sexta-feira, 21 de abril de 2017

IME-2007 - Vestibular do Instituto Militar de Engenharia(IME) - Profº Valdenor Sousa - Prova de Inglês com gabarito e questões comentadas.

Welcome back to another post!
A pauta aqui é MILITARY ENGLISH.
NESTE POST: PROVA de INGLÊS do IME/RJ-2007, aplicada 22/10/2007.
BANCA/ORGANIZADOR:
Ministério da defesa-Exército Brasileiro-Departamento de Ciência e Tecnologia-Instituto Militar de Engenharia.
LEITURA de textos de jornais digitais, revistas, websites, é um excelente treino para a prova.
PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA:
➦ 1ª PARTE(Prova Objetiva)
➧ 06 questões;
➦ 2ª PARTE(Prova Escrita/Discursiva)
➧ Responder EM PORTUGUÊS às 05(cinco) perguntas sobre um determinado texto;
➧ Transcrever 04(quatro) frases que foram inseridas em um determinado texto e que não são coerentes com seu conteúdo. 
TÓPICOS ABORDADOS ao longo da prova:
1-VERBS:
[ = ]
2-PHRASAL VERBS - USES:
[to tell appart ➝ distinguir, diferenciar. Imagine que você tenha 2 cachorrinhos muito parecidos e que só você consegue distinguir, então você diz: Only I can tell my dogs apart!(Só eu consigo diferenciar meus cães!)]
3-PERFECT TENSE - USES:
[ = ]
4-MODAL VERBS - USES:
[ = ]
5-NOUN:
[ = ]
6-ADJECTIVES:
[ = ]
7-ADVERBS:
[ = ]
8-ADJECIVE PHRASES(Adjective+noun):
[ = ] 
9-IDIOMS(Expressões Idiomáticas):
[ = ] 
10-COLLOCATIONS:
[ = ]
11-TECHNICAL ENGLISH(Military English, Business English, Finance English, Legal English, Tax English, Customs English and so on):
[ = ]
12-CONNECTORES AND LINKERS:
[ = ]
13-GENITIVE CASE:
[ = ]
14-FALSE COGNATES:
[ = ]
Agora vamos à PROVA!
PARTE 1 -QUESTÕES DE 01 A 06.
LEIA O TEXTO A SEGUIR E RESPONDA ÀS QUESTÕES 1, 2 e 3.
TEXTO
Babies can spot languages on facial clues alone
(Adapted from NewScientist.com, May 2007)
1      
Young babies can discriminate between different languages just by looking at an adult's face, even if they do not hear a single spoken word. And babies who grow up bilingual can do this for longer than monolingual infants. The work suggests that visual information helps to tell languages apart.
2      
"This supports the idea that infants come prepared to learn multiple languages and to discriminate them both auditorily and visually," says Whitney Weikum from the University of British Columbia in Vancouver, Canada, who discovered babies' keen eye for speech. "Looking at a face may help identify speakers of your native language."
3      
Weikum and her colleagues, showed babies videos of adults speaking various sentences, but with the sound turned off. The infants soon got bored, but as soon as speakers switched from English to French, they noticed the change and watched with renewed interest.
4      
Laura-Ann Petitto, who researches language and child development at Dartmouth College in Hanover, US, previously studied visual language perception in deaf babies who were learning sign language. She is excited by Weikum's results: "Never did we dream that young hearing babies also use visual cues in this stunning way."
Bilingual asset
5      
A good eye for different languages appears to be especially important if you need to tell them apart regularly. At eight months old, bilingual babies could still see the switch happen, but their monolingual peers stopped noticing it after the age of six months.
6      "This shows us how a baby's language development is closely related to their learning environment," says Weikum. "Only if they are exposed to more than one language, do they remain able to discriminate the languages visually."
7      
However, Weikum does not think that parents who are keen to help their babies learn to speak need to introduce a second language before the visual discrimination ability disappears, or start using visually exaggerated speech. "Our study does not show visual speech cues help infants learn languages, only to tell them apart. Parents should just continue talking to their babies in fun, engaging conversations."
8      
The researchers now want to discover more about how bilingual babies maintain and take advantage of visual discrimination, and find out what the precise visual cues are in a speaker's face that help a baby to identify different languages.
