Powered By Blogger

quinta-feira, 22 de outubro de 2020

UEMA – 2012 – VESTIBULAR – 1ª SEMESTRE – 1ª ETAPA – LÍNGUA INGLESA – PAES – UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO – PROVA COM GABARITO & TEXTO TRADUZIDO.

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESAUEMA-2012-VESTIBULAR-1º SEMESTRE-1ªETAPA-PAES-13/11/2011.

❑ ESTRUTURA-PROVA:
➭ 8 Multiple Choice Questions / 5 Options Each Question.
➭ Text – Not far from the tree | TAM Kids |
 PROVA:
 GABARITO:
 TRADUÇÃO - TEXTO:
Not far from the tree
Não muito longe da árvore
By Mariana de Viveiros
They say the apple doesn’t fall far from the tree. So, the son of a circus performer is likely to be also an artist himself. 12-year-old Matheus Felipe Jesus Silva was born in the circus. That is, ever since he was a baby, he’s lived in a trailer (a mobile home pulled by a car or a truck). His mother is a ballet dancer at CircoSpacial, where Matheus himself is also a performer since the age of 3. He started doing presentations with clowns and nowadays he is a trapeze artist (just like his dad, who works in Europe), equilibrist and acrobat.
Dizem que a maçã não cai longe da árvore. Por isso, o filho de um artista de circo tem grandes chances de ser também um artista. Matheus Felipe Jesus Silva, de 12 anos, nasceu no circo. Ou seja, desde bebé que vive numa roulotte (uma casa móvel puxada por um carro ou um camião). A mãe é bailarina do CircoSpacial, onde Matheus também se apresenta desde os 3 anos de idade. Começou fazendo apresentações com palhaços e hoje é trapezista (assim como o pai, que trabalha na Europa), equilibrista e acrobata.
As the circus travels all over Brazil, Matheus changes schools very often. He studies in the morning, has rehearsals in the afternoon and, at weekends, he performs in the circus ring. He says that this routine doesn’t disturb his studies and he wants to graduate in Physical Education. “But I want to work in the circus forever.” On account of the mobility of his life and his outgoing nature, Matheus makes new friends wherever he goes and keeps in touch with them through the internet. “Kids think that I have a peculiar way of life and come to the circus to watch my show,” he adds.
Como o circo viaja por todo o Brasil, Matheus muda de escola com muita frequência. Estuda de manhã, ensaia à tarde e, nos fins-de-semana, apresenta-se no picadeiro do circo. Ele conta que essa rotina não atrapalha seus estudos e quer se formar em Educação Física. "Mas quero trabalhar no circo para sempre". Por conta da mobilidade de sua vida e de sua natureza extrovertida, Matheus faz novos amigos por onde passa e mantém contato com eles pela internet. "As crianças acham que eu tenho um jeito peculiar de viver e vêm ao circo para assistir ao meu espetáculo", completa.
On his days off, he likes to go to the movies, to the mall and to shows. Read on to see his favorite film, book, CD and website.
Nos dias de folga gosta de ir ao cinema, ao shopping e a shows. Continue lendo para ver seu filme, livro, CD e site favoritos.
Revista TAM Kids, julho/agosto 2011.
41 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
One may say that Matheus
a) spends most of his time watching films and reading books.
b) will become the owner of the circus in a vey short future.
c) has vowed to act just like his father.
d) has no longer the wish of working as a circus performer in the future.
e) is an easy-going guy and gets acquainted well with others.
👍 Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Pode-se dizer que Matheus...
*Alternativa (A): spends most of his time watching films and reading books.(passa a maior parte do tempo assistindo filmes e lendo livros)
*Alternativa (B): will become the owner of the circus in a vey short future.(se tornará o dono do circo em um futuro muito curto.)
*Alternativa (C): has vowed to act just like his father.(jurou agir como seu pai.)
*Alternativa (D): has no longer the wish of working as a circus performer in the future.(não tem mais vontade de trabalhar como artista de circo no futuro.)
*Alternativa (E): is an easy-going guy and gets acquainted well with others.(é um cara fácil de lidar e conhece bem os outros.)
42 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
Which means of communication does Matheus usually use to get in touch with his pals?
a) Mail.
b) Phone.
c) Internet.
d) Post-office.
e) Letters.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Qual meio de comunicação Matheus costuma usar para entrar em contato com seus amigos?
*Alternativa (A): Mail.(Correio)
*Alternativa (B): Phone.(Telefone)
*Alternativa (C): Internet.
*Alternativa (D): Post-office.(Agência dos Correios)
*Alternativa (E): Letters.(Cartas)

