domingo, 12 de outubro de 2025

IMPARH – 2023 – Língua Inglesa – PM/PB/CE – Professor – Prefeitura de Pedra Branca – CE

📝QUESTÕES DE MÚLTIPLA ESCOLHA
🔹20 Multiple Choice Questions | FOUR-Option Question |

❑ TEXTO – Read the text below and answer the questions 01 to 03: 

After years of inattention, the whole world has just awaken to what is happening in the Amazon. 

“Save the rain forest” is the cry of conservationists, politicians, and rock stars. 

The movement has already sparked a confrontation between rich industrials nations, which are new converts to the environmental cause, and the poorer nations of the Third World which consider outside interference as an assault on their sovereignty. 

Scientists think that destruction of the Amazon could lead to climatic chaos. 

Because of the huge volume of clouds it generates, the Amazon system plays a major role in the way the sun’s heat is distributed around the globe. 

Any disturbance of this process could produce unpredictable effects. 

As an American Senator has just said: “The devastation is unbelievable. 

It’s one of the great tragedies of all history”. 

 🔗(Adapted from Playing with Fire, by Eugene Linden) 

21. According to the text, the Amazon forest generates: 
(A) climatic chaos. 
(B) disturbance in the climatic process. 
(C) a very big volume of clouds. 
(D) one of the great tragedies of all history. 
💡 GABARITO  C  
🔹 Alternativas:
🅐 climatic chaos
❌ Errada. O texto diz que a destruição da Amazônia could lead to (poderia levar a) caos climático, mas não que a Amazônia gera caos climático.
🅑 disturbance in the climatic process
❌ Errada. O texto menciona que qualquer perturbação poderia gerar efeitos imprevisíveis, mas a Amazônia não gera perturbação; ela é parte do equilíbrio climático.
🅒 a very big volume of clouds
✅ Correta. O texto diz:
“Because of the huge volume of clouds it generates, the Amazon system plays a major role in the way the sun’s heat is distributed around the globe.”
Ou seja, a Amazônia gera um grande volume de nuvens.
🅓 one of the great tragedies of all history
❌ Errada. Isso é uma citação de um senador, sobre a devastação, não sobre o que a Amazônia gera.

22. Which of these statements is true according to the text? 
(A) The devastation of the Amazon could produce dangerous effects to climatic system around the world. 
(B) The confrontation between rich industrial nations and the poorer nations of Third World will devastate the Amazon. 
(C) The nations of First World have always been worried about environmental causes. 
(D) The devastation of the Amazon is a fantasy produced by the scientists. 
💡 GABARITO  A  
Alternativas:
🅐 The devastation of the Amazon could produce dangerous effects to climatic system around the world
✅ Correta. O texto afirma:
“Scientists think that destruction of the Amazon could lead to climatic chaos.”
Ou seja, a devastação poderia causar efeitos perigosos no clima mundial.
🅑 The confrontation between rich industrial nations and the poorer nations of Third World will devastate the Amazon
❌ Errada. O texto fala sobre uma confrontação política entre nações, mas não afirma que isso causará a devastação.
🅒 The nations of First World have always been worried about environmental causes
❌ Errada. O texto diz que as nações ricas são “new converts”, ou seja, recentemente se interessaram pela causa ambiental.
🅓 The devastation of the Amazon is a fantasy produced by the scientists
❌ Errada. O texto mostra que cientistas consideram real o risco de caos climático, não fantasia.

23. According to the text, The Amazon system plays an important part: 
(A) in the pollution of rivers. 
(B) in the sun’s heat distribution. 
(C) in climatic changes. 
(D) in the confrontation between poor end rich nations. 
💡 GABARITO  B  
Alternativas:
🅐 in the pollution of rivers
❌ Errada. O texto não menciona poluição de rios. Esta alternativa tenta confundir o candidato com uma ideia relacionada à Amazônia, mas que não aparece no texto.
🅑 in the sun’s heat distribution
✅ Correta – GABARITO.
O texto diz:
“Because of the huge volume of clouds it generates, the Amazon system plays a major role in the way the sun’s heat is distributed around the globe.”
Ou seja, o sistema Amazônico tem papel importante na distribuição do calor do sol ao redor do mundo.
🅒 in climatic changes
❌ Errada. Embora a Amazônia influencie o clima, o texto não diz explicitamente que “plays an important part in climatic changes”; ele fala sobre distribuição de calor e possíveis efeitos se destruída.
Pegadinha: usar termos gerais (“climatic changes”) para confundir o candidato.
🅓 in the confrontation between poor and rich nations
❌ Errada. O texto menciona uma confrontação política entre nações, mas isso não é um papel da Amazônia.
Pegadinha: confunde o leitor relacionando a floresta a um conflito humano, quando na verdade ela é citada apenas no contexto de importância climática.

