Powered By Blogger

terça-feira, 14 de maio de 2024

EEAR–CFS–2/2023–OPÇÃO 01–PUBLIC SERVICE EXAM, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  • EEAR-CFS-2/2023-AERONAVEGANTES E NÃO-AERONAVEGANTES-ESCOLA DE ESPECIALISTAS DE AERONÁUTICA.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
  • 24 Multiple Choice Questions / 4 Options Each Question.


D
 TEXTORead the text and answer questions 25 and 26.

TRADUÇÃO DO TEXTO:
“Studying in New Zealand was a fun experience for me, but it was also lots of hard work.
Estudar na Nova Zelândia foi uma experiência divertida para mim, mas também deu muito trabalho. 
I had classes six hours a day, five days a week - with lots of homework.
Eu tinha aulas seis horas por dia, cinco dias por semana – com muito dever de casa.
I also kept a journal of my experience.
Também mantive um diário de minha experiência.
On weekends, my homestay family took me to lots of __________ places.
Nos finais de semana, minha família me levava a muitos lugares __________.
I’m definitely glad I went!”
Estou definitivamente feliz por ter ido!”
Alvin Chen - Hong Kong (Neil J. Anderson, editado) Active Skills for Reading, 2nd Edition, Student Book 1
Alvin Chen - Hong Kong (Neil J. Anderson, editado) Habilidades Ativas para Leitura, 2ª Edição, Livro do Aluno 1

25 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Choose the alternative that completes the text.
(A) interest
(B) interests
(C) interested
(D) interesting
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - PARTICIPIAL ADJECTIVES:
Choose the alternative that completes the text.
(A) interest (noun)
 juros
(B) interests (noun)
 interesses
(C) interested (adjetivo participial passado)
interessado
(D) interesting (adjetivo participial presente)
interessante
>> SENTENÇA:
  • On weekends, my homestay family took me to lots of interesting placesI’m definitely glad I went!”
  • Nos finais de semana, minha família me levava a muitos lugares interessantesEstou definitivamente feliz por ter ido!”
  • Contextualmente, cabe o adjetivo participial presente "Interesting" (interessante) e não participial passado "interested" (interessado).
  • "Interesting" descreve o substantivo "PLACES" como algo que causa interesse das pessoas.
  • Um lugar interessante deixa alguém interessado.
DICA SEMÂNTICA: Algo que é "A-ing" deixa você "A-ed".

26 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Write T for true and F for false, then choose the alternative with the right sequence.
According to the text, Alvin Chen
(  ) sounds disappointed at his experience abroad.
(  ) had a good time abroad, despite studying hard.
(  ) was able to make written notes about his daily routine.
(  ) doesn’t think that he had enough English speaking practice.
(A) F - T - T - F
(B) F - F - T - T
(C) T - F - F - T
(D) T - T - F - F
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Write T for true and F for false, then choose the alternative with the right sequence.
Escreva T para verdadeiro e F para falso e escolha a alternativa com a sequência correta.
According to the text, Alvin Chen
De acordo com o texto, Alvin Chen
( F ) sounds disappointed at his experience abroad.
parece decepcionado com sua experiência no exterior.
( T ) had a good time abroad, despite studying hard.
teve bons momentos no exterior, apesar de estudar muito.
( T ) was able to make written notes about his daily routine.
conseguiu fazer anotações escritas sobre sua rotina diária.
( F ) doesn’t think that he had enough English speaking practice.
não acha que teve prática suficiente na língua inglesa.

