underpinned by the discussion of socially relevant topics, such
as gender‐related issues, cultural pluralism, ethics, and
citizenship. The idea is that students can compare how these
topics are constructed in their mother tongue and in the
foreign language.
De acordo com essa visão, os textos são construídos propositalmente por participantes identificáveis (por exemplo, autor e público) em resposta a exigências de tempo, lugar e assunto. Portanto, na sala de aula de língua estrangeira, os alunos devem ser encorajados a reconhecer e reconstruir esses contextos que influenciam a maneira como os textos são organizados, bem como os componentes léxico-gramaticais que eles contêm - procedimentos envolvidos na noção de pensamento crítico. Isso deve ser sustentado pela discussão de tópicos socialmente relevantes, como questões relacionadas a gênero, pluralismo cultural, ética e cidadania. A ideia é que os alunos possam comparar como esses tópicos são construídos em sua língua materna e na língua estrangeira.
- (adapted from Santos, D. & Fabricio, B.F Teaching English as a Second or Foreign Language, in http://www.tesl‐ej.org/ej38/a1.html)
48 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) In the first paragraph, the authors explain that the Brazilian
National Curricular Parameters
- “replaced previous educational guidelines that emphasized skills development and focused on standardized content” (lines 4 and 5).
Choose the alternative that refers to the main skill supported by
these Parameters as presented in Text 3.
(A) Reading silently.
(B) Drilling patterns.
(C) Listening to interviews.
(D) Training pronunciation.
(E) Understanding cultures.
Comentários e Gabarito E
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
49 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The underlined phrase in
- “The current policies comprise an interventionist agenda” (lines 5 and 6)
means
(A) present regulations.
(B) official politicians.
(C) continuous laws.
(D) usual politics.
(E) real outlaws.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
50 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Read the following sentences and mark true (T) or false (F).
( ) Grammar issues must be avoided at all costs.
( ) Lexis and grammar must be exclusive focus of the class.
( ) Lexical‐grammatical components should not be disregarded.
The statements are, respectively:
(A) F – T – F.
(B) F – T – T.
(C) T – F – T.
(D) T – T – F.
(E) F – F – T.
Comentários e Gabarito E
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
51 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The word assumptions in
- “assumptions about hegemonic identities” (line 12)
is similar to
(A) beliefs.
(B) denials.
(C) problems.
(D) questions.
(E) statements.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ NO TEXTO:
- "[...] Shows how assumptions about hegemonic identities are the effect of situated practices, varying according to socio‐cultural specifics of diverse historical contexts ";
- Mostre como as crenças sobre identidades hegemônicas são o efeito de práticas situadas, variando de acordo com especificidades sócio‐culturais de diversos contextos históricos;
- No contexto, o substantivo "assumptions" é contável e significa CRENÇAS/SUPOSIÇÕES/PRESSUPOSTOS.
❑ RESOLUÇÃO RÁPIDA:
The word assumptions in
“assumptions about hegemonic identities” (line 12)
is similar to
(A) beliefs.(CRENÇAS)
(B) denials.(NEGAÇÕES)
(C) problems.(PROBLEMAS)
(D) questions.(PERGUNTAS)
(E) statements.(DECLARAÇÕES)
❑ ASSUMPTION - A depender do contexto, o substantivo "ASSUMPTION" pode funcionar como UNCOUNTABLE NOUN(algo que você aceita como verdadeiro sem questionar ou provar:) ou COUNTABLE NOUN (o ato de assumir uma posição de poder, responsabilidade, etc).
- Many scientific assumptions about Mars were wrong. - Muitas suposições científicas sobre Marte estavam erradas. [www.britannica.com]
- People tend to make assumptions about you when you have a disability. - As pessoas tendem a fazer suposições sobre você quando você tem uma deficiência. [Cambridge Dictionary]
- These calculations are based on the assumption that prices will continue to rise. - Esses cálculos são baseados na suposição de que os preços continuarão subindo. [Cambridge Dictionary]
52 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The pronoun in
- “besides the ones offered” (line 22)
is replacing
(A) students.
(B) languages.
(C) discourses.
(D) parameters.
(E) opportunities.
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
53 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) In the fragment
- “because whoever uses language” (lines 28 and 29)
refers to
(A) subject‐matter.
(B) person.
(C) object.
(D) place.
(E) time.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
54 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR)
If a teacher asks a class of Brazilian elementary school students
to discuss what sports girls and boys generally play, the teacher
will be dealing with matters that concern
(A) ethics.
(B) ethnicity.
(C) citizenship.
(D) gender issues.
(E) cultural pluralism.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
55 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The underlined word in
- “texts are purposefully constructed by identifiable participants” (lines 36 and 37)
means that these
participants can be
(A) idealized.
(B) identical.
(C) affected.
(D) trusted.
(E) known.
Comentários e Gabarito E
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
❑ TRADUÇÃO-TEXTO 4:
The paragraph below offers strategies that may meet some of the
requirements of the Brazilian National Curricular Parameters:
O parágrafo abaixo oferece estratégias que podem atender a algumas das exigências dos Parâmetros Curriculares Nacionais brasileiros:
Classroom Applications of Constructivism
Aplicações do construtivismo em sala de aula
Hands‐on activities are the best for the classroom
applications of constructivism, critical thinking and learning.
Having observations take place with a daily journal helps the
students to better understand how their own experiences
contribute to the formation of their theories and observational
notes, and then comparing them to other students' reiterates
that different backgrounds and cultures create different
outlooks; while neither is wrong, both should be respected.
Atividades práticas são as melhores para as aplicações em sala de aula do construtivismo, pensamento crítico e aprendizado. Ter observações acontecendo com um diário ajuda os alunos a entender melhor como suas próprias experiências contribuem para a formação de suas teorias e notas observacionais, e então compará-las com as de outros alunos reitera que diferentes origens e culturas criam diferentes perspectivas; embora nenhuma delas esteja errada, ambas devem ser respeitadas.
- (adapted from http://www.teach‐ nology.com/currenttrends/constructivism/classroom_applications/)
56 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Read the following strategies:
I. Keeping a personal diary.
II. Copying notes from textbooks.
III. Reading classical authors daily.
IV. Exchanging individual experiences.
According to Text 4, the strategies in line with a constructivist
approach are:
(A) I and II.
(B) I and III.
(C) I and IV.
(D) II and III.
(E) II and IV.
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
57 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) When the text qualifies activities as
- “Hands‐on” (line 1),
it means
they are
(A) prearranged.
(B) diversified.
(C) disciplined.
(D) collective.
(E) practical.
Comentários e Gabarito E
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
58 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The opposite of the underlined adjective in
- “the best for the classroom applications” (lines 1 and 2)
is
(A) bad.
(B) good.
(C) better.
(D) worst.
(E) worse.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
59 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) The underlined word in
- “create different outlooks” (lines 7 and 8)
is a(n)
(A) verb.
(B) noun.
(C) adverb.
(D) adjective.
(E) determiner.
Comentários e Gabarito B
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
60 – (FGV-2013-PMJP/PB-PROFESSOR) Both in
- “both should be respected” (line 8)
refers to
(A) applications.
(B) experiences.
(C) outlooks.
(D) theories.
(E) notes
Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO :
Nenhum comentário:
Postar um comentário