Powered By Blogger

sábado, 12 de abril de 2025

PAS 2 UEM – 2022 – 2ª Etapa – Universidade Estadual de Maringá – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

  UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2022-2ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ. From: https://www.cvu.uem.br.

❑ ESTRUTURA-PROVA:
 05 STQs (Summation-Type Questions).
 Texto – | How to be a friend to someone with autism | https://teenkidsnews.com |
 PROVA:
 TRADUÇÃO DO TEXTO:
How to be a friend to someone with autism
Como ser amigo de alguém com autismo
(Angela Haupt)
When people meet Andrew Phillips, they think he’s anxious. Maybe irritable, and certainly disconnected. Then there are the people who know him well. The people who say he’s funny, sweet and very smart.
Quando as pessoas conhecem Andrew Phillips, pensam que ele é ansioso. Talvez irritado e certamente desligado. Depois há as pessoas que o conhecem bem. As pessoas que dizem que ele é engraçado, meigo e muito inteligente.
“Those are two completely different kids”, says his mom, Leslie Phillips, of the two descriptions.
“São duas crianças completamente diferentes”, diz a mãe, Leslie Phillips, sobre as duas descrições.
That’s because Andrew, 14, has autistic disorder, the most severe of the autism spectrum disorders.
Isto porque Andrew, de 14 anos, tem perturbação autista, a mais grave das perturbações do espectro do autismo.
Autism affects the way a person’s brain and body work, and someone with the disorder might have trouble speaking, make strange sounds or not talk at all. […]
O autismo afeta a forma como o cérebro e o corpo de uma pessoa funcionam, e alguém com a perturbação pode ter dificuldade em falar, fazer sons estranhos ou não falar de todo.
Autistic people may flap their hands, spin in circles, do or say the same things repetitively, or sit quietly and avoid looking at others. […]
As pessoas autistas podem bater palmas, andar em círculos, fazer ou dizer as mesmas coisas vezes sem conta ou sentar-se em silêncio e evitar olhar para os outros.
As we mark World Autism Awareness Day, consider these ways to be a friend to someone with autism: Don’t assume he or she doesn’t value friendship.
Ao celebrarmos o Dia Mundial da Consciencialização do Autismo, considere estas formas de ser amigo de alguém com autismo: Não presuma que ele ou ela não valoriza a amizade.
Yes, there are communication challenges and trouble with social interactions. But that doesn’t mean friendship isn’t important.
Sim, existem desafios de comunicação e problemas com as interações sociais. Mas isso não significa que a amizade não seja importante.
Communicate clearly. Speak at a reasonable pace and volume and keep in mind that it’s often helpful to use short sentences. Gestures, pictures and facial expressions may also work well. […]
Comunique claramente. Fale a um ritmo e volume razoáveis ​​e tenha em mente que, geralmente, é útil utilizar frases curtas. Gestos, imagens e expressões faciais também podem funcionar bem.
Make plans. There’s a good chance someone with autism wants to be included but doesn’t know how to ask. […]
Faça planos. Há uma boa probabilidade de alguém com autismo querer ser incluído, mas não sabe como pedir.
“Real friendships are made in the cafeteria at lunch, or in the stands at the softball game, doing normal daily activities”.
“As verdadeiras amizades são feitas no refeitório à hora do almoço, ou nas bancadas durante o jogo de softbol, ​​fazendo as atividades diárias normais”.
Respect sensory differences. People with autism are often unusually sensitive to sounds, sights, touch, taste and smells.
Respeite as diferenças sensoriais. As pessoas com autismo são geralmente anormalmente sensíveis a sons, imagens, tato, paladar e cheiros.
Don’t treat people with autism like a project. This happens often, Brown says, stressing that friendship with an autistic person is not community service. “We don’t need charity or pity friendships”, she says. Do you include the autistic person in events or nights out with your other friends? […]
Não trate as pessoas com autismo como um projeto. Isto acontece com frequência, diz Brown, sublinhando que a amizade com uma pessoa autista não é um serviço comunitário. “Não precisamos de caridade nem de amizades com pena”, diz ela. Inclui a pessoa autista em eventos ou saídas à noite com os seus outros amigos?
Stand up for your autistic friend.
Defenda o seu amigo autista.
Bullying, abuse and other types of violence are prevalent in the lives of autistic people – from childhood through adulthood.
O bullying, o abuso e outros tipos de violência são comuns na vida das pessoas autistas, desde a infância até à idade adulta.