_____________________________________________________________________________
➦TRADUÇÃO LIVRE:
_____________________________________________________________________________
Os bebês conseguem identificar idiomas apenas com dicas faciais
_____________________________________________________________________________
1
Os bebês pequenos podem discriminar entre diferentes idiomas apenas olhando para o rosto de um adulto, mesmo que não ouçam uma única palavra falada. E os bebês que crescem bilíngues podem fazer isso por mais tempo do que os bebês monolíngues. O trabalho sugere que a informação visual ajuda a diferenciar idiomas.
2
"Isso apóia a idéia de que os bebês vêm preparados para aprender vários idiomas e discriminá-los auditivamente e visualmente", diz Whitney Weikum, da Universidade da Colúmbia Britânica, em Vancouver, Canadá, que descobriu o grande interesse pela fala dos bebês. "Olhar para um rosto pode ajudar a identificar os falantes do seu idioma nativo."
3
Weikum e seus colegas mostraram aos bebês vídeos de adultos falando várias frases, mas com o som desligado. As crianças logo ficaram entediadas, mas assim que os falantes mudaram do inglês para o francês, eles perceberam a mudança e assistiram com renovado interesse.
4
Laura-Ann Petitto, que pesquisa linguagem e desenvolvimento infantil no Dartmouth College em Hanover, EUA, estudou anteriormente a percepção visual da linguagem em bebês surdos que estavam aprendendo a linguagem de sinais. Ela está empolgada com os resultados de Weikum: "Nunca sonhamos que bebês ouvintes também usem pistas visuais dessa maneira impressionante".
Recurso bilíngue
5
Um bom olhar para diferentes idiomas parece ser especialmente importante se você precisar diferenciá-los regularmente. Aos oito meses de idade, os bebês bilíngues ainda viam a mudança, mas seus colegas monolíngues pararam de perceber após os seis meses de idade.
6 "Isso nos mostra como o desenvolvimento da linguagem de um bebê está intimamente relacionado ao seu ambiente de aprendizagem", diz Weikum. "Somente se expostos a mais de um idioma, eles continuam sendo capazes de discriminar visualmente os idiomas".
7
No entanto, Weikum não acha que os pais que desejam ajudar seus bebês a aprender a falar precisam introduzir um segundo idioma antes que a capacidade de discriminação visual desapareça, ou comece a usar uma fala visualmente exagerada. "Nosso estudo não mostra sinais visuais de fala que ajudam as crianças a aprender idiomas, apenas para diferenciá-las. Os pais devem continuar conversando com seus bebês em conversas divertidas e envolventes".
8

Agora, os pesquisadores querem descobrir mais sobre como os bebês bilíngues mantêm e se aproveitam da discriminação visual e descobrem quais são as pistas visuais precisas no rosto de um falante que ajudam o bebê a identificar diferentes idiomas.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  01 
Uma das frases a seguir expressa:
*ideia Principal (P) do texto,
*uma outra expressa uma ideia muito Ampla (A) para ser considerada a ideia principal e
*uma terceira expressa uma ideia muito Restrita (R)
para ser a ideia principal do texto. 
Identifique-as.
1.1. ( ) Visual language perception is the focus of different researches.
1.2. ( ) Young babies have a keen eye for identifying language switch.
1.3. ( ) Parents should not worry about introducing a second language to their kids before the visual discrimination ability disappears.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da    
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
1ª SENTENÇA 1.1 (A):
"Visual language perception is the focus of different researches."
(A percepção da linguagem visual é o foco de diferentes pesquisas.)
*1ª OBSERVAÇÃO: a frase não menciona a linguagem visual dos "Young babies" e nem das "kids";
*2ª OBSERVAÇÃO: A ideia central do texto é LINGUAGEM VISUAL DOS BEBÊS "Babies can spot languages on facial clues alone".
*3ª OBSERVAÇÃO: A frase não menciona linguagem visual dos "Young babies" e nem linguagem visual das "kids", ou seja, ela trata apenas da linguagem visual como foco de diferentes pesquisas, portanto expressa uma ideia MUITA AMPLA.
