sábado, 11 de outubro de 2025

IMPARH – 2025 – Língua Inglesa – PMF/SME – Professor – Prefeitura de Fortaleza

 

📝QUESTÕES DE MÚLTIPLA ESCOLHA
🔹20 Multiple Choice Questions | FOUR-Option Question |

❑ TEXTO – Questions 21 to 23 must be answered based on the following text. 

A PERFECT FAMILY HOLIDAY
“Um Feriado Familiar Perfeito”

Elveden Parcs is the perfect family holiday. 
(Elveden Parcs é o feriado em família perfeito.)
🔹"Elveden Parcs" → nome próprio de um resort ou parque de férias.

There are four of them in England and you can do almost anything you want there. 
(Existem quatro deles na Inglaterra, e você pode fazer quase tudo o que quiser lá.)
🔹"do anything you want" [Collocation] → fazer o que quiser.
🔹"almost anything" [Collocation] → quase tudo.

If it´s exercise you want, you can go walking or cycling through the forest.
(Se o que você quer é se exercitar, você pode caminhar ou pedalar pela floresta.)
🔹"go walking" [Collocation] → ir caminhar
🔹"go cycling" [Collocation] → ir pedalar / andar de bicicleta
🔹"through the forest" [Collocation] → pela floresta / através da floresta.
🔹Uso de inversão enfática: “If it’s exercise you want” enfatiza exercise.

There are also adventure sports like windsurfing. 
(Também há esportes de aventura, como windsurf.)
🔹"adventure sports[Collocation] → esportes de aventura (combinação fixa para atividades radicais ou emocionantes)
🔹like [sport] [Collocation] → como [esporte] (comparação/exemplificação)

If you are a team player, you can play basketball, tennis, or football. 
(Se você é uma pessoa que gosta de trabalhar em equipe, pode jogar basquete, tênis ou futebol.)
🔹"team player[Collocation] → jogador de equipe / pessoa que trabalha bem em grupo (expressão idiomática/fixa)
🔹play [sport] [Collocation] → jogar [esporte] (combinação muito comum com nomes de esportes)

But if you prefer a quieter life, you can do Tai Chi or yoga in the gym, or go swimming in the numerous swimming pools. 
(Mas se você prefere uma vida mais tranquila, pode praticar Tai Chi ou ioga na academia, ou nadar nas várias piscinas.)
🔹But if → “Mas se” (condicional contrastante)
🔹"quieter life[Collocation] → vida mais tranquila
🔹do Tai Chi / do yoga [Collocation] → “praticar Tai Chi / yoga” (expressão fixa com “do” + nome da atividade)
🔹"go swimming[Collocation, Phrasal Verb→ “ir nadar / nadar” (phrasal verb com “go” + gerúndio para atividades de lazer). Usado para hobbies e esportes)
🔹"numerous swimming pools[Collocation] → “várias piscinas” (adjetivo + substantivo, expressão de quantidade)

And if you do not like doing exercise at all, you can learn to paint in the art class or just sit in the cafe and relax. 
(E se você não gosta de se exercitar de jeito nenhum, pode aprender a pintar na aula de arte ou simplesmente sentar-se no café e relaxar.)
🔹"And if" → “E se” (condicional adicionando uma alternativa)
🔹"at all" → reforça total negação (ênfase: “de jeito nenhum”)
🔹"doing exercise" [Collocation] → praticar exercício físico (expressão comum em inglês)
🔹"learn to paint" [Collocation] → aprender a pintar (verbo + infinitivo + verbo de ação artística)
🔹"art class" [Collocation] → aula de arte (substantivo composto)
🔹"sit in the cafe" [Collocation] → sentar-se no café (expressão natural para lazer)
🔹"sit in" [Phrasal Verb] → sentar-se em (phrasal verb literal, usado para lugares)

Elveden Parcs is not only for adults; children enjoy it as much as their parents. 
(Elveden Parcs não é apenas para adultos; as crianças se divertem tanto quanto seus pais.)
🔹"not only … but also …" → estrutura correlativa muito comum (aqui abrevia-se: só “not only”)
🔹"enjoy it" → expressa satisfação ou diversão (verbo + pronome)
🔹"as much as" → expressão de comparação de igualdade (quantidade, intensidade, frequência)

Mothers and fathers can relax in the sauna or play golf, while babies and small children play with their friends in the Time Out clubs. 
(Mães e pais podem relaxar na sauna ou jogar golfe, enquanto bebês e crianças pequenas brincam com seus amigos nos clubes Time Out.)
🔹"relax in the sauna[Collocation] → “relaxar na sauna” (verbo + lugar específico)
🔹"play golf "[Collocation] → “jogar golfe” (atividade esportiva)
🔹"play with their friends[Collocation] → “brincar com os amigos” (atividade social/comportamento de crianças)
🔹"Time Out clubs[Collocation] → nome próprio de local, usado como collocation fixo para clubes infantis
🔹"play with" → phrasal verb (verbo + preposição) que significa “interagir/brincar com alguém”

There is something for everyone at Elveden Parcs.
(Há algo para todos no Elveden Parcs.)
🔹"something for everyone" [Collocation] → expressão fixa que significa “algo para todos / para todo tipo de pessoa”.

21. The interrogative form of the sentence “There is something for everyone at Elveden Parcs” (lines 8-9) is: 
(A) Is there something for everyone at Elveden Parcs? 
(B) Is there anything for everyone at Elveden Parcs? 
(C) Do there is something for everyone at Elveden Parcs? 
(D) Is there nothing for everyone at Elveden Parcs? 
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase original:
“There is something for everyone at Elveden Parcs.”
Queremos a forma interrogativa correta.
🔍 Análise gramatical:
Estrutura da frase: There is + something
Para transformar em pergunta, usamos:
Is there + [something/anything] + complement?
Diferença entre something e anything em perguntas:
Em afirmações: something → “There is something for everyone.” ✅
Em perguntas: usamos geralmente anything → “Is there anything for everyone?” ✅
Portanto, a pergunta correta é:
Is there anything for everyone at Elveden Parcs?
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌Is there something for everyone at Elveden Parcs?
Pegadinha: parece correta, mas em perguntas geralmente usamos “anything”, não “something”.
🅑 ✅Is there anything for everyone at Elveden Parcs?
Estrutura interrogativa correta.
Uso adequado de anything em perguntas.
🅒 ❌Do there is something for everyone at Elveden Parcs?
Pegadinha: confunde o aluno com o auxiliar do, que não é usado com there is/there are.
There is já é o verbo principal.
🅓 ❌Is there nothing for everyone at Elveden Parcs?
Pegadinha: muda completamente o sentido da frase → negação.
Não corresponde à ideia original.

22. Choose the correct alternative. 
(A) There is only one Elveden Parc in England. 
(B) Elveden Parcs is not only for children. 
(C) Elveden Parcs is only good if you like sport. (D) You can go shopping at Elveden Parcs. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Texto base:
“Elveden Parcs is not only for adults; children enjoy it as much as their parents.”
A questão pede a alternativa correta de acordo com o texto.
🔍 Análise das alternativas:
🅐 ❌There is only one Elveden Parc in England.
Pegadinha: o texto diz:
“There are four of them in England”
Logo, não é apenas um.
🅑 ✅Elveden Parcs is not only for children.
O texto afirma:
“Elveden Parcs is not only for adults; children enjoy it as much as their parents.”
Isso implica que é para todos, adultos e crianças.
🅒 ❌Elveden Parcs is only good if you like sport.
Pegadinha: o texto menciona esportes, mas também atividades para quem prefere uma vida mais tranquila, como Tai Chi, yoga, pintura ou relaxar no café.
Portanto, não depende apenas de gostar de esportes.
🅓 ❌You can go shopping at Elveden Parcs.
Pegadinha: não há menção a shopping no texto.
Alternativa inventada para confundir candidatos.

23. The pronoun “them” (line 1) refers to: 
(A) Family. 
(B) Holiday. 
(C) Elveden Parcs. 
(D) England. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Trecho do texto:
“There are four of them in England…”
A questão pede a que “them” se refere.
🔍 Análise do pronome “them”:
O pronome “them” substitui um substantivo plural mencionado anteriormente.
O texto diz:
“Elveden Parcs is the perfect family holiday. There are four of them in England…”
Logo, “them” = Elveden Parcs (plural, quatro parques).
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌Family
Pegadinha: o texto começa falando de “family holiday”, mas family não é plural nem faz sentido de “quatro deles”.
🅑 ❌Holiday
Pegadinha: “holiday” é singular e abstrato; o texto fala de quatro coisas concretas → “four of them”.
🅒 ✅Elveden Parcs
Plural, concreto, e faz referência direta: “There are four of them in England.”
“Them” = os quatro parques da rede Elveden Parcs.
🅓 ❌England
Pegadinha: confunde localização com objeto; England é o lugar, não o que existe em quatro unidades.

24. Check the alternative that presents the tense of the sentence below: 
  • “Camila has been studying a lot recently.” 
(A) Present Continuous. 
(B) Past Continuous. 
(C) Present Perfect. 
(D) Present Perfect Continuous. 
💡 GABARITO  D  
🧩 Frase:
“Camila has been studying a lot recently.”
🔍 Análise gramatical:
Estrutura: has + been + -ing
Isso indica Present Perfect Continuous (Presente Perfeito Contínuo).
Uso do Present Perfect Continuous:
Enfatiza a duração de uma ação que começou no passado e continua até o presente, ou
Destaca uma ação recente com resultados no presente.
A expressão “recently” indica que a ação ocorreu nos últimos tempos, reforçando o uso do Present Perfect Continuous.
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌Present Continuous
Estrutura: is/are + -ing → “Camila is studying”
Pegadinha: confunde ação presente em andamento com ação que começou no passado e continua até agora.
🅑 ❌Past Continuous
Estrutura: was/were + -ing → “Camila was studying”
Pegadinha: confunde ação passada em andamento com ação iniciada no passado e ainda relevante.
🅒 ❌Present Perfect
Estrutura: has/have + past participle → “Camila has studied”
Pegadinha: Present Perfect simples indica resultado ou experiência, não enfatiza duração.
🅓 ✅Present Perfect Continuous
Estrutura: has/have + been + -ing → “has been studying”
Funciona para:
Duração → “She has been studying for hours.”
Ação recente → “Camila has been studying a lot recently.”