If you see someone teasing or picking on an autism peer, take a stand.
Se vir alguém a provocar ou a implicar com um colega autista, tome uma atitude.
  • Adapted from: https://teenkidsnews.com/how-to-be-a-friend-to-someone-withautism/. Access on 7th Jul, 2022.
36 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) Autistic people always behave in the same way.
(02) A person with autism keeps eye contact with others.
(04) Speaking in a clear way may help communication with autistic people.
(08) Autistic people think friendship isn´t important because they have trouble with social interaction.
(16) Communication for autistic people may include gestures, pictures and facial expressions.
37 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá) According to the text, mark the correct alternative(s).
(01) People think there’s no chance someone with autism be included in normal daily activities.
(02) Angela Haupt says you have to support autistic people who suffer from bullying or other type of violence.
(04) Autistic people can´t be faced like someone who needs charity or community service.
(08) An autistic person isn´t sensitive to sounds, sights, touch, taste and smells.
(16) The text presents some information and ways to understand and know how autistic people behavior themselves.
38 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáDe acordo com o texto, assinale o que for correto.
(01) Todas as pessoas que conhecem Andrew o consideram desconectado, ansioso e um pouco irritante.
(02) Somente a família de Andrew o descreve como engraçado, doce e inteligente.
(04) O autismo de Andrew é considerado um dos mais amenos.
(08) O autismo afeta tanto o funcionamento do corpo quanto o do cérebro.
(16) Brown não considera possível incluir autistas em eventos ou em noitadas com amigos.
39 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s)
(01) The word “Those” (line 5) refers to both different descriptions of Andrew Philip.
(02) The word “affects” (line 8) is in the plural form as well as the word “says” (line 5).
(04) The word “do” (line 12) is a noun just like the words “hands” (line 12) and “circles” (line 12).
(08) The words “repetitively” (line 13) and “quietly” (line 13) are examples of manner adverbs.
(16) “Don’t assume he or she doesn’t value friendship.” (lines 16 and 17) is a sentence using verbs in the imperative form, just like in the sentence “Make plans.” (line 24).
40 – (PAS 2 UEM-2022-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáSobre o texto, assinale o que for correto.
(01) Em “There’s” (linha 24), o final em “s” indica posse, assim como em “That’s” (linha 6).
(02) A palavra “daily” (linha 28) é um adjetivo e significa diárias, caracterizando o substantivo “activities” (linha 28).
(04) O verbo “Do” (linha 36) tem a mesma função gramatical que “do” (linha 12).
(08) “might” (linha 10) e “may” (linha 11) são exemplos de verbos modais.
(16) “Stand up” (linha 38) e “picking on” (linha 41) são expressões em que “up” e “on” complementam seus verbos com significados diferentes.

PAS 2 UEM – 2023 – 2ª Etapa – Universidade Estadual de Maringá – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2023-2ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 05 STQs (Summation-Type Questions).
 Texto – | Malala Yousafzai | www.britannica.com |


 PROVA:
 TRADUÇÃO DO TEXTO:
Malala Yousafzai
Pakistani activist
Ativista paquistanês
Malala Yousafzai, (born July 12, 1997, Pakistan), Pakistani activist who, while a teenager, spoke out publicly against the prohibition on the education of girls that was imposed by the Tehrik-e-Taliban Pakistan (TTP).
Malala Yousafzai (nascida a 12 de julho de 1997, Paquistão), ativista paquistanesa que, na adolescência, se manifestou publicamente contra a proibição da educação das raparigas imposta pelo Tehrik-e-Taliban Pakistan (TTP).
She gained global attention when she survived an assassination attempt at age 15. The daughter of an outspoken social activist and educator, Yousafzai was an excellent student. Her father – who established and administered the school she attended, Khushal Girls High School and College in the city of Mingora – encouraged her to follow in his path.
Ganhou atenção mundial quando sobreviveu a uma tentativa de assassinato aos 15 anos. Filha de um educador e ativista social assumido, Yousafzai era uma excelente aluna. O seu pai — que fundou e geriu a escola que ela frequentou, a Khushal Girls High School and College, na cidade de Mingora — incentivou-a a seguir o seu caminho.
In 2007 the Swat valley, once a vacation destination, was invaded by the TTP. Led by Maulana Fazlullah, the TTP began imposing strict Islamic law, destroying or shutting down girls’ schools, banning women from any active role in society, and carrying out suicide bombings.