43 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
How long has Matheus been working at the CircoSpacial?
a) For 9 years.
b) For 3 years.
c) For 12 years.
d) Since he was born.
e) Since his mother has delivered him.
 👍   Gabarito    A  
❑ Há quanto tempo é que o Matheus trabalha no CircoSpacial?
*Alternativa (A): For 9 years.
*Alternativa (B): For 3 years.
*Alternativa (C): For 12 years.
*Alternativa (D): Since he was born.(Desde que ele nasceu.)
*Alternativa (E): Since his mother has delivered him.(Desde que sua mãe o deu à luz.)
 TEMPO que trabalha no circo: 12-3 = 9 anos.
➭ "[...] 12-year-old Matheus Felipe Jesus Silva was born in the circus." – Matheus Felipe Jesus Silva, de 12 anos, nasceu no circo.
➭ "[...] His mother is a ballet dancer at CircoSpacial, where Matheus himself is also a performer since the age of 3." – Sua mãe é bailarina no CircoSpacial, onde o próprio Matheus também é artista desde os 3 anos de idade.

44 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
One can relate ...”mobility of his life...” to the words
a) clowns and kids.
b) trucks and trailers.
c) circus and ballet dancers.
d) cars and lack of routine.
e) movies and new friends.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
One can relate ...”mobility of his life...” to the words
Pode-se relacionar ... "mobilidade da sua vida..." com as palavras
a) clowns and kids.
b) trucks and trailers.
c) circus and ballet dancers.
d) cars and lack of routine.
e) movies and new friends.

45 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
Which option pictures Matheus’ leisure?
a) mall x dancing.
b) presentation x studies.
c) sports x internet.
d) movies x shows.
e) book x circus ring.
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Which option pictures Matheus’ leisure?
Que opção ilustra o lazer de Matheus?
a) mall x dancing.
b) presentation x studies.
c) sports x internet.
d) movies x shows.
e) book x circus ring.

46– (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
What does Matheus’ father do for a living?
a) An acrobat.
b) An equilibrist.
c) A trapeze artist.
d) A clown.
e) A trailer driver.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
What does Matheus’ father do for a living?
O que é que o pai do Matheus faz na vida?
a) An acrobat.
b) An equilibrist.
c) A trapeze artist.
d) A clown.
e) A trailer driver.

47 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
The proverb “the apple doesn’t fall far from the tree” is equivalent in Portuguese to option
a) “O que não é visto, não é lembrado”.
b) “Pau que nasce torto, morre torto”.
c) “Ele caiu de maduro”.
d) “Quem nasce para maçã, nunca chega a uva”.
e) “Filho de peixe, peixinho é” .
👍 Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
The proverb “the apple doesn’t fall far from the tree” is equivalent in Portuguese to option
a) “O que não é visto, não é lembrado”.
b) “Pau que nasce torto, morre torto”.
c) “Ele caiu de maduro”.
d) “Quem nasce para maçã, nunca chega a uva”.
e) “Filho de peixe, peixinho é” .

48 – (UEMA-2012/1-VESTIBULAR-1ªETAPA)
The morphological function of the word “studies” as in
I-“He studies in the morning”
II-“...this routine doesn’t disturb his studies...” 
is, respectively,
a) adverb/verb.
b) noun/verb.
c) adjective/adverb.
d) verb/noun.
e) adverb/noun.
 👍   Gabarito    D  
❑ CLASSE GRAMATICAL:
I-“He studies in the morning” – Ele estuda de manhã, (studies → verb)
II-“...this routine doesn’t disturb his studies...” ...essa rotina não atrapalha os estudos dele... (studies → noun)

UEPB/2011 – VESTIBULAR – LÍNGUA INGLESA – UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA – PROVA COM GABARITO & TRADUÇÃO DE TEXTOS;

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

• UEPB-2011-VESTIBULAR-LÍNGUA INGLESA.