24. Complete the sentence with a modal verb:
  • “Teacher Paul ___ teach us about Math and Chemistry.” 
(A) lend. 
(B) would. 
(C) bearing. 
(D) sent. 
💡 GABARITO  B  
Pergunta: Complete the sentence with a modal verb:
“Teacher Paul ___ teach us about Math and Chemistry.”
🔹 Alternativas:
🅐 lend
❌ Errada.
Lend é um verbo que significa “emprestar”, não é um modal verb.
Pegadinha: pode confundir candidatos que pensam em “providing” ou “helping” de forma literal.
🅑 would
✅ Correta – GABARITO.
Would é um modal verb usado para indicar disposição, hábito no passado ou possibilidade.
Ex.: Teacher Paul would teach us about Math and Chemistry every Monday.
🅒 bearing
❌ Errada.
Bearing é um verbo no gerúndio (bearing = carregando / suportando), não um modal verb.
Pegadinha: parece formal ou técnico, mas não se encaixa na frase.
🅓 sent
❌ Errada.
Sent é o passado de send, não é modal e não completa corretamente a frase.

25. A variety of methods and approaches to foreign language teaching has been developed over the last decades. All of them aim to promote foreign language learning based on principles that support their choices concerning the syllabus, activities, learner/teacher roles etc. One of these approaches is Task Based Language Learning that asserts that: 
(A) grammar should taught deductively. 
(B) learning should be promoted by doing. 
(C) teacher should be as silent as possible. 
(D) students’ behavior should be controlled. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo:
Assunto: Métodos e abordagens de ensino de línguas estrangeiras
Foca em Task Based Language Learning (TBL).
Avalia se o estudante reconhece o princípio central do TBL: aprender fazendo (learning by doing), em oposição a métodos mais tradicionais (ensino dedutivo de gramática, Silent Way, controle de comportamento).
Texto-base:
Task Based Language Learning (TBL) is an approach that emphasizes learning through tasks rather than focusing first on grammatical rules or explicit instruction.
Pergunta:
One of these approaches is Task Based Language Learning that asserts that:
🔹 Alternativas:
🅐 grammar should be taught deductively
❌ Errada.
Pegadinha: confunde com abordagens Grammar-Translation, que realmente ensinam gramática de forma dedutiva. TBL, ao contrário, prioriza tarefas práticas, não regras explícitas.
🅑 learning should be promoted by doing
✅ Correta
TBL enfatiza aprender fazendo (learning by doing), usando tarefas significativas como meio de promover o uso real da língua.
🅒 teacher should be as silent as possible
❌ Errada.
Isso é característica do Silent Way, não do TBL. Pegadinha: o texto fala de diferentes métodos, então essa alternativa tenta confundir.
🅓 students’ behavior should be controlled
❌ Errada.
TBL não é sobre controlar comportamento; ele é centrado na aprendizagem ativa do aluno, não em disciplina rígida.

26. Choose the option that best completes the sentence given: 
  • “I ______ to smoke. It is not good for my health. My sister _______ to eat fish every day. And you? ________ you like to drink beer?” 
(A) like, likes, does. 
(B) doesn´t like, likes, does. 
(C) don’t like, likes, do. 
(D) not like, like, do. 
💡 GABARITO  C  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Present Simple – afirmativo, negativo e interrogativo
Verifica se o estudante domina:
Forma negativa do presente simples (don’t/doesn’t)
Terceira pessoa do singular no presente (likes)
Formação de perguntas no presente simples (Do/Does + subject + base verb)
Frase completa:
“I ______ to smoke. It is not good for my health. My sister _______ to eat fish every day. And you? ________ you like to drink beer?”
🔹 Alternativas:
🅐 like, likes, does
❌ Errada.
I like to smoke seria gramaticalmente correto, mas o contexto indica que a pessoa não gosta: “It is not good for my health”.
Pegadinha: tenta confundir quem se prende apenas à forma verbal sem ler o sentido da frase.
🅑 doesn’t like, likes, does
❌ Errada.
doesn’t like está correto para “I”, mas no inglês afirmativo de 1ª pessoa, a forma negativa correta é don’t, não doesn’t.
Pegadinha: confunde com a 3ª pessoa do singular (he/she/it doesn’t).
🅒 don’t like, likes, do
✅ Correta
Estrutura correta:
1ª pessoa do singular: I don’t like to smoke
3ª pessoa do singular: My sister likes to eat fish every day
Pergunta no presente simples: Do you like to drink beer?
🅓 not like, like, do
❌ Errada.
not like não é forma negativa completa. Precisa do auxiliar don’t (I don’t like).