 TEXTORead the text and answer questions 27 and 28.
27 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Write T for true and F for false, then choose the alternative with the right sequence.
According to the text, Carla Fonseca
(   ) expected London to be a bigger place.
(   ) didn’t feel confident about her English.
(   ) sounds disappointed at her experience abroad.
(   ) felt lonely because she had to live abroad on her own.
(A) F - F - T - T
(B) T - T - F - F
(C) T - F - F - T
(D) F - T - T - F
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
According to the text, Carla Fonseca
Segundo o texto, Carla Fonseca
(  F ) expected London to be a bigger place.
esperava que Londres fosse um lugar maior.
(  T ) didn’t feel confident about her English.
não se sentia confiante em seu inglês.
(  T ) sounds disappointed at her experience abroad.
parece decepcionada com sua experiência no exterior.
(  F ) felt lonely because she had to live abroad on her own.
sentiu-se sozinha porque teve que morar sozinha no exterior.

28 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
The word rarely, in bold in the text, is closest in meaning to
(A) sometimes.
(B) seldom.
(C) never.
(D) often.
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & ADVÉRBIOS DE FREQUÊNCIA:
 The word rarely, in bold in the text, is closest in meaning to
A palavra raramente, em negrito no texto, tem o significado mais próximo de
(A) sometimes.
às vezes.
(B) seldom.
raramente.
(C) never.
nunca.
(D) often.
frequentemente.

 TEXTORead the text and answer questions 29 and 30.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
“My year abroad in the United States was a truly awesome experience.
Meu ano no exterior, nos Estados Unidos, foi uma experiência verdadeiramente incrível.
I’m not a shy person, and I was very comfortable speaking to everyone, so I got lots of speaking practice.
Não sou uma pessoa tímida e me senti muito confortável falando com todos, então pratiquei bastante a conversação.
When I got home, my close friends couldn’t believe how much I had improved!”
Quando cheguei em casa, meus amigos mais próximos não conseguiam acreditar no quanto eu havia melhorado!

29 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Choose the alternative with possible antonyms of the adjectives “awesome” and “close”.
(A) unimpressive - distant
(B) extraordinary - young
(C) phenomenal - foreign
(D) rare - intimate
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & ANTONYMS:
Choose the alternative with possible antonyms of the adjectives “awesome” and “close”.
Escolha a alternativa com possíveis antônimos dos adjetivos “incrível” e “próximo”.
(A) unimpressive - distant
inexpressivo - distante
(B) extraordinary - young
extraordinário - jovem
(C) phenomenal - foreign
fenomenal - estrangeiro
(D) rare - intimate
raro - íntimo

30 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Write T for true and F for false, then choose the alternative with the right sequence.
According to the text, Mariko Okada
(   ) can be considered an extrovert person.
(   ) spent more than eleven months in a foreign country.
(   ) thinks that she would speak more if she weren’t so shy.
(   ) regrets investing her time and money on a trip to an English-speaking country.
(A) T - F - F - T
(B) F - F - T - T
(C) T - T - F - F
(D) F - T - T - F
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
According to the text, Mariko Okada
Segundo o texto, Mariko Okada
(  T ) can be considered an extrovert person.
pode ser considerada uma pessoa extrovertida.
(  T ) spent more than eleven months in a foreign country.
passou mais de onze meses em país estrangeiro.
(  F ) thinks that she would speak more if she weren’t so shy.
acha que falaria mais se não fosse tão tímida.
(  F ) regrets investing her time and money on a trip to an English-speaking country.
lamenta ter investido tempo e dinheiro em uma viagem para um país de língua inglesa.