❑ ESTRUTURA-PROVA:

 15 MCQs (Multiple Choice Questions) / 5 Options 
Each Question.
 Texto (A) – | Cecil F. Alexander | 
 Texto (B) – | High Marks for Clean Water | National Geographic |
 Texto (C) – | And man made life | The Economist |


 TEXTO A:

 TRADUÇÃO - TEXTO 1:

All things bright and beautiful, Todas as coisas brilhantes e bonitas,
All creatures great and small, Todas as criaturas grandes e pequenas,
All things wise and wonderful, Todas as coisas sábias e maravilhosas,
The Lord God made them all. O Senhor Deus fez todos elas.

Each little flower that opens, Cada florzinha que se abre,

Each little bird that sings, Cada passarinho que canta,

He made their glowing colours, Ele fez suas cores brilhantes,

He made their tiny wings. Ele fez suas pequenas asas.

He gave us eyes to see them, Ele nos deu olhos para vê-los,

And lips that we might tell, E lábios que poderíamos contar,

How great is God Almighty, Quão grande é o Deus Todo-Poderoso,
Who has made all things well. Quem fez todas as coisas bem.
por Cecil F. Alexander

26 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Text A speaks of

a) God’s anger.
b) God’s mercy.
c) God’s creative power.
d) God’s pity.
e) God’s omniscience.

      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
O texto A fala de
a) God’s anger. Ira de deus
b) God’s mercy. Misericórdia divina.
c) God’s creative powerO poder criativo de Deus.
d) God’s pity. Piedade de Deus.
e) God’s omniscience. Onisciência de Deus.

27 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The predominant tone in text A is:

a) hesitation.
b) fear.
c) shock.
d) wonder.
e) doubt.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
O tom predominante no texto A é...
a) hesitation. a hesitação
b) fear. o medo
c) shock. o choque
d) wondera admiração, a maravilha
e) doubt. a dúvida

28 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Which of the following groups of words from text A only refers to size:

a) great, little, tiny, glowing.
b) great, little, tiny, small.
c) great, little, small, wise.
d) little, small, tiny, wise.
e) little, tiny, small, glowing.

      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:

29 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Which of the following groups of words from text A is formed by affixation:

a) creatures, wonderful, flower, almighty.
b) beautiful, creatures, flower, almighty.
c) beautiful, creatures, wonderful, bright.
d) beautiful, creatures, wonderful, almighty.
e) beautiful, wonderful, bright, almighty.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:

30 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The pronoun ‘who’ in the last line of text A refers to:

a) lips.
b) things.
c) God.
d) eyes.
e) well.

      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
O pronome 'WHO' na última linha do texto A se refere a:
a) lips.
b) things.
c) God.
d) eyes.
e) well.
 TRECHO QUE JUSTIFICA:
• "[...] How great is God Almighty, Who has made all things well."
•  Quão grande é o Deus Todo-Poderoso, que fez todas as coisas bem.

 TEXTO B:
 TRADUÇÃO - TEXTO B:
High Marks for Clean Water
Água potável com nota máxima

Retrieve a discarded water bottle. Apanhe uma garrafa de água descartada.

Tear off the label and fill it with any water that’s not too murky from a creek, standpipe or a puddle. Rasgue o rótulo e encha-o com água que não seja muito turva de um riacho, cano ou um poço.

Place the bottle on a piece of metal in full sun. Coloque a garrafa sobre um pedaço de metal em pleno sol.

In six hours the UVA radiation will kill viruses, bacteria and parasites in the water, making it safe to drink. Em seis horas, a radiação UVA matará vírus, bactérias e parasitas na água, tornando-a segura para beber.

SODIS, the acronym for this Swiss - pioneered water - disinfection program, is now being used all over the world to provide drinking water for some four million people. SODIS, a sigla para este programa pioneiro de desinfecção de água na Suíça, está agora sendo usado em todo o mundo para fornecer água potável para cerca de quatro milhões de pessoas.

“It’s simple, it’s free, and it’s effective,” says Ibelatha Mhelela, principal of the Ndolela Primary School in Tanzania. “É simples, gratuito e eficaz”, afirma Ibelatha Mhelela, diretora da Escola Primária Ndolela, na Tanzânia.

In 2006 her school started using SODIS to disinfect its contaminated tap water, placing bottles on the building’s corrugated metal roof. Em 2006, a escola dela começou a usar o SODIS para desinfectar a água contaminada da torneira, colocando garrafas no telhado de metal corrugado do prédio.