For questions 07-08 choose the correct alternative to complete the sentences. 

27. If I __________ George had to get up early, I _______________ him up. 
(A) had known, would have woken. 
(B) knew, would have woken. 
(C) know, would woke. 
(D) know, would have woken. 
💡 GABARITO  A  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Third Conditional (Condicional do Passado)
Usado para falar de situações hipotéticas no passado e suas consequências:
Estrutura: If + past perfect, would have + past participle
Exemplos:
If I had studied harder, I would have passed the exam.
If they had left earlier, they wouldn’t have missed the train.
Frase:
“If I __________ George had to get up early, I _______________ him up.”
🔹 Alternativas:
🅐 had known, would have woken
✅ Correta – GABARITO.
Estrutura do Third Conditional (condicional do passado):
If + past perfect, would have + past participle
Tradução: Se eu tivesse sabido que George precisava acordar cedo, eu o teria acordado.
🅑 knew, would have woken
❌ Errada.
Knew (past simple) não é suficiente para o third conditional, que exige past perfect no “if clause”.
Pegadinha: mistura formas de condicional para confundir.
🅒 know, would woke
❌ Errada.
Know está no presente → incompatível com a frase que fala do passado.
Would woke → forma incorreta; o correto é would have woken.
🅓 know, would have woken
❌ Errada.
Know no presente → não combina com “George had to get up early” no passado.

28. What _______________ to do on Monday? 
(A) will Mr. Martin. 
(B) is Mr. Martin going. 
(C) is Mr. Martin. 
(D) will Mr. Martin be. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Futuro com “be going to”
Usado para falar de:
Planos ou intenções
Previsões baseadas em evidências
Estrutura da pergunta:
Wh-question + be + subject + going to + verb
Exemplo:
What are you going to do tomorrow?
Where is she going to travel next month?
Frase:
“What _______________ to do on Monday?”
🔹 Alternativas:
🅐 will Mr. Martin
❌ Errada.
Will Mr. Martin está incompleto; falta o verbo principal “be going to do”.
Pegadinha: tenta confundir com perguntas no futuro com will.
🅑 is Mr. Martin going
✅ Correta – GABARITO.
Estrutura do futuro planejado com “be going to”:
What + be + subject + going to + verb → What is Mr. Martin going to do on Monday?
Expressa ação planejada ou intenção no futuro próximo.
🅒 is Mr. Martin
❌ Errada.
Incompleto; não há verbo principal nem estrutura para futuro.
Pegadinha: tenta confundir quem lê rápido.
🅓 will Mr. Martin be
❌ Errada.
Estrutura incorreta para pergunta do tipo “o que vai fazer?”
Seria usada apenas com adjetivos ou estados: Will Mr. Martin be happy?

29. Mark the CORRECT option that completes the sentence below. 
  • Richard _____ a good electrician, Maria and Pamela _____ journalists and Mrs. Watson _____ a pathologist. 
(A) is, is, are. 
(B) is, are, is. 
(C) is, is, is. 
(D) are, are, is. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Verbo “to be” no presente – concordância singular e plural
Singular: I am, he/she/it is
Plural: we/you/they are
Exemplo:
Singular: He is a teacher.
Plural: They are teachers.
Frase:
“Richard _____ a good electrician, Maria and Pamela _____ journalists and Mrs. Watson _____ a pathologist.”
🔹 Alternativas:
🅐 is, is, are
❌ Errada.
Segundo a concordância: “Maria and Pamela” é plural, então deveria ser are, não is.
Pegadinha: confunde quem lê rápido e pensa em “cada pessoa individualmente”.
🅑 is, are, is
✅ Correta – GABARITO.
Concordância correta:
Singular: Richard is a good electrician
Plural: Maria and Pamela are journalists
Singular: Mrs. Watson is a pathologist
🅒 is, is, is
❌ Errada.
Novamente, “Maria and Pamela” é plural, então are é necessário.
Pegadinha: repete o verbo singular para todas as pessoas.
🅓 are, are, is
❌ Errada.
Richard é singular → precisa de is, não are.
Pegadinha: aplica plural generalizado incorretamente.

30. Complete the sentence below and choose the CORRECT answer. 
  • “Layla is in love with Rome. She can get around pretty easily as she _________ Italian.” 
(A) speak. 
(B) had spoken. 
(C) speaks. 
(D) speaking
💡 GABARITO  C  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Presente simples – 3ª pessoa do singular
Para he, she, it, acrescenta-se -s ao verbo principal:
Ex.: He speaks English.
Ex.: She likes pizza.
Usado para:
Fatos gerais
Habilidades ou capacidades permanentes
No caso:
Layla sabe falar italiano → fato geral / habilidade → presente simples com speaks.
🔹 Alternativas:
🅐 speak
❌ Errada.
Speak é a forma base do verbo, mas após she (3ª pessoa do singular no presente simples) precisamos de -s: she speaks.
Pegadinha: tenta confundir quem sabe o verbo mas esquece a concordância da 3ª pessoa do singular.
🅑 had spoken
❌ Errada.
Had spoken é past perfect, usado para ações concluídas no passado antes de outra ação passada.
Pegadinha: confunde com conhecimento prévio, mas a frase está no presente.
🅒 speaks
✅ Correta 
Forma correta do presente simples para 3ª pessoa do singular:
She speaks Italian
Faz sentido no contexto: Layla consegue se virar em Roma porque fala italiano.
🅓 speaking
❌ Errada.
Speaking é o gerúndio → não funciona após she como verbo principal do presente simples.
Pegadinha: pode confundir quem associa speaking Italian à capacidade de comunicação, mas a estrutura da frase exige verbo no presente simples.

31. Among the alternatives below, which one fills the blanks in the following sentence correctly?
  •  ____ you ____ visited the Buckingham Palace? 
(A) Has, just. 
(B) Are, ever. 
(C) Have, ever. 
(D) Did, ever. 
💡 GABARITO  C  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Present Perfect – perguntas sobre experiências
Estrutura do present perfect em perguntas:
Have/Has + subject + past participle + ever/just/already/never
Usado para:
Falar de experiências de vida: Have you ever been to London?
Indicar ações passadas com relevância no presente
Frase:
“____ you ____ visited the Buckingham Palace?”
🔹 Alternativas:
🅐 Has, just
❌ Errada.
Has → usado apenas com 3ª pessoa do singular (he/she/it).
Just → não indica frequência; a frase pede algo como “alguma vez”, que em inglês é ever.
Pegadinha: tenta confundir a pessoa que associa has just a experiências passadas.
🅑 Are, ever
❌ Errada.
Are → presente do verbo to be, não é usado para formar perguntas no present perfect.
Pegadinha: “Are you ever…” não combina com visited.
🅒 Have, ever
✅ Correta – GABARITO.
Estrutura correta do present perfect interrogativo:
Have + subject + past participle + ever
Tradução: Você já visitou o Palácio de Buckingham alguma vez?
🅓 Did, ever
❌ Errada.
Did → passado simples, não combina com ever em perguntas sobre experiências de vida (present perfect).
Pegadinha: confunde passado simples com present perfect.

