📝QUESTÕES DE MÚLTIPLA ESCOLHA
🔹10 Multiple Choice Questions | FOUR-Option Question |
❑ Questão 31
According to literary theorist Kenneth Burke, humans are symbols-based species. People have naturally responded to symbolism in
their quest for identity as well as survival because symbols induce cooperation and communication. Being so, choose the ability that
can be specifically related to the image below:
🔗(Available In: https://www.easel.ly/blog/how-to-make-pictograms.)
A) Recognizing the new digital genres and new forms of writing.
B) Debating English expansion worldwide in its historical context.
C) Using rebbutals and arguments in order to defend standpoints.
D) Examining the role of English in scientific and political exchange.
💡 GABARITO A
🧩TEXTO BASE:
🔹Kenneth Burke afirma que os humanos são uma espécie baseada em símbolos.
➡️ Os símbolos servem para comunicação e cooperação.
➡️ As pessoas naturalmente respondem ao simbolismo na busca por identidade e sobrevivência.
➡️ A imagem (citada como pictogram) representa linguagem visual ou simbólica, algo muito usado em ambientes digitais e multimodais.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
A) ✅Recognizing the new digital genres and new forms of writing.
🔹Tradução: Reconhecer os novos gêneros digitais e novas formas de escrita.
🔹Por que está correta: O texto fala sobre símbolos e pictogramas, que fazem parte das novas formas de comunicação digital (emoticons, emojis, ícones, infográficos etc.).
🔹Isso se encaixa diretamente com a ideia de “new digital genres and new forms of writing”, pois envolve leitura multimodal (texto + imagem).
💡 Palavra-chave: pictogram → representação simbólica → forma moderna de escrita visual.
B) ❌Debating English expansion worldwide in its historical context.
🔹Tradução: Debater a expansão do inglês no mundo em seu contexto histórico.
Pegadinha:
🔹Parece acadêmica e coerente, mas o texto não fala de inglês, colonialismo, nem história da língua.
Está fora do escopo simbólico/digital.
C) ❌Using rebuttals and arguments in order to defend standpoints.
🔹Tradução: Usar refutações e argumentos para defender pontos de vista.
🔹Pegadinha: Essa alternativa remete à competência argumentativa (debate, ensaio, discurso).
🔹Mas a questão fala de símbolos e pictogramas, não de debate ou retórica.
🔹Tenta enganar por soar “intelectual” e relacionada à linguagem.
D) ❌Examining the role of English in scientific and political exchange.
🔹Tradução: Examinar o papel do inglês nas trocas científicas e políticas.
🔹Pegadinha: Parece plausível em uma prova de inglês, mas o texto fala de símbolos universais, não da língua inglesa.
🔹“Scientific and political exchange” é completamente fora do contexto de pictograms e symbolic communication.
❑ Questão 32
Regarding the information provided by meme’s verbal language in the featured image, it is consistent that:
THOUGHT - THROUGH - THROUGHOUT - THOUGHT - THOROUGH - TOUGH
🔗(Available In: https://languagetool.org.)
A) The words differ in pronunciation, meaning, spelling, and also belong to diverse word classes.
B) The words have the same pronunciation but they have different meanings, origins, and spelling.
C) The words characterize the phenomenon whereby a single word form is associated with several senses.
D) The words are spelled the same but not necessarily pronounced the same, having different meanings and origins.
💡 GABARITO A
🧩Essa questão é uma das mais clássicas sobre homophones, homographs e heteronyms.
🔹Vamos destrinchar a questão 32 e mostrar por que o gabarito é A, além das pegadinhas nas demais alternativas.
🧩 O meme mostra as palavras:
THOUGHT – THROUGH – THROUGHOUT – THOUGHT – THOROUGH – TOUGH
🔹Essas palavras parecem semelhantes, mas têm diferenças de pronúncia, significado, classe gramatical e origem etimológica.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
A) ✅The words differ in pronunciation, meaning, spelling, and also belong to diverse word classes.