Em 2007, o vale do Swat, outrora um destino de férias, foi invadido pelo TTP. Liderado por Maulana Fazlullah, o TTP começou a impor leis islâmicas rigorosas, destruindo ou fechando escolas para raparigas, proibindo as mulheres de qualquer papel activo na sociedade e realizando atentados suicidas.
Yousafzai and her family fled the region for their safety, but they returned when tensions and violence eased. On September 1, 2008, when Yousafzai was 11 years old, her father took her to a local press club in Peshawar to protest the school closings, and she gave her first speech, which was publicized throughout Pakistan.
Yousafzai e a sua família fugiram da região em busca de segurança, mas regressaram quando as tensões e a violência diminuíram. A 1 de setembro de 2008, quando Yousafzai tinha 11 anos, o seu pai levou-a a um clube de imprensa local em Peshawar para protestar contra o encerramento da escola, e ela fez o seu primeiro discurso, que foi divulgado em todo o Paquistão.
Toward the end of 2008, the TTP announced that all girls’ schools in Swat would be shut down on January 15, 2009. Under the name Gul Makai, Yousafzai began writing regular entries for BBC Urdu about her daily life. She wrote from January through the beginning of March of that year 35 entries that were also translated into English.
No final de 2008, o TTP anunciou que todas as escolas femininas em Swat seriam encerradas a 15 de janeiro de 2009. Sob o nome de Gul Makai, Yousafzai começou a escrever entradas regulares para a BBC Urdu sobre a sua vida quotidiana. Ela escreveu de janeiro até ao início de março desse ano 35 entradas que também foram traduzidas para inglês.
Meanwhile, the TTP shut down all girls’ schools in Swat and blew up more than 100 of them. In February 2009 Yousafzai made her first television appearance, when she was interviewed by a Pakistani. With Yousafzai’s continuing television appearances and coverage in the local and international media, it had become apparent by December 2009 that she was the BBC’s young blogger.
Entretanto, o TTP fechou todas as escolas femininas em Swat e fez explodir mais de 100 delas. Em fevereiro de 2009, Yousafzai fez a sua primeira aparição televisiva, quando foi entrevistada por um paquistanês. Com as constantes aparições de Yousafzai na televisão e a cobertura nos meios de comunicação locais e internacionais, tornou-se claro em dezembro de 2009 que ela era a jovem blogger da BBC.
Once her identity was known, she began to receive widespread recognition for her activism. In October 2011 she was nominated by human rights activist Desmond Tutu for the International Children’s Peace Prize.
Depois de a sua identidade ser conhecida, começou a receber um amplo reconhecimento pelo seu ativismo. Em outubro de 2011, foi nomeada pelo ativista de direitos humanos Desmond Tutu para o Prémio Internacional da Paz para Crianças.
On October 9, 2012, Yousafzai was shot in the head by a TTP gunman while she was going home from school. Yousafzai recovered, staying with her family in Birmingham, where she returned to her studies and to activism. Nominated for the Nobel Peace Prize in 2013 but passed over that year, Yousafzai in 2014 won the prize, becoming the youngest Nobel laureate.
A 9 de outubro de 2012, Yousafzai foi baleada na cabeça por um atirador da TTP enquanto regressava da escola. Yousafzai recuperou e ficou com a família em Birmingham, onde regressou aos estudos e ao ativismo. Nomeado para o Prémio Nobel da Paz em 2013, mas preterido nesse ano, Yousafzai ganhou o prémio em 2014, tornando-se o mais jovem laureado com o Nobel.
After winning the Nobel Prize, Yousafzai continued to attend school in England – she graduated from the University of Oxford in 2020 – while using her enhanced public profile to bring attention to human rights issues around the world. Her life, before and after the attack she endured, was examined in the documentary He Named Me Malala (2015).
Depois de ganhar o Prêmio Nobel, Yousafzai continuou a estudar em Inglaterra — formou-se na Universidade de Oxford em 2020 — enquanto utilizava o seu perfil público melhorado para chamar a atenção para questões de direitos humanos em todo o mundo. A sua vida, antes e depois do ataque sofrido, foi examinada no documentário He Named Me Malala (2015).
  • Adapted from: https://www.britannica.com/
36 – (PAS 2 UEM-2023-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct affirmative(s).
(01) Malala Yousafzai was against education for girls.
(02) Her father worked as an educator where Malala studied.
(04) Maulana Fazlullah was the leader responsible for destroying and shutting down schools for girls in 2007.