32. Complete the following sentences by using the right form of the verb “to have” (have, has) 
  • 1 - I'm sorry, but I ____ to go now. 
  • 2 - ____ you ever been to Paris? 
  • 3 - Dave ____ passed his driving test. 
  • 4 - Can we _____ the bill, please? 5 - My boss never _____ time. 
(A) has, have, has, have, have. 
(B) have, have, has, have, has. 
(C) have, have, has, have, have. 
(D) have, has, has, have, have. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Verbo “to have” – uso, concordância e present perfect
Uso do “have”:
Para obrigação: I have to go
Para posse: I have a pen
Para present perfect: Have/Has + past participle
Concordância:
1ª pessoa singular: I have
3ª pessoa singular: He/She/It has
Plural e 2ª pessoa: You/We/They have
Frases:
I'm sorry, but I ____ to go now.
____ you ever been to Paris?
Dave ____ passed his driving test.
Can we _____ the bill, please?
My boss never _____ time.
🔹 Alternativas:
🅐 has, have, has, have, have
❌ Errada.
Primeiro espaço precisa de have (I have to go), não has.
Pegadinha: confunde 1ª pessoa do singular (I) com 3ª pessoa (he/she/it).
🅑 have, have, has, have, has
✅ Correta – GABARITO.
Concordância correta:
I have to go now → 1ª pessoa singular
Have you ever been to Paris? → pergunta present perfect
Dave has passed his driving test → 3ª pessoa singular
Can we have the bill? → 1ª pessoa plural
My boss never has time → 3ª pessoa singular
🅒 have, have, has, have, have
❌ Errada.
Último espaço: “My boss never ____ time” → deve ser has, não have.
Pegadinha: ignora a 3ª pessoa singular.
🅓 have, has, has, have, have
❌ Errada.
Segundo espaço: “____ you ever been to Paris?” → correto é Have, não Has.
Pegadinha: confunde a ordem de sujeito + verbo para perguntas no present perfect.

33. Complete the sentence below with the correct verb. Choose the CORRECT answer. 
  • ‘‘Three years ago, I ________ Portuguese to my pupils.’’ 
(A) teach. 
(B) taught. 
(C) teached. 
(D) have taught. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Simple Past – verbos regulares e irregulares
Para ações concluídas no passado, geralmente usamos simple past:
Verbos regulares: + -ed (worked, played)
Verbos irregulares: formas próprias (teach → taught, go → went)
Dicas importantes:
Marcadores de tempo no passado (ago, yesterday, last week) → simple past
Present perfect não é usado com expressões de tempo que indicam passado específico
Frase:
“Three years ago, I ________ Portuguese to my pupils.”
🔹 Alternativas:
🅐 teach
❌ Errada.
Teach está no presente, mas a frase indica “three years ago” → passado.
Pegadinha: confunde tempo verbal por estar próximo do verbo no infinitivo.
🅑 taught
✅ Correta – GABARITO.
Forma correta do simple past do verbo teach.
Tradução: Três anos atrás, eu ensinei português aos meus alunos.
🅒 teached
❌ Errada.
Forma incorreta do passado do verbo irregular teach.
Pegadinha: tenta aplicar regra geral de verbos regulares (-ed) em verbo irregular.
🅓 have taught
❌ Errada.
Have taught → present perfect, não é usado com marcador de tempo definido no passado (“three years ago”).
Pegadinha: confunde present perfect com passado simples.

34. Complete the sentence with an irregular verb and mark the CORRECT alternative: 
  • “The United States Congress has ___ together bill to cut off funding to the Department of Homeland Security.” 
(A) need. 
(B) helped. 
(C) work. 
(D) put. 
💡 GABARITO  D  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Present Perfect com verbos irregulares
Estrutura: have/has + past participle
Verbos irregulares → forma do past participle pode ser diferente do passado simples:
put → put (passado simples e past participle iguais)
go → gone
teach → taught
Uso do present perfect:
Ações iniciadas no passado e com relevância no presente
Experiências recentes
Frase:
“The United States Congress has ___ together bill to cut off funding to the Department of Homeland Security.”
🔹 Alternativas:
🅐 need
❌ Errada.
Need → verbo que significa “precisar” → não faz sentido no contexto da frase.
Pegadinha: tenta confundir com verbo simples.
🅑 helped
❌ Errada.
Embora seja passado de help, não transmite a ideia de “reunir” ou “formular” um projeto de lei.
Pegadinha: verbo regular correto no present perfect, mas sem sentido contextual.
🅒 work
❌ Errada.
Work → infinitivo ou presente simples → não combina com has ___ (precisa de past participle).
Pegadinha: confunde estrutura do present perfect.
🅓 put
✅ Correta – GABARITO.
Put é verbo irregular.
Forma correta do present perfect: has put → “tem reunido / preparado”
Tradução: O Congresso dos Estados Unidos tem reunido um projeto de lei...