🔹Correta →As palavras diferem em pronúncia, significado, ortografia e também pertencem a diferentes classes gramaticais.
🔹Correta porque: Apesar de visualmente parecidas, todas mudam completamente de som e de sentido. Exemplo:
🔹Thought /θɔːt/ → substantivo (pensamento) ou verbo (pensou)
🔹Through /θruː/ → preposição (através de)
🔹Throughout /θruːˈaʊt/ → advérbio/preposição (por todo)
🔹Thorough /ˈθʌrə/ → adjetivo (minucioso)
🔹Tough /tʌf/ → adjetivo (duro, difícil)
👉Elas diferem em tudo: som, grafia, função e sentido.
👉 Por isso, a alternativa A resume perfeitamente o fenômeno retratado no meme.
B) ❌The words have the same pronunciation but they have different meanings, origins, and spelling.
🔹Incorreta → As palavras têm a mesma pronúncia, mas significados, origens e grafias diferentes.
🔹Pegadinha: Isso define homophones (ex: two / too / to).
🔹Mas aqui, as palavras têm pronúncias diferentes, portanto não são homophones.
C) The words characterize the phenomenon whereby a single word form is associated with several senses. ❌
🔹Incorreta → As palavras caracterizam o fenômeno em que uma única forma de palavra está associada a vários sentidos.
🔹Pegadinha: Isso define polysemy (polissemia).
Exemplo real de polissemia: head (cabeça da pessoa / chefe / topo / frente).
🔹No caso do meme, não é uma mesma forma com vários sentidos, mas várias formas semelhantes entre si.
D) The words are spelled the same but not necessarily pronounced the same, having different meanings and origins. ❌
🔹Incorreta → As palavras são escritas da mesma forma, mas não necessariamente pronunciadas da mesma maneira, tendo diferentes significados e origens.
🔹Pegadinha: Isso define homographs (mesma grafia, pronúncia diferente). Exemplo: lead (guiar) vs lead (metal).
🔹Mas no meme, as palavras têm grafias diferentes (through ≠ tough ≠ thorough).
💬 Resumo em uma frase:
🔹O meme brinca com a inconsistência fonética e ortográfica do inglês, mostrando palavras parecidas na escrita, mas completamente diferentes em som, função e significado — exatamente o que diz a alternativa A.
❑ Examine the set of sentences and choose the item displaying incompatible data.
a) We congratulated Ann on her newborn babygirl.
b) Because Joe had lied over and over, mom was mad at him.
c) Alice decided to wait until sunrise to go home.
d) Since the beginning, their relationship was doomed.
e) Mark remained in the office until he finished talking about Ted’s behavior.
f) Greens are low in fat, one can’t blame them for weight gain.
g) Global warming is leading us not to rely on fossil fuels.
h) Patricia is planning to resign from the 9-5 work soon.
i) We’ve been going to school together since we were little kids.
j) Even though they have limited funds, they hold fun events for the community.
k) Stop being so inquisitive and peering at this stuff, it’s supposed to be a surprise!
❑ Questão 33
A) Conjunctions always connect clauses, nouns or pronouns.
B) Some conjunctions can also be employed as prepositions.
C) Prepositions will be followed either by nouns or pronouns.
D) Some sentences have prepositional verbs and their objects.
💡 GABARITO A
🧩Questão #33 exige análise sintática e lexical de todas as frases, observando como preposições e conjunções são usadas.
Vamos destrinchar passo a passo para entender por que o gabarito é A e as pegadinhas nas demais alternativas.
🧩 ENUNCIADO
Examine the set of sentences and choose the item displaying incompatible data.
Ou seja, queremos identificar qual frase contém um erro gramatical ou de uso inadequado de conjunção/preposição.
🔹 ANÁLISE DAS SENTENÇAS (a–k):
a) We congratulated Ann on her newborn babygirl.
✅ “Congratulate on” é um prepositional verb correto.
b) Because Joe had lied over and over, mom was mad at him.