 TEXTORead the cartoon and answer questions 31 and 32.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
  • AMIGO:
  • Life is difficult. Isn’t it, charlie brown?
  • A vida é difícil. Não é, Charlie Brown?
  • CHARLES B:
  • Yes, it is.
  • É sim.
  • But I’ve developed a new philosophy...
  • Mas desenvolvi uma nova filosofia...
  • I only dread one day at a time.
  • Só temo um dia de cada vez.
IDEIA CONTEXTUAL:
  • "I only dread one day at a time." é uma citação de Charlie Brown, um dos personagens mais famosos do autor da história em quadrinhos Peanuts. Tal frase, refere-se ao fato dele não se preocupar com o futuro já que o personagem acha que tem muito azar. Nada parece funcionar para ele. Tudo que ele toca, quebra. Seu time de beisebol sempre perde. Ele não consegue nem chutar uma bola de futebol, embora em sua defesa o titular continue movendo a bola para ele.
  • Charlie Brown parou de se preocupar com o futuro e só se preocupará com um dia de cada vez. Esperançosamente, o dia que ele temerá será hoje, não amanhã. Espero que Charlie Brown consiga manter o foco no dia mais importante de sua vida, hoje.
31 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The sentence
  • “But I’ve developed a new philosophy” is an example of Present Perfect.
Choose the alternative which follows the same grammar rule.
(A) He’s wanted for murder.
(B) She has many overcooked cookies.
(C) They needed to withdraw money today.
(D) He’s tried that new restaurant downtown.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - PRESENT PERFECT:
The sentence “But I’ve developed a new philosophy” is an example of Present Perfect.
Choose the alternative which follows the same grammar rule.
(A) He’s wanted for murder. (Present Simple)
Ele é procurado por assassinato.
(B) She has many overcooked cookies. (Present Simple)
Ela tem muitos biscoitos fritos demais.
(C) They needed to withdraw money today. (Past Simple)
Eles precisavam sacar dinheiro hoje.
(D) He’s tried that new restaurant downtown(Present Perfect)
Ele experimentou aquele novo restaurante no centro da cidade.

32 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Choose the correct alternative to complete the gap in the comic strip.
(A) Isn’t life
(B) Isn’t it
(C) Is life
(D) Is it 
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICO - QUESTION TAG:
Choose the correct alternative to complete the gap in the comic strip.
(A) Isn’t life
(B) Isn’t it
(C) Is life
(D) Is it 

 TEXTORead the text and answer questions 33 and 34.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
►Beauty is where you find it.
A beleza está onde você a encontra.
►There are nearly 8 billion people living on Earth and, naturally, different cultures have different ideals of beauty for both men and women.
Existem quase 8 mil milhões de pessoas vivendo na Terra e, naturalmente, diferentes culturas têm diferentes ideais de beleza tanto para homens como para mulheres.
►Generally speaking, in most western societies being thin is more acceptable than being overweight, whereas nations in other parts of the planet may prefer a more full-bodied appearance.
De um modo geral, na maioria das sociedades ocidentais, ser magro é mais aceitável do que ter excesso de peso, embora, países de outras partes do planeta podem preferir uma aparência mais encorpada. 
►So if you wake up feeling ugly some day, just _______ that you may be the ideal of beauty somewhere.
Então, se você acordar se sentindo feio algum dia, apenas _______ que você pode ser o ideal de beleza em algum lugar. 
►Perhaps you are living in the wrong country.
Talvez você esteja morando em um país errado.

33 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Choose the alternative that completes the text.
(A) remember
lembre-se
(B) disregard
desconside
(C) overlook
ignore
(D) remind
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICO - REMEMBER (lembrar-se de algo) vs REMINDER (lembrar alguém de algo):
Choose the alternative that completes the text.
(A) remember
lembre-se (de algo ou de alguém)
(B) disregard (=overlook)
desconsidere
(C) overlook
ignore
(D) remind
lembrar (a alguém para algo) 
TRADUÇÃO DO TEXTO:
  • "[...] So if you wake up feeling ugly some day, just remember that you may be the ideal of beauty somewhere.
  • EEntão, se algum dia você acordar se sentindo feio, lembre-se de que você pode ser o ideal de beleza em algum lugar.
34 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The word whereas, underlined in the text, is closest in meaning to
(A) so.
(B) but.
(C) thus.
(D) therefore.
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICO - WHEREAS → CONJUNÇÃO CONTRASTANTE :
The word whereas, underlined in the text, is closest in meaning to
(A) so.
(B) but.
(C) thus.
(D) therefore. 
JUSTIFICATIVA:
  • "[...] Generally speaking, in most western societies being thin is more acceptable than being overweight, whereas nations in other parts of the planet may prefer a more full-bodied appearance.
  • De um modo geral, na maioria das sociedades ocidentais, ser magro é mais aceitável do que ter excesso de peso, EMBORA/PORÉM, países de outras partes do planeta podem preferir uma aparência mais encorpada.
 TEXTORead the text and answer questions 35, 36 and 37.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
Suggestion boxes
Caixas de sugestões
David Nunan
►It may not be a high-tech device, but the suggestion box has probably done more to boost corporate efficiency over the years than even the most powerful computer.
Pode não ser um dispositivo de alta tecnologia, mas a caixa de sugestões provavelmente fez mais para aumentar a eficiência corporativa ao longo dos anos do que até mesmo o computador mais poderoso.
►Suggestion boxes allow workers to recommend ways of making their jobs easier and offer employers the chance to save money - or make even more.
As caixas de sugestões permitem que os trabalhadores recomendem formas de facilitar o seu trabalho e oferecem aos empregadores a oportunidade de poupar dinheiro - ou ganhar ainda mais.