35. Choose the CORRECT option that completes the sentence below. 
  • JULIA: Richard, the phone is ringing. 
  • RICHARD: It's OK. I ________ it. 
(A) am going to get. 
(B) will get. 
(C) am getting. 
(D) will be getting. 
💡 GABARITO  B  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Futuro com “will” vs. “be going to”
Will:
Decisão tomada no momento da fala
Ex.: I’ll answer the phone.
Be going to:
Plano ou intenção decidido antes do momento da fala
Ex.: I’m going to study tonight.
Diálogo:
JULIA: Richard, the phone is ringing.
RICHARD: It's OK. I ________ it.
🔹 Alternativas:
🅐 am going to get
❌ Errada.
Be going to é usado para planos ou intenções decididos antes do momento da fala.
Pegadinha: confunde intenção futura com decisão imediata.
🅑 will get
✅ Correta – GABARITO.
Will é usado para decisão tomada no momento da fala.
Tradução: Tudo bem. Eu atendo.
Estrutura correta do futuro simples: I will + verbo
🅒 am getting
❌ Errada.
Present continuous → usado para ações em andamento ou planos futuros definidos, não para decisões instantâneas.
Pegadinha: confunde o presente contínuo com a ação futura imediata.
🅓 will be getting
❌ Errada.
Future continuous → indica ação que estará em progresso em algum momento futuro, não apropriado para decisão instantânea.
Pegadinha: confunde futuro contínuo com futuro simples.

36. Choose the alternative that CORRECTLY shows the simple past of these verbs: lend, keep, freeze and carry: 
(A) Lent - kept - froze - carried. 
(B) Leant - keep - frozen - carrien. 
(C) Lended - keeped - freezen - carred. 
(D) Lend - keped - freezed – carry. 
💡 GABARITO  A  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Simple Past – verbos regulares e irregulares
Verbos irregulares: não seguem padrão -ed
Ex.: lend → lent, keep → kept, freeze → froze
Verbos regulares terminados em “y” precedida de consoante: trocam “y” por “i” e adicionam -ed
Ex.: carry → carried
🔹 Alternativas:
🅐 Lent - kept - froze - carried
✅ Correta – GABARITO.
Lend → lent (irregular)
Keep → kept (irregular)
Freeze → froze (irregular)
Carry → carried (regular, muda “y” para “i” + ed)
🅑 Leant - keep - frozen - carrien
❌ Errada.
Leant → forma alternativa de passado britânico para lean, não lend
Keep → presente, não passado
Frozen → past participle, não simple past
Carrien → incorreta
Pegadinha: confunde formas irregulares, past participle e presente
🅒 Lended - keeped - freezen - carred
❌ Errada.
Aplica regra de verbos regulares (-ed) a verbos irregulares (lend, keep, freeze)
Carred → grafia incorreta para carry → carried
Pegadinha: tenta aplicar regra de regularidade onde há verbos irregulares
🅓 Lend - keped - freezed – carry
❌ Errada.
Lend → presente
Keped → incorreto (keep → kept)
Freezed → incorreto (freeze → froze)
Carry → presente
Pegadinha: mistura presente, erros ortográficos e regras regulares aplicadas a irregulares

37. Complete the sentence below and mark the CORRECT alternative. 
  • “I’m old. Forty years ago, I _________ swim very fast.” 
(A) should. 
(B) can. 
(C) have to. 
(D) could. 
💡 GABARITO  D  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Uso de modais para habilidades no passado
Can → habilidade no presente
Could → habilidade no passado
Outros modais como should, have to → conselho ou obrigação, não indicam capacidade
Frase:
“I’m old. Forty years ago, I _________ swim very fast.”
🔹 Alternativas:
🅐 should
❌ Errada.
Should → indica conselho ou obrigação, não habilidade passada.
Pegadinha: confunde modal de conselho (should) com capacidade no passado.
🅑 can
❌ Errada.
Can → presente, não usado para indicar habilidade no passado.
Pegadinha: confunde presente com passado.
🅒 have to
❌ Errada.
Have to → obrigação, não capacidade.
Pegadinha: confunde obrigação com habilidade.
🅓 could
✅ Correta – GABARITO.
Could → usado para indicar habilidade no passado.
Tradução: Sou velho. Quarenta anos atrás, eu conseguia nadar muito rápido.