25. Choose the correct word from options A, B, C or D to complete the sentence. 
  • The flight from Russia to France is usually ____________________ the flight from Italy to Mexico. 
(A) more cheap than. 
(B) cheaper than. 
(C) cheap than. 
(D) more cheaper than. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase:
“The flight from Russia to France is usually ____________________ the flight from Italy to Mexico.”
Queremos o comparativo de superioridade do adjetivo cheap.
🔍 Regra de comparativo em inglês:
Adjetivos curtos (uma sílaba) → adiciona-se -er + than
cheap → cheaper than ✅
Adjetivos longos (duas sílabas ou mais) → usa-se more + adjetivo + than
expensive → more expensive than ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌more cheap than
Pegadinha: erro comum de tradução literal do português (mais barato → more cheap).
Com adjetivos curtos, não se usa “more”.
🅑 ✅cheaper than
Comparativo correto de cheap: cheaper than.
Frase completa:
“The flight from Russia to France is usually cheaper than the flight from Italy to Mexico.” ✅
🅒 ❌cheap than
Pegadinha: falta do sufixo -er, que forma o comparativo.
🅓 ❌more cheaper than
Pegadinha: duplicação do comparativo (more + -er) → erro gramatical clássico.

❑ INSTRUÇÃO – For questions 26 to 29 choose the correct alternative to complete the sentences. 

26. Steven doesn't need a new hat, but he ________ a new coat. 
(A) need. 
(B) does need. 
(C) is needs. 
(D) needs. 
💡 GABARITO  D  
🧩 Frase:
“Steven doesn't need a new hat, but he ________ a new coat.”
🔍 Análise gramatical:
O sujeito é he → 3ª pessoa do singular.
O verbo é need no presente simples.
Regra do presente simples:
3ª pessoa do singular → adiciona -s ao verbo.
✅ Portanto, correto: he needs a new coat
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌need
Pegadinha: falta o -s da 3ª pessoa do singular no presente simples.
🅑 ❌does need
Pegadinha: “does need” é enfase e precisa ser usado na forma afirmativa apenas quando se quer reforçar, mas em frases comuns sem ênfase não é natural.
Exemplo correto de ênfase: He does need a new coat!
Aqui, a frase é informativa, então o uso normal é needs.
🅒 ❌is needs
Pegadinha: mistura incorreta de verbo “to be” + verbo principal.
Forma gramaticalmente errada.
🅓 ✅needs
Presente simples, 3ª pessoa do singular.
Frase completa:
“Steven doesn't need a new hat, but he needs a new coat.”

27. I went to the mall on Friday. I needed to buy ________ for my sister. 
(A) anything. 
(B) something. 
(C) everything. 
(D) somewhere. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase:
“I went to the mall on Friday. I needed to buy ________ for my sister.”
🔍 Análise gramatical:
O verbo needed indica necessidade ou intenção.
Em inglês, quando usamos afirmações com necessidade de algo, usamos:
something → algo, alguma coisa (positivo)
anything → algo/alguém em frases negativas ou interrogativas
everything → tudo
somewhere → algum lugar
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌anything
❌ Errada
Pegadinha: “anything” é usado geralmente em frases negativas ou perguntas:
I didn’t buy anything. 
Did you buy anything? 
🅑 ✅something
Frase afirmativa com necessidade positiva → usamos something.
Frase completa:
“I needed to buy something for my sister.”
🅒 ❌everything
Pegadinha: “everything” significa tudo, mas o contexto não indica que precisava comprar tudo para a irmã.
🅓 ❌somewhere
Pegadinha: “somewhere” significa algum lugar, não faz sentido neste contexto de objeto.

28. While the students _________ for the test, the teachers __________. 
(A) was studying / were playing. 
(B) were playing the piano / was reading. 
(C) were doing the exercises / were reading. 
(D) were saying the words / is talking to them. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“While the students _________ for the test, the teachers __________.”
🔍 Análise gramatical:
O marcador “while” indica ações simultâneas no passado → usa-se Past Continuous.
Estrutura do Past Continuous: was/were + -ing
Sujeito 1: the students → plural → were + -ing
Sujeito 2: the teachers → plural → were + -ing
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌was studying / were playing
was studying → errado, porque students = plural → deveria ser were studying.
were playing → correto para teachers, mas o erro do sujeito dos students invalida a alternativa.
🅑 ❌were playing the piano / was reading
were playing the piano → students (plural) → correto, mas contexto não corresponde (não era sobre tocar piano).
was reading → teachers (plural) → errado → deveria ser were reading.
🅒 ✅were doing the exercises / were reading
students were doing the exercises → plural, Past Continuous 
teachers were reading → plural, Past Continuous 
Contexto: estudantes se preparando para a prova e professores lendo simultaneamente → faz sentido.
🅓 ❌were saying the words / is talking to them
were saying the words → students (plural) → ok
is talking to them → teachers → verbo no presente, mas precisa estar no passado → erro de tempo verbal

29. “When I _________ Julia this morning, she ____________ Macbeth.” 
(A) was meeting – read. 
(B) met – was reading. 
(C) was met – read. 
(D) was meeting – was reading. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase:
“When I _________ Julia this morning, she ____________ Macbeth.”
🔍 Análise gramatical:
A frase usa “when” → indica uma ação pontual no passado (I met Julia) que ocorreu enquanto outra ação estava em andamento (she was reading).
Estrutura correta:
Ação curta/pontual → Simple Past → met
Ação em progresso → Past Continuous → was reading
Portanto:
“When I met Julia this morning, she was reading Macbeth.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌was meeting – read
was meeting → Past Continuous → não se usa para ação pontual.
read → Simple Past → não indica ação em progresso, contexto errado.
🅑 ✅met – was reading
met → Simple Past → ação pontual (encontro)
was reading → Past Continuous → ação em andamento (leitura)
Combinação perfeita para o contexto.
🅒 ❌was met – read
was met → forma passiva, incorreta para a frase.
read → Simple Past → não expressa a ação em progresso.
🅓 ❌was meeting – was reading
was meeting → Past Continuous → não se usa para ação pontual.
was reading → correto para ação em progresso, mas a primeira parte está errada.

❑ INSTRUÇÃO – For questions 30 to 33 choose the correct answer. 

30. Before she ___________ to work, Mr. Wilson ____________ breakfast with his brother. 
(A) had / drove. 
(B) drive / has. 
(C) drove / had had. 
(D) drive / has had. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“Before she ___________ to work, Mr. Wilson ____________ breakfast with his brother.”
🔍 Análise gramatical:
O marcador “before” indica que uma ação aconteceu antes da outra no passado.
Para sequências de ações no passado:
Past Perfect → ação que ocorreu antes de outra ação no passado
Simple Past → ação que ocorreu depois ou simultaneamente
Aplicando:
“Mr. Wilson had had breakfast” → Past Perfect, ocorreu antes dela ir trabalhar
“she drove to work” → Simple Past, ocorreu depois
Frase completa:
“Before she drove to work, Mr. Wilson had had breakfast with his brother.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 had / drove
Ordem dos tempos invertida: had → primeira ação, drove → segunda ação → gramaticalmente confuso e incompleto.
Não indica corretamente quem fez o quê primeiro.
🅑 drive / has
drive → verbo no presente, incorreto no contexto passado
has → Present Perfect, não combina com ação passada concluída.
🅒 drove / had had
drove → Simple Past → ação posterior
had had → Past Perfect → ação anterior
Combinação correta para sequência temporal no passado.
🅓 drive / has had
drive → presente, incorreto
has had → Present Perfect, não combina com contexto passado específico 

31. He is good at basketball but he _____ want to play now. 
(A) isn't. 
(B) wasn't. 
(C) doesn't. 
(D) don't. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“He is good at basketball but he _____ want to play now.”
🔍 Análise gramatical:
O verbo want está no presente simples.
Sujeito: he → 3ª pessoa do singular
Regra do presente simples para negativa:
Usamos does not (doesn’t) + verbo base → he doesn’t want
Portanto, a frase completa:
“He is good at basketball but he doesn’t want to play now.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌isn't
Pegadinha: confunde verbo “to be” com ação verbal.
isn’t → “he is not” → não combina com “want”.
🅑 ❌wasn't
Pegadinha: passado do verbo “to be” → incorreto, pois a frase está no presente.
🅒 ✅doesn't
Sujeito 3ª pessoa do singular + verbo base → estrutura correta: he doesn’t want.
🅓 ❌don't
Pegadinha: “don’t” é usado com I, you, we, they, não com he/she/it.

32. Please be quiet. My grandmother ___________. 
(A) is slept. 
(B) slept. 
(C) sleeps. 
(D) is sleeping. 
💡 GABARITO  D  
🧩 Frase:
“Please be quiet. My grandmother ___________.”
🔍 Análise gramatical:
O contexto: pedido de silêncio → indica que a avó está fazendo algo neste momento → ação em progresso no presente.
Verbo: sleep
Tempo verbal correto: Present Continuous → is sleeping
Frase completa:
“Please be quiet. My grandmother is sleeping.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌is slept
Confunde Past Participle com Present Continuous.
“is slept” não existe em inglês → incorreto.
🅑 ❌slept
Simple Past → indica ação concluída, não em andamento no momento.
Contexto pede ação acontecendo agora.
🅒 ❌sleeps
Present Simple → rotina, hábito.
Não se encaixa no contexto de “please be quiet now”.
🅓 ✅is sleeping
Present Continuous → ação em progresso.
Combina perfeitamente com a instrução de silêncio.

33. She didn't have to lend her son any money. He bought a new house by __________. 
(A) herself. 
(B) himself. 
(C) themselves. 
(D) itself.
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase:
“She didn't have to lend her son any money. He bought a new house by __________.”
🔍 Análise gramatical:
O sujeito da segunda frase: He → son → 3ª pessoa do singular masculino
O espaço pede um pronome reflexivo que se refira ao sujeito:
himself → para “he”
herself → para “she”
themselves → para plural (they)
itself → para objetos ou animais
Frase completa:
“She didn't have to lend her son any money. He bought a new house by himself.” ✅
Significado: ele mesmo, sem ajuda de ninguém
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌herself
Refere-se a “she” → não combina com o sujeito masculino “he”.
🅑 ✅himself
Reflete corretamente o sujeito masculino singular.
🅒 ❌themselves
Refere-se a plural → não combina com “he” singular.
🅓 ❌itself
Refere-se a objetos ou animais → não combina com pessoa.

