❑ PROVA:
>> 1º PARÁGRAFO:
Ernst Ludwig Kirchner’s Self-portrait as a Soldier (1915)
is a striking image of a German artist who, in his imagination,
has lost his hand in the Great War.
O Auto-retrato como Soldado (1915), de Ernst Ludwig Kirchner, é uma imagem impressionante de um artista alemão que, na sua imaginação, perdeu a mão na Grande Guerra.
For some, the missing right
hand, Kirchner’s brush-arm, symbolizes modern man’s “loss of
control” and “the annulment of a tradition that identifies the artist
with his creative tool [the hand].”
Para alguns, a falta da mão direita, o braço do pincel de Kirchner, simboliza a “perda de controle” do homem moderno e “a anulação de uma tradição que identifica o artista com a sua ferramenta criativa [a mão]”.
What loss of control? Why
break that tradition?
Que perda de controle? Porquê quebrar essa tradição?
>> 2º PARÁGRAFO:
What few are likely to notice is that both sleeve openings
are far too bright to be accurate and are, besides, eye-shaped.
O que poucos provavelmente notarão é que ambas as aberturas das mangas são demasiado brilhantes para serem precisas e, além disso, têm a forma de um olho.
The
stump of Kirchner’s arm protrudes from a white form which,
rotated, is similar in shape to his “real” eye above.
O coto do braço de Kirchner projeta-se de uma forma branca que, girada, tem uma forma semelhante à do seu olho “real” acima.
As to his other
hand or, rather, his only hand, it floats above an armchair.
Quanto à outra mão, ou melhor, à sua única mão, flutua sobre uma poltrona.
The
artist seems to be in front of a mirror (the surface we see) which
means that his right hand, his brush-hand, is not missing after all.
O artista parece estar diante de um espelho (a superfície que vemos), o que significa que a sua mão direita, a sua mão-pincel, não lhe falta, afinal.
It is right there, “painting” the self-portrait.
Está ali, “pintando” o autorretrato.
That’s why the
fingers are pressed together as though they formed the brush
itself.
É por isso que os dedos são pressionados juntos como se formassem o próprio pincel.
>> 3º PARÁGRAFO:
The stump also recalls how our optic nerve links to the
back of the eye, hinting that we see it from inside his head.
O coto também faz lembrar como o nosso nervo ótico se liga ao fundo do olho, sugerindo que o vemos a partir do interior da cabeça.
Through the lower eyes, it is light outside; through the others,
dark inside. Tradition maintained, the stump is vision, the hand
craft, the two united.
Através dos olhos inferiores, há luz lá fora; através dos outros, escuro por dentro. Tradição mantida, o cepo é visão, o artesanato, os dois unidos.
- Internet: <www.everypainterpaintshimself.com> (adapted).
Judge the following items according to the previous text and
images.
1 The author admires the painting because of its beauty and
harmony.
>> ERRADO: O autor admira a pintura pela sua beleza e harmonia.
2 The expression “the Great War”, in the first paragraph, refers
to the Second World War, during which Kirchner was a
soldier.
>> ERRADO: A expressão “a Grande Guerra”, no primeiro parágrafo, refere-se à Segunda Guerra Mundial, durante a qual Kirchner foi soldado.
3 In the passage “The stump of Kirchner’s arm” (second
sentence of the second paragraph), the word “stump”
indicates the part of the soldier’s arm which remained after
his hand was cut off.
>> CORRETO: Na passagem “O coto do braço de Kirchner” (segunda frase do segundo parágrafo), a palavra “coto” indica a parte do braço do soldado que permaneceu depois de lhe terem cortado a mão.
4 The text indicates that showing a soldier without his hand
was Kirchner’s way of breaking with the tradition that
identifies the artist with his or her creative tool.
>> ERRADO: O texto indica que mostrar um soldado sem a mão foi a forma de Kirchner romper com a tradição que identifica o artista com a sua ferramenta criativa.
5 In the passage “through the others, dark inside” (second
sentence of the last paragraph), the word “others” refers to
the eyes portrayed in the image in B.
>> CORRETO: Na passagem “através dos outros, escuro por dentro” (segunda frase do último parágrafo), a palavra “outros” refere-se aos olhos representados na imagem de B.
6 The sleeve openings, according to the author, are similar to
eyes and do not correspond to a realistic.
>> CORRETO: As aberturas das mangas, segundo o autor, assemelham-se a olhos e não correspondem a uma realidade.
7 Kirchner was an artist who used both his hands to paint.
>> ERRADO: Kirchner era um artista que utilizava as duas mãos para pintar.
❑ TRADUÇÃO DO 2º TEXTO:
HIV/AIDS remains a growing public health concern
worldwide. There is increasing concern in the growing
disproportionate share of adolescent and young people living
with HIV/AIDS in every continent. Estimates from United
Nations Children’s Fund (UNICEF) in 2016 show that about
2.1 million adolescents between the ages of 10 and 19 were
living with HIV in the world. In 2015 alone, of the 2.1 million
persons that were newly infected with HIV, 670,000 were young
people between the ages of 15 and 24, and 37% of these were
adolescents between the ages 15 to 19.
- Internet: <healththink.org> (adapted).
Based on the preceding text, judge the following item, and do
what is asked in item 9, which is of tipo B.
8 It is correct to infer from the text that UNICEF did not
know the exact number of adolescents that were living with
HIV in 2016.
>> CORRETO: É correto inferir do texto que a UNICEF não sabia o número exato de adolescentes que viviam com VIH em 2016.
9 Calculate the number of adolescents between the ages of 15
and 19 that were newly infected with HIV in 2015. Divide
the result by 1,000. After doing the calculations required,
mark your answer on your Caderno de Respostas leaving
the fraction part out, if there is any.
Calcule o número de adolescentes entre os 15 e os 19 anos que foram infetados pelo VIH em 2015. Divida o resultado por 1.000. Depois de fazer os cálculos necessários, assinale a sua resposta no seu Caderno de Respostas, deixando de fora a parte fracionária, se existir. (Resposta = 247)
10 – (PAS 3 UnB-Edital 2023-3ª Etapa)
- Pawel Kuczyński. Internet: <cultivacultura.jimdofree.com>.
Examine the previous image, which is an illustration by Pawel
Kuczyński, and choose the correct option in item 10, which is of
tipo C.
The illustration is a critique of society because
(A) an adult should be around.
(B) the car is an oil-driven vehicle.
(C) the car is owned by the white kid.
(D) the kids reproduce adult behaviour.
Comentários e Gabarito D
TÓPICOS - LEITURA VISUAL, ELEMENTOS VERBAIS E NÃO VERBAIS :
The illustration is a critique of society because
A ilustração é uma crítica à sociedade porque
(A) an adult should be around.
um adulto deve estar por perto.
(B) the car is an oil-driven vehicle.
o automóvel é um veículo movido a óleo.
(C) the car is owned by the white kid.
o automóvel é propriedade d criança branca.
(D) the kids reproduce adult behaviour.
as crianças reproduzem o comportamento dos adultos.