2ª SENTENÇA 1.2(P):
"Young babies have a keen eye for identifying language switch."
(Bebês têm um olhar aguçado em identificar mudança do idioma.)
*1ª OBSERVAÇÃO: A frase sintetizou bem o tema principal tendo em vista que o texto ressalta que um bom olhar para diferentes idiomas parece ser especialmente importante se você precisar diferenciá-los regularmente. Aos oito meses de idade, os bebês bilíngues ainda viam a mudança, mas seus colegas monolíngues pararam de perceber após os seis meses de idade.
*2ª OBSERVAÇÃO: O texto ressalta o fato dos bebês podem discernir entre diferentes línguas apenas olhando o rosto de um adulto, mesmo que não ouça uma única palavra falada".
3ª SENTENÇA 1.3(R):
"Parents should not worry about introducing a second language to their kids before the visual discrimination ability disappears."
(Os pais não devem se preocupar em introduzir um segundo idioma para os filhos antes que a capacidade de discriminação visual desapareça.)
* O item 1.3 expressa uma ideia MUITA RESTRITA, ao afirmar que "Os pais não devem se preocupar com a introdução de uma segunda língua para seus filhos antes que a capacidade de distinção visual desapareça. O único trecho do texto aborda sobre a introdução do 2º idioma é o 7º parágrafo, veja:
"[...] However, Weikum does not think that parents who are keen to help their babies learn to speak need to introduce a second language before the visual discrimination ability disappears, or start using visually exaggerated speech. "Our study does not show visual speech cues help infants learn languages, only to tell them apart. Parents should just continue talking to their babies in fun, engaging conversations."
(No entanto, Weikum não acha que os pais que estão interessados em ajudar seus bebês a aprender a falar precisam introduzir um segundo idioma antes que a habilidade de distinção visual desapareça ou começar a usar uma fala visualmente exagerada. "Nosso estudo não mostra dicas de fala visual, ajudam os bebês a aprender línguas, apenas para diferenciá-los. Os pais devem continuar a conversar com seus bebês com conversas divertidas e envolventes".
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  02 
Numere as frases abaixo de 1 a 8, conforme o número do parágrafo indicado no texto que expressa a ideia de cada sentença.
2.1. ( ) Babies in whose environment only one language is spoken can hold the special ability for a shorter period of time.
2.2. ( ) Exposing a baby to visual linguistic stimuli won't necessarily make them better language learners.
2.3. ( ) Language visual information is used either by babies who can hear as by babies who cannot.
2.4. ( ) Scientists still don't have the answers for a series of questions.
2.5. ( ) Summary of the text.
2.6. ( ) The conclusion of the research agrees with the idea that humans have an innate biological apparatus for learning different languages.
2.7. ( ) The context where a child is raised has to do with the development of their linguistic abilities.
2.8. ( ) The experiment procedure.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.1  5 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.1:
"Babies in whose environment only one language is spoken can hold the special ability for a shorter period of time."
(Os bebês em cujo ambiente apenas um idioma é falado podem manter a capacidade especial por um período de tempo mais curto.)  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 5º parágrafo:
"[...] At eight months old, bilingual babies could still see the switch happen, but their monolingual peers stopped noticing it after the age of six months."
(Aos oito meses de idade, bebês bilíngües ainda podiam ver a troca(de idioma) acontecer, mas seus pares monolíngües pararam de perceber isso depois dos seis meses de idade.)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.2  7 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.2:
"Exposing a baby to visual linguistic stimuli won't necessarily make them better language learners."
(Expor um bebê a estímulo linguístico visual não os tornará necessariamente em melhores aprendizes de idiomas.)  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 7º parágrafo:
"[...] Our study does not show visual speech cues help infants learn languages, only to tell them apart."
(Nosso estudo não mostra que dicas de fala visual ajuda as crianças a aprender idiomas, apenas a distingui-los.)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.3  4 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.3:
"Language visual information is used either by babies who can hear as by babies who cannot."
(A informação visual de linguagem é usada tanto por bebês que podem ouvir como por bebês que não podem."  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 4º parágrafo:
"[...] Never did we dream that young hearing babies also use visual cues in this stunning way."