The result? Absenteeism due to diarrhea has dropped considerably, and examination scores soared. O resultado? O absentismo devido à diarreia diminuiu consideravelmente e os resultados das provas dispararam.

“Before we started SODIS, only ten to fifteen percent of the children passed the national sixth grade exams,” says Mhelela, “Now ninety to ninety - five percent of the students pass.” “Antes de começarmos o SODIS, apenas dez a quinze por cento das crianças passavam nas provas nacionais da sexta série”, diz Mhelela, “Agora noventa a noventa e cinco por cento dos alunos passam.”
(National Geographic, April 2010)
31 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The first sentence of text B is

a) a declaration.
b) a description.
c) a question.
d) an instruction.
e) an affirmation.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:

32 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The meaning of the word “murky” in the second sentence of text B is:

a) transparent.
b) clear.
c) dirty.
d) translucent.
e) lucid.

      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:

33 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The method of disinfecting water discussed in text B is

a) by filtering the water.
b) by boiling the water.
c) by straining the water.
d) by freezing the water.
e) by using the heat of the sun.

      Comentários e Gabarito    E  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
O método de desinfecção da água discutido no texto B é
a) by filtering the water. filtrar a água.
b) by boiling the water. ferver a água.
c) by straining the water. filtrar a água.
d) by freezing the water. congelar a água.
e) by using the heat of the sunusar o calor do sol.

34 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)
Text B states that among the results of using SODIS are:

a) better attendance and worse health.
b) better health and lower attendance.
c) lower attendance and worse health.
d) increase in diarrhea among school children.
e) better health and an increase in school attendance.

      Comentários e Gabarito    E  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:

35 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

According to text B, after adopting SODIS:

a) fifteen percent of the students passed the national sixth grade exams.
b) only three quarters of the students passed the national sixth grade exams.
c) ten percent of the students passed the national sixth grade exams.
d) the majority of the students passed the national sixth grade exams.
e) less than half of the students passed the national sixth grade exams.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
De acordo com o texto B, após adotar o SODIS:
a) fifteen percent of the students passed the national sixth grade exams. quinze por cento dos alunos passaram nos exames nacionais do sexto ano.
b) only three quarters of the students passed the national sixth grade exams. apenas três quartos dos alunos passaram nos exames nacionais do sexto ano.
c) ten percent of the students passed the national sixth grade exams. dez por cento dos alunos passaram nos exames nacionais do sexto ano.
d) the majority of the students passed the national sixth grade exams. a maioria dos alunos passou nos exames nacionais do sexto ano.
e) less than half of the students passed the national sixth grade exams. menos de metade dos alunos passaram nos exames nacionais do sexto ano.

 TEXTO C:
And man made life

To create life is a prerogative of gods [....] It may come as a shock, then, that mere mortals have now made artificial life. Craig Venter and Hamilton Smith, the two American biologists who unraveled the first DNA sequence of a living organism (a bacterium) in 1995, have made a bacterium that has an artificial genome - creating a living creature with no ancestor [….] It is now possible to conceive of a world in which new bacteria (and eventually, new animals and plants) are designed on a computer and then grown to order. That ability would prove mankind’s mastery over nature in a way more profound than even the detonation of the first atomic bomb. The bomb, however justified in the context of the second world war, was purely destructive. Biology is about nurturing and growth. Synthetic biology, as the technology that this and myriad less eye-catching advances are ushering in has been dubbed, promises much. In the short term it promises better drugs, less thirsty crops, greener fuels and even a rejuvenated chemical industry. In the longer term who knows what marvels could be designed and grown? On the face of it, then, artificial life looks like a wonderful thing. Yet that is not how many will view the announcement. For them, a better word than “creation” is “tampering”. Have scientists got too big for their boots? Will their hubris bring Nemesis in due course? What horrors will come creeping out of the flask on the laboratory bench?

Such questions are not misplaced - and should give pause even to those […] who normally embrace advances in science with enthusiasm. The new biological science does have the potential to do great harm, as well as good. “Predator” and “disease” are just as much part of the biological vocabulary as “nurturing” and “growth”. But for good or ill it is here. Creating life is no longer the prerogative of gods.
(The Economist, May 22nd, 2010)
 TRADUÇÃO - TEXTO C:
And man made life
E o homem criou a vida
To create life is a prerogative of gods [....] Criar vida é uma prerrogativa dos deuses.

It may come as a shock, then, that mere mortals have now made artificial life. Por isso, pode ser um choque o fato de meros mortais terem agora criado vida artificial.

Craig Venter and Hamilton Smith, the two American biologists who unraveled the first DNA sequence of a living organism (a bacterium) in 1995, have made a bacterium that has an artificial genome - creating a living creature with no ancestor [….] Craig Venter e Hamilton Smith, os dois biólogos americanos que desvendaram a primeira sequência de ADN de um organismo vivo (uma bactéria) em 1995, criaram uma bactéria com um genoma artificial - criando uma criatura viva sem antepassados.

It is now possible to conceive of a world in which new bacteria (and eventually, new animals and plants) are designed on a computer and then grown to order. É agora possível conceber um mundo em que novas bactérias (e, eventualmente, novos animais e plantas) são concebidas num computador e depois cultivadas por encomenda.

That ability would prove mankind’s mastery over nature in a way more profound than even the detonation of the first atomic bomb. Essa capacidade provaria o domínio da humanidade sobre a natureza de uma forma mais profunda do que mesmo a detonação da primeira bomba atômica.

The bomb, however justified in the context of the second world war, was purely destructive. A bomba, embora justificada no contexto da segunda guerra mundial, era puramente destrutiva.

Biology is about nurturing and growth. A biologia tem a ver com nutrição e crescimento.

Synthetic biology, as the technology that this and myriad less eye-catching advances are ushering in has been dubbed, promises much. A biologia sintética, como tem sido apelidada a tecnologia que está a dar origem a este e a uma miríade de avanços menos apelativos, promete muito.

In the short term it promises better drugs, less thirsty crops, greener fuels and even a rejuvenated chemical industry. A curto prazo, promete melhores medicamentos, colheitas menos sedentas, combustíveis mais ecológicos e até uma indústria química rejuvenescida.

In the longer term who knows what marvels could be designed and grown? A longo prazo, quem sabe que maravilhas poderão ser concebidas e cultivadas?

On the face of it, then, artificial life looks like a wonderful thing. À primeira vista, a vida artificial parece ser uma coisa maravilhosa.

Yet that is not how many will view the announcement. No entanto, não é assim que muitos vão encarar o anúncio.

For them, a better word than “creation” is “tampering”. Para eles, uma palavra melhor do que "criação" é "adulteração".

Have scientists got too big for their boots? Será que os cientistas se tornaram demasiado grandes para as suas botas?

Will their hubris bring Nemesis in due course? Será que a sua arrogância trará a Nemesis a seu tempo?

What horrors will come creeping out of the flask on the laboratory bench? Que horrores sairão do frasco na bancada do laboratório?

Such questions are not misplaced - and should give pause even to those […] who normally embrace advances in science with enthusiasm. Estas questões não são descabidas - e devem fazer parar mesmo aqueles [...] que normalmente abraçam os avanços da ciência com entusiasmo.

The new biological science does have the potential to do great harm, as well as good. A nova ciência biológica tem, de facto, o potencial de causar grandes danos, bem como benefícios.

“Predator” and “disease” are just as much part of the biological vocabulary as “nurturing” and “growth”. "Predador" e "doença" fazem tanto parte do vocabulário biológico como "nutrição" e "crescimento".

But for good or ill it is here. Mas, para o bem ou para o mal, está aqui.

Creating life is no longer the prerogative of gods. Criar vida já não é uma prerrogativa dos deuses.
(The Economist, May 22nd, 2010)

36 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

The modal auxiliary “should” in the first sentence of the second paragraph of text C indicates

a) ability.
b) capacity.
c) possibility.
d) obligation.
e) permission.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
O auxiliar modal "should" na primeira frase do segundo parágrafo do texto C indica OBLIGATION (obrigação).
 TRECHO QUE JUSTIFICA:
• "[...] Such questions are not misplaced - and should give pause even to those […] who normally embrace advances in science with enthusiasm." 
• Essas questões não estão fora de lugar - e deveriam dar uma pausa mesmo para aquelas [...] que normalmente abraçam os avanços da ciência com entusiasmo.