(08) Malala gave her first speech at the age of 15.
(16) Gul Makai was the name used by Malala when she started to write for BBC.
37 – (PAS 2 UEM-2023-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct affirmative(s).
(01) “who” (line 8) and “where” (line 45) are used to refer to a person and a place, respectively.
(02) “known” in “Once her identity was known” (line 37) can be replaced with knew without changing the meaning.
(04) “global” (line 5), “social” (line 7) and “excellent” (line 8) describe a quality for “attention” (line 5), “activist” (line 7) and “student” (line 8), respectively.
(08) “Her” in “Her father” (line 8) refers to Malala’s father and “his” in “his path” (line 11) refers to her father’s path.
(16) “women” (line 15) is the plural form of the word woman and lives is the plural form of the word “life” (line 27).
38 – (PAS 2 UEM-2023-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct affirmative(s).
(01) “was imposed” (line 4) and “was invaded” (lines 12 and 13) are used to describe actions in the present.
(02) The phrasal verb “shut down” (line 25) can be replaced with closed down without changing the meaning.
(04) The verbs “took” (line 20), “began” (line 26) and “won” (line 47) are used to say about things that happened in the past at Malala’s life.
(08) The pronoun “which” (line 22) refers to school closings.
(16) In the sentence “she was going home from school.” (line 43), the structure “was going” refers to a planned action in the future.
39 – (PAS 2 UEM-2023-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct affirmative(s).
(01) The expression “Under the name” (lines 25 and 26) is used to say that Malala used the name Gul Makai to write entries for BBC.
(02) The verb “gained” (line 5) can be replaced with got without changing the meaning.
(04) The expression “to follow in his path” (line 11) means that Malala shouldn’t continue doing the same things her father did in the past.
(08) The pronoun “their” in “their safety” (line 18) refers to Malala and her father.
(16) “Yousafzai made her first television appearance” (line 32) means that it was the first time Yousafzai was seen on TV.
40 – (PAS 2 UEM-2023-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct affirmative(s):
(01) “to bring attention” (line 52) can be replaced with to call attention, without changing the meaning.
(02) Malala became famous, among other things, because of her activism after having her true identity revealed.
(04) “through” in “She wrote from January through the beginning of March” (lines 27 and 28) can be replaced with until without changing the meaning.
(08) Malala got recognition only when she won the Nobel Peace Prize in 2014.
(16) The TTP tried to kill Malala when she was going to school.

PAS 2 UEM – 2024 – 2ª Etapa – Universidade Estadual de Maringá – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2024-2ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 05 STQs (Summation-Type Questions).
 Texto – | Best Business Ideas for Teens to Start (in 2024) | https://upflip.com |


 PROVA:
 TRADUÇÃO DO TEXTO:
Best Business Ideas for Teens to Start (in 2024)
Melhores Ideias de Negócios para Adolescentes Começarem (em 2024)
Brandon Boushy
Most potential business owners actually start their businesses later in life, but for some, the entrepreneurial spirit comes early. We’ve talked to a lot of small business owners who pursued their ideas as teens, and many of them made millions before they ever reached 30!
A maioria dos potenciais empresários inicia os seus negócios mais tarde na vida, mas, para alguns, o espírito empreendedor surge cedo. Falámos com muitos proprietários de pequenas empresas que colocaram as suas ideias em prática quando eram adolescentes, e muitos deles ganharam milhões antes mesmo de chegarem aos 30!
How to Start a Business as a Teenager
Como iniciar um negócio na adolescência
Many business ideas follow the same basic seven -step process. When you want to start a teenage business idea, follow these steps:
Muitas ideias de negócio seguem o mesmo processo básico de sete passos. Quando quiser iniciar uma ideia de negócio para adolescentes, siga estes passos:
1 - Choose a good business idea.
Escolha uma boa ideia de negócio.
2 - Write a business plan.
Escreva um plano de negócios.
3 - Choose your business structure.
Escolha a estrutura do seu negócio.
4 - Get everything to start your business.
Tenha tudo para iniciar o seu negócio.
5 - Follow industry best practices and regulations.
Siga as melhores práticas e regulamentos do setor.
6 - Run your business.
Administre o seu negócio.
7 - Keep learning and improving.
Continue a aprender e a melhorar.