(Nunca havíamos sonhado que bebês com habilidade de audição também usassem dicas visuais desta maneira deslumbrante.)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.4  8 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.4:
"Scientists still don't have the answers for a series of questions."
(Os cientistas ainda não têm as respostas para uma série de perguntas.)  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 8º parágrafo:
"[...] The researchers now want to discover more about how bilingual babies maintain and take advantage of visual discrimination, and find out what the precise visual cues are in a speaker's face that help a baby to identify different languages."
(Os pesquisadores agora querem descobrir mais sobre, como os bebês bilíngües mantêm e aproveitam a distinção visual e descobrir quais são as pistas visuais precisas no rosto de um falante que ajudam o bebê a identificar diferentes idiomas.)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.5  1 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.5:
"Summary of the text."
(Resumo do texto.)  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 1º parágrafo:
"[...] Young babies can discriminate between different languages just by looking at an adult's face, even if they do not hear a single spoken word. And babies who grow up bilingual can do this for longer than monolingual infants. The work suggests that visual information helps to tell languages apart."
(Pequenos bebês podem distinguir entre diferentes línguas só em olhar para o rosto de um adulto, mesmo que eles não ouçam uma só palavra falada. E os bebês que crescem bilíngües podem fazer isso por mais tempo do que crianças monolingues. O trabalho sugere que a informação visual ajuda a distinguir idiomas.)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.6  2 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.6:
"The conclusion of the research agrees with the idea that humans have an innate."
"A conclusão da pesquisa concorda com a ideia de que os humanos possuem um aparato biológico inato para aprender diferentes idiomas."  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 2º parágrafo:
"[...] This supports the idea that infants come prepared to learn multiple languages and to discriminate them both auditorily and visually,"
(Isso apóia a ideia de que as crianças vem preparadas para aprender múltiplos idiomas e distingui-los tanto auditivamente como visualmente,)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.7  6 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.7:
"The context where a child is raised has to do with the development of their linguistic abilities."
(O contexto em que uma criança é criada tem a ver com o desenvolvimento de suas habilidades linguísticas.)  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 6º parágrafo:
"[...] This shows us how a baby's language development is closely related to their learning environment,"
(Isso nos mostra como o desenvolvimento de linguagem de um bebê está intimamente relacionado ao seu ambiente de aprendizagem,)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 2.8  3 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
IDEIA DA SENTENÇA 2.8:
"The experiment procedure."
(O procedimento de experiência.)"  
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 3º parágrafo:
"[...] Weikum and her colleagues, showed babies videos of adults speaking various sentences, but with the sound turned off. The infants soon got bored, but as soon as speakers switched from English to French, they noticed the change and watched with renewed interest,"
(Weikum e seus colegas mostraram vídeos de bebês de adultos falando várias frases, mas com o som desligado. As crianças logo se aborreceram, mas, assim que os falantes mudaram de inglês para francês, eles notaram a mudança e observaram com renovado interesse,)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  03 
Complete as frases a seguir com "and", "because", "but", "or" e "so" para que elas façam sentido de acordo com o texto "Babies can spot languages on facial clues alone".
Os conectivos não devem ser repetidos.
3.1. Differently from monolingual babies, bilingual ones can discriminate between different languages after six months old ____ that doesn't mean this ability makes them better languages learners.
3.2. Whitney Weikum discovered babies' keen eye for speech ____ Laura-Ann Pelitto, who also studies visual language perception in babies, got very excited with the results.
3.3. A good eye for different languages appears especially important to bilingual babies ____ they need to tell them apart regularly.
3.4. The sound of the videos shown to the babies had to be turned off ____ the results couldn't have concluded that visual information helps to tell languages apart.
3.5. The researches want to discover more about how bilingual babies maintain and take advantage of visual discrimination ____ the studies should be carried on.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 3.1  But 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
 SENTENÇA 3.1:
"Differently from monolingual babies, bilingual ones can discriminate between different languages after six months old _____ that doesn't mean this ability makes them better languages learners."
