❑ (EEAR-CFS-2021-AERONAVEGANTES E NÃO-NAVEGANTES-TURMA 1) Read the text and answer questions 21 and 22:
Rude
(Magic)
Can I have your daughter for the rest of my life? Say yes, say yes
‘Cause I need to know
You say I’ll never get your blessing till the day I die
Tough luck my friend but the answer is no!
Why you gotta be so rude?
Don’t you know I’m human too
Why you gotta be so rude
I’m gonna marry her anyway
(Marry that girl) Marry her anyway
(Marry that girl) Yeah no matter what you say
(Marry that girl) And we’ll be a family
- https://www.vagalume.com.br/magic-11/rude.html
>> TRADUÇÃO DA MÚSICA:Rude
Rude
Can I have your daughter for the rest of my life? Say yes, say yes
Posso ter a sua filha pelo resto da minha vida? Diga sim, diga sim.
‘Cause I need to know
'Porque eu preciso saber.
You say I’ll never get your blessing till the day I die
Você diz que nunca receberei sua bênção até o dia em que morrer.
Tough luck my friend but the answer is no!
Que azar, meu amigo, mas a resposta é não!
Why you gotta be so rude?
Por que você tem que ser tão rude?
Don’t you know I’m human too
Você não sabe que eu também sou humano.
Why you gotta be so rude
Por que você tem que ser tão rude.
I’m gonna marry her anyway
Vou me casar com ela de qualquer jeito.
(Marry that girl) Marry her anyway
(Casar com aquela garota) Casar com ela de qualquer jeito.
(Marry that girl) Yeah no matter what you say
(Casar com aquela garota) Sim, não importa o que você diga.
(Marry that girl) And we’ll be a family
(Casar com aquela garota) E seremos uma família.
>> IDEIA CONTEXTUAL:
'Rude' narra a história de um jovem apaixonado que enfrenta a desaprovação do pai de sua amada ao pedir sua mão em casamento. A letra é um diálogo entre o protagonista e o pai da moça, onde o jovem expressa sua frustração e determinação em se casar com ela, independentemente da bênção paterna.
O refrão 'Why you gotta be so rude? Don't you know I'm human too?' é um apelo à empatia e ao respeito pelas escolhas amorosas do indivíduo.
A palavra 'rude' (grosseiro, em português) é usada para questionar a atitude inflexível do pai, que se apega a uma visão tradicionalista e talvez ultrapassada sobre o casamento. A música desafia a ideia de que o amor precisa da aprovação de terceiros para ser legítimo, ressaltando a autonomia dos jovens em decidir seu próprio futuro.(https://www.letras.mus.br/magic/rude/significado.html)
21 – (EEAR-CFS-2021-AERONAVEGANTES E NÃO-NAVEGANTES-TURMA 1) Based on the text, we can infer that the couple
(A) is going to wait for the girl’s father to die to get married in peace.
(B) doesn’t want to get married without the blessing of the girl’s father.
(C) doesn’t care about the opinion of the girl’s father and is going to get married.
(D) is going to break up because the girl’s father doesn’t accept the marriage.
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - INFERÊNCIA (DEDUÇÃO) TEXTUAL:
Com base no texto, podemos inferir que o casal
(A) is going to wait for the girl’s father to die to get married in peace.
vai esperar a morte do pai da menina para se casar em paz.
(B) doesn’t want to get married without the blessing of the girl’s father.
não quer se casar sem a bênção do pai da menina.(C) doesn’t care about the opinion of the girl’s father and is going to get married.
não liga para a opinião do pai da menina e vai se casar.
(D) is going to break up because the girl’s father doesn’t accept the marriage.
vai se separar porque o pai da menina não aceita o casamento.
>> TRECHOS QUE JUSTIFICAM A RESPOSTA:
- "[...] I’m gonna marry her anyway."
- Vou me casar com ela de qualquer jeito.
- "[...] (Marry that girl) Yeah no matter what you say."
- (Casar com aquela garota) Sim, não importa o que você diga.
22 – (EEAR-CFS-2021-AERONAVEGANTES E NÃO-NAVEGANTES-TURMA 1) What is the correct plural form of the words, in bold type, in the text?
(A) daughter, lives, days, and family.
(B) daughters, life, day, and families.
(C) daughters, lives, days, and family.
(D) daughters, lives, days, and families.
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - PLURAL DE SUBSTANTIVOS:
➭ daughter / daughters (Regra geral, acrescenta "s")
➭ life / lives (Terminação "FE" vira "VES")
➭ day / days (Regra geral, acrescenta "s")
➭ family / families (Terminação "Y" (precedido de consoante) vira "IES")
❑ (EEAR-CFS-BCT-2022-TURMA 2) Read the text and answer questions 23, 24 and 25.