For those young adults who want to earn extra money and be their own boss, here are some ideas:
Para os jovens adultos que querem ganhar algum dinheiro extra e ser os seus próprios patrões, aqui ficam algumas ideias:
Car Washing:
Lavagem de automóveis:
for Car enthusiasts, detail -oriented entrepreneurs, and those who enjoy working with their hands. There are many ways to make money as a teenager, and one of those ways is by starting a car washing business. The idea of starting up a carwash is not only an easy way to make money, but it is also an interesting and enjoyable pastime. It can be done either with or without machines.
para entusiastas de automóveis, empreendedores de pormenor e aqueles que gostam de trabalhar com as mãos. Há muitas formas de ganhar dinheiro na adolescência, e uma delas é começar um negócio de lavagem de carros. A ideia de abrir um lava-carros não é apenas uma forma fácil de ganhar dinheiro, mas também um passatempo interessante e agradável. Pode ser feito com ou sem máquinas.
Photography:
Fotografia:
for visual artists and photographers, outgoing and social entrepreneurs. Photography is another field that offers business opportunities for teens. As a photographer, you’ll be taking pictures of people or products. The two types of photography that tend to have the highest booking fees are product photography and wedding photography.
para artistas plásticos e fotógrafos, empreendedores sociais e extrovertidos. A fotografia é outro campo que oferece oportunidades de negócio para os adolescentes. Como fotógrafo, tirará fotografias de pessoas ou produtos. Os dois tipos de fotografia que tendem a ter as taxas de reserva mais elevadas são a fotografia de produtos e a fotografia de casamento.
Social Media Marketing:
Marketing de redes sociais:
for social media experts, writers and content creators, people with search engine optimization (SEO) expertise. Social media is a powerful marketing channel that every business should take advantage of. It’s the easiest way to get in contact with your target audience, build your brand, increase sales, and attract new customers. A social media business posts content regularly to help engage with followers. Your customer list could include any small or large business that simply doesn’t have the time to manage its own accounts.
para especialistas em redes sociais, escritores e criadores de conteúdos, pessoas com experiência em otimização de motores de busca (SEO). As redes sociais são um canal de marketing poderoso que toda a empresa deve aproveitar. É a forma mais fácil de entrar em contacto com o seu público-alvo, construir a sua marca, aumentar as vendas e atrair novos clientes. Uma empresa de redes sociais publica conteúdo regularmente para ajudar a interagir com os seguidores. A sua lista de clientes pode incluir qualquer empresa, pequena ou grande, que simplesmente não tenha tempo para gerir as suas próprias contas.
Cake making:
Confecção de bolos:
for food lovers and creative entrepreneurs with strong customer service skills. One of the most fun businesses for teens to get into is cake making —or any other food -related business. If you enjoy cooking, baking, and decorating cakes, then it might be a good idea for you to start your own cake -making business in your free time. You can sell them to your friends and family members, or in some cases, you can even open up a shop in the local area. Another option is to create an online bakery where people can order cakes through the website and have them delivered on - demand with additional customization options depending on what they order (flavor, toppings, etc.).
para amantes da gastronomia e empreendedores criativos com fortes competências de atendimento ao cliente. Um dos negócios mais divertidos para os adolescentes é fazer bolos — ou qualquer outro negócio relacionado com comida. Se gosta de cozinhar, cozer e decorar bolos, então pode ser uma boa ideia começar o seu próprio negócio de pastelaria no seu tempo livre. Pode vendê-los a amigos e familiares ou, em alguns casos, pode até abrir uma loja na região. Outra opção é criar uma pastelaria online onde as pessoas podem encomendar bolos através do site e recebê-los on-demand, com opções de personalização adicionais dependendo do que pedirem (sabor, coberturas, etc.).
Many of these are local businesses that young entrepreneurs can start in their neighborhood (or online) to make some extra money, and they can become a lucrative business as they get older and learn more about how to run a business. If you are a teen under 18, you may need your parents to help you start the business legally.
Muitos deles são negócios locais que os jovens empreendedores podem iniciar no seu bairro (ou online) para ganhar algum dinheiro extra, e podem tornar-se um negócio lucrativo à medida que envelhecem e aprendem mais sobre como gerir um negócio. Se for um adolescente com menos de 18 anos, poderá precisar da ajuda dos seus pais para iniciar o negócio legalmente.
  • Adapted from: https://upflip.com/blog/business-ideas-for-teens
36 – (PAS 2 UEM-2024-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) It is not necessary to have a plan before you start your own business.
(02) After starting your business, it is not necessary to do anything else.