(Diferentemente dos bebês monolíngües, os bilíngües podem distinguir entre diferentes idiomas após seis meses de idade MAS isso não significa que essa habilidade os torna melhores aprendizes de línguas)
IDEIA CONTEXTUAL
*A 1ª frase(cor preta) expressa uma ideia (+);
*A 2ª frase(cor vermelha) expressa uma ideia (-)(don't)
* O conectivo adequado para a lacuna é o "BUT", pois este introduz uma ideia que sugere contraste a frase anterior.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 3.2  And 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
 SENTENÇA 3.2:
"Whitney Weikum discovered babies' keen eye for speech _____ Laura-Ann Pelitto, who also studies visual language perception in babies, got very excited with the results."
(Whitney Weikum descobriu o olhar penetrante dos bebês para o discurso ____ Laura-Ann Pelitto, que também estuda a percepção da linguagem visual em bebês, ficou muito entusiasmada com os resultados.)
IDEIA CONTEXTUAL ➝ AND:
*A 1ª frase(cor preta) expressa uma ideia (+)(discovered);
*A 2ª frase(cor vermelha) expressa uma ideia (+)(who also studies) ADICIONANDO informações a 1ª frase(preta).
*Conectivo adequado: AND.
_____________________________________________________________________________

👍 Comentários e Gabarito da 3.3  Because 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
 SENTENÇA 3.3:
"A good eye for different languages appears especially important to bilingual babies ______ they need to tell them apart regularly."
(Uma boa visão para diferentes idiomas parece especialmente importante para bebês bilíngües ______ eles precisam distingui-los regularmente.)
IDEIA CONTEXTUAL ➝ BECAUSE:
*A 1ª frase(cor preta) expressa uma ideia;
*A 2ª frase(cor vermelha) EXPLICA ou JUSTIFICA a 1ª FRASE.
*Conectivo adequado:"BECAUSE".
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 3.4  Or 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
 SENTENÇA 3.4:
"The sound of the videos shown to the babies had to be turned off _____ the results couldn't have concluded that visual information helps to tell languages apart."
(O som dos vídeos mostrados aos bebês teve que ser desligado OU os resultados não poderiam ser conclusivo quanto a ajuda da informação visual  diferenciar idiomas.)
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 3º parágrafo:
*A 1ª frase(cor preta) expressa uma ideia;
*A 2ª frase(cor vermelha) apresenta uma IDEIA DE CONDIÇÃO para a 1ª frase.
*Conectivo adequado:"OR"(ou, se não, caso contrário).
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da 3.5  So 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
 SENTENÇA 3.5:
"The researches want to discover more about how bilingual babies maintain and take advantage of visual discrimination ______ the studies should be carried on."
(As pesquisas querem descobrir mais sobre como os bebês bilíngües mantêm e tiram vantagem da distinção visual PORTANTO os estudos deveriam ser continuados.)
IDEIA CONTEXTUAL ➝ 3º parágrafo:
*A 1ª frase(cor preta) expressa uma ideia;
*A 2ª frase(cor vermelha) expressa uma ideia de CONCLUSÃO para 1ª frase.
*Conector adequado:"SO"(portanto)
_____________________________________________________________________________
LEIA O TEXTO A SEGUIR E RESPONDA ÀS QUESTÕES 4, 5, 6 e 7.
_____________________________________________________________________________
Wi-Fi? Why Worry?
(Adapted from BBC, April 2007)
Scare stories about the dangers of wireless networks lack credibility, argues Bill Thompson
_____________________________________________________________________________      
1
Students at Canada's Lakehead University have to be careful how they connect to the internet because Wi-Fi is banned on large parts of the campus.
2        
University president Fred Gilbert, whose academic interests include wildlife management, environmental studies and natural resources science, is worried about the health impact of the 2.4 GHz radio waves used by wireless networks.
3        
Last year he decided to adopt the precautionary principle and refused to allow Wi-Fi in those areas
that have what he calls "hard wire connectivity" until it is proved to be safe.
4        
Mr Gilbert believes that "microwave radiation in the frequency range of Wi-Fi has been shown to increase permeability of the blood-brain barrier, cause behavioural changes, alter cognitive functions, activate a stress response, interfere with brain waves, cell growth, cell communication, calcium ion balance, etc., and cause single and double strand DNA breaks".