38. Concerning the Present Perfect, analyze the following items. 
  • I. We use the present perfect to talk about situations continuing up to now. 
  • II. We often use the present perfect for actions repeated up to now. 
  • III. We do not use the present perfect when we say how long they have lasted. 
The CORRECT item(s) is(are): 
(A) only the item I. 
(B) only the item II. 
(C) only the items I and II. 
(D) only the items II and III. 
💡 GABARITO  C  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Present Perfect – usos principais
Para situações continuadas até o presente → I have lived here for ten years.
Para ações repetidas até o presente → I have visited London three times.
Para expressar duração (how long) → We use present perfect → He has worked here since 2015.
Enunciado:
Concerning the Present Perfect, analyze the following items.
I. We use the present perfect to talk about situations continuing up to now.
II. We often use the present perfect for actions repeated up to now.
III. We do not use the present perfect when we say how long they have lasted.
Pergunta: Qual(is) item(ns) está(ão) correto(s)?
🔹 Análise dos itens:
I. “We use the present perfect to talk about situations continuing up to now.”
✅ Correto.
Ex.: I have lived here for ten years. → ação iniciada no passado e continua no presente.
II. “We often use the present perfect for actions repeated up to now.”
✅ Correto.
Ex.: I have visited London several times. → ações repetidas que aconteceram até o momento presente.
III. “We do not use the present perfect when we say how long they have lasted.”
❌ Errado.
Pelo contrário, o present perfect é usado exatamente para expressar duração de ações ou estados até agora.
Ex.: She has worked here for five years.

39. Complete the sentence below and choose the CORRECT answer. 
  • ‘‘At the bus station - A: What is your bus number? B: I ________ for the 2225.’’ 
(A) had waited. 
(B) wait. 
(C) have waited. 
(D) am waiting. 
💡 GABARITO  D  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Present Continuous para ações em progresso
Estrutura: am/is/are + verbo-ing
Uso:
Ação acontecendo exatamente agora
Ex.: I am reading a book. → Estou lendo um livro agora
Diferencia-se do Present Perfect que indica ações concluídas até agora
Frase:
A: What is your bus number?
B: I ________ for the 2225.
🔹 Alternativas:
🅐 had waited
❌ Errada.
Past Perfect → usado para ação que aconteceu antes de outra ação no passado.
Pegadinha: tenta confundir passado anterior com ação presente em progresso.
🅑 wait
❌ Errada.
Simple Present → indica rotina, não ação acontecendo no momento da fala.
Pegadinha: confunde ação habitual com ação em progresso.
🅒 have waited
❌ Errada.
Present Perfect → indica ação concluída até o presente, não enfatiza ação em progresso.
Pegadinha: confunde ação concluída com ação que está acontecendo agora.
🅓 am waiting
✅ Correta – GABARITO.
Present Continuous → usado para ação que está acontecendo no momento da fala.
Tradução: Estou esperando pelo 2225.

40. Mark the CORRECT alternative with the use of the verb “to be” in the Simple Past. 
(A) Mary and Paul was at home all over the night. 
(B) My parents was been in London last month. 
(C) My best friends were at school last week. 
(D) We was watching a football match Sunday afternoon
💡 GABARITO  C  
🔹 Tópico gramatical / de conteúdo
Assunto: Verbo “to be” no Simple Past
Singular: I/he/she/it → was
Plural: we/you/they → were
Uso: para indicar estado ou localização no passado
Ex.:
She was at the park yesterday.
They were at school last week.
Enunciado:
Mark the CORRECT alternative with the use of the verb “to be” in the Simple Past.
🔹 Alternativas:
🅐 Mary and Paul was at home all over the night.
❌ Errada.
Sujeito plural → verbo no passado do to be deve ser were, não was.
Pegadinha: confunde singular e plural.
🅑 My parents was been in London last month.
❌ Errada.
Combinação incorreta: was been não existe → mistura de past simple e past participle.
Pegadinha: erro de conjugação.
🅒 My best friends were at school last week.
✅ Correta – GABARITO.
Sujeito plural → verbo no passado were.
Estrutura correta do Simple Past do verbo to be:
Singular: I/he/she/it → was
Plural: we/you/they → were
🅓 We was watching a football match Sunday afternoon
❌ Errada.
Sujeito plural → correto seria were watching (Past Continuous)
Pegadinha: mistura sujeito plural com was.


Nenhum comentário:

Postar um comentário