✅ “Because” = conjunção causal; “mad at” = correto.
c) Alice decided to wait until sunrise to go home.
✅ “Until sunrise” = locução prepositiva correta.
d) Since the beginning, their relationship was doomed.
✅ “Since” = preposição temporal aqui; ok.
e) Mark remained in the office until he finished talking about Ted’s behavior.
✅ “Until” = conjunção temporal (liga duas orações); ok.
f) Greens are low in fat, one can’t blame them for weight gain.
❌ ERRADA Faltou conjunção de coordenação: deveria ser “Greens are low in fat, so one can’t blame them…” ou usar ponto e vírgula. Há incompatibilidade de estrutura — duas orações independentes sem conector adequado.
g) Global warming is leading us not to rely on fossil fuels.
✅ Correto; infinitivo com “not to rely” perfeitamente aceitável.
h) Patricia is planning to resign from the 9-5 work soon.
✅ “Resign from” = verbo preposicional correto.
i) We’ve been going to school together since we were little kids.
✅ “Since” = conjunção temporal subordinativa; perfeito.
j) Even though they have limited funds, they hold fun events for the community.
✅ “Even though” = conjunção concessiva; certo.
k) Stop being so inquisitive and peering at this stuff, it’s supposed to be a surprise!
✅ Correto; uso natural de “and peering at”. Apenas vírgula poderia ser ponto, mas não há erro funcional.
⚠️ FRASE INCOMPATÍVEL → (f).
🔹Ela junta duas orações independentes sem conjunção coordenativa.
🔹 Correto:
🔹“Greens are low in fat, so one can’t blame them for weight gain.”
ou
🔹“Greens are low in fat; one can’t blame them for weight gain.”
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
Examine the set of sentences and choose the item displaying incompatible data.
Examine o conjunto de frases e escolha a opção que apresenta dados incompatíveis.
A) ❌Conjunctions always connect clauses, nouns or pronouns.
🔹Incorreta → As conjunções ligam sempre orações, substantivos ou pronomes.
🔹Conjunções não conectam substantivos ou pronomes isoladamente — quem faz isso são preposições.
🔹Conjunções conectam orações ou palavras de mesma classe (como “and” entre adjetivos ou verbos).
B) ✅Some conjunctions can also be employed as prepositions.
🔹Correta → Algumas conjunções podem também ser empregadas como preposições.
🔹Exemplo: “Since” → pode ser conjunção (Since you came) ou preposição (Since Monday).
C) ✅Prepositions will be followed either by nouns or pronouns.
🔹Correta → As preposições serão seguidas de substantivos ou pronomes.
🔹Correto. Exemplo: about her, on Monday, with them.
D) ✅Some sentences have prepositional verbs and their objects.
🔹Correta → Algumas frases têm verbos preposicionais e os seus objetos.
🔹 Exemplo: congratulate on, resign from, mad at.
🎯 Portanto:
A sentença com dado incompatível é a (f).
A alternativa que identifica o erro teórico correspondente é a letra A, porque define conjunção de forma incorreta.
❑ Questão 34
Examine the image carefully to choose the option providing information that matches it:
invest smart - travel cheap - sleep deep! - eat local - live cleaver - find it quick - dress stylish
🔗(Available In: https://www.cartoonstock.com.) A) Adjectives and adverbs describe the same speech parts.
B) The imperative mood should never be used with adverbs.
C) Adverbs are words that are able to modify or qualify verbs.
D) Free morphemes are used to change adjetives into adverbs.
💡 GABARITO C
🧩Questão #34 exige interpretação gramatical aplicada ao texto visual (a imagem com comandos curtos e rítmicos) e reconhecimento da função dos advérbios.
🧩 ENUNCIADO
Examine the image carefully to choose the option providing information that matches it:
invest smart – travel cheap – sleep deep – eat local – live clever – find it quick – dress stylish
🔍 ANÁLISE LINGUÍSTICA
Essas expressões seguem um padrão:
[Verbo no imperativo] + [palavra que modifica o verbo]
🖼️ Texto da imagem
invest smart – travel cheap – sleep deep – eat local – live clever – find it quick – dress stylish
🧠 Interpretação
Cada expressão traz um verbo no imperativo (invest, travel, sleep...) seguido de uma palavra que o modifica — isto é, um advérbio (smart, cheap, deep, local, clever, quick, stylish).