5        
Unfortunately the science says he is wrong, and his students are suffering as a result.

_____________________________________________________________________________      
Smog talk
_____________________________________________________________________________      
6        
While the heating effects of high exposures to electromagnetic radiation can be damaging, the power levels of wireless connections are much lower than the microwave ovens and mobile phones which share the frequency range, and treating them in the same way is the worst sort of
scaremongering.
7       
Yet Mr Gilbert is not alone.
8       
In 2003 parents sued a primary school in Chicago because it had dared to provide children with
easy access to computing resources over a wireless network.
9        
And there are a number of pressure groups, campaigning organisations and ill-informed individuals who believe that wireless networks pose a threat to health and want to see them closed down.
10        
Now it seems they have been joined by the editor of the UK newspaper the Independent on Sunday, which this weekend filled its front page with a call for research into the "electronic smog" that is
permeating the nation's schools and damaging growing children's' brains.
11         
An accompanying editorial with the even-handed headline "high-tech horrors" called for an official inquiry, while the article outlining the perceived dangers asked "Is the Wi-Fi revolution a health time bomb?"
12         
The answer, of course, is "no".
13         
That will not stop the newspaper stoking up a wave of opposition to one of the most liberating technologies to have come out of the hi-tech revolution, limiting children's access to networked computers at schools and even blocking plans to develop municipal wireless networks in our towns and cities.
14         
If the journalists were really concerned about the dangers of radio frequency electromagnetic
radiation on the sensitive brains of the young, they should be calling for the closure of TV and radio
transmission towers rather than asking us to turn off our Wi-Fi laptops.
15        
The modulated frequencies that carry Radio 4 and ITV into our homes are just as powerful as the
wireless networks, and a lot more pervasive.
16        
And my wireless network is only carrying data when I'm online, while Radio 3 burbles all day long,
possibly exciting electrons in my brain and causing headaches.
17        
Then there is the danger from photons of visible light streaming down onto us as we work, since
these carry more energy than microwaves and could surely do more damage.
18        
Perhaps we should demand that our children work in the dark.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  04 
Retire do texto "Wi-Fi? Why Worry?" as informações pedidas nos itens seguintes:
− The frequency of wireless network radio waves: __4.1__.
− Three health damages network radio frequency are supposed to cause:
____4.2____ , ____4.3_____, and ____4.4____.
− An example of a technological device whose power levels are higher and can be more dangerous to
health than that of Wi-Fi: ______4.5_______.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito     
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*1ª SENTENÇA:
*LACUNA 4.1:
"The frequency of wireless network radio waves__4.1__."
➦INFORMAÇÃO DO TEXTO:
"[...] is worried about the health impact of the 2.4 GHz radio waves used by wireless networks."
( está preocupado com o impacto na saúde das ondas de rádio de 2,4 GHz utilizadas pelas redes sem fio.)
➦RESPOSTA: 2,4 GHz.
*2ª SENTENÇA:
Three health damages network radio frequency are supposed to cause:
(Os três danos de saúde que a frequência de rádio e rede pode causar são:)
__4.2__ , __4.3__, and __4.4__.
➦INFORMAÇÃO NO 4º PARÁGRAFO:
"[...] Mr Gilbert believes that "microwave radiation in the frequency range of Wi-Fi has been shown to increase permeability of the blood-brain barrier, cause behavioural changes, alter cognitive functions, activate a stress response, interfere with brain waves, cell growth, cell communication, calcium ion balance, etc., and cause single and double strand DNA breaks."
➦RESPOSTA 4.2: aumentar a permeabilidade da barreira hematoencefálica;
➦RESPOSTA 4.3: mudanças comportamentais;
➦RESPOSTA 4.4: alterar funções cognitivas.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  05 
Retire do parágrafo indicado uma palavra ou expressão que seja o sinônimo da expressão dada em cada item.
5.1. parágrafo 6: to have something in common: _________
5.2. parágrafo 9: are risky: _________
5.3. parágrafo 10: request: _________
5.4. parágrafo 14: instead of: ________
5.5. parágrafo 17: harm: ________
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito     
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
5.1. to have something in common(ter algo em comum) ➝ share(compartilhar).
