Powered By Blogger

terça-feira, 28 de agosto de 2012

UNICENTRO–VESTIBULAR–2006.2–COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

  • UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO-OESTE-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
  • 10 MCQs (Multiple Choice Questions) / 5 Options Each Question.



❑ TEXTO: Leia o texto a seguir e responda às questões de 01 a 04.
Instant Expert: Hurricane Katrina – The Aftermath

Hurricane Katrina has had a devastating impact on the Gulf Coast of the US. […].

Here, New Scientist explains how hurricanes form and why Hurricane Katrina was so destructive.

How hurricanes are born

A hurricane is a fiercely powerful, rotating form of tropical storm that can be 124 to 1240 miles in diameter. The term hurricane is derived from Hurican, the name of a native American storm god. 

Hurricanes are characterised by a calm central region of low pressure between 12 to 60 miles in diameter, known as the eye. They occur in tropical regions and are called typhoons in South-East Asia and the Pacific, and cyclones in the Indian Ocean. Over its lifetime, one of these storms can release as much energy as 10,000 nuclear bombs.

The seed for hurricane formation is a cluster of thunderstorms over warm tropical waters. Hurricanes can only form and be fed when the sea-surface temperature exceeds 27 °C and the surrounding atmosphere is calm.

These requirements are met between June and November in the northern hemisphere.

Under these conditions, large quantities of water evaporate and condense into clouds and rain - releasing heat in the process. It is this heat energy, combined with the rotation of the Earth, that drives a hurricane.

When the warm column of air from the sea surface first begins to rise, it causes an area of low pressure. This in turn creates wind as air is drawn into the area. This spinning wind drags up more moisture-laden air from the sea surface in a self-enhancing feedback process that swells the storm. 

Cold air falls back to the ocean surface through the eye and on the outside of the storm.

Initially, when wind speeds reach 23 miles per hour, these mild, wet and grey weather systems are know as depressions. Hurricane Katrina formed in this way over the south-eastern Bahamas on 23 August 2005 and was labelled Tropical Depression 12. […]
  • (Disponível em: <www.newscientist.com>. Acesso em: 10 out. 2005.)
01 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) Com base no texto, assinale a alternativa que apresenta, correta e respectivamente, a origem do nome furacão, as condições internas do seu olho, e a magnitude de sua pressão interna.
a) Um índio americano – calmas – alta.
b) Um deus grego – agitadas – baixa.
c) Um deus da tempestade – calmas – baixa.
d) Um deus nórdico – agitadas – alta.
e) Um deus do trovão – calmas – média.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

02 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) De acordo com o texto, é correto afirmar:
a) Os furacões são fenômenos distintos dos tufões e ciclones, em vista de ocorrerem em oceanos diferentes, com distintas condições térmicas.
b) A energia liberada de bombas atômicas desencadeia fortes tempestades tropicais, ocasionando a formação dos furacões.
c) Entre junho e novembro, no hemisfério norte, as condições climáticas favorecem a formação de furacões.
d) Os ventos espirais esfriam a superfície dos oceanos e previnem a formação de furacões.
e) A evaporação de grande quantidade de água, condensando-se em forma de nuvem e de chuva, eleva a temperatura do oceano para cerca de 27ºC.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

03 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) O objetivo central do texto é descrever:
a) O impacto do furacão Katrina na costa dos Estados Unidos.
b) As condições atmosféricas do Hemisfério Norte.
c) A etimologia do termo furacão e a sua sinonímia.
d) As condições que levam à formação de um furacão.
e) Os processos energéticos gerados pelos furacões.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

❑ TEXTO: Leia o texto a seguir e responda às questões de 04 a 07.

Paris by subway
It’s practical, cheap and less tiring

The Paris subway is famous for its charm and, above all, its efficency. Built in 1900, by World War I it already had more lines (six active ones and four under construction) than São Paulo has today, in the middle of 2003. Today, the French capital has 14 lines and 297 stations that literally enable one to visit every corner – all neighborhoods and suburbs – not to speak of the five lines that take travelers to airports and trains.

Equally charming are the entrances to the subway stations, which are decorated with an art noveau portico. A complete map of the subway network is available as well.

To find one’s way, all users need to know at which station they wish to get off (which is indicated in every tourist guide). It is usually not necessary to change trains too often. Just one important tip: when leaving the station, do not throw away your ticket – at the “gares” (stations with many junctions) passengers also need to show their ticket at the turnstile upon exiting the station.