👉 Eles indicam como a ação deve ser feita.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
Examine the image carefully to choose the option providing information that matches it.
Examine a imagem cuidadosamente para escolher a opção que fornece informações que lhe correspondem.
🅐 ❌Adjectives and adverbs describe the same speech parts.
🔹Pegadinha: Adjetivos descrevem substantivos (a clever student).
🔹Advérbios descrevem verbos, adjetivos ou outros advérbios (live cleverly).
➡️ Errada, pois confundem as funções gramaticais.
🅑 ❌The imperative mood should never be used with adverbs.
🔹Pegadinha: O modo imperativo (Invest! Travel!) pode sim ser acompanhado de advérbios (Travel cheaply!).
➡️ Errada, porque o uso é perfeitamente correto — como mostra a própria imagem.
🅒 ✅Adverbs are words that are able to modify or qualify verbs.
🔹Correta: Essa é exatamente a função dos advérbios: modificar verbos, adjetivos ou outros advérbios.
🔹No texto, smart, cheap, deep... qualificam como as ações devem ser feitas.
🅓 ❌Free morphemes are used to change adjectives into adverbs.
🔹Pegadinha gramatical: Para formar advérbios a partir de adjetivos, usamos morfemas presos (bound morphemes) como -ly (quick → quickly).
➡️ “Free morphemes” (morfemas livres) são palavras independentes, e não prefixos ou sufixos.
💡 GABARITO: 🅒 Adverbs are words that are able to modify or qualify verbs.
❑ Read the text to answer 35.
According to the U.S. Census Bureau, in 2009 the American population was 80% white, 16% Hispanic 13% African-American,
5% Asian, 1% American Indian and 0.2% Native Hawaiian.
It is important to note that each race contains various ethnic groups,
and that the large numbers of the ethnic population can be credited to the significant immigrant population.
Geographically, in
the South as well as West, there are specific areas that have large portions of the total population that are a minority.
Notably,
close to half of the people in the West was a minority in 2010. California emerges as the state that contains the largest minority
population at 22.3 million.
Additionally, the years between 2000 and 2010, Texas joined California, the District of Columbia,
Hawaii as well as New Mexico in having the largest population of the minority.
Additionally, the examination of racial as well as
ethnic group distributions countrywide assert that while the non-Hispanic white alone population is still the largest major race
in the United States, it is growing at the slowest rate.
On the other hand, the Hispanic and Asian populations have grown
extensively in part because of moderately higher levels of immigration.
Culture is the lens with which individuals in a society assess everything around them, therefore.
Cultural diversity matters
because culture enables people to analyze what is proper or improper, what is viewed as normal or insane.
Notably, when one
encounters or associates himself with a culture that is not his, he may get a shock or get disoriented due to the different culture.
Therefore, most individuals employ their culture as a basis to judge other cultures, thus the risk of people beginning to
discriminate other’s way of life.
Thus the need for cultural diversity, America as a country, as workplaces, as schools gradually
consist of people of various cultural, racial as well as ethnic groups.
Hence, as a diverse society, we can learn from one another,
acknowledge different perspectives within the world in which we live, eliminate negative stereotypes, and personal biases
regarding different groups.
🔗(Available In: https://collegeessay.org. Adapted.)
❑ Questão 35
Texts genres refer to categories of texts, each having a different convention of style and structure, also aiming at a diverse
goals. The purpose of the highlighted text is to:
A) Identify and characterize by introducing factual information meant to aid one to grasp issues in an objective way.
B) Argue in behalf of a position set forth in a thesis, while operating organized data to support the position adopted.
C) Offer oriented and applied knowledge to enable one to accomplish a task without assistance or support of others.