35 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The word allow, in bold in the text, is closest in meaning to
(A) harm.
(B) hinder.
(C) enable.
(D) get in the way of.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
The word allow, in bold in the text, is closest in meaning to
A palavra permitir, em negrito no texto, tem o significado mais próximo de
(A) harm.
prejudicar.
(B) hinder.
atrapalhar.
(C) enable.
habilitar.
(D) get in the way of.
atrapalhar.

36 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Choose the alternative that completes the text.
(A) of
(B) into
(C) than
(D) across
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Choose the alternative that completes the text.
(A) of
(B) into
(C) than
(D) across
JUSTIFICATIVA:
  • "[...] It may not be a high-tech device, but the suggestion box has probably done more to boost corporate efficiency over the years than even the most powerful computer.
  • Pode não ser um dispositivo de alta tecnologia, mas a caixa de sugestões provavelmente fez mais para aumentar a eficiência corporativa ao longo dos anos do que até mesmo o computador mais poderoso.
37 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Another way of saying
  • “It may not be a high-tech device, but the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency” is
(A) “Despite being a high-tech device, the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency”.
(B) “The suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency, due to it being a high-tech device”.
(C) “Although it isn’t a high-tech device, a lot has been done by the suggestion box to boost corporate efficiency”.
(D) “It is likely that the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency: hence, it could well be a high-tech device”. 
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Another way of saying “It may not be a high-tech device, but the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency” is
(A) “Despite being a high-tech device, the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency”.
(B) “The suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency, due to it being a high-tech device”.
(C) “Although it isn’t a high-tech device, a lot has been done by the suggestion box to boost corporate efficiency”.
(D) “It is likely that the suggestion box has probably done a lot to boost corporate efficiency: hence, it could well be a high-tech device”.

 TEXTORead the text and answer questions 38, 39, 40 and 41.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
Best job advice
Melhor conselho de trabalho
►The best job advice I ever got was the following: at every job, you either learn or earn.
O melhor conselho profissional que já recebi foi o seguinte: em cada trabalho, ou você aprende ou ganha.
►It’s fine when __________ options occur.
Tudo bem quando __________ opções ocorrem.
►It’s perfect when both of them occur.
É perfeito quando ambos ocorrem.
►But if you are not learning or earning at your current job, you should start thinking about finding a better one.
Mas se você não está aprendendo ou ganhando em seu emprego atual, você deve começar a pensar em encontrar um emprego melhor.

38 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Choose the alternative that completes the text.
(A) an
(B) this
(C) either
(D) worst
      Comentários e Gabarito    x  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Choose the alternative that completes the text.
Escolha a alternativa que completa o texto.
(A) an
(B) this
(C) either
(D) worst

39 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The word one, in bold in the text, refers to
(A) job.
(B) advice.
(C) earning.
(D) learning.
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
The word one, in bold in the text, refers to
(A) job.
(B) advice.
(C) earning.
(D) learning.

