Powered By Blogger

quinta-feira, 10 de abril de 2025

PAS 3 UnB – Edital 2023– 3ª Etapa – Universidade de Brasília – COLLEGE ENTRANCE EXAMINATION, ANSWERS & LEXICAL APPROACH.

www.inglesparaconcursos.blog.br

❑ PROVA DE LÍNGUA INGLESA:
  UnB-PROCESSO SELETIVO-EDITAL 2023-PROGRAMA DE AVALIAÇÃO SERIADO-3ª ETAPA-UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA-Aplicação: 17/12/2023.
❑ ESTRUTURA-PROVA:
 09 True False Questions.
• 01 MCQs (Multiple Choice Questions) / 4 Options Each Question.


 PROVA:
 TRADUÇÃO DO 1º TEXTO:
>> 1º PARÁGRAFO:
Ernst Ludwig Kirchner’s Self-portrait as a Soldier (1915) is a striking image of a German artist who, in his imagination, has lost his hand in the Great War.
O Auto-retrato como Soldado (1915), de Ernst Ludwig Kirchner, é uma imagem impressionante de um artista alemão que, na sua imaginação, perdeu a mão na Grande Guerra.
For some, the missing right hand, Kirchner’s brush-arm, symbolizes modern man’s “loss of control” and “the annulment of a tradition that identifies the artist with his creative tool [the hand].”
Para alguns, a falta da mão direita, o braço do pincel de Kirchner, simboliza a “perda de controle” do homem moderno e “a anulação de uma tradição que identifica o artista com a sua ferramenta criativa [a mão]”.
What loss of control? Why break that tradition?
Que perda de controle? Porquê quebrar essa tradição?
>> 2º PARÁGRAFO:
What few are likely to notice is that both sleeve openings are far too bright to be accurate and are, besides, eye-shaped.
O que poucos provavelmente notarão é que ambas as aberturas das mangas são demasiado brilhantes para serem precisas e, além disso, têm a forma de um olho.
The stump of Kirchner’s arm protrudes from a white form which, rotated, is similar in shape to his “real” eye above.
O coto do braço de Kirchner projeta-se de uma forma branca que, girada, tem uma forma semelhante à do seu olho “real” acima.
As to his other hand or, rather, his only hand, it floats above an armchair.
Quanto à outra mão, ou melhor, à sua única mão, flutua sobre uma poltrona. 
The artist seems to be in front of a mirror (the surface we see) which means that his right hand, his brush-hand, is not missing after all.
O artista parece estar diante de um espelho (a superfície que vemos), o que significa que a sua mão direita, a sua mão-pincel, não lhe falta, afinal.
It is right there, “painting” the self-portrait.
Está ali, “pintando” o autorretrato.
That’s why the fingers are pressed together as though they formed the brush itself.
É por isso que os dedos são pressionados juntos como se formassem o próprio pincel.
>> 3º PARÁGRAFO:
The stump also recalls how our optic nerve links to the back of the eye, hinting that we see it from inside his head.
O coto também faz lembrar como o nosso nervo ótico se liga ao fundo do olho, sugerindo que o vemos a partir do interior da cabeça.
Through the lower eyes, it is light outside; through the others, dark inside. Tradition maintained, the stump is vision, the hand craft, the two united.
Através dos olhos inferiores, há luz lá fora; através dos outros, escuro por dentro. Tradição mantida, o cepo é visão, o artesanato, os dois unidos.
  • Internet: <www.everypainterpaintshimself.com> (adapted).
Judge the following items according to the previous text and images.
1 The author admires the painting because of its beauty and harmony.
>> ERRADOO autor admira a pintura pela sua beleza e harmonia.
2 The expression “the Great War”, in the first paragraph, refers to the Second World War, during which Kirchner was a soldier.
>> ERRADOA expressão “a Grande Guerra”, no primeiro parágrafo, refere-se à Segunda Guerra Mundial, durante a qual Kirchner foi soldado.