(...) ‘Cause we were just kids
When we fell in love
Not knowing what it was
I will not give you up this time
But darling, just kiss me slow
Your heart is all I own
And in your eyes you’re holding mine
Baby, I’m dancing in the dark
With you between my arms
Barefoot on the grass
Listening to our favorite song
When you said you looked a mess
I whispered underneath my breath
But you heard it, darling
You look perfect tonight
Well I found a woman, stronger
Than anyone I know
She shares my dreams
I hope that someday I’ll share her home’ (...)
23 – (EEAR-CFS-BCT-2022-TURMA 2) Choose the alternative that contains a word meaning - “not wearing any shoes or socks”.
(A) Underneath
(B) Whispered
(C) Barefoot
(D) Odds
Comentários e Gabarito C
TÓPICO - RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
Choose the alternative that contains a word meaning
- “not wearing any shoes or socks”.
- não usar sapatos ou meias.
- IDEIA CONTEXTUAL: DESCALÇO.
(A) Underneath (SOB, EMBAIXO)
(= under or below something else, especially when it is hidden or covered by the thing on top)
(B) Whispered (SUSSURADO)
(to whisper = to murmur, to say something very quietly, using the breath but not the voice)
(C) Barefoot (DESCALÇO)
(= not wearing anything on your feet)
(D) Odds (PROBABILIDADES, CHANCES)
24 – (EEAR-CFS-BCT-2022-TURMA 2) The word “stronger”, in the text, is used in the:
(A) Superlative
(B) Comparative of equality
(C) Comparative of inferiority
(D) Comparative of superiority
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - "THAN" depois de adjetivo com sufixo -ER configura "COMPARATIVO DE SUPERIORIDADE":
- "Well I found a woman, stronger Than anyone I know"
- Bem, encontrei uma mulher, mais forte do que qualquer outra pessoa que conheço.
The word “stronger”, in the text, is used in the:
(A) Superlative
(B) Comparative of equality
(C) Comparative of inferiority
(D) Comparative of superiority
>> No texto, o adjetivo STRONGER é seguido do termo THAN configurando portanto FORMA DE COMPARATIVO DE SUPERIORIDADE (STRONGER THAN).
- (1) Comparative of equality (AS + adjective + AS) = as strong as.
- (2) Comparative of inferiority (LESS adjective + THAN) = less strong than.
- (3) Comparative of superiority (short.adjetive-ER + THAN) ou (MORE + long.adjetive-ER + THAN) = STRONGER THAN.
25 – (EEAR-CFS-BCT-2022-TURMA 2) The word “mine”, underlined in the text, refers to:
(A) Me
(B) Heart
(C) Own
(D) Darling
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - PRONOME E O ELEMENTO REFERENCIADO:
The word “mine”, underlined in the text, refers to:
(A) Me
(B) Heart
(C) Own
(D) Darling
❑ (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) Read the text and answer questions 26 and 27.
On top of the World
(Imagine Dragons)
If you love somebody
Better tell them why they’re here cause
They just may run away from you
You will never know what went well
Then again it just depends on
How long of time is left for you
I’ve had the highest mountains
I’ve had the deepest rivers
You can have it all but not til you move it
Now take it in but don’t look down.
- https://www.vagalume.com.br.
>> TRADUÇÃO DA MÚSICA:
On top of the World
No topo do mundo
If you love somebody
Se ama alguém
Better tell them why they’re here cause
É melhor dizer-lhes porque estão aqui porque
They just may run away from you
Eles simplesmente podem fugir de si
You will never know what went well
Nunca saberá o que deu certo
Then again it just depends on
Depois, novamente, depende apenas de
How long of time is left for you
Quanto tempo lhe resta
I’ve had the highest mountains
Eu tive as montanhas mais altas
I’ve had the deepest rivers
Eu tive os rios mais profundos
You can have it all but not til you move it
Pode ter tudo, mas não antes de o mover
Now take it in but don’t look down.
Agora absorva, mas não olhe para baixo.
>> IDEIA CONTEXTUAL:
- 'On Top Of The World' é um hino de otimismo e perseverança. A letra fala sobre a importância de aproveitar o momento e expressar amor e gratidão antes que seja tarde demais. A mensagem inicial é um lembrete de que a vida é efêmera e que devemos valorizar as pessoas enquanto estão presentes em nossas vidas.