40 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The word got, underlined in the text, is closest in meaning to
(A) sent.
(B) gave.
(C) denied.
(D) received.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
The word got, underlined in the text, is closest in meaning to
(A) sent.
(B) gave.
(C) denied.
(D) received.

41 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01Choose the alternative that best summarizes the text.
(A) Having a steady income every month is better than changing jobs constantly.
(B) If you aren’t being paid well or learning a relevant skill, it might be time to search for another job.
(C) People should only look for work if they are not at school or already making money somehow.
(D) After someone gives you the best job advice of your entire professional career, you should quit your job.
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Choose the alternative that best summarizes the text.
Escolha a alternativa que melhor resume o texto.
(A) Having a steady income every month is better than changing jobs constantly.
Ter uma renda estável todos os meses é melhor do que mudar constantemente de emprego.
(B) If you aren’t being paid well or learning a relevant skill, it might be time to search for another job.
Se você não está sendo bem pago ou não está aprendendo uma habilidade relevante, talvez seja hora de procurar outro emprego.
(C) People should only look for work if they are not at school or already making money somehow.
As pessoas só devem procurar trabalho se não estiverem na escola ou se já ganharem dinheiro de alguma forma.
(D) After someone gives you the best job advice of your entire professional career, you should quit your job.
Depois que alguém lhe der o melhor conselho profissional de toda a sua carreira profissional, você deve pedir demissão.

 TEXTORead the text and answer questions 42, 43 and 44.
TRADUÇÃO DO TEXTO:
Volcano eruption in Italy
Erupção vulcânica na Itália
►A volcano eruption in southern Italy caused chaos in the skies yesterday.
Uma erupção vulcânica no sul da Itália causou caos nos céus ontem.
►The eruption produced a cloud of smoke that slowly spread itself over an area of thousands of square kilometers.
A erupção produziu uma nuvem de fumaça que se espalhou lentamente por uma área de milhares de quilômetros quadrados.
►The excessive amount of ash particles in the airspace caused a biplane to crash.
A quantidade excessiva de partículas de cinzas no espaço aéreo causou a queda de um biplano.
►The fine gray particles got inside both engines and, all of a sudden, neither of them were working.
As finas partículas cinzentas entraram nos dois motores e, de repente, nenhum deles estava funcionando.
►The crash had one fatal victim: a 21-year-old pilot named Antonella Ponzini.
O acidente teve uma vítima fatal: uma piloto de 21 anos chamada Antonella Ponzini. 
Her father, a rich landowner, is said to be devastated at the loss of his only daughter.
Diz-se que seu pai, um rico proprietário de terras, ficou arrasado com a perda de sua única filha.

42 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
  • The only victim of the crash was the ________ pilot.
(A) young Italian beautiful
(B) beautiful Italian young→
(C) Italian beautiful young
(D) beautiful young Italian

      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICO - "Adjectives order" "OSASCOPM"(Opinion, Size, Age, Shape, Color, Origin, Purpose, Material + NOUN) :
  • The only victim of the crash was the beautiful young Italian pilot.
  • A única vítima do acidente foi a bela e jovem piloto italiana.
>> the beautiful young Italian pilot.
>>(Opinion -Age - Origin)
  • Opinion → beautiful
  • Age → young
  • Origin → young
43 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01The word itself, in bold in the text, refers to
(A) area.
(B) Italy.
(C) cloud.
(D) biplane.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
The word itself, in bold in the text, refers to
(A) area.
(B) Italy.
(C) cloud.
(D) biplane.