(04) You can legally open your business when you are 16 or over without any help from other adults.
(08) You can make cakes and sell them online.
(16) You can get more money in the photography profession if you take pictures of wedding or products.
37 – (PAS 2 UEM-2024-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) “can” (lines 49 and 50) can be replaced with must without changing the meaning.
(02) “to make money” (line 21) can be replaced with to earn money without changing the meaning.
(04) “fun” (line 43) and “good” (line 46) are words to express qualities.
(08) “businesses” (line 2), “ideas” (line 7) and “practices” (line 14) are in the plural form.
(16) “with” (line 25) and “without” (line 25) are prepositions.
38 – (PAS 1 UEM-2024-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) Cake making is a business idea not advised for teenagers who like to bake.
(02) You need specialized equipment to start a car washing business.
(04) The social media marketing business attends those people who don´t have time to post material in their social media.
(08) “enjoy” (lines 20 and 45) can be replaced with like without changing the meaning.
(16) “a lot of” (line 3) can be replaced with many without changing the meaning.
39 – (PAS 2 UEM-2024-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) Social media marketing may be considered an important tool for your own business because it helps engaging followers.
(02) As a teenager you must not take into account industry regulations to run your own business.
(04) You may earn easy money starting a car washing business.
(08) If you don´t like to meet or talk to new people, Photography is not a good idea to start your own business.
(16) For the majority of people, their business career begins earlier in life.
40 – (PAS 2 UEM-2024-2ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAccording to the text, mark the correct alternative(s).
(01) Social media marketing is only to help and attend large businesses.
(02) Cake making or any other business involving food is only for food lovers.
(04) To start your own career on making cakes it is not necessary to know how to cook, bake and decorate cakes.
(08) All these local businesses directed by young people started with their friends and family members, and neighborhood.
(16) It is recommended to start your own business after 30.

PAS 1 UEM – 2019 – 1ª Etapa – Universidade Estadual de Maringá – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2019-1ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 05 STQs (Summation-Type Questions).
 Texto – | What is TikTok? Why is it so popular?  | https://brandastic.com |


 PROVA:
 TRADUÇÃO DO TEXTO:
March 4, 2018
Dear Diary,

I texted Sarah last night asking if she wanted to have lunch with me today, just the two of us, and she accepted. I told her that just because I’m often talking to Jane, it doesn’t change anything about our friendship. After all, we have been friends for a long time! She said that she knows that, but she just felt bad because she doesn’t think that Jane likes her. I told her not to worry about what Jane thinks and that I would talk to her about it. Sarah felt a lot better, and after we both cried a little, we spent the rest of lunch talking about the latest gossip.
Ontem à noite enviei uma mensagem à Sarah a perguntar se queria almoçar comigo hoje, só os dois, e ela aceitou. Eu disse-lhe que só porque falo muito com a Jane não muda nada na nossa amizade. Afinal, somos amigos há muito tempo! Ela disse que sabe disso, mas que se sente mal porque acha que Jane não gosta dela. Disse-lhe para não se preocupar com o que a Jane pensa e que eu falaria com ela sobre isso. A Sarah sentiu-se muito melhor e, depois de ambas chorarmos um pouco, passámos o resto do almoço a conversar sobre as últimas fofocas.
During English class, I talked to Jane about what Sarah said. She said that it’s not that she doesn’t like Sarah, she just thinks Sarah talks only about her breakup with Nick. I explained that Sarah was so sad about it and how Nick had cheated on her, which Jane didn’t know, and she felt bad for saying mean things about Sarah.
Durante a aula de Inglês, conversei com a Jane sobre o que a Sarah disse. Ela disse que não é que não goste de Sarah, apenas acha que Sarah só fala da sua separação com Nick. Expliquei que a Sarah estava muito triste com isso e como o Nick a tinha traído, o que a Jane não sabia, e sentiu-se mal por dizer coisas maldosas sobre a Sarah.
I thought it would be fun for the three of us to get some coffee after school and try to make everything better. When I texted Sarah later, she said everything was fine, but I know her well enough to know that’s not completely true. It just frustrates me because I don’t want things to change between us...
Pensei que seria divertido tomarmos os três um café depois da escola e tentar melhorar tudo. Quando enviei uma mensagem à Sarah mais tarde, ela disse que estava tudo bem, mas eu conheço-a bem o suficiente para saber que isso não é totalmente verdade. Só me frustra porque não quero que as coisas mudem entre nós...