D) Focus on creating a sensory experience by approaching a topic with the intention of exhausting its traits or attributes.
💡 GABARITO A
🧩🧾 Resumo do texto
O texto apresenta dados estatísticos e explicações objetivas sobre:
a composição racial e étnica da população dos EUA,
o crescimento demográfico de grupos minoritários (hispânicos, asiáticos etc.),
e a importância da diversidade cultural para a convivência social e respeito às diferenças.
👉 O texto é informativo e expositivo, trazendo dados, análises e conclusões neutras, sem tentar persuadir.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
The purpose of the highlighted text is to:
🅐 ✅Identify and characterize by introducing factual information meant to aid one to grasp issues in an objective way.
🔹O texto informa dados concretos (2009 the American population was 80% white, 16% Hispanic…).
🔹Apresenta explicações analíticas e imparciais, sem defender uma opinião.
🔹Essa é a função expositiva/informativa dos gêneros report ou informative essay.
➡️ Gabarito: A.
🅑 ❌Argue in behalf of a position set forth in a thesis, while operating organized data to support the position adopted.
🔹Pegadinha: Descreve o gênero argumentativo (essay, editorial).
🔹Apesar de o texto comentar sobre diversidade cultural, ele não defende uma tese, apenas explica e descreve.
🅒 ❌Offer oriented and applied knowledge to enable one to accomplish a task without assistance or support of others.
🔹Pegadinha: Isso descreve o gênero instrucional, como manuals, how-to guides, recipes.
🔹O texto não ensina um procedimento, apenas explica fatos socioculturais.
🅓 ❌Focus on creating a sensory experience by approaching a topic with the intention of exhausting its traits or attributes.
🔹Pegadinha literária: Essa alternativa descreve o gênero descritivo-literário (como poemas, contos descritivos).
🔹O texto não busca causar emoção nem experiência
❑ Questão 36
The text below describes what its author thinks is an ideal place or world to live in. Having text clues as reference, it is correct
to state that:
How It Oughta Be (Shane Profitt)
A backyard ought to be a safe place for kids to play
Teachers oughta get doctor's and lawyer's pay
I don't know about you, but if you ask me
That's how it oughta be
Cold beer oughta be too cold to hold
Somethin' good about somebody's all that oughta be told
The world oughta try a piece of Momma's chicken
Feel the love around her tabletop in the kitchen, and
Oughta be off your ass when that anthem gets sung
All our friends oughta live to be too old to die Young
Ain't how it is, but I believe
That's how it oughta be
I think 87 octane oughta be 99 cents
A buggy full of groceries oughta be cheaper than rente
Don't know why it ain't
But if you ask me
That's how it oughta be
Cold beer oughta be too cold to hold
Somethin' good about somebody's all that oughta be told
The world oughta try a piece of Momma's chicken
Feel the love around her tabletop in the kitchen, and
Oughta be off your ass when that anthem gets sung
All our friends oughta live to be too old to die Young
Ain't how it is, but I believe
That's how it oughta be
That's how it oughta be
Cold beer oughta be too cold to hold
Somethin' good about somebody's all that oughta be told
The world oughta try a piece of Momma's chicken
Feel the love around her tabletop in the kitchen, and
Oughta be off your ass when that anthem gets sung
All our friends oughta live to be too old to die Young
Ain't how it is, but I believe
That's how it oughta be, yeah
That's how it oughta be, yeah, hey-hey
That's how it oughta be
🔗(David Frasier. Mitchell Edward Oglesby. Shane Proffit. Available In: https://www.youtube.com.)
A) There are moral and ethical issues posed.
B) The text validates the strongest duty sense.
C) Vital actions are undertaken due to danger.
D) The text offers hints and a binding behavior.
💡 GABARITO A
🧩🎵 Texto-base: “How It Oughta Be” — Shane Profitt
A letra fala sobre como o mundo deveria ser (oughta = ought to → deveria).