44 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Choose the conditional sentence that correctly summarizes the text.
(A) If a volcano erupts, planes crash.
(B) The plane would crash if there wasn’t an eruption.
(C) If the volcano didn’t erupt, the plane wouldn’t crash.
(D) The pilot would have no choice other than crashing the plane, if the volcano erupted.
      Comentários e Gabarito    C  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Choose the conditional sentence that correctly summarizes the text.
Escolha a sentença condicional que resume corretamente o texto.
(A) If a volcano erupts, planes crash.
Se um vulcão entrar em erupção, os aviões caiem.
(B) The plane would crash if there wasn’t an eruption.
O avião cairia se não houvesse uma erupção.
(C) If the volcano didn’t erupt, the plane wouldn’t crash.
Se o vulcão não entrasse em erupção, o avião não cairia.
(D) The pilot would have no choice other than crashing the plane, if the volcano erupted.
O piloto não teria outra escolha senão derrubar o avião, se o vulcão entrasse em erupção.

45 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Choose the alternative that best substitutes the words “turned upside down” in the picture below.
https://www.grammarly.com/blog/10-interesting-english-facts-guest/
(A) Overturned
(B) Off-putting
(C) Backwards
(D) Top-down
      Comentários e Gabarito    A  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO, AMBIGRAMA:
Choose the alternative that best substitutes the words “turned upside down”.
(A) Overturned
Virado
(B) Off-putting
Desagradável
(C) Backwards
Para trás
(D) Top-down
De cima para baixo
A palavra 'SWIM' pode ser lida como 'SWIM' mesmo quando está virada de cabeça para baixo.
Esta propriedade é chamada de ambigrama, significando uma palavra ou outra representação simbólica cujos elementos retêm o significado quando vistos de diferentes direções ou perspectivas.

46 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
Read the cartoon and, without changing the meaning, choose the alternative that substitutes the modal verb CAN in “We can do something about the future”
http://quadrinhostraduzidos.blogspot.com/2016/10/passado-presente-efuturo-garfield.html 
(A) Is able to.
(B) Are able to.
(C) Is capable to.
(D) Are allowed to
      Comentários e Gabarito    B  
TÓPICOS - BE ABLE TO (ser capaz de) & CAN:
Read the cartoon and, without changing the meaning, choose the alternative that substitutes the modal verb CAN in “We can do something about the future
Leia o cartoon e, sem alterar o sentido, escolha a alternativa que substitui o verbo modal CAN em “Podemos fazer algo pelo futuro
(A) Is able to.(erro de concordância verbal)
(B) Are able to.
(C) Is capable to. (incongruência semântica)
(D) Are allowed to (incongruência semântica)
TRADUÇÃO DO CARTOON:
JON:
- We can’t do anything about the past.
Não podemos fazer nada sobre o passado.
- But we can do something about the future.
- Mas podemos fazer algo em relação ao futuro.
 GARFIELD:
- Sounds like a lot of effort to me.
- Parece uma grande esforço para mim.
- I like the future just the way it’s going to be.
- Eu gosto do futuro da maneira que ele será

47 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
According to the chart, write T for true and F for false, then choose the right alternative. 
https://animalfactguide.com/2010/01/the-tally-helping-endangered-animals
(  ) Even if people wanted to help, there wouldn’t be much they could do.
(  ) People help when they don’t purchase goods made out of animals’ fur.
(  ) Few people believe education is the main key to help endangered animals.
(  ) Many people believe that giving some of your time to work for charities help endangered animals.
(A) T - T - F - F
(B) F - F - T - T
(C) T - F - T - F
(D) F - T - F - T
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & DADOS ESTATÍSTICOS:
According to the chart, write T for true and F for false, then choose the right alternative.
( F ) Even if people wanted to help, there wouldn’t be much they could do.
Mesmo que as pessoas quisessem ajudar, não haveria muito que pudessem fazer.
( T ) People help when they don’t purchase goods made out of animals’ fur.
As pessoas ajudam quando não compram produtos feitos com peles de animais.
( F ) Few people believe education is the main key to help endangered animals.
Poucas pessoas acreditam que a educação é a principal chave para ajudar os animais ameaçados de extinção.
( T ) Many people believe that giving some of your time to work for charities help endangered animals.
Muitas pessoas acreditam que dedicar parte do seu tempo para trabalhar em instituições de caridade ajuda animais ameaçados de extinção.
TRADUÇÃO DO CHART:
How can we help endangered animals?
Como podemos ajudar os animais ameaçados?
Educating the public: 36%
Educando o público: 36%
Volunteering with wildlife charities: 32%
Voluntariado com instituições de caridade para a vida selvagem: 32%
Boycotting endangered animal products: 15%
Boicotando a produtos de origem animal ameaçados de extinção: 15%
Reducing carbon emissions: 9%
Redução das emissões de carbono: 9%
Writing to legislators & signing petitions: 8%
Escrevendo para legisladores e assinando petições: 8%