34. The communicative approach, also called communicative language teaching (CLT), is an approach to foreign or second language teaching which highlights that the aim of language teaching is to achieve ____________________________, so as to enable learners to communicate effectively in the target language. 
The expression that completes the paragraph above correctly is: 
(A) translation skills. 
(B) native-like fluency. 
(C) communicative competence. 
(D) linguistic competence. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“The communicative approach, also called communicative language teaching (CLT), is an approach to foreign or second language teaching which highlights that the aim of language teaching is to achieve ____________________________, so as to enable learners to communicate effectively in the target language.”
🔍 Análise gramatical e conceitual:
O Communicative Language Teaching (CLT) foca em habilidade real de comunicação, não apenas em regras gramaticais ou tradução literal.
Termos importantes:
Communicative competence → competência comunicativa → capacidade de usar a língua de forma eficaz em contextos reais ✅
Linguistic competence → conhecimento gramatical e vocabulário → apenas parte da competência comunicativa
Translation skills → habilidade de traduzir → não é o foco do CLT
Native-like fluency → fluência como nativo → não é objetivo imediato do CLT
Frase completa:
“…the aim of language teaching is to achieve communicative competence, so as to enable learners to communicate effectively in the target language.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌translation skills
Pegadinha: tradução literal → CLT não foca em traduzir.
🅑 ❌native-like fluency
Pegadinha: confunde fluência nativa com objetivo de comunicação funcional.
🅒 ✅communicative competence
Reflete exatamente o conceito central do CLT.
🅓 ❌linguistic competence
Pegadinha: só conhecimento gramatical, não garante comunicação efetiva.

35. The correct form of the verb to be to complete the sentence “Your skirt _______ dirty at the party yesterday” is: 
(A) was. 
(B) were. 
(C) is. 
(D) are. 
💡 GABARITO  A  
🧩 Frase:
“Your skirt _______ dirty at the party yesterday.”
🔍 Análise gramatical:
O sujeito: Your skirt → singular
Marcador de tempo: yesterday → passado
Verbo: to be → no passado, singular → was
Frase completa:
“Your skirt was dirty at the party yesterday.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ✅was
Singular + passado → combina perfeitamente com “your skirt” e “yesterday”.
🅑 ❌were
Plural ou singular “you” → não combina com sujeito singular “skirt”.
🅒 ❌is
Presente → não combina com marcador de tempo “yesterday”.
🅓 ❌are
Presente plural → não combina com sujeito singular nem com passado.

36. In the sentence below, put the adverb ever in the right place then find an alternative: 
“Have you been to South Africa?” 
(A) Have you been ever to South Africa? 
(B) Ever you have been to South Africa? 
(C) Have you ever been to South Africa? 
(D) Have ever you been to South Africa? 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“Have you been to South Africa?” → colocar ever na posição correta.
🔍 Regra gramatical:
Em present perfect questions, o advérbio ever vai entre o auxiliar (have/has) e o sujeito, ou seja:
Have + subject + ever + past participle...?
Correto:
“Have you ever been to South Africa?” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌Have you been ever to South Africa?
Posição do advérbio after the past participle → não é natural nem gramaticalmente correta.
🅑 ❌Ever you have been to South Africa?
Ordem incorreta → advérbio não pode começar a pergunta em Present Perfect.
🅒 ✅Have you ever been to South Africa?
🗝️REGRA DE OURO: Em "present perfect questions", advérbio colocado entre auxiliar e sujeito.
🅓 ❌Have ever you been to South Africa?
Ordem incorreta → “ever” antes do sujeito → não gramatical.

37. Choose the alternative that contains the CORRECT words to complete the sentence. 
The English language should be taught in a way that the integration of the four skills is the key for creating a real communicative situation. They propose the mixing of ______________ and ______________ comprehension with _______________ and _________________ expression. 
(A) speaking - writing - guess - oral. 
(B) reading - listening - oral - written. 
(C) translating - listening - gesture - oral. 
(D) guessing - reading - hearing - written. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase:
“The English language should be taught in a way that the integration of the four skills is the key for creating a real communicative situation. They propose the mixing of ______________ and ______________ comprehension with _______________ and _________________ expression.”
🔍 Análise gramatical e conceitual:
O contexto é ensino de línguas integrando as quatro habilidades:
Reading → compreensão de leitura
Listening → compreensão auditiva
Speaking → expressão oral
Writing → expressão escrita
Portanto:
“They propose the mixing of reading and listening comprehension with oral and written expression.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌speaking - writing - guess - oral
Mistura expressão com compreensão, mas:
guess → incorreto (não é habilidade de compreensão)
Ordem e sentido errados.
🅑 ✅reading - listening - oral - written
reading → compreensão de leitura
listening → compreensão auditiva
oral → expressão oral
written → expressão escrita
Combina perfeitamente com as quatro habilidades.
🅒 ❌translating - listening - gesture - oral
translating → não é uma habilidade de compreensão padrão
gesture → expressão não verbal → fora do contexto do ensino formal de inglês
🅓 ❌guessing - reading - hearing - written
guessing → não é habilidade formal
hearing → não é termo correto para compreensão auditiva → deve ser listening

38. Complete the sentence with the CORRECT answer. 
Sylvia ________ home as soon as she_________ her work. 
(A) went / had finished. 
(B) went / finishes. 
(C) has gone / have finished. 
(D) had gone / ´d finished. 
💡 GABARITO  A  
🧩 Frase:
“Sylvia ________ home as soon as she_________ her work.”
🔍 Análise gramatical:
A frase indica uma ação no passado que ocorreu imediatamente após outra.
Estrutura típica:
Past Perfect → ação anterior no passado (she had finished her work)
Simple Past → ação posterior no passado (Sylvia went home)
Frase completa:
“Sylvia went home as soon as she had finished her work.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ✅went / had finished
Past Simple + Past Perfect → sequência correta de ações no passado.
🅑 ❌went / finishes
finishes → presente simples → tempo errado (frase no passado).
🅒 ❌has gone / have finished
Present Perfect (has gone / have finished) → não combina com contexto passado específico.
Além disso, have finished → não concorda com sujeito singular “she” (correto seria has finished).
🅓 ❌had gone / ´d finished
Inverte a ordem temporal: had gone → indica que ela foi antes de terminar o trabalho → sentido errado.

39. Substantives are the words that give name to beings, things, spaces, feelings etc., and they can present themselves in different tenses, genres, and numbers. 
Choose the CORRECT alternative to the plural of the words below: 
  • Mouse − Goose − Fish − Wolf 
(A) Mice − Gooses − Fish – Wolfes. 
(B) Mice − Geese − Fishes – Wolves. 
(C) Mouses − Geese − Fish – Wolfes. 
(D) Mice − Gooses − Fishes – Wolves. 
💡 GABARITO  B  
🧩 Palavras a serem pluralizadas:
Mouse → rato
Goose → ganso
Fish → peixe
Wolf → lobo
🔍 Regras de plural:
Mouse → Mice (irregular) ✅
Goose → Geese (irregular) ✅
Fish → Fish (normalmente permanece igual; fishes é usado para espécies diferentes, mas o plural geral é fish) ✅
Wolf → Wolves (substantivo terminando em -f → -ves) ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌Mice − Gooses − Fish – Wolfes
Gooses → incorreto → plural correto: geese
Wolfes → incorreto → plural correto: wolves
🅑 ✅Mice − Geese − Fishes – Wolves
Mice → correto
Geese → correto
Fishes → aceito para espécies diferentes
Wolves → correto
🅒 ❌Mouses − Geese − Fish – Wolfes
Mouses → incorreto → plural correto: mice
Wolfes → incorreto → wolves
🅓 ❌Mice − Gooses − Fishes – Wolves
Gooses → incorreto → geese

40. Identify the correct application of the modal verb expressing obligation: 
  • "In the highly secure laboratory, researchers ________ wear protective gear at all times to ensure safety." 
(A) may. 
(B) could. 
(C) must. 
(D) should. 
💡 GABARITO  C  
🧩 Frase:
“In the highly secure laboratory, researchers ________ wear protective gear at all times to ensure safety.”
🔍 Análise gramatical:
O contexto indica obrigação absoluta para garantir a segurança.
Modal verbs de obrigação / necessidade:
must → obrigação forte / necessidade → ✅
should → recomendação → fraca, não obrigatória
may → permissão → pode ou não
could → possibilidade / capacidade no passado ou condicional
Frase completa:
“In the highly secure laboratory, researchers must wear protective gear at all times to ensure safety.” ✅
💬 Alternativas e pegadinhas:
🅐 ❌may
Indica permissão, não obrigação → “pode usar ou não”.
🅑 ❌could
Indica possibilidade ou habilidade passada → não expressa obrigação.
🅒 ✅must
Expressa obrigação absoluta, condiz com o contexto de segurança.
🅓 ❌should
Expressa recomendação, não obrigação → “deveria” é mais fraco que “must”.

IMPARH – 2022 – Língua Inglesa – PMF/SME – Professor – Prefeitura de Fortaleza

 

📝QUESTÕES DE MÚLTIPLA ESCOLHA
🔹30 Multiple Choice Questions | FOUR-Option Question |

❑ TEXTO – After reading the following passage, choose the correct answers to the questions 31 to 34.

The Man Booker Prize for Fiction represents the very best in contemporary British fiction. 
(O Prêmio Man Booker de Ficção representa o que há de melhor na ficção britânica contemporânea.)
🔹"The Man Booker Prize for Fiction" [proper noun / fixed title] = Nome oficial de um dos prêmios literários mais prestigiados do Reino Unido, concedido anualmente a autores de língua inglesa.
🔹"represents" [verbo] = Significa “representa”, “simboliza”, “expressa”. Aqui, usado com valor simbólico — o prêmio encarna o que há de melhor na literatura britânica contemporânea.
🔹"the very best" [fixed emphatic expression] = Expressão intensificadora que significa “o que há de melhor”, “a excelência”. O uso de "very" aqui enfatiza o grau máximo de qualidade.
🔹"in contemporary British fiction" [fixed prepositional phrase] = Expressão que situa o contexto: “na ficção britânica contemporânea”, ou seja, literatura moderna do Reino Unido.

One of the world’s foremost literary awards, and one of noteworthy influence, it is a benchmark of critical quality for British fiction writers. 
(Um dos prêmios literários mais importantes do mundo e de influência notável, é um padrão de qualidade crítica para os escritores britânicos de ficção.)
🔹Of noteworthy influence” [fixed collocation] = “de influência notável / significativa”. Expressão formal, usada em textos críticos e acadêmicos.
🔹Benchmark” é termo técnico que significa “referência”, “padrão de excelência”. “A benchmark of critical quality” = “um padrão de qualidade crítica” — ou seja, serve como modelo de avaliação literária.
🔹"for British fiction writers" [prepositional phrase] = “para escritores britânicos de ficção”.

It has the power to transform the fortunes of authors, and even publishers.

The prize is awarded every year for a novel written by a writer from the Commonwealth or the Republic of Ireland and it aims to represent the very best in contemporary fiction. 

It was originally called the Booker-McConnell Prize, which was the name of the company that sponsored it, though it was better-known as simply the ‘Booker Prize’. 

In 2002, the Man Group became the sponsor and they chose the new name, keeping ‘Booker’.

Publishers can submit books for consideration for the prize, but the judges can also ask for books to be
submitted they think should be included. 

Firstly, the Advisory Committee give advice if there have been any changes to the rules for the prize and selects the people who will judge the books. 

The judging panel changes every year and usually a person is only a judge once.

Great efforts are made to ensure that the judging panel is balanced in terms of gender and professions within the industry, so that a writer, a critic, an editor and an academic are chosen along with a well-known person from wider society. 

However, when the panel of judges has been finalized, they are left to make their own decisions without any further involvement or interference from the prize sponsor.

The Man Booker judges include critics, writers and academics to maintain the consistent quality of the
prize and its influence is such that the winner will almost certainly see the sales increase considerably,
in addition to the £50,000 that comes with the prize.

31. Which of these sentences is TRUE?
(A) The judging panel advises on changes to the rules.
(B) The Republic of Ireland is in the Commonwealth.
(C) The advisory panel advises on changes to the rules.
(D) The Republic of Ireland joined the Booker prize as a sponsor.
💡 GABARITO  C  
🧾 TRECHO-CHAVE DO TEXTO:
🔹"[...] Firstly, the Advisory Committee give advice if there have been any changes to the rules for the prize and selects the people who will judge the books."(Em primeiro lugar, o Comitê Consultivo oferece conselhos se houver alterações nas regras do prêmio e escolhe quem avaliará as obras.)
➡️ Ou seja: Quem dá conselhos sobre mudanças nas regras é o "Advisory Committee" (Comitê Consultivo), não o "judging panel" (painel de jurados).
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
Which of these sentences is TRUE?
Qual destas sentenças é VERDADEIRA?
🅐 The judging panel advises on changes to the rules.
🔹Incorreta → (O painel de jurados dá conselhos sobre mudanças nas regras.)
🔹Pegadinha → O enunciado inverte as funções.
🔹O texto afirma claramente que o comitê consultivo (Advisory Committee) é quem aconselha sobre mudanças nas regras, não o painel de juízes (judging panel).
🔹O painel julga os livros — não define regras. "Judging panel" decide os vencedores.
🅑 The Republic of Ireland is in the Commonwealth.
🔹Incorreta → (A República da Irlanda faz parte da Commonwealth.)
🔹Pegadinha cultural/geopolítica → O texto diz:
🔹“The prize is awarded every year for a novel written by a writer from the Commonwealth or the Republic of Ireland.”(O prêmio é concedido todos os anos a um romance escrito por um autor oriundo da Commonwealth ou da República da Irlanda.)
🔹Isso mostra que a República da Irlanda é mencionada separadamente — portanto, não faz parte da Commonwealth.
🔹Essa alternativa (B) tenta confundir o leitor que não percebe a conjunção “or”.
🔹"United Kingdom" → (Inglaterra, Escócia, País de Gales, Irlanda do Norte).
🔹A "Commonwealth of Nations" é uma associação voluntária de países, em sua maioria ex-colônias britânicas, que mantêm laços históricos com o Reino Unido.
🔹A República da Irlanda (Éire) optou por não permanecer na "Commonwealth" após se tornar totalmente independente em 1949 com a Republic of Ireland Act.
🅒 The advisory panel advises on changes to the rules.
🔹CORRETA → O painel consultivo aconselha sobre mudanças nas regras.
🔹Está exatamente conforme o texto:
🔹“The Advisory Committee give advice if there have been any changes to the rules...”
🔹Função literal do Comitê Consultivo.
🅓 The Republic of Ireland joined the Booker prize as a sponsor.
🔹Incorreta → A República da Irlanda se juntou ao prêmio Booker como patrocinadora.
🔹Pegadinha  A Irlanda não é patrocinadora.
🔹O texto diz que a empresa Man Group tornou-se patrocinadora em 2002.
🔹A República da Irlanda é apenas um país cujos autores podem concorrer.
📘 Resumo final:
🔹Advisory Committee → dá conselhos sobre 🔹regras e escolhe juízes.
🔹Judging panel → lê e julga os livros.
🔹República da Irlanda → participa, mas não pertence à Commonwealth e não é patrocinadora.

32. According to the text above, it is accurate to state that:
(A) books can be submitted by critics, writers and academics.
(B) The Man group decided to use only the name 'Booker'.
(C) books can be submitted by publishers.
(D) the sponsors and judges advises on changes to the rules.
💡 GABARITO  C  
🧾 TRECHO-CHAVE DO TEXTO:
🔹"[...] Publishers can submit books for consideration for the prize, but the judges can also ask for books to be submitted they think should be included."(Editoras podem submeter livros à avaliação para o prêmio, mas os juízes também podem pedir a inclusão de obras que achem que deveriam participar.)
🔹"Publishers can submit books" [fixed structure] = “Editoras podem enviar livros.” → verbo "submit" é comum em contextos de concursos e prêmios (“submeter”, “inscrever”).
➡️ Ou seja: Quem submete (envia) livros para o prêmio são os publishers (editores/editoras).
🔹Os juízes podem pedir que outros livros também sejam incluídos, mas não são eles que submetem oficialmente.
🅐 books can be submitted by critics, writers and academics.
🔹Pegadinha: Essa alternativa mistura os papéis dos juízes com os papéis dos editores.
🔹Críticos, escritores e acadêmicos fazem parte do painel de jurados, não são os responsáveis por submeter livros.
🔹O texto nunca menciona que eles podem enviar livros — só avaliar.
🅑 The Man group decided to use only the name 'Booker'.
🔹Pegadinha sutil: O texto afirma:
🔹“In 2002, the Man Group became the sponsor and they chose the new name, keeping ‘Booker’.”
🔹Ou seja, eles mantiveram “Booker”, mas não usaram apenas “Booker” — o nome oficial passou a ser “The Man Booker Prize”.
🔹Essa alternativa é falsa porque ignora o “Man”, parte essencial do nome.
🅒 books can be submitted by publishers. 
🔹É exatamente o que o texto diz literalmente.
🔹Função clara: as editoras enviam livros para consideração no prêmio.
🔹Nenhum detalhe contradiz essa afirmação.
🅓 the sponsors and judges advises on changes to the rules.
🔹Dupla pegadinha: Quem dá conselhos sobre as regras é o Advisory Committee, não os juízes nem os patrocinadores.
🔹O verbo está gramaticalmente incorreto (“advises” deveria ser “advise” para concordar com o plural).
🔹Assim, o conteúdo e a gramática estão incorretos.
📘 Resumo final:
🔹Quem submete livros → publishers (editoras).
🔹Quem julga livros → judges (painel de jurados).
🔹Quem aconselha sobre regras → Advisory Committee.
🔹Quem patrocina → Man Group (não muda regras, apenas financia).

33. According to the ideas proposed, choose the correct option.
(A) The consistent quality of the prize is guaranteed by the book sales increase.
(B) The sponsors of the prize choose the academic for the panel of judges.
(C) The judging panel is only chosen from representatives of the industry.
(D) The consistent quality of the prize is guaranteed by the make-up of the panel of judges.
💡 GABARITO  D  
🧾 Trecho-chave do texto
“The Man Booker judges include critics, writers and academics to maintain the consistent quality of the prize…”
➡️ Ou seja: A qualidade consistente do prêmio é mantida pela composição do painel de jurados, formado por críticos, escritores e acadêmicos — pessoas qualificadas para avaliar literatura.
🅐 The consistent quality of the prize is guaranteed by the book sales increase.
Pegadinha: o texto menciona aumento de vendas como consequência de ganhar o prêmio:
“the winner will almost certainly see the sales increase considerably...”
Mas isso não garante a qualidade do prêmio, é apenas um efeito posterior.
Inverte causa e consequência → falsa relação lógica.
🅑 The sponsors of the prize choose the academic for the panel of judges.
Pegadinha sutil: O texto explica que o Advisory Committee seleciona os juízes:
“The Advisory Committee… selects the people who will judge the books.”
Os sponsors (patrocinadores) não interferem na escolha:
“they are left to make their own decisions without any further involvement or interference from the prize sponsor.”
Portanto, os patrocinadores não escolhem ninguém.
🅒 The judging panel is only chosen from representatives of the industry.
Pegadinha: O texto diz que o painel inclui pessoas da indústria (escritor, crítico, editor, acadêmico) e um “well-known person from wider society”.
Logo, não é apenas da indústria.
A palavra “only” (apenas) torna a alternativa falsa.
🅓 The consistent quality of the prize is guaranteed by the make-up of the panel of judges. 
É a idéia exata expressa no texto:
“The Man Booker judges include critics, writers and academics to maintain the consistent quality of the prize.”
A “make-up of the panel” (composição do painel) — isto é, quem faz parte dos juízes — é o que garante a qualidade do prêmio.
✅ GABARITO: D – “The consistent quality of the prize is guaranteed by the make-up of the panel of judges.”
📘 Resumo das pegadinhas:
🅐 confunde causa e efeito (vendas ≠ qualidade).
🅑 atribui função errada aos patrocinadores.
🅒 ignora que há um membro fora da indústria.
🅓 corresponde exatamente à ideia do texto.