O cantor descreve um mundo ideal, mais justo, ético e humano, com valores tradicionais:
Professores ganhando salários justos,
Crianças brincando com segurança,
Pessoas falando bem umas das outras,
Amor familiar, patriotismo, respeito e honestidade.
👉 Em resumo, o eu lírico critica a realidade e propõe valores morais e éticos como ideais para uma sociedade melhor.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
The text below describes what its author thinks is an ideal place or world to live in. Having text clues as reference, it is correct to state that:
O texto abaixo descreve aquele que o seu autor considera um lugar ou mundo ideal para se viver. Tomando como referência pistas textuais, é correto afirmar que:
🅐 ✅There are moral and ethical issues posed.
O texto expressa valores morais (respeito, honestidade, família, trabalho justo, amor ao próximo).
O autor reflete sobre princípios éticos e sociais, mostrando como o mundo deveria ser moralmente melhor.
💬 “Teachers oughta get doctor’s and lawyer’s pay.” → questão ética sobre valorização profissional.
💬 “Somethin’ good about somebody’s all that oughta be told.” → moral sobre falar o bem, não o mal.
➡️ O texto levanta reflexões morais e éticas, não apenas descritivas ou instrutivas.
🅑 ❌The text validates the strongest duty sense.
Pegadinha:
“Ought to” expressa duty (obrigação moral), mas aqui o sentido é idealista, não normativo.
O autor não impõe deveres, apenas expressa desejos de um mundo melhor.
🅒 ❌Vital actions are undertaken due to danger.
O texto não fala de perigo, risco ou sobrevivência.
É sobre valores e comportamento social, não ações vitais.
🅓 ❌The text offers hints and a binding behavior.
“Hints and binding behavior” → instruções obrigatórias, normas.
O texto não dita regras nem ordens, é reflexivo e emocional.
❑ Questão 37
Considering the segment
- “They’ll head home with golden contacts, investor cocktail hours were built into the packed schedule, and a commitment for up to $500,000 in seed capital from Capria Accelerator, a first-of-its-kind venture whose initial investors include Microsoft cofounder ___ and world’s richest man ___ Bill Gates.”,
about the featured WHOSE it is incompatible that:
A) It refers to Capria Accelerator.
B) It indicates possession relation.
C) It can be replaced by “WHOM”.
D) It has the meaning “OF WHICH”.
💡 GABARITO C
🧩🧾 Trecho original:
“They’ll head home with golden contacts, investor cocktail hours were built into the packed schedule, and a commitment for up to $500,000 in seed capital from Capria Accelerator, a first-of-its-kind venture whose initial investors include Microsoft cofounder ___ and world’s richest man ___ Bill Gates.”
🧠 Análise do uso de “whose”
“Whose” é um pronome relativo de posse.
Refere-se a Capria Accelerator (a empresa mencionada antes).
Liga o antecedente (venture) ao que lhe pertence (initial investors).
👉 Sentido:
“Capria Accelerator, cujo investimento inicial inclui o cofundador da Microsoft...”
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
WHOSE é incompatível que:
🅐 ✅It refers to Capria Accelerator.
Correta.
“Whose” refere-se a Capria Accelerator, o antecedente imediato.
🅑 ✅It indicates possession relation.
Correta.
Expressa posse: os investors pertencem à venture.
🅒 ❌It can be replaced by “WHOM”.
Incompatível — GABARITO.
“Whom” é objeto de verbo ou preposição, não indica posse.
Exemplo: “The man whom I met yesterday…”
Aqui, a relação é de posse, então “whom” não pode substituir whose.
🅓 ✅It has the meaning “OF WHICH”.
Correta.
Quando o antecedente é coisa (não pessoa), “whose” pode equivaler a “of which”:
“Capria Accelerator, of which the initial investors include…”
(embora “whose” soe mais natural).
❑ Analyse the information given below to answer 38.
Undertanding the language as a means of communication which is predominantly oral, rather than written, considering language
teaching inductive, and not necessarily conscious is its base.
In terms of pedagogic theory, inductive teaching happens through
practice, so that students should be encouraged to answer questions, thus learning how to speak, speaking.
Translation must be
avoided, therefore, in order to construct understanding, teachers associate lexicon and object, in concrete relationships, what is
supposed to lead to abstract ideas, in such a way that those will always be linked to concrete concepts.
The sociolinguistic base for
teaching is the language employed by native speakers in everyday communicative interactions, that is, in simulations that introduce
dialogues, for example, in a restaurant, at the supermarket.
❑ Questão 38
The development of several methods and approaches with the purpose of teaching/learning English has given rise to much
debate and discussion. As to the description put forward, it is compliant with:
A) The Post-Method.
B) The Direct Method.
C) The Audiolingual Method.
D) The Communicative Approach.
💡 GABARITO B
🧩🧾 Trecho-base (resumo das ideias):
A língua é um meio de comunicação predominantemente oral, não escrita.
O ensino é indutivo, não consciente (ou seja, o aluno aprende pela prática, e não por regras explícitas).
A tradução deve ser evitada.
O professor associa palavras e objetos concretos para criar compreensão.
O foco é no uso natural da língua por falantes nativos, em situações do dia a dia (restaurante, supermercado etc.).
🧩 Análise geral
Essas características são marcas centrais do Direct Method (Método Direto) — um método que surgiu em oposição ao Grammar-Translation Method e valorizava a fala e a imersão linguística.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
The development of several methods and approaches with the purpose of teaching/learning English has given rise to much debate and discussion. As to the description put forward, it is compliant with:
🅐 ❌The Post-Method.
Pegadinha teórica:
O Post-Method (Kumaravadivelu, 1990s) é um movimento que transcende os métodos tradicionais, dando autonomia ao professor.
Aqui, o texto descreve um método clássico, estruturado, não a flexibilidade pós-método.
🅑 ✅The Direct Method.
CORRETA.
Evidências claras do texto:
🗣️ Ênfase na oralidade → “language as a means of communication which is predominantly oral.”
📚 Abordagem indutiva → “considering language teaching inductive, and not necessarily conscious.”
🚫 Evita tradução → “Translation must be avoided.”
🎯 Associação palavra–objeto → típico das aulas com realia (objetos reais e visuais).
💬 Diálogos e situações cotidianas → base do Direct Method (aprendizagem pela interação).
➡️ Todos esses pontos são traços definidores do Método Direto.
🅒 ❌The Audiolingual Method.
Pegadinha frequente:
Também valoriza oralidade, mas com ênfase em repetição mecânica e estrutura gramatical (drills), não em indução natural.
Usa reforço e hábito, base behaviorista — o texto não cita isso.
🅓 ❌The Communicative Approach.
Quase correta, mas não totalmente:
Também busca situações reais de comunicação, mas valoriza funções comunicativas, fluência e interação social.
O texto enfatiza associação concreta e aprendizagem indutiva por vocabulário e prática oral, o que é anterior e mais típico do Direct Method.
❑ Questão 39
Read Tato Laviera’s poem to point out the matter it does NOT emphasized.
Soledad
(Tato Laviera.)
people talk about loneliness
is only sexual companionship
that's soon forgotten
people talk about solitude
beneath its seven layers
nobody can talk about solitude
and soledad
well, there is no english
translation
🔗 (Available In: https://www.poetryfoundation.org.)
A) Cultural blending.
B) Semantic choices.
C) Spiritual awareness.
D) Experienced dichotomy.
💡 GABARITO C
🧩Eesse poema do Tato Laviera, autor porto-riquenho do movimento Nuyorican Poetry, é riquíssimo em sentido linguístico e cultural.
🧾 Texto-base: “Soledad” – Tato Laviera
people talk about loneliness
is only sexual companionship
that's soon forgotten
people talk about solitude
beneath its seven layers
nobody can talk about solitude
and soledad
well, there is no english
translation
🧠 Análise interpretativa
O poema reflete sobre três conceitos relacionados, mas distintos:
Loneliness → solidão física, ligada à ausência de companhia (“sexual companionship”).