- A música também aborda a jornada pessoal de superação e a luta para alcançar os sonhos. As metáforas das 'montanhas mais altas' e 'rios mais profundos' sugerem os desafios e obstáculos enfrentados no caminho para o sucesso. A repetição do refrão 'I'm on top of the world' serve como um mantra de conquista e satisfação, refletindo um estado de espírito elevado após ter 'pagado as dívidas com a terra', ou seja, ter trabalhado duro e enfrentado dificuldades para chegar onde está.(https://www.letras.mus.br/imagine-dragons/on-top-of-the-world/significado.html)
26 – (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) The words in bold are in the:(A) comparative.
(B) superlative.
(C) equality.
(D) future.
Comentários e Gabarito B
TÓPICO - Sufixo "EST" sinaliza "SUPERLATIVE FORM" (the highest, the deepest) :
The words in bold are in the:
(A) comparative.
(B) superlative.
(C) equality.
(D) future.
27 – (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) The phrasal verb underlined in the song means:
(A) to meet someone you know when you are not expecting to.
(B) to leave a place or person secretly and suddenly.
(C) the possibility of something bad happen.
(D) to be extremely unwilling to be involved.
Comentários e Gabarito D
TÓPICO - PHRASAL VERB "TO LOOK DOWN":
The phrasal verb underlined in the song means:
O phrasal verb sublinhado na música significa:
(A) to meet someone you know when you are not expecting to.
conhecer alguém que você conhece quando você não esperava.
(B) to leave a place or person secretly and suddenly.
deixar um lugar ou pessoa secreta e repentinamente.
(C) the possibility of something bad happen.
a possibilidade de algo ruim acontecer.
(D) to be extremely unwilling to be involved.
estar extremamente relutante em se envolver.
>>TO LOOK DOWN: enrolar, embromar, fazer devagar, ter preguiça de fazer, etc.
>>SUMMARY CHART:

❑ (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) Read the text and answer questions 29 and 30.
➽TRADUÇÃO DA MÚSICA:
Ben
(Michael Jackson)
Ben, the two of us need look no more
Ben, nós dois não precisamos mais procurar
We both found what we were looking for
Ambos achamos o que procurávamos
with a friend to call my own
com um amigo para chamar de meu
I will never be alone
Nunca estarei sozinho
And you, my friend, will see
E você, meu amigo, verá
you have got a friend in me
que tem um amigo em mim
Ben, you are always running here and there
Ben, você está sempre correndo por aqui e por ali
You feel you are not wanted anywhere
Você sente que não é querido em lugar nenhum
If you ever look behind and don’t like what you will find
Se um dia você olhar para trás e não gostar do que encontrar
There’s something you should know
Há algo que você deveria saber
You have got a place to go
Você tem um lugar para ir
I used to say “I” and “Me”
Eu costumava dizer “eu” e “eu”
Now it’s us, now it’s we
Agora somos nós, agora somos nós
Ben, most people would turn you away...
Ben, a maioria das pessoas mandaria você embora...
29 – (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) The underlined sentences in the text are in the following tenses:
(A) Past Progressive / Present Perfect / Conditional tense
(B) Conditional tense / Past Progressive / Present Perfect
(C) Past Progressive / Simple Past / Conditional
(D) Future / Present Perfect / Simple Present
Comentários e Gabarito A
TÓPICO - TEMPOS VERBAIS:
The underlined sentences in the text are in the following tenses:
(A) Past Progressive / Present Perfect / Conditional tense
(B) Conditional tense / Past Progressive / Present Perfect
(C) Past Progressive / Simple Past / Conditional
(D) Future / Present Perfect / Simple Present
➽SENTENÇAS:
- We both found what we were looking for (Past Progressive)
- You have got a place to go (Present Perfect)
- most people would turn you away (Conditional tense)
30 – (EEAR-CFS-1/2023-OPÇÃO 01) According to the text, we can affirm that:
(A) Ben has a place to go because he has found a friend.
(B) The author could turn Ben away at any moment.
(C) Ben is looking for a friend by himself.
(D) Ben has a lot of friends.
Comentários e Gabarito A
TÓPICOS - VOCABULÁRIO & RELAÇÃO SEMÂNTICA COM TRECHO DO TEXTO:
According to the text, we can affirm that:
De acordo com o texto, podemos afirmar que:
(A) Ben has a place to go because he has found a friend.
Ben tem um lugar para ir porque encontrou um amigo.
(B) The author could turn Ben away at any moment.
O autor pode mandar Ben embora a qualquer momento.
(C) Ben is looking for a friend by himself.
Ben está procurando um amigo sozinho.
(D) Ben has a lot of friends.
Ben tem muitos amigos.
Nenhum comentário:
Postar um comentário