34. After reading the text, choose the correct statement.
(A) The Advisory Committee can't enter the Man Booker Prize.
(B) The Man Booker judges were forced to keep the name “Booker”.
(C) The sponsors of the prize are involved in choosing the winner.
(D) The judging panel includes someone from outside the industry.
💡 GABARITO  D  

35. Choose the correct sequence to complete the following paragraph.
Aldous Huxley, _____ I met only once, is arriving tomorrow. His most famous book, _____ contains interesting ideas, is called Brave New World. Mr. Huxley warns us against the consequences of technology, ______ may destroy us if we do not take the necessary precautions.
(A) whom – whose - which.
(B) whom – that - who.
(C) which – where - which.
(D) whom – which – which.
💡 GABARITO  D  
🔑DICAS DE OURO:
👤 whom → pessoa (objeto do verbo)
📘 which → coisa (oração explicativa, com vírgula)
⚙️ which → coisa (sujeito da oração seguinte)
📝FRASE COMPLETA:
Aldous Huxley, _____ I met only once, is arriving tomorrow.
His most famous book, _____ contains interesting ideas, is called Brave New World.
Mr. Huxley warns us against the consequences of technology, _____ may destroy us if we do not take the necessary precautions.
1️⃣ Primeira lacuna → “Aldous Huxley, ___ I met only once”
👉 Estrutura:
Temos I met [Aldous Huxley] only once.
Quando o pronome relativo é o objeto (do verbo meet), usamos whom (para pessoas).
Se fosse o sujeito, seria who (ex: Aldous Huxley, who wrote Brave New World...).
Aqui ele é objeto de “met”, portanto: ✅ whom
2️⃣ Segunda lacuna → “His most famous book, ___ contains interesting ideas...”
👉 Estrutura:
A oração relativa se refere a book (coisa, não pessoa).
O pronome relativo correto é which (para coisas).
“That” também poderia funcionar, mas não após vírgula, porque é uma oração explicativa (non-defining clause).
✅ His book, which contains ideas...
❌ His book, that contains ideas...
✅ which
3️⃣ Terceira lacuna → “technology, ___ may destroy us...”
👉 Estrutura:
A oração seguinte (may destroy us) tem “technology” como sujeito da ação → technology may destroy us.
O pronome relativo que representa o sujeito para coisas é which, não who (para pessoas).
✅ which
✅ Sequência correta: whom – which – which

36. “Language learning, and therefore teaching, is also teaching learners ways of learning. Showing them how to learn independently of the teacher increases their belief in themselves. By doing some Learner Training in class, the teacher is contributing to develop learners’ autonomy.”
According to the passage, which of the alternatives below is NOT part of Learner Training?
(A) Help learners with the use of dictionaries.
(B) Encourage learners to do self-correction.
(C) Guide learners to discover/understand grammar topics.
(D) Translate every time learners ask about meaning of new words.
💡 GABARITO  D  
🧩 Texto-base resumido:
“Language learning, and therefore teaching, is also teaching learners ways of learning.
Showing them how to learn independently of the teacher increases their belief in themselves.
By doing some Learner Training in class, the teacher contributes to developing learners’ autonomy.”
💡 Ideia central:
O texto defende que aprender uma língua também é aprender a aprender, ou seja, o professor deve ensinar estratégias de aprendizagem autônoma — o aluno precisa aprender a aprender sozinho, não depender do professor para tudo.
👉 Portanto, Learner Training = treinamento para autonomia do aluno.
🔍 Análise das alternativas:
🅐 Help learners with the use of dictionaries.
Correta (faz parte do Learner Training)
→ Ensinar o aluno a usar o dicionário é dar uma ferramenta de independência.
O aluno deixa de depender do professor para cada palavra nova.
👉 Apoia a autonomia, conforme o texto.
🅑 Encourage learners to do self-correction.
Correta (faz parte do Learner Training)
→ Incentivar o aluno a corrigir seus próprios erros é um passo essencial para se tornar autônomo.
Mostra que ele é capaz de refletir sobre a língua e aprender com os próprios erros, sem depender totalmente do professor.
🅒 Guide learners to discover/understand grammar topics.
Correta (faz parte do Learner Training)
→ “Guiar o aluno a descobrir” é diferente de “dar tudo pronto”.
O professor atua como facilitador, ajudando o aluno a compreender regras gramaticais por meio de descoberta guiada (guided discovery) — uma metodologia centrada na autonomia.
🅓 Translate every time learners ask about meaning of new words.
Incorreta (NÃO faz parte do Learner Training)
→ Traduzir sempre que o aluno pede gera dependência, o oposto de autonomia.
O aluno deixa de desenvolver estratégias próprias de compreensão, como:
deduzir o significado pelo contexto,
usar o dicionário,
fazer associações.
💥 Isso vai contra o princípio do Learner Training, que busca ensinar o aluno a aprender por conta própria.

37. “Obesity is still rising among American adults, despite more than a decade of public-awareness campaigns and other efforts to get people to watch their weight, and women have now overtaken men in the obese category, new government research shows.” 
According to the text, overtaken is in what
tense?
(A) Adjective, referring to the women.
(B) Verb, in future perfect tense.
(C) Verb, present perfect tense.
(D) Adjective, present perfect tense.
💡 GABARITO  C  
🧩 Trecho relevante:
🔹"[...] women have now overtaken men in the obese category, new government research shows."(As mulheres agora superaram os homens na categoria de obesidade, mostra uma nova pesquisa do governo.)
🔍 Analisando overtaken:
🔹O verbo principal da frase é have overtaken.
🔹Estrutura: have + past participle → isso indica present perfect tense.
🔹Present perfect é usado para ações que ocorreram no passado com relevância no presente.
🔹Aqui, significa que as mulheres já ultrapassaram os homens e continuam nesse estado.
🔹"Overtaken" não é um adjetivo, mas sim o particípio passado do verbo “overtake”.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
According to the text, overtaken is in what
tense?
De acordo com o texto, "overtaken" está em que
tempo?
🅐 Adjective, referring to the women.
🔹Errada — overtaken não descreve as mulheres, é verbo.
🅑 Verb, in future perfect tense.
🔹Errada — future perfect seria “will have overtaken”, e a frase não está no futuro.
🅒 Verb, present perfect tense.
🔹Correta — have overtaken é claramente present perfect, mostrando ação completada com impacto no presente.
🅓 Adjective, present perfect tense.
Errada — não existe “adjective + present perfect tense”; isso mistura conceitos.
⚠️ Pegadinhas:
🔹Muitos confundem o particípio passado como adjetivo (como em “broken window”) — aqui não é o caso.
🔹Também é fácil confundir com future perfect por causa do “have”, mas o futuro perfeito exige “will”.

38. An English for Specific Purposes (ESP) program is built on an assessment of the learners’ needs and of the functions for which English is required. Keeping this assumption in mind, we may say that students who are studying English in order to become tourist guides would enroll in an ESP program to develop mainly their:
(A) speaking skills.
(B) listening skills.
(C) reading skills.
(D) writing skills.
💡 GABARITO  A  
🧩 Contexto:

“An English for Specific Purposes (ESP) program is built on an assessment of the learners’ needs and of the functions for which English is required.”

ESP foca nas habilidades linguísticas diretamente ligadas ao objetivo profissional ou acadêmico do estudante.

Neste caso: alunos que querem se tornar guias turísticos.

🔍 Alternativas:

🅐 speaking skills
Guias turísticos precisam comunicar-se verbalmente com turistas, dar explicações, responder perguntas e narrar informações de forma clara.
Foco principal do ESP nesse contexto, portanto correta.
🅑 ❌listening skills
Importante para entender turistas, mas não é a habilidade central que o ESP busca desenvolver para essa função específica.
Pegadinha: muitos confundem por ouvir perguntas dos turistas, mas a prioridade é produzir fala.
🅒 ❌reading skills
Guias podem ler mapas ou roteiros, mas não é a habilidade principal do programa.
Pegadinha: confunde-se com a necessidade de leitura de material de apoio, mas a comunicação direta é prioridade.
🅓 ❌writing skills
Pouco relevante; escrever não é função típica de um guia turístico.
Pegadinha: pode enganar quem pensa que todo ESP deve incluir escrita, mas aqui o foco é comunicação oral.

❑ For questions 39 to 49 choose the best option to fill in the blanks.

39. Everything is going well. We _______ any problem so far.
(A) didn’t have.
(B) don’t have.
(C) haven’t had.
(D) doesn’t have.
💡 GABARITO  C  
🧩 CONTEXTO:
“Everything is going well. We _______ any problem so far.”
🔹A expressão “so far” indica ação que começou no passado e continua até o presente.
🔹Para esse caso, o tempo verbal correto é o "present perfect".
🔍 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ❌didn’t have
🔹Passado simples → Usado para ações completas no passado, sem ligação com o presente.
🔹Pegadinha: muitos escolhem porque “didn’t” traduz literalmente “não tivemos”, mas não combina com “so far”.
🅑 ❌don’t have
🔹Presente simples → Indica estado atual, não experiências ao longo de um período até agora.
🔹Pegadinha: confunde-se com “não temos problemas” no presente, mas não corresponde à ideia de experiência acumulada.
🅒 haven’t had
🔹Present perfect (have/has + past participle) → Expressa ação que começou no passado e continua relevante até o presente, exatamente o que “so far” exige.
🔹“Everything is going well. We haven’t had any problem so far.”(Tudo está indo bem. Até agora não tivemos nenhum problema.)
🅓 doesn’t have
🔹Presente simples, 3ª pessoa do singular.
🔹Não concorda com o sujeito “we” (1ª pessoa do plural).
🔹Pegadinha: distração gramatical, pois o verbo não concorda com o sujeito.