Solitude → isolamento mais profundo, introspectivo (“beneath its seven layers”).
Soledad → palavra em espanhol sem tradução exata, carregada de identidade cultural e emocional.
💬 O poeta destaca a intraduzibilidade e a carga cultural de “soledad”, sugerindo que certas emoções são únicas de um idioma e de uma experiência cultural específica (latina, hispânica, nuyorican).
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
Read Tato Laviera’s poem to point out the matter it does NOT emphasized.
Leia o poema de Tato Laviera para assinalar o assunto que ele NÃO enfatizou.
🅐 ✅Cultural blending.
O poema enfatiza fortemente o aspecto cultural.
O uso de inglês e espanhol mostra o hibridismo linguístico e cultural (code-switching).
O próprio fato de afirmar “there is no English translation” reforça a mistura e fronteira entre culturas.
🅑 ✅Semantic choices.
Enfatizado.
O texto gira em torno das diferenças de sentido entre loneliness, solitude e soledad.
É um poema sobre palavras e seus significados, ou seja, escolhas semânticas.
🅒 ❌Spiritual awareness.
Não enfatizado → GABARITO.
Embora solitude possa remeter a reflexão interior, o poema não trata de espiritualidade, fé ou consciência transcendental.
O foco é linguístico e cultural, não espiritual.
🅓 ✅Experienced dichotomy.
Sim, há uma dicotomia de experiências — entre o mundo anglófono e o hispânico, entre palavra e sentimento, entre solidão física e solidão emocional.
❑ Questão 40
After carrying out the examination of the abilities’ list, as described in the Parâmetros Curriculares-PCNs for foreign language
instrucion, choose the corresponding area they belong in.
a) Selecting the register which fits the communication situationand the words that best convey the idea one intends to forward.
b) Employing cohesion and coherence resources in oral and written production.
c) Using verbal and nonverbal strategies to mske up for the flops, enhancing effective communication, and reaching higher
levels in production and Reading.
d) Knowing and applying modern foreign language as a means/tool to access information, other cultures, and social groups.
A) Meaning-making and struture.
B) Sociocultural contextualization.
C) Investigation and comprehension.
D) Representation and communication.
💡 GABARITO D
🧩Questão 40 está baseada diretamente nas habilidades e competências descritas nos PCNs de Língua Estrangeira Moderna (LEM), e o gabarito D – “Representation and communication” faz total sentido.
Vamos destrinchar o raciocínio 👇
🧠 Análise da questão
O enunciado pede para identificar a área (ou eixo) a que pertencem as habilidades listadas.
Os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) dividem o ensino de línguas estrangeiras em quatro eixos principais:
Meaning-making and structure → construção de sentido e forma (aspectos linguísticos e gramaticais).
Sociocultural contextualization → aspectos culturais, sociais e pragmáticos da língua.
Investigation and comprehension → habilidades de leitura, compreensão e análise crítica.
Representation and communication → uso ativo da língua como meio de expressão, interação e produção de sentido.
🟨 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
a) ❌“Selecting the register which fits the communication situation and the words that best convey the idea one intends to forward.”
➡️ Trata do uso comunicativo e expressivo da língua, ou seja, representar ideias e adequar o discurso à situação comunicativa.
b) ❌“Employing cohesion and coherence resources in oral and written production.”
➡️ Fala sobre organização discursiva, essencial para comunicar com clareza e fluidez — outro traço de representação e comunicação.
c) ❌“Using verbal and nonverbal strategies to make up for the flops, enhancing effective communication, and reaching higher levels in production and reading.”
➡️ Essa habilidade envolve estratégias comunicativas compensatórias — gestos, paráfrases, reformulações — tudo para manter a comunicação fluindo, o que é central em representation and communication.
d) ✅“Knowing and applying modern foreign language as a means/tool to access information, other cultures, and social groups.”
➡️ Também pertence a esse mesmo eixo, pois a língua é vista como meio de interação social e cultural.