It is therefore possible for tourists to visit all of Paris – from the Latin Quarter to the Sacré-Coeur Basilica, and from the Bastile to Notre Dame Cathedral – exclusively by subway. They can thereby save money on taxi fares while walking only short distances between the stations and the places to be visited. And can you imagine: there are still people who say that Paris is not a hospitable city...
  • (Revista Classe , ano 13, n. 100, p. 35, 2003.)
04 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) De acordo com o texto, o metrô de Paris:
a) Embora charmoso, é de baixa eficácia.
b) Privilegia o atendimento aos turistas, em detrimento dos parisienses.
c) Foi construído para atender às demandas do transporte de passageiros para estações de trem e aeroportos.
d) É muito antigo e, por isso, necessita sofrer grandes modificações para atender aos usuários.
e) Durante a primeira grande guerra, já era maior que o metrô de São Paulo em 2003.
      Comentários e Gabarito    E  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

05 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) De acordo com o texto, o passageiro do metrô de Paris:
a) Ao entrar na estação do metrô, deixa seu bilhete na borboleta.
b) Ao sair do trem, deixa seu bilhete na borboleta da estação.
c) Necessita do bilhete para sair das gares que são estações com muitas conexões.
d) Necessita do bilhete para fazer conexões dentro das gares.
e) Necessita guardar o bilhete usado para trocá-lo por num novo.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

06 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) De acordo com o texto, é correto afirmar:
a) O turista tem grande dificuldade para utilizar o metrô de Paris.
b) O metrô é o único meio de transporte que liga o Quartier Latin à Basílica do Sacré-Coeur.
c) Os pórticos das estações parisienses foram todos refeitos recentemente.
d) O metrô de Paris facilita o acesso aos pontos turísticos da cidade.
e) Para conhecer pontos turísticos em Paris, é necessário que o turista gaste muito dinheiro.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

07 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) Sobre o texto, considere as afirmativas a seguir.
I. O metrô de Paris atinge toda a cidade, incluindo o subúrbio.
II. O metrô de Paris tem linhas destinadas às estações de trem e aeroportos.
III. As estações de metrô de Paris são destinadas às exposições de Art Noveau.
IV. Para o autor do texto, Paris é uma cidade não hospitaleira. Estão corretas apenas as afirmativas:
a) I e II.
b) I e IV.
c) III e IV.
d) I, II e III.
e) II, III e IV.
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

❑ TEXTOLeia o texto a seguir e responda às questões de 08 a 10.
According to a study recently published in the Journal of Behavioral Medicine, a drop in cholesterol, even a slight one, can improve your mood. Researchers quizzed 212 men and women on a 12-month cholesterol-lowering diet about anxiety, depression, and hostility. They found that most people who reduced their level of total cholesterol and LDLs (“bad” cholesterol) also reported feeling less anxious, with women expressing the biggest improvement. The link between mood and cholesterol is unclear, though researchers theorize that improving your health has a positive effect on your psyche.

WHAT TO DO

For a mood boost, try these cholesterol-reducing tips:
1. Choose foods low in saturated fat like low-fat or nonfat dairy products.

2. Cook with olive oil instead of butter or margarine.

3. Limit your intake of high-cholesterol foods by selecting lean cuts of red meat and eating more broiled or grilled fish and skinless chicken breasts. 

4. Eat grain, fruits, and vegetables. They are low in saturated fat and cholesterol, and are loaded with vitamins, minerals, and fiber.

5. Exercise regularly.
  • (Adaptado. Disponível em: <http://www.health.com/health/ mindbody/selfcare> Acesso em: 10 out. 2002.)
08 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) Com base no texto, é correto afirmar: a) Suprimir gordura saturada da dieta aumenta os níveis de colesterol sangüíneo.
b) Frutas, grãos e legumes são alimentos isentos de gorduras.
c) É recomendado tirar a pele do peixe antes de grelhá-lo.
d) Cozinhar com azeite de oliva é uma opção mais saudável do que fazê-lo com margarina.
e) Para a redução do colesterol é necessário, essencialmente, comer menos.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: 

09 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) Segundo o texto, a redução dos níveis de colesterol ocasiona:
a) Diminuição da fadiga, especialmente nos homens.
b) Redução da ansiedade, especialmente nas mulheres.
c) Melhora das crises psicóticas, especialmente nos homens.
d) Aumento da hostilidade em homens e mulheres.
e) Piora nos quadros depressivos, especialmente nas mulheres.
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:  

10 – (UNICENTRO-PARANÁ-VESTIBULAR-2006.2) No fragmento de texto:
  • They found that most people who reduced their level of total cholesterol and LDLs (“bad” cholesterol) also reported feeling less anxious, with women expressing the biggest improvement.”
O termo sublinhado refere-se a:
a) Pesquisadores.
b) Voluntários da pesquisa.
c) Pessoas submetidas à dieta especial.
d) Editores da revista Behavioral Medicine.
e) Mulheres voluntárias.
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO: