• UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2022-2ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ. From: https://www.cvu.uem.br.
• 05 STQs (Summation-Type Questions).
• Texto – | How to be a friend to someone with autism | https://teenkidsnews.com |
❑ PROVA:
❑ TRADUÇÃO DO TEXTO:
How to be a friend to someone with autism
Como ser amigo de alguém com autismo
(Angela Haupt)
When people meet Andrew Phillips, they think he’s
anxious. Maybe irritable, and certainly disconnected.
Then there are the people who know him well. The
people who say he’s funny, sweet and very smart.
Quando as pessoas conhecem Andrew Phillips, pensam que ele é ansioso. Talvez irritado e certamente desligado. Depois há as pessoas que o conhecem bem. As pessoas que dizem que ele é engraçado, meigo e muito inteligente.
“Those are two completely different kids”, says his
mom, Leslie Phillips, of the two descriptions.
“São duas crianças completamente diferentes”, diz a mãe, Leslie Phillips, sobre as duas descrições.
That’s
because Andrew, 14, has autistic disorder, the most
severe of the autism spectrum disorders.
Isto porque Andrew, de 14 anos, tem perturbação autista, a mais grave das perturbações do espectro do autismo.
Autism affects
the way a person’s brain and body work, and someone
with the disorder might have trouble speaking, make
strange sounds or not talk at all. […]
O autismo afeta a forma como o cérebro e o corpo de uma pessoa funcionam, e alguém com a perturbação pode ter dificuldade em falar, fazer sons estranhos ou não falar de todo.
Autistic people may
flap their hands, spin in circles, do or say the same things
repetitively, or sit quietly and avoid looking at others. […]
As pessoas autistas podem bater palmas, andar em círculos, fazer ou dizer as mesmas coisas vezes sem conta ou sentar-se em silêncio e evitar olhar para os outros.
As we mark World Autism Awareness Day, consider
these ways to be a friend to someone with autism:
Don’t assume he or she doesn’t value
friendship.
Ao celebrarmos o Dia Mundial da Consciencialização do Autismo, considere estas formas de ser amigo de alguém com autismo: Não presuma que ele ou ela não valoriza a amizade.
Yes, there are communication challenges
and trouble with social interactions. But that doesn’t
mean friendship isn’t important.
Sim, existem desafios de comunicação e problemas com as interações sociais. Mas isso não significa que a amizade não seja importante.
Communicate clearly. Speak at a reasonable
pace and volume and keep in mind that it’s often helpful
to use short sentences. Gestures, pictures and facial
expressions may also work well. […]
Comunique claramente. Fale a um ritmo e volume razoáveis e tenha em mente que, geralmente, é útil utilizar frases curtas. Gestos, imagens e expressões faciais também podem funcionar bem.
Make plans. There’s a good chance someone
with autism wants to be included but doesn’t know how
to ask. […]
Faça planos. Há uma boa probabilidade de alguém com autismo querer ser incluído, mas não sabe como pedir.
“Real friendships are made in the cafeteria at
lunch, or in the stands at the softball game, doing normal
daily activities”.
“As verdadeiras amizades são feitas no refeitório à hora do almoço, ou nas bancadas durante o jogo de softbol, fazendo as atividades diárias normais”.
Respect sensory differences. People with
autism are often unusually sensitive to sounds, sights,
touch, taste and smells.
Respeite as diferenças sensoriais. As pessoas com autismo são geralmente anormalmente sensíveis a sons, imagens, tato, paladar e cheiros.
Don’t treat people with autism like a project.
This happens often, Brown says, stressing that
friendship with an autistic person is not community
service. “We don’t need charity or pity friendships”, she
says. Do you include the autistic person in events or
nights out with your other friends? […]
Não trate as pessoas com autismo como um projeto. Isto acontece com frequência, diz Brown, sublinhando que a amizade com uma pessoa autista não é um serviço comunitário. “Não precisamos de caridade nem de amizades com pena”, diz ela. Inclui a pessoa autista em eventos ou saídas à noite com os seus outros amigos?
Stand up for your autistic friend.
Defenda o seu amigo autista.
Bullying, abuse
and other types of violence are prevalent in the lives of
autistic people – from childhood through adulthood.
O bullying, o abuso e outros tipos de violência são comuns na vida das pessoas autistas, desde a infância até à idade adulta.
If
you see someone teasing or picking on an autism peer,
take a stand.
Se vir alguém a provocar ou a implicar com um colega autista, tome uma atitude.
- Adapted from: https://teenkidsnews.com/how-to-be-a-friend-to-someone-withautism/. Access on 7th Jul, 2022.
36 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) According to the text, mark the correct alternative(s).
(01) Autistic people always behave in the same way.
(02) A person with autism keeps eye contact with others.
(04) Speaking in a clear way may help communication with
autistic people.
(08) Autistic people think friendship isn´t important because they
have trouble with social interaction.
(16) Communication for autistic people may include gestures,
pictures and facial expressions.
37 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) According to the text, mark the correct alternative(s).
(01) People think there’s no chance someone with autism be
included in normal daily activities.
(02) Angela Haupt says you have to support autistic people who
suffer from bullying or other type of violence.
(04) Autistic people can´t be faced like someone who needs
charity or community service.
(08) An autistic person isn´t sensitive to sounds, sights, touch,
taste and smells.
(16) The text presents some information and ways to understand
and know how autistic people behavior themselves.
38 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) De acordo com o texto, assinale o que for correto.
(01) Todas as pessoas que conhecem Andrew o consideram
desconectado, ansioso e um pouco irritante.
(02) Somente a família de Andrew o descreve como engraçado,
doce e inteligente.
(04) O autismo de Andrew é considerado um dos mais amenos.
(08) O autismo afeta tanto o funcionamento do corpo quanto o
do cérebro.
(16) Brown não considera possível incluir autistas em eventos ou
em noitadas com amigos.
39 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) According to the text, mark the correct alternative(s)
(01) The word “Those” (line 5) refers to both different descriptions
of Andrew Philip.
(02) The word “affects” (line 8) is in the plural form as well as the
word “says” (line 5).
(04) The word “do” (line 12) is a noun just like the words “hands”
(line 12) and “circles” (line 12).
(08) The words “repetitively” (line 13) and “quietly” (line 13) are
examples of manner adverbs.
(16) “Don’t assume he or she doesn’t value friendship.” (lines 16
and 17) is a sentence using verbs in the imperative form, just
like in the sentence “Make plans.” (line 24).
40 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) Sobre o texto, assinale o que for correto.
(01) Em “There’s” (linha 24), o final em “s” indica posse, assim
como em “That’s” (linha 6).
(02) A palavra “daily” (linha 28) é um adjetivo e significa diárias,
caracterizando o substantivo “activities” (linha 28).
(04) O verbo “Do” (linha 36) tem a mesma função gramatical que
“do” (linha 12).
(08) “might” (linha 10) e “may” (linha 11) são exemplos de verbos
modais.
(16) “Stand up” (linha 38) e “picking on” (linha 41) são
expressões em que “up” e “on” complementam seus verbos
com significados diferentes.