3 In the passage “The stump of Kirchner’s arm” (second sentence of the second paragraph), the word “stump” indicates the part of the soldier’s arm which remained after his hand was cut off.
>> CORRETONa passagem “O coto do braço de Kirchner” (segunda frase do segundo parágrafo), a palavra “coto” indica a parte do braço do soldado que permaneceu depois de lhe terem cortado a mão.
4 The text indicates that showing a soldier without his hand was Kirchner’s way of breaking with the tradition that identifies the artist with his or her creative tool.
>> ERRADOO texto indica que mostrar um soldado sem a mão foi a forma de Kirchner romper com a tradição que identifica o artista com a sua ferramenta criativa.
5 In the passage “through the others, dark inside” (second sentence of the last paragraph), the word “others” refers to the eyes portrayed in the image in B.
>> CORRETONa passagem “através dos outros, escuro por dentro” (segunda frase do último parágrafo), a palavra “outros” refere-se aos olhos representados na imagem de B.
6 The sleeve openings, according to the author, are similar to eyes and do not correspond to a realistic.
>> CORRETOAs aberturas das mangas, segundo o autor, assemelham-se a olhos e não correspondem a uma realidade
7 Kirchner was an artist who used both his hands to paint.
>> ERRADOKirchner era um artista que utilizava as duas mãos para pintar.
 TRADUÇÃO DO 2º TEXTO:
HIV/AIDS remains a growing public health concern worldwide. There is increasing concern in the growing disproportionate share of adolescent and young people living with HIV/AIDS in every continent. Estimates from United Nations Children’s Fund (UNICEF) in 2016 show that about 2.1 million adolescents between the ages of 10 and 19 were living with HIV in the world. In 2015 alone, of the 2.1 million persons that were newly infected with HIV, 670,000 were young people between the ages of 15 and 24, and 37% of these were adolescents between the ages 15 to 19.
  • Internet: <healththink.org> (adapted).
Based on the preceding text, judge the following item, and do what is asked in item 9, which is of tipo B.
8 It is correct to infer from the text that UNICEF did not know the exact number of adolescents that were living with HIV in 2016.
>> CORRETOÉ correto inferir do texto que a UNICEF não sabia o número exato de adolescentes que viviam com VIH em 2016.
9 Calculate the number of adolescents between the ages of 15 and 19 that were newly infected with HIV in 2015. Divide the result by 1,000. After doing the calculations required, mark your answer on your Caderno de Respostas leaving the fraction part out, if there is any. 
Calcule o número de adolescentes entre os 15 e os 19 anos que foram infetados pelo VIH em 2015. Divida o resultado por 1.000. Depois de fazer os cálculos necessários, assinale a sua resposta no seu Caderno de Respostas, deixando de fora a parte fracionária, se existir. (Resposta = 247)

10 – (PAS 3 UnB-Edital 2023-3ª Etapa) 
  • Pawel Kuczyński. Internet: <cultivacultura.jimdofree.com>.
Examine the previous image, which is an illustration by Pawel Kuczyński, and choose the correct option in item 10, which is of tipo C. 
The illustration is a critique of society because
(A) an adult should be around.
(B) the car is an oil-driven vehicle.
(C) the car is owned by the white kid.
(D) the kids reproduce adult behaviour.
      Comentários e Gabarito    D  
TÓPICOS - LEITURA VISUAL, ELEMENTOS VERBAIS E NÃO VERBAIS :
The illustration is a critique of society because
A ilustração é uma crítica à sociedade porque
(A) an adult should be around.
um adulto deve estar por perto.
(B) the car is an oil-driven vehicle.
o automóvel é um veículo movido a óleo.
(C) the car is owned by the white kid.
o automóvel é propriedade d criança branca.
(D) the kids reproduce adult behaviour.
as crianças reproduzem o comportamento dos adultos