We’ll see what happens. I have Math homework now!
Vamos ver o que acontece. Agora tenho trabalhos de matemática!
Kate 
  • Adapted from http://www.wikihow.com/sample/Diary-Entries. Access on May 22, 2019.
36 – (PAS 1 UEM-2019-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáDe acordo com o texto, é correto afirmar que
(01) Sarah e Jane são grandes amigas.
(02) Sarah, Jane e Kate foram almoçar juntas.
(04) Nick é namorado de Jane.
(08) Kate teve a ideia de as três amigas saírem juntas.
(16) Kate conversou com Jane sobre o problema de Sarah.
37 – (PAS 1 UEM-2019-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáMark the correct affirmative(s).
(01) The pronoun “us” (line 6) refers to Kate and Sarah.
(02) The excerpt “I’m often talking” (line 7) is an example of Present Continuous.
(04) The verb form “felt” (line 10) is the Past Simple of the verb fall.
(08) The verb form “thinks” (line 12) has the letter ‘s’ at the end because it is plural.
(16) The word “so” (line 19) can be replaced with the word very, without changing the meaning of the sentence.
38 – (PAS 1 UEM-2019-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáMark the correct affirmative(s).
(01) “anything” (line 8), “we” (line 14), “her” (line 18), and “me” (line 27) are examples of indefinite pronoun, personal pronoun, possessive adjective pronoun, and object pronoun respectively.
(02) The verbs “told” (line 11), “spent” (line 14), “was” (line 19), and “thought” (line 23) are in the Simple Past tense.
(04) “better” (lines 13 and 25) is an example of the Comparative form.
(08) The word “mean” (line 21) is being used as a verb.
(16) The sentence “We’ll see what happens.” (line 29) is in the Simple Future.
39 – (PAS 1 UEM-2019-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáDe acordo com o texto, é correto afirmar que
(01) a amizade de Kate e Sarah está abalada por causa de Jane.
(02) Kate e Sarah são amigas há anos.
(04) Sarah sente-se mal porque pensa que Jane não gosta dela.
(08) Sarah e Kate riram muito durante o almoço.
(16) Sarah não estava se sentindo mal com a traição do namorado.
40 – (PAS 1 UEM-2019-1ª Etapa-Universidade Estadual de Maringá
De acordo com o texto, é correto afirmar que
(01) Jane não sabia que Nick havia traído Sarah.
(02) Kate se sente frustrada com a situação entre ela e Sarah.
(04) Kate tinha prova de matemática no dia 4 de março.
(08) Sarah se sentiu bem melhor após conversar com Kate no almoço.
(16) Kate e Sarah se reuniram no almoço para conversar sobre as últimas fofocas.  

PAS 1 UEM – 2020 – 1ª Etapa – Universidade Estadual de Maringá – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  UEM-Processo de Avaliação Seriada-Comissão do Vestibular Unificado-2020-1ª Etapa-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ-PARANÁ.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 05 STQs (Summation-Type Questions).
 Texto – | What is TikTok? Why is it so popular?  | https://brandastic.com |


 PROVA:
 TRADUÇÃO DO TEXTO:
What is TikTok? Why is it so popular?
O que é o TikTok? Porque é tão popular?
>> 1º PARÁGRAFO:
When you open TikTok a lot of amateur videos greet you. Most of the videos are teenagers lip-syncing to music or sharing something about their day, their romantic crush, or school life. For anyone over the age of 20, this content has no relevance. Perhaps the hardest part of understanding TikTok is the shortness of the content.
Quando abre o TikTok, aparecem muitos vídeos amadores. A maioria dos vídeos é de adolescentes a dobrar músicas ou a partilhar algo sobre o seu dia, o seu amor ou a sua vida escolar. Para qualquer pessoa com mais de 20 anos, este conteúdo não tem qualquer relevância. Talvez a parte mais difícil de compreender o TikTok seja a brevidade do conteúdo.
>> 2º PARÁGRAFO:
TikTok primarily shows video content that is 15 seconds in length. While there is an option to share videos up to one minute long, there is no longer-form video, and no image or text sharing options. When a new app emerges on the market and starts to grow in popularity, it can be hard to understand why it’s needed.
O TikTok mostra principalmente conteúdo de vídeo com 15 segundos de duração. Embora exista uma opção para partilhar vídeos até um minuto de duração, não existem vídeos em formato mais longo nem opções de partilha de imagens ou texto. Quando uma nova aplicação surge no mercado e começa a ganhar popularidade, pode ser difícil perceber por que razão é necessária.