 TEXTO:
TRADUÇÃO DO TEXTO:
What’s your sign?
Qual é o seu signo?
Neil J. Anderson
1º PARÁGRAFO:
►Thousands of years ago, the ancient people of Babylon and Egypt studied the stars in the sky and created the zodiac.
Milhares de anos atrás, os antigos povos da Babilônia e do Egito estudaram as estrelas no céu e criaram o zodíaco. 
►It was first used to keep track of time.
Foi usado pela primeira vez para controlar o tempo.
►Later, many used the stars to describe a person’s personality and to say what would happen in the future.
Mais tarde, muitos usaram as estrelas para descrever a personalidade de uma pessoa e para dizer o que aconteceria no futuro.
2º PARÁGRAFO:
►A person’s zodiac sign is connected to his or her birth date.
O signo do zodíaco de uma pessoa está ligado à sua data de nascimento.
►Some believe this sign can tell us about a person’s personality.
Alguns acreditam que este sinal pode nos contar sobre a personalidade de uma pessoa.
3º PARÁGRAFO:
►In Asia, a person’s blood type is also used to describe personality.
Na Ásia, o tipo sanguíneo de uma pessoa também é usado para descrever a personalidade.
►People with the blood type A are calm and serious, but they can be selfish.
Pessoas com tipo sanguíneo A são calmas e sérias, mas podem ser egoístas.
►Type Bs are independent but can be lazy.
Os Tipo B são independentes, mas podem ser preguiçosos.
►ABs are honest, and type Os are loving and talkative.
ABs são honestos e os do tipo O são amorosos e falantes.
4º PARÁGRAFO:
►Not everybody believes that your blood type or birth sign describes your personality.
Nem todo mundo acredita que seu tipo sanguíneo ou signo de nascimento descreve sua personalidade.
►In fact, some people disapprove of using the zodiac; they say it is just foolishness.
Na verdade, algumas pessoas desaprovam o uso do zodíaco; eles dizem que é apenas uma tolice.
  
48 – (EEAR-CFS-2/2023-OPÇÃO 01)
According to the text, write T for true and F for false to the statements related to the zodiac.
After, choose the alternative with the right sequence.
(   ) It was originally created to reveal the future.
(   ) It is linked to the day a person was born.
(   ) It is considered silly by some people.
(   ) It was created to name the stars.
(A) F - F - T - T
(B) T - F - F - T
(C) T - T - F - F
(D) F - T - T - F
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
According to the text, write T for true and F for false to the statements related to the zodiac.
After, choose the alternative with the right sequence.
De acordo com o texto, escreva V para verdadeiro e F para falso nas afirmações relacionadas ao zodíaco.
Após, escolha a alternativa com a sequência correta.
(  F ) It was originally created to reveal the future.
Foi originalmente criado para revelar o futuro.
(  T ) It is linked to the day a person was born.
Está vinculado ao dia em que a pessoa nasceu.
(  T ) It is considered silly by some people.
É considerado bobo por algumas pessoas.
(  F ) It was created to name the stars.
Foi criado para nomear as estrelas.

 teste