37 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Which of the following words functions as an adjective in text C?

a) creeping (line 11)
b) ushering (line 7)
c) tampering (line 10)
d) living (line 2)
e) creating (line 14)

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
CLASSE GRAMATICAL
:
Qual das seguintes palavras funciona como adjetivo no texto C?
a) creeping (line 11) What horrors will come creeping out of the flask on the laboratory bench? Que horrores virão rastejando do frasco na bancada do laboratório? (VERBO)
b) ushering (line 7) Synthetic biology, as the technology that this and myriad less eye-catching advances are ushering in has been dubbed, promises muchA biologia sintética, como foi apelidada a tecnologia que este e uma miríade de avanços menos atraentes estão introduzindo, promete muito(VERBO no particípio presente formando o Present Continous.)
c) tampering (line 10) For them, a better word than “creation” is “tamperingPara eles, uma palavra melhor do que “criação” é a “adulteração. (SUBSTANTIVO)
d) living (line 2) who unraveled the first DNA sequence of a living organism  que desvendou a primeira sequência de DNA de um organismo vivo (ADJETIVO)
e) creating (line 14) Creating life is no longer the prerogative of gods. Criar vida não é mais prerrogativa dos deuses(VERBO)

38 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Text C

a) affirms the superiority of man over gods.
b) celebrates the creation of life by man.
c) declares the superiority of gods over man.
d) confirms man’s inability to make artificial life.
e) states that man is inferior to gods.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
Texto C
a) affirms the superiority of man over gods. afirma a superioridade do homem sobre os deuses.
b) celebrates the creation of life by man. celebra a criação da vida pelo homem.
c) declares the superiority of gods over man. declara a superioridade dos deuses sobre o homem.
d) confirms man’s inability to make artificial life. confirma a incapacidade do homem de criar vida artificial.
e) states that man is inferior to gods. afirma que o homem é inferior aos deuses.

39 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

Text C

a) alerts the reader to the dangers present in the new biological science.
b) ignores the dangers of the new biological science.
c) speaks only of the positive aspects of the new biological science.
d) speaks only of the negative aspects of the new biological science.
e) condemns, the new biological science totally.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
Texto C
a) alerts the reader to the dangers present in the new biological science. alerta o leitor para os perigos presentes na nova ciência biológica.
b) ignores the dangers of the new biological science. ignora os perigos da nova ciência biológica.
c) speaks only of the positive aspects of the new biological science. fala apenas dos aspectos positivos da nova ciência biológica.
d) speaks only of the negative aspects of the new biological science. fala apenas dos aspectos negativos da nova ciência biológica.
e) condemns, the new biological science totally. condena totalmente a nova ciência biológica.

40 – (UEPB/2011-VESTIBULAR)

According to text C the advances in synthetic biology will lead to:

a) improvements in the field of computer science.
b) improvements in the field of agriculture and medicines.
c) improvements in the field of nuclear science.
d) improvements in the field of Scientology.
e) improvements in the field of Nano technology.

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - 
RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO
:
De acordo com o texto C, os avanços na biologia sintética levarão a:
a) improvements in the field of computer science. melhorias no campo da informática.
b) improvements in the field of agriculture and medicines. melhorias no domínio da agricultura e dos medicamentos.
c) improvements in the field of nuclear science. melhorias no campo da ciência nuclear.
d) improvements in the field of Scientology. melhorias no campo de Scientology.
e) improvements in the field of Nano technology. melhorias no campo da Nanotecnologia.

UEPB-2010/2- Vestibular da Universidade Estadual da Paraíba

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:

• UEPB-2010.2-VESTIBULAR-LÍNGUA INGLESA.

❑ ESTRUTURA-PROVA:

 10 MCQs (Multiple Choice Questions) / 5 Options 
Each Question.

TEXT A:
Bird Language
1
Trying to understand the words
Uttered on all sides by birds,
I recognise in what I hear
Noises that betoken fear.
2
Though some of them, I’m certain, must
Stand for rage, bravado, lust,
All other notes that birds employ
Sound like synonyms for joy.
W. H. Auden
👉 Question  31 :
Which group of words from the above poem (TEXT A) has a semantic connection?
a) Recognise, certain, uttered, hear.
b) Fear, uttered, hear, sound.
c) Uttered, hear, sound, sides.
d) Uttered, words, hear, sound.
e) Hear, some, uttered, recognise.
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - SEMANTIC CONNECTION:
Which group of words from the above poem (TEXT A) has a semantic connection?
*Alternativa (A): Recognise, certain, uttered, hear.
*Alternativa (B): Fear, uttered, hear, sound.
*Alternativa (C): Uttered, hear, sound, sides.
*Alternativa (D): Uttered, words, hear, sound.
*Alternativa (E): Hear, some, uttered, recognise.
👉 Question  32 :
In TEXT A “stand for” is used as a:
a) Adverb.
b) Adjective.
c) Noun.
d) Phrasal verb.
e) Preposition
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - PHRASAL VERB: to stand for :
*Alternativa (A): Adverb.
*Alternativa (B): Adjective.
*Alternativa (C): Noun.
*Alternativa (D): Phrasal verb.
➧O phrasal verb TO STAND FOR pode ser "significar", "apoiar" ou "permitir".
➧No contexto "TO STAND FOR" transmite a ideia de "significar":
"Though some of them, I’m certain, must
Stand for rage, bravado, lust,
All other notes that birds employ
Sound like synonyms for joy."
(Embora algumas delas, tenho certeza, devam significar raiva, bravata, luxúria, Todas as outras notas que os pássaros empregam SOM como sinônimos de alegria.)
*Alternativa (E): Preposition
👉 Question  33 :
The poet in TEXT A believes that the language of birds expresses
a) more lust than rage.
b) only rage.
c) more joy than rage.
d) only bravado and lust.
e) only fear and sadness.
👍 Comentários e Gabarito  C 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
O poeta do TEXTO A acredita que a linguagem dos pássaros expressa...
*Alternativa (A): more lust than rage.(mais luxúria do que raiva.)
*Alternativa (B): only rage.(apenas raiva.)
*Alternativa (C): more joy than rage.(mais alegria do que raiva.)
*Alternativa (D): only bravado and lust.(apenas bravata e luxúria.)
*Alternativa (E): only fear and sadness.(apenas medo e tristeza.)
👉 Question  34 :
The use of the word “words” in the above poem (TEXT A) is
a) static.
b) figurative.
c) psychological.
d) analytical
e) superficial.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*Alternativa (A): static.
*Alternativa (B): figurative.
*Alternativa (C): psychological.
*Alternativa (D): analytical
*Alternativa (E): superficial.
TEXT B:
Study Says Chocolate Is Good For You
1
Chocolate is no longer a guilty pleasure, in fact it is good for you - apparently lowering blood pressure and cutting the risk of heart attacks and strokes. An extensive study by German nutritionists has produced results many chocoholics have been dreaming of for years.
2
They monitored more than 19,000 people and their chocolate consumption over a decade, finding those who ate the most got the greatest benefit. The experts found eating 7.5 grams of dark chocolate could reduce your risk of a heart attack or stroke by 39% and could also lead to lower blood pressure. […]
3
The nutritionists found dark chocolate produced the best results when it contains at least 70% cocoa. […] This was a really interesting study and it found that a very small amount of chocolate actually reduced your blood pressure and your risk of heart disease. […]
4
The problem now is likely to be whether chocolate will taste as good, now that it is so good for you.
(The Guardian, 23/03/2010)
👉 Question  35 :
Which group of words from TEXT B consists only of adjectives?
a) Nutritionists, extensive, greatest, dark, best.
b) Extensive, German, greatest, dark, best.
c) Dark, German, greatest, extensive, reduce.
d) German, extensive, greatest, stroke, best.
e) Taste, German, greatest, dark, best.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Qual grupo de palavras do TEXTO B consiste apenas em adjetivos?
*Alternativa (A): Nutritionists, extensive, greatest, dark, best.
*Alternativa (B): Extensive, German, greatest, dark, best.
*Alternativa (C): Dark, German, greatest, extensive, reduce.
*Alternativa (D): German, extensive, greatest, stroke, best.
*Alternativa (E): Taste, German, greatest, dark, best.
👉 Question  36 :
According to TEXT B chocolates
a) are not harmful to health.
b) are the cause of high blood pressure.
c) are not good for heart patients.
d) are eaten by 39% of the world’s population.
e) should be eaten every day.
👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
According to TEXT B chocolates...
*Alternativa (A): are not harmful to health.(não são prejudiciais à saúde.)
*Alternativa (B): are the cause of high blood pressure.(são a causa da hipertensão.)
*Alternativa (C): are not good for heart patients.(não são bons para pacientes cardíacos.)
*Alternativa (D): are eaten by 39% of the world’s population.(são consumidos por 39% da população mundial.)
*Alternativa (E): should be eaten every day.(devem ser comido todos os dias.)
👉 Question  37 :
The opposite of “guilty” is
a) innocent.
b) interesting.
c) pleasure.
d) good.
e) small.
👍 Comentários e Gabarito  A 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
O oposto de "GUILTY" é...
*Alternativa (A): innocent.
*Alternativa (B): interesting.
*Alternativa (C): pleasure.
*Alternativa (D): good.
*Alternativa (E): small.
TEXT C:
1
The coming year will […] see the opening shots in an inter-green war. This will be caused by the introduction of the first mass-market […] electric saloon cars in America and Japan. China’s attempt to be first, […] has not gone well. Sales are pitiful. But the Chevrolet Volt and Nissan’s Leaf are built to much higher standards by well-established companies. None of these cars relies solely on its batteries for power. All have petrol-driven generators to keep the wheels turning if the batteries run flat. But unlike existing hybrids, such as the Toyota Prius, in which the petrol engine drives the car directly, these so-called plug-in hybrids are pure-electric vehicles when it comes to turning the wheels.
2
The war will be between supporters of electric vehicles and those of bio-fuels, for these too, will begin to leap forward. At the moment, “bio-fuel” means either ethanol made by the fermentation of sugars from cane or maize or bio-diesel from processed plant oils. In 2010 “advanced” ethanol – made from straw, wood chippings and suchlike, using new technological tricks such as genetically engineered bacteria to do the fermenting – will start coming out of pilot plants. So, too, will “designer” bio-diesel, made from sugar but turned into hydrocarbons that should be even better than fuels from oil.
The World in 2010
👉 Question  38 :
According to TEXT C “designer” bio-diesel is superior to fuels made from oil because
a) it is made from genetically engineered bacteria.
b) it is made by the fermentation of sugars.
c) it is made from maize.
d) it comes from sugar turned into hydrocarbons.
e) it is made from ethanol and wood chippings.
👍 Comentários e Gabarito  D 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
De acordo com o TEXTO C, o biodiesel é superior aos combustíveis feitos de petróleo porque...
*Alternativa (A): it is made from genetically engineered bacteria.(é feito de bactérias geneticamente modificadas.)
*Alternativa (B): it is made by the fermentation of sugars.(é feito pela fermentação de açúcares.)
*Alternativa (C): it is made from maize.(é feito de milho.)
*Alternativa (D): it comes from sugar turned into hydrocarbons.(trata-se do açúcar transformado em hidrocarbonetos.)
*Alternativa (E): it is made from ethanol and wood chippings.(é feito de etanol e lascas de madeira.)
👉 Question  39 :
The innovation in the new electric saloon cars described in TEXT C is the following:
a) They rely solely on batteries for power.
b) The wheels will not turn when the battery is run flat.
c) The petrol engine drives the car directly.
d) They have no petrol driven generators.
e) The wheels are turned by electricity.
👍 Comentários e Gabarito  E 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
A inovação nos novos carros elétricos sedan descritos no TEXTO C é a seguinte:
*Alternativa (A): They rely solely on batteries for power.(Eles dependem exclusivamente de baterias para energia.)
*Alternativa (B): The wheels will not turn when the battery is run flat.(As rodas não giram quando a bateria está descarregada.)
*Alternativa (C): The petrol engine drives the car directly.(O motor a gasolina dirige o carro diretamente.)
*Alternativa (D): They have no petrol driven generators.(Eles não têm geradores movidos a gasolina.)
*Alternativa (D): The wheels are turned by electricity.(As rodas são acionadas por eletricidade.)
👉 Question  40 :
Which word in the second paragraph of TEXT C indicates that the competition between the two kinds of vehicles lies in the future?
a) be.
b) will.
c) begin.
d) should.
e) leap.
👍 Comentários e Gabarito  B 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Qual palavra do segundo parágrafo do TEXTO C indica que a competição entre os dois tipos de veículos está no futuro?
*Alternativa (A): be.
*Alternativa (B): will.
*Alternativa (C): begin.
*Alternativa (D): should.
*Alternativa (E): leap.