>> 3º PARÁGRAFO:
When it comes to TikTok, there is a vast market of people looking for micro-entertainment and distraction for a few minutes during the day. If a video is interesting or appealing, it is reshared quickly by the algorithm on the ‘For You’ page and gains millions of views.
Quando se trata do TikTok, existe um vasto mercado de pessoas que procuram micro entretenimento e distração durante alguns minutos durante o dia. Se um vídeo for interessante ou apelativo, será partilhado novamente rapidamente pelo algoritmo na página "Para si" e ganhará milhões de visualizações.
>> 4º PARÁGRAFO:
Brands are using TikTok. With over 5.7 million followers, the NBA shares highlights of games and celebrity players. Fast food restaurants Chiptole have been another early adopter on the platform. The majority of their content celebrates the foods they serve, but they also run popular competitions for TikTok users to submit fun videos at the locations.
Marcas estão usando o TikTok. Com mais de 5,7 milhões de seguidores, a NBA partilha os destaques de jogos e jogadores famosos. Os restaurantes de fast food Chiptole foram outros dos pioneiros na plataforma. A maior parte do conteúdo celebra os alimentos servidos, mas também realizam competições populares para que os utilizadores do TikTok enviem vídeos divertidos sobre os locais.
>> 5º PARÁGRAFO:
Media companies, such as the Whashington Post and NBC, are using TikTok to give previews of their content and to showcase their reporters’ personalities through behind-the-scenes videos.
Empresas de comunicação social, como o Washington Post e a NBC, estão a utilizar o TikTok para dar antevisões do seu conteúdo e mostrar a personalidade dos seus repórteres através de vídeos de bastidores.
36 – (PAS 1 UEM-2020-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáMark the correct affirmative(s).
(01) Most videos on TikTok are produced by people older than 20 years-old.
(02) There are no videos longer than one minute on TikTok.
(04) It may be difficult to understand why we use TikTok, because this is a new app.
(08) All videos are shared on “For You” page.
(16) The restaurant Chiptole has been using TikTok for a short time.
37 – (PAS 1 UEM-2020-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáMark the correct affirmative(s).
(01) The verbs “lip-syncing” (linha 2) and “sharing” (linha 3) are in the Present Continuous Tense.
(02) The verbs “shows” (linha 8) and “emerges” (linha 12) are in first person plural.
(04) The verb “can” (linha 13) indicates an obligation.
(08) The pronoun “their” (linha 29) refers to “Media companies” (linha 28).
(16) The word “popular” (linha 26) is an adjective.
38 – (PAS 1 UEM-2020-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáDe acordo com o texto, assinale o que for correto.
(01) Quando o TikTok é aberto, aparecem vários vídeos profissionais.
(02) As pessoas procuram os vídeos no TikTok para curto entretenimento e distração no final do dia.
(04) Uma das dificuldades para se entender o TikTok diz respeito ao pouco conteúdo apresentado.
(08) Um vídeo no TikTok, para ser compartilhado, não pode ter a duração de mais de um minuto.
(16) Os conteúdos dos vídeos não são relevantes para pessoas acima de 20 anos.
39 – (PAS 1 UEM-2020-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáDe acordo com o texto, assinale o que for correto.
(01) Quando um vídeo é atrativo, ele não é compartilhado novamente pelo algoritmo na página “For You”.
(02) As companhias como Washington Post e NBC usam o TikTok para ridicularizar seus repórteres.
(04) A NBA possui mais de 5.7 milhões de seguidores.
(08) Os restaurantes Chiptole mantêm competições populares para usuários do TikTok inscreverem vídeos divertidos.
(16) A NBA compartilha apenas jogos no TikTok.
40 – (PAS 1 UEM-2020-1ª Etapa-Universidade Estadual de MaringáAssinale o que for correto.
(01) A frase “If a video is interesting or appealing, it is reshared quickly by the” (linhas 17 e 18), é um exemplo de First Conditional.
(02) A forma “the hardest part” (linhas 5 e 6) é um exemplo de superlativo de superioridade.
(04) As palavras “quickly” (linha 18) e “platform” (linha 24) são exemplos de advérbio e substantivo, respectivamente.
(08) A expressão “have been” (linhas 23 e 24) está no Presente Perfeito Contínuo.
(16) A expressão “such as” (linha 28) pode ser substituída por like, sem que se altere o sentido na frase.