40. Paul's wallet___________ on the train last week.
(A) gets stole.
(B) got stolen.
(C) is stolen.
(D) stolen.
💡 GABARITO  B  
🧩 Contexto:
“Paul's wallet _________ on the train last week.”
A expressão “last week” indica ação concluída no passado.
O verbo deve estar no passado.
Além disso, o verbo “steal” é transitivo, então a forma passiva correta é necessária: sujeito + verbo “to be” no passado + past participle.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ❌gets stole
Mistura de presente com passado: “gets” (presente) + “stole” (passado simples).
Errado. Gramática incorreta.
Pegadinha: “gets” sugere algo passivo no presente, mas não combina com “last week”.
🅑 got stolen
Passado do verbo to get + participle: forma passiva correta no passado.
Expressa que o carteira de Paul foi roubada no passado.
“Paul's wallet got stolen on the train last week.”
(A carteira do Paul foi roubada no trem na semana passada.)
🅒 ❌is stolen
Presente passivo.
Não combina com “last week”, que indica passado.
Pegadinha: parece correta porque passiva, mas tempo verbal está errado.
🅓 ❌stolen
Apenas o particípio passado isolado, sem verbo auxiliar.
Errado: não forma uma frase completa.
🎯 Conclusão:
Gabarito correto: 🅑 got stolen
Raciocínio: O passado e a forma passiva estão corretos, combinando com “last week”

41. Mr. Smith __________ the house at 7 o’clock in the evening.
(A) is generally leaving.
(B) generally is leaving.
(C) generally leaves.
(D) leaves generally.
💡 GABARITO  C  
🧩 Contexto:
“Mr. Smith __________ the house at 7 o’clock in the evening.”
Expressão “at 7 o’clock in the evening” indica ação habitual, não ação no presente contínuo.
Para hábitos, usamos o presente simples: subject + base verb (3ª pessoa singular: -s).
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ❌is generally leaving
Presente contínuo + advérbio: indica ação em progresso agora, não hábito.
Pegadinha: advérbio “generally” sugere rotina, mas o tempo verbal não é adequado.
🅑 ❌generally is leaving
Ordem do advérbio incorreta: normalmente advérbios como “generally” vêm antes do verbo principal no presente simples.
Além disso, presente contínuo ainda é inadequado para hábitos.
🅒 generally leaves 
Presente simples: indica rotina/hábito.
Advérbio “generally” na posição correta, antes do verbo.
Correto.
🅓 ❌leaves generally
Ordem do advérbio incorreta.
Embora o tempo verbal esteja correto, a colocação de “generally” no final não é natural.
🎯 Conclusão:
Gabarito correto: 🅒 generally leaves
Raciocínio: Presente simples + advérbio corretamente posicionado indica ação habitual.

42. A lot of people _________ that too much sun is bad for the skin. Even so, they ________ a hot climate.
(A) believe - prefer.
(B) is believing - are preferring.
(C) is believing - prefer.
(D) believes - are preferring.
💡 GABARITO  A  
🧩 Contexto:
“A lot of people _________ that too much sun is bad for the skin. Even so, they ________ a hot climate.”
Primeira lacuna: descreve uma verdade geral ou opinião contínua → presente simples.
Segunda lacuna: também é uma preferência habitual, não algo acontecendo no momento → presente simples.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 believe - prefer
Presente simples para ambos: correto para hábitos e verdades gerais.
Correto.
🅑 ❌is believing - are preferring
Presente contínuo: não é usado para crenças ou preferências, que são estados mentais/desejos.
Pegadinha: alguns alunos podem pensar que, por se tratar de algo atual, precisa do contínuo.
🅒 ❌is believing - prefer
Primeira lacuna no contínuo: incorreto para crenças.
Segunda lacuna correta.
🅓 believes - are preferring
Primeira lacuna: “believes” → 3ª pessoa singular, mas o sujeito é “A lot of people” (plural) → verbo deve ser believe.
Segunda lacuna: contínuo incorreto.
🎯 Conclusão:
Gabarito correto: 🅐 believe - prefer
Raciocínio: Ambos os verbos descrevem opiniões e preferências habituais, que exigem presente simples.

43. If you __________ around next Sunday, I ___________ dinner for you.
(A) came – will cook.
(B) come – will cook.
(C) will come – cooked.
(D) came – cook.
💡 GABARITO  B  
🧩 Contexto:
“If you __________ around next Sunday, I ___________ dinner for you.”
É uma condicional do tipo 1 (real, possível): fala sobre situação provável no futuro.
Estrutura típica: If + presente simples, will + verbo base.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ❌came – will cook
“Came” → passado simples, usado em condicional tipo 2 (hipotética).
Errado para evento futuro provável.
Pegadinha: muitos alunos confundem passado simples com futuro.
🅑 come – will cook 
Presente simples no “if-clause”: come
Futuro no main clause: will cook
Correto.
🅒 ❌will come – cooked
“Will” não deve aparecer no if-clause do tipo 1.
“Cooked” → passado simples, não combina com condicional tipo 1.
🅓 ❌came – cook
“Came” → passado simples → condicional tipo 2 (hipotético)
“Cook” → verbo base sem “will” → não completa sentido.
🎯 Conclusão:
Gabarito correto: 🅑 come – will cook
Raciocínio: Segue a regra do If + presente, will + verbo base para condições reais no futuro.

44. As soon as I ______, I ______ a job.
(A) will graduated - will get.
(B) graduate - get.
(C) graduated - will get.
(D) graduate - will get.
💡 GABARITO  D  
🧩 Contexto
“As soon as I ______, I ______ a job.”
Expressa tempo futuro imediato: assim que algo acontecer, outra ação ocorrerá.
Estrutura padrão:
As soon as + presente simples → futuro com will + verbo base
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 will graduated – will get
“Will graduated” → incorreto, verbo não deve usar “will” com passado.
Errado.
🅑 graduate – get
“Graduate” no presente simples (OK).
“Get” deveria ser “will get” para indicar futuro.
Errado.
🅒 graduated – will get
“Graduated” → passado simples → não combina com “as soon as” para futuro.
Errado.
🅓 graduate – will get
“Graduate” → presente simples (condição futura)
“Will get” → futuro na principal
Correto.
🎯 Gabarito: 🅓 graduate – will get
Pegadinha: Muitos alunos tentam colocar “will” nos dois verbos, mas no “as soon as” (cláusula temporal futura) o presente simples é usado no inglês padrão.

45. When Paula arrived, he ______.
(A) already left.
(B) has already left.
(C) had already left.
(D) left.
💡 GABARITO  C  
🧩 Contexto
“When Paula arrived, he ______.”
A frase indica duas ações no passado:
Paula chegou → passado simples (“arrived”)
Ele já havia saído → ocorreu antes da chegada de Paula
Quando uma ação no passado acontece antes de outra também no passado, usamos o past perfect.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ❌already left → passado simples → indica ação no mesmo tempo que “arrived”, não antes → incorreto
🅑 ❌has already left → present perfect → não é usado com marcadores de tempo no passado (“when Paula arrived”) → incorreto
🅒 had already left → past perfect → ação completada antes de outra ação no passado → correto
🅓 ❌left → passado simples → mesma explicação de 🅐 → incorreto
🎯 Gabarito: 🅒 had already left
Pegadinha: Muitos caem em “already left” porque “already” sugere passado, mas é o tempo da ação relativa que determina o uso do past perfect.

46. Maria _________ home as soon as she_________ her work.
(A) went - had finished.
(B) went - finishes.
(C) has gone - have finished.
(D) had gone -  ́d finished.
💡 GABARITO  A  
🧩 Contexto
“Maria _________ home as soon as she_________ her work.”
A frase indica duas ações no passado:
Maria foi para casa → ação no passado simples.
Ela terminou o trabalho → ação que ocorreu antes de ir para casa.
Para expressar sequência de ações no passado:
Past simple para a ação que aconteceu depois.
Past perfect para a ação que aconteceu antes.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 went – had finished → ação de ir é passado simples; terminar o trabalho é anterior, past perfect → ✅ correto
🅑 went – finishes → mistura de passado simples com presente → incorreto
🅒 has gone – have finished → present perfect → não combina com contexto passado → incorreto
🅓 had gone – ’d finished → invertido: indica que ela foi antes de terminar o trabalho → incorreto
🎯 Gabarito: 🅐 went – had finished
Pegadinha: Muitos escolhem “had gone – ’d finished” achando que é past perfect duplo, mas a ação principal (ir para casa) deve ficar no past simple, pois é a sequência natural dos eventos.

47. They have ______ fascinated with the brain ever since, and they have always hoped they would _______ a way to _______
the hidden treasure of a fully-activated mind.
(A) been - found - unlock.
(B) been - find - unlock.
(C) been - find - unlocked.
(D) be - find - unlock.
💡 GABARITO  B  
🧩 Contexto da frase
“They have ______ fascinated with the brain ever since, and they have always hoped they would _______ a way to _______ the hidden treasure of a fully-activated mind.”
“have ______ fascinated” → verbo no present perfect (have + past participle).
“hoped they would ______” → estrutura would + base form (futuro no passado).
“a way to ______” → infinitivo após “to”.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 been - found - unlock
“found” está no passado, mas deveria ser base form após “would”
🅑 been - find - unlock
Correto:
“have been fascinated” → present perfect
“they would find a way” → would + base form
“to unlock” → infinitivo → correto
🅒 been - find - unlocked
“unlocked” é past participle, mas precisa ser infinitivo após “to” 
🅓 be - find - unlock
“have be fascinated” está incorreto, precisa de been.
🎯 Gabarito: 🅑 been - find - unlock
Pegadinha: A confusão geralmente está no verbo final: muitos escolhem “found” ou “unlocked”, mas após “would” ou “to” é necessário usar a forma base do verbo.

48. Patricia is a doctor. She _________ science all her life.
(A) studied.
(B) ever studied.
(C) has studied.
(D) has been studied.
💡 GABARITO  C  
🧩 Contexto da frase
“Patricia is a doctor. She _________ science all her life.”
A expressão “all her life” indica uma ação que começou no passado e continua até o presente.
Nesse caso, o tempo verbal adequado é o present perfect: have/has + past participle.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 studied
Simple past → indica apenas que aconteceu no passado, não abrange o presente → ❌
🅑 ever studied
“Ever” sozinho não forma o present perfect, e a frase fica gramaticalmente incorreta → ❌
🅒 has studied
Correcto: “She has studied science all her life.” → ação contínua que começou no passado e se mantém até agora → ✅
🅓 has been studied
Voz passiva → significaria que “ela foi estudada por alguém”, não faz sentido no contexto → ❌
🎯 Gabarito: 🅒 has studied
Pegadinha: Muitas pessoas confundem com o simple past “studied”, mas a expressão “all her life” exige present perfect.

49. When Elizabeth ___________ to work this afternoon she ________ an old friend of hers.
(A) walked - meet.
(B) were walking - have met.
(C) was walking – met.
(D) will walk – meet.
💡 GABARITO  C  
🧩 Contexto da frase
“When Elizabeth ___________ to work this afternoon she ________ an old friend of hers.”
A frase indica uma ação em andamento no passado (Elizabeth caminhava) e outra ação que aconteceu durante essa caminhada (encontrou um amigo).
A estrutura típica é past continuous + simple past:
Past continuous → ação em progresso no passado → was/were + -ing
Simple past → ação interrompendo a anterior → verbo no passado simples
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 walked - meet
“walked” é past simple (ação completa), e “meet” está no presente → ❌
🅑 were walking - have met
“were walking” combina com o contexto, mas “have met” é present perfect → ❌
🅒 was walking – met
Correto:
“was walking” → ação em progresso
“met” → ação que ocorreu durante a caminhada;
🅓 will walk – meet
Futuro → não combina com “this afternoon” no contexto narrativo passado → ❌
🎯 Gabarito: 🅒 was walking – met
Pegadinha: Confundir com present perfect “have met”, que parece natural para encontros, mas o contexto é passado, então só o simple past “met” funciona.

50. Complete the sentence using the correct phrasal verb.
Brian started doing a French course, but he __________ after a few weeks.
(A) drop in.
(B) take off.
(C) dropped out.
(D) get out.
💡 GABARITO  C  
🧩 Contexto da frase
“Brian started doing a French course, but he __________ after a few weeks.”
A ideia é que Brian parou de frequentar o curso antes de terminar, ou seja, interrompeu sua participação.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 drop in
Significa dar uma passada rápida em algum lugar → ❌
🅑 take off
Pode significar decolar ou tirar algo → ❌
🅒 dropped out
Significa desistir de um curso, abandonar uma atividade → ✅
🅓 get out
Geralmente significa sair fisicamente de algum lugar → ❌
🎯 Gabarito: 🅒 dropped out
Pegadinha: “drop in” parece próximo, mas muda completamente o sentido; o correto é “dropped out” para indicar desistência.

❑ TEXTO:
“It has been said that teachers who have been teaching for twenty years may be divided into two categories: those with twenty years' experience and those with one year's experience repeated twenty times. In other words, sheer time on the job does not ensure fruitful experience and professional progress.

(...) A teacher can and should advance in professional expertise and knowledge throughout his or her career, and such advances do not depend on formal courses or external input. 

You have within your own teaching routine the main tools for personal progress: your own experience and your reflections on it, interaction with other teachers in your institution. 

Teacher development takes place when teachers, working as individuals or in a group, consciously take advantage of such resources to forward their own professional learning. 

Ongoing teacher development is important not only for your own sense of progress and professional advancement; in some situations it may even make a crucial difference between survival and dropping out.” 
(A Course in Language Teaching, by Penny Ur, p.317/18. Adapted)

51. According to the ideas proposed by the text above, teacher development:
(A) is necessarily based on individual reflection only.
(B) depends on a good relationship among teachers in an institution.
(C) ought to happen all along a teacher’s professional exercise.
(D) requires teachers to attend meetings regularly.
💡 GABARITO  C  
Trecho essencial:
“A teacher can and should advance in professional expertise and knowledge throughout his or her career, and such advances do not depend on formal courses or external input.”
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 “is necessarily based on individual reflection only.”
Pegadinha: o advérbio “only” (somente) engana o candidato.
O texto fala de reflexão pessoal, mas também de interação com outros professores.
👉 A banca tenta fazer você esquecer a segunda parte da ideia.
🅑 “depends on a good relationship among teachers in an institution.”
Pegadinha: o verbo “depends” transforma uma ideia opcional em obrigatória.
O texto diz que interagir com colegas ajuda, mas não é condição essencial.
👉 Parece verdadeira à primeira vista, mas é uma distorção sutil.
🅒 “ought to happen all along a teacher’s professional exercise.”
O texto diz exatamente isso:
“...should advance (...) throughout his or her career.”
Ou seja, o desenvolvimento docente deve acontecer continuamente ao longo da carreira.
Sem pegadinha — é a ideia central.
🅓 “requires teachers to attend meetings regularly.”
Pegadinha: o verbo “requires” (exige) dá a impressão de algo formal e necessário.
Mas o texto diz o oposto:
“...such advances do not depend on formal courses or external input.”
👉 Não há qualquer exigência de reuniões ou cursos — invenção da alternativa.

52. The modal verb in “Children might find it silly” signals:
(A) ability.
(B) capacity.
(C) certainty.
(D) possibility.
💡 GABARITO  D  
🧩 Frase analisada:
“Children might find it silly.”
🔍 Função do verbo modal might
O modal might expressa possibilidade, ou seja, algo que pode acontecer, mas não é certo.
👉 É o mesmo sentido de “perhaps / maybe”.
Exemplo:
“It might rain later.” → Pode chover mais tarde.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 ability (habilidade)
Pegadinha: o candidato pode confundir com o modal can, que indica habilidade ou capacidade (“She can swim”).
👉 Mas might nunca expressa “saber fazer algo”.
🅑 capacity (capacidade)
Pegadinha: parece sinônimo de “ability”, mas é uma armadilha semântica — ambos remetem à ideia de “ser capaz de”, que não tem relação com o uso de might.
👉 O texto fala de uma possibilidade, não de aptidão ou potencial.
🅒 certainty (certeza)
Pegadinha: tenta confundir quem pensa que “might” é uma forma afirmativa de “will”.
👉 Na verdade, “might” é o oposto de certeza — expressa dúvida ou incerteza.
🅓 possibility (possibilidade)
👉 “Children might find it silly” = As crianças podem achar isso bobo.
➡️ “might” indica possibilidade, sem garantia de que realmente acontecerá.

53. Skimming and scanning are among the techniques used by a teacher to teach “reading”. What does “scanning” mean?
(A) To read through the material quickly in order to get the gist,
the essence, a global comprehension of the passage.
(B) To find specific, detailed information.
(C) To clarify the difficult vocabulary.
(D) To summarize the passage.
💡 GABARITO  B  
“Skimming and scanning are among the techniques used by a teacher to teach ‘reading’. What does ‘scanning’ mean?”
📘 Conceito-chave:
Skimming = leitura rápida para captar a ideia geral (o gist).
Scanning = leitura rápida para encontrar informações específicas (números, datas, nomes, palavras-chave).
Exemplo:
When you scan a text, you look for a phone number, a date, a name — you don’t read every word.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 “To read through the material quickly in order to get the gist, the essence, a global comprehension of the passage.”
❌ Errada
Pegadinha: essa é a definição de skimming, não de scanning.
👉 O examinador quer que você confunda as duas técnicas, já que ambas envolvem leitura rápida.
➡️ Skimming = visão geral / Scanning = busca específica.
🅑 “To find specific, detailed information.”
✅ Correta
👉 Essa é a definição exata de scanning — localizar informações pontuais dentro de um texto (números, nomes, lugares etc.).
🅒 “To clarify the difficult vocabulary.”
❌ Errada
Pegadinha: parece uma atividade legítima de leitura, mas não é uma técnica de leitura em si.
👉 “Clarify vocabulary” seria parte de reading comprehension, não de reading techniques.
🅓 “To summarize the passage.”
❌ Errada
Pegadinha: confunde “reading strategy” com “post-reading activity”.
👉 Summarizing é uma atividade depois da leitura, não uma técnica de leitura como skimming ou scanning.

54. Choose the correct option to fill in the blanks.
1) They ______________ here for 10 years.
2) I _________ a new watch.
3) I know Camila _______ in the garden at this moment.
4) Our English teacher ______ in London for five years.
(A) have been working – have bought – work – spent.
(B) worked – did buy – has been working – was spent.
(C) have been working – had bought – is working – has lived.
(D) are working – had bought – worked – did spend.
💡 GABARITO  C  
🧩 Frases:
1️⃣ They ______________ here for 10 years.
2️⃣ I _________ a new watch.
3️⃣ I know Camila _______ in the garden at this moment.
4️⃣ Our English teacher ______ in London for five years.
🔍 ANÁLISE FRASE A FRASE:
1️⃣ They ______________ here for 10 years.
Resposta correta: have been working
Por quê: ação iniciada no passado e que continua até o presente → Present Perfect Continuous.
Pegadinha: alternativas com worked ou are working confundem continuidade com ação pontual ou presente imediato.
2️⃣ I _________ a new watch.
Resposta correta: had bought
Por quê: indica passado anterior a outro passado (Past Perfect).
Pegadinha: usar have bought ou did buy confunde o tempo verbal correto em relação à narrativa temporal.
3️⃣ I know Camila _______ in the garden at this moment.
Resposta correta: is working
Por quê: “at this moment” indica ação acontecendo agora → Present Continuous.
Pegadinha: usar worked ou was working ignora o marcador temporal.
4️⃣ Our English teacher ______ in London for five years.
Resposta correta: has lived
Por quê: ação iniciada no passado, que ainda é verdadeira ou relevante no presente → Present Perfect.
Pegadinha: spent ou did spend confundem tempo verbal, indicando apenas passado pontual, sem ligação com o presente.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 Alternativa: have been working – have bought – work – spent
2ª frase: have bought → deveria ser had bought
3ª frase: work → deveria ser is working
4ª frase: spent → deveria ser has lived
🅑 Alternativa: worked – did buy – has been working – was spent
1ª frase: worked → deveria ser have been working
3ª frase: has been working → deveria ser is working
4ª frase: was spent → deveria ser has lived
🅒 Alternativa: have been working – had bought – is working – has lived
Todas as frases estão gramaticalmente corretas e com os tempos verbais adequados.
🅓 Alternativa: are working – had bought – worked – did spend
1ª frase: are working → deveria ser have been working
3ª frase: worked → deveria ser is working
4ª frase: did spend → deveria ser has lived

55. If you are busy at work, you probably have your hands full, though actually it’s your desk that will be full. And if you let things get out of hand, you may need someone to give you a hand so that you don’t get the elbow. But on the other hand, if you see eye to eye with your boss, you’ll probably keep your job anyway. In the sentence “If you see eye to eye with your boss, you’ll probably keep your job anyway” which grammar structure was used?
(A) Reported speech.
(B) First conditional.
(C) Future perfect.
(D) Third conditional.
💡 GABARITO  B  
🧩 Frase analisada:
“If you see eye to eye with your boss, you’ll probably keep your job anyway.”
🔍 Passo a passo:
Estrutura:
➡️ “If + Present Simple, will + base verb”
👉 Isso é o First Conditional (Primeira Condicional).
🧠 Função do First Conditional
Usa-se para expressar situações reais ou possíveis no futuro.
Exemplo:
If it rains, we’ll stay at home.
(Se chover, ficaremos em casa.)
Na frase da questão:
If you see eye to eye with your boss → condição possível.
you’ll probably keep your job → consequência provável.
✅ Portanto, é claramente First Conditional.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 Reported speech (discurso indireto)
Pegadinha: algumas bancas colocam essa opção porque há you’ll probably keep..., que parece um enunciado dito por alguém.
👉 Mas não há citação indireta nem mudança de tempo verbal — logo, não é discurso indireto.
🅑 First conditional
👉 Estrutura: If + Present Simple, will + verb.
➡️ Expressa uma condição real e possível no futuro.
🅒 Future perfect
Pegadinha: o uso de “will” pode enganar, mas o Future Perfect seria “will have + past participle”
(ex.: will have finished).
👉 Aqui temos apenas will keep → simples futuro, não futuro perfeito.
🅓 Third conditional
Pegadinha: alguns confundem o número da condicional.
➡️ A third conditional tem estrutura:
If + past perfect, would have + past participle
(ex.: If you had studied, you would have passed.)
👉 A frase da questão não fala de uma situação passada e impossível, mas de uma possibilidade futura.

56. Choose the sentence that uses Past Continuous and Simple Past.
(A) My grandma was cooking when I called her.
(B) I was going to the doctor but I’m not anymore.
(C) She liked the pancakes but she prefers the cake.
(D) I was singing while my sister was dancing.
💡 GABARITO  A  
🧩 Enunciado:
Choose the sentence that uses Past Continuous and Simple Past.
Ou seja, queremos uma frase que contenha:
Past Continuous → ação em andamento no passado (was/were + -ing).
Simple Past → ação pontual, que interrompe a outra.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 My grandma was cooking when I called her.
👉 Estrutura perfeita:
was cooking → Past Continuous (ação em andamento).
I called → Simple Past (ação pontual que interrompeu).
📘 Exemplo clássico de combinação:
“I was watching TV when the phone rang.”
🅑 I was going to the doctor but I’m not anymore.
Pegadinha: parece correta por ter was going (Past Continuous),
mas não há Simple Past na frase.
👉 O segundo verbo está no presente (I’m not anymore).
➡️ Mistura de tempos verbais incompatíveis com o enunciado.
🅒 She liked the pancakes but she prefers the cake.
Pegadinha: tem liked (Simple Past), mas prefers está no Present Simple.
👉 Falta o Past Continuous exigido.
➡️ Mistura de presente e passado — não atende à instrução.
🅓 I was singing while my sister was dancing.
Pegadinha: tem duas ações simultâneas no Past Continuous,
mas nenhuma no Simple Past.
👉 Mostra duração, não interrupção.

57. The Wh- Questions are used for specific questions. Check the alternative where they are applied INCORRECTLY.
(A) Where is your aunt going to study? Arizona? She will love to live there!
(B) What time do you go to the gym? I always go at 6 a.m., if you like, we can go riding our bike together.
(C) How are you? You always look like having eighteen years.
(D) When is your wedding? I think you should make a diet before it.
💡 GABARITO  C  
🧩 Enunciado:
The Wh- Questions are used for specific questions.
Check the alternative where they are applied INCORRECTLY.
Ou seja, queremos a alternativa onde o Wh-question (palavra interrogativa) está mal usada ou gramaticalmente incorreta.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 Where is your aunt going to study? Arizona? She will love to live there!
Correta (uso certo de “Where”)
👉 Where = lugar → A pergunta pede o local onde a tia vai estudar.
➡️ Totalmente correta e natural.
🅑 What time do you go to the gym? I always go at 6 a.m., if you like, we can go riding our bike together.
Correta (uso certo de “What time”)
👉 What time = hora específica → “A que horas você vai à academia?”
➡️ A resposta (“at 6 a.m.”) confirma que está tudo certo.
🅒 How are you? You always look like having eighteen years.
👉 O Wh-word “How” está certo no início — é uma saudação comum.
➡️ Mas o erro está na estrutura seguinte, gramaticalmente incorreta:
“You always look like having eighteen years.” 
Correto seria: “You always look like you’re eighteen.”
ou “You always look eighteen.”
Pegadinha: a banca usa uma expressão comum em português (“ter dezoito anos”) traduzida literalmente (having eighteen years), que não existe em inglês.
👉 O problema está na estrutura da frase, não na palavra interrogativa — é isso que torna a aplicação incorreta.
🅓 When is your wedding? I think you should make a diet before it.
Uso certo de “When”
👉 When = tempo / data → “Quando será seu casamento?”
➡️ A segunda frase tem erro lexical (“make a diet” deveria ser “go on a diet”), mas não afeta o uso da Wh-question.
👉 O erro pedido pela questão é sobre o uso das Wh-questions, e aqui When está certo.

58. Read the passage below and choose the option that is according to the English Grammar.
“A good twenty-first-century educator _______ one who is cognizant of the rapidly changing technology trends and is able to apply those trends to the educational setting in a manner that will ensure students _______ not left behind in the wake of progress and have the necessary skills to compete in the global world.”
(A) have been - are.
(B) are - are.
(C) is - are.
(D) will be - has been.
💡 GABARITO  C  
🧩 Texto:
“A good twenty-first-century educator _______ one who is cognizant of the rapidly changing technology trends and is able to apply those trends to the educational setting in a manner that will ensure students _______ not left behind...”
🧠 Análise gramatical:
🔹 1º espaço:
“A good twenty-first-century educator _______ one who...”
O sujeito é singular → A good educator.
Portanto, o verbo correto é “is” (3ª pessoa do singular).
👉 “A good educator is one who...” ✅
🔹 2º espaço:
“...in a manner that will ensure students _______ not left behind...”
Aqui temos “will ensure” → o verbo “ensure” é o verbo principal da oração; o que vem depois é uma oração subordinada que indica resultado garantido no futuro.
Após “ensure (that)”, usamos presente simples para expressar uma situação geral ou lógica no futuro, não futuro com “will” (pois já há futuro no verbo principal).
👉 “will ensure (that) students are not left behind” ✅
✅ Frase correta:
“A good twenty-first-century educator is one who... will ensure students are not left behind...”
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 have been – are
Pegadinha: “have been” parece sofisticado (Present Perfect), mas o sujeito é singular (educator), então deveria ser has been se fosse esse tempo.
Além disso, o texto define uma característica permanente, não uma ação passada.
🅑 are – are
Pegadinha: tenta enganar pela harmonia visual (mesmo verbo repetido), mas o sujeito singular educator exige is, não are.
🅒 is – are
👉 Concordância perfeita:
educator → is (singular).
students → are (plural).
Além disso, o uso de “are” após “will ensure” está gramaticalmente adequado.
🅓 will be – has been
Pegadinha: o uso de will be parece combinar com “futuro”, mas o texto descreve algo presente e geral (definição de um bom educador, não previsão).
E has been indicaria algo já concluído — sem sentido aqui.

59. Communicative Language Teaching (CLT), or the communicative approach, is an approach to language teaching that emphasizes:
(A) that students should be taught a language directly, without using the students' native language to explain new words or grammar in the target language.
(B) learning grammatical rules and applying those rules by translating sentences between the target language and the native language.
(C) interaction as both the means and the ultimate goal of study as interaction with one another and the instructor.
(D) teaching only in the target language, avoiding rules and emphasizing on good pronunciation.
💡 GABARITO  C  
🧩 Enunciado:
Communicative Language Teaching (CLT), or the communicative approach, is an approach to language teaching that emphasizes:
O foco da questão é identificar o princípio central do CLT.
🔍 Conceito-chave do CLT:
Comunicação é o objetivo principal do aprendizado de línguas.
Interação entre alunos e professor é essencial.
A gramática e vocabulário são ensinados contextualizados na comunicação, não isoladamente.
O foco é usar a língua para se comunicar, não apenas aprender regras ou traduzir.
💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:
🅐 that students should be taught a language directly, without using the students' native language to explain new words or grammar in the target language.
Pegadinha: descreve o método direto, que foca em ensino sem tradução.
👉 Isso é um método específico, não é o princípio central do CLT, embora haja relação com comunicação.
🅑 learning grammatical rules and applying those rules by translating sentences between the target language and the native language.
Pegadinha: descreve o Grammar-Translation Method clássico, totalmente oposto ao CLT.
O CLT não enfatiza tradução literal nem memorização isolada de regras.
🅒 interaction as both the means and the ultimate goal of study as interaction with one another and the instructor.
👉 Exatamente o princípio do CLT:
A interação é tanto o método quanto o objetivo.
O ensino é centrado na comunicação real, não apenas na forma da língua.
🅓 teaching only in the target language, avoiding rules and emphasizing on good pronunciation.
Pegadinha: parece CLT por usar target language, mas CLT não ignora regras nem foca apenas em pronúncia.
Essa descrição mistura aspectos do Direct Method com CLT, mas não define o CLT corretamente.

60. Read the sentence below and classify it according to its verb tense and function.
He ́s been studying in the library for four hours!
(A) Present Perfect Continuous was used to emphasize the duration of an action that started in the past and continues up to the present.
(B) Present Perfect Continuous was used to describe a recent action.
(C) Present Perfect was used to emphasize the duration of an action that started in the past and continues up to the present.
(D) Present Continuous was used to describe an ongoing action.
💡 GABARITO  A  

🧩 Frase:

“He’s been studying in the library for four hours!”

🔍 Análise do tempo verbal:

He’s been studying = He has been studying

Estrutura: have/has + been + -ing → Present Perfect Continuous

Uso do Present Perfect Continuous:

Para enfatizar a duração de uma ação que começou no passado e continua até o presente.

Frequentemente usado com expressões de tempo como for four hours, since yesterday, all day.

✅ Na frase: “for four hours” → marca de duração.

💬 ANÁLISE DAS ALTERNATIVAS:

🅐 Present Perfect Continuous was used to emphasize the duration of an action that started in the past and continues up to the present.

O tempo verbal está correto (Present Perfect Continuous).

A função também está correta (ênfase na duração da ação).

Exemplo paralelo:

“I have been reading this book for two hours.”

🅑 Present Perfect Continuous was used to describe a recent action.

Pegadinha: Confunde o aluno, pois Present Perfect Continuous também pode indicar ações recentes, mas a frase enfatiza duração, não apenas que ocorreu recentemente.

“For four hours” deixa claro que o foco é a duração, não a ação recente.

🅒 Present Perfect was used to emphasize the duration of an action that started in the past and continues up to the present.

Pegadinha: Present Perfect simples (has studied) não enfatiza duração contínua, apenas resultado ou experiência.

Aqui, o verbo é Present Perfect Continuous → “has been studying”.

🅓 Present Continuous was used to describe an ongoing action.

Pegadinha: Present Continuous (is studying) descreve ação em andamento, mas não indica duração desde o passado até o presente.

O “for four hours” exige Present Perfect Continuous.