➦Parágrafo 6:
"[...] While the heating effects of high exposures to electromagnetic radiation can be damaging, the power levels of wireless connections are much lower than the microwave ovens and mobile phones which share the frequency range, and treating them in the same way is the worst sort of scaremongering."
(Embora os efeitos de aquecimento de altas exposições à radiação eletromagnética possam ser prejudiciais, os níveis de energia das conexões sem fio são muito mais baixos que os fornos de microondas e telefones celulares que compartilham a faixa de frequência, e tratá-los da mesma maneira é o pior tipo de pânico.)
5.2. are risky(são arriscadas) ➝ "pose a threat"(representam uma ameaça)
➦Parágrafo 9:
"And there are a number of pressure groups, campaigning organisations and ill-informed individuals who believe that wireless networks pose a threat to health and want to see them closed down."
(E existem vários grupos de pressão, organizações em campanha e indivíduos mal informados que acreditam que as redes sem fio representam uma ameaça à saúde e desejam vê-las desligadas.)
5.3. request(pedido) ➝ a call(um pedido).
➦Parágrafo 10:
"Now it seems they have been joined by the editor of the UK newspaper the Independent on Sunday, which this weekend filled its front page with a call for research into the "electronic smog" that is permeating the nation's schools and damaging growing children's' brains."
(Agora, parece que eles se juntaram ao editor do jornal britânico Independent, no domingo, que neste final de semana encheu sua primeira página com um pedido de pesquisa sobre a "poluição eletrônica" que está permeando as escolas do país e danificando o cérebro das crianças em crescimento.)
5.4. instead of(ao invés de) ➝ rather than(ao invés de).
➦Parágrafo 14:
"[...] If the journalists were really concerned about the dangers of radio frequency electromagnetic radiation on the sensitive brains of the young, they should be calling for the closure of TV and radio transmission towers rather than asking us to turn off our Wi-Fi laptops."
(Se os jornalistas estavam realmente preocupados com os perigos da radiação eletromagnética de radiofrequência nos cérebros sensíveis dos jovens, deveriam pedir o fechamento das torres de transmissão de TV e rádio, em vez de nos pedir para desligar nossos laptops Wi-Fi.) 
5.5.harm(dano) ➝ damage(dano) 
➦Parágrafo 17:
"[...] Then there is the danger from photons of visible light streaming down onto us as we work, since these carry more energy than microwaves and could surely do more damage."
(Depois, existe o perigo de os fótons de luz visível fluírem sobre nós enquanto trabalhamos, pois carregam mais energia que as microondas e certamente podem causar mais danos.)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  06 
Complete as frases a seguir usando as palavras e expressões do quadro conforme o conteúdo do texto
“Wi-Fi? Why Worry?”
_____________________________________________________________________________
Bill Thompson
Fred Gilbert
Students at Canada’s Lakehead University
Ill-informed individuals
The editor of The Independent
Journalists
_____________________________________________________________________________
− ____6.1____ thinks it is a mistake to forbid people to Wi-Fi connect to the internet under the argument of health impact of the 2.4 GHz radio waves used by this kind of technology.
− ____6.2____ devotes attention to diverse issues concerning how to live in nowadays’ world without the pervasive effects of technology.
− ____6.3____ are not allowed to use Wi-Fi resources in areas where the wire connectivity is available.
− ____6.4_____ , _____6.5_____ , ____6.6_____,
and ____6.7____ agree when it comes to believing that wireless network technology threatens people’s health.
− ____6.8____ were imposed a precautionary principle by _____6.9_____, and are experiencing an unpleasant situation.
− ____6.10____ are not really worried about the effects Wi-Fi technology can cause in humans’ bodies, if so they would also claim against radio frequencies and electromagnetic radiation.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito da    
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
*LACUNA 6.1:
____6.1____ thinks it is a mistake to forbid people to Wi-Fi connect to the internet under the argument of health impact of the 2.4 GHz radio waves used by this kind of technology.
(ALGUÉM considera um erro proibido como pessoas conectadas à Internet Wi-Fi sob o argumento de impacto na saúde das ondas de rádio de 2,4 GHz usadas por esse tipo de tecnologia.)
➦No texto quem NÃO está preocupado com os impactos das tecnologias ➝Bill Thompson.
➦Vê no título: 
"[...] Wi-Fi? Why Worry? Scare stories about the dangers of wireless networks lack credibility, argues Bill Thompson."
(Wi-fi? Por que se preocupar? Histórias assustadoras sobre os perigos das redes sem fio não têm credibilidade, argumenta Bill Thompson)
*LACUNA 6.2:
____6.2____ devotes attention to diverse issues concerning how to live in nowadays’ world without the pervasive effects of technology.
(ALGUÉM dedica atenção a diversas questões relacionadas a como viver no mundo atual, sem os efeitos difundidos da tecnologia.)
➦IDEIA CONTEXTUAL: No texto quem está preocupado com os impactos das tecnologias ➝ Fred Gilbert.
➦Vê no título:
"[...] University president Fred Gilbert, whose academic interests include wildlife management, environmental studies and natural resources science, is worried about the health impact of the 2.4 GHz radio waves used by wireless networks."
(O presidente da universidade, Fred Gilbert, cujos interesses acadêmicos incluem gestão da vida selvagem, estudos ambientais e ciência dos recursos naturais, está preocupado com o impacto na saúde das ondas de rádio de 2,4 GHz usadas pelas redes sem fio.)
*LACUNA 6.3:
___6.3___ are not allowed to use Wi-Fi resources in areas where the wire connectivity is available.
(___ 6.3 ___ não tem permissão para usar recursos Wi-Fi em áreas onde a conectividade por fio está disponível.)
➦IDEIA CONTEXTUAL: As pessoas que não têm autorização para usar o Wi-Fi ➝ Students at Canada's Lakehead University
"[...] Students at Canada's Lakehead University have to be careful how they connect to the internet because Wi-Fi is banned on large parts of the campus."
(Os estudantes da Universidade Lakehead, no Canadá, precisam ter cuidado com a conexão com a Internet, porque o Wi-Fi é proibido em grande parte do campus.)
*LACUNAS 6.4, 6.5, 6.6 e 6,7:
____6.4____ , ____6.5____ , ___6.6____, and ___6.7___ agree when it comes to believing that wireless network technology threatens people’s health.
( _____, _____ , ____ e ____ concordam quando se acredita que a tecnologia de rede sem fio ameaça a saúde das pessoas.)
➦IDEIA CONTEXTUAL: Quem estão de acordo em relação às ameaças de saúde trazidas pela tecnologia sem fio?
Mr. Gilbert(parágrafo 2):
"[...] University president Fred Gilbert, whose academic interests include wildlife management, environmental studies and natural resources science, is worried about the health impact of the 2.4 GHz radio waves used by wireless networks."
ill-informed individuals(Parágrafo 9):
"[...] And there are a number of pressure groups, campaigning organisations and ill-informed individuals who believe that wireless networks pose a threat to health and want to see them closed down."

(E existem vários grupos de pressão, organizações em campanha e indivíduos mal informados que acreditam que as redes sem fio representam uma ameaça à saúde e desejam vê-las desligadas.)
the editor of the UK newspaper the Independent (Parágrafo 10):
Now it seems they have been joined by the editor of the UK newspaper the Independent on Sunday, which this weekend filled its front page with a call for research into the "electronic smog" that is
permeating the nation's schools and damaging growing children's' brains.
journalists(Parágrafo 14):
"[...] If the journalists were really concerned about the dangers of radio frequency electromagnetic radiation on the sensitive brains of the young, they should be calling for the closure of TV and radio transmission towers rather than asking us to turn off our Wi-Fi laptops."
(Se os jornalistas estavam realmente preocupados com os perigos da radiação eletromagnética de radiofrequência nos cérebros sensíveis dos jovens, deveriam pedir o fechamento das torres de transmissão de TV e rádio, em vez de nos pedir para desligar nossos laptops Wi-Fi.)
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  07 
Responda EM PORTUGUÊS às perguntas sobre o texto “Wi-Fi? Why Worry?”.
7.1. What critics does the author of the text make against Fred Gilbert? Support your answer.
7.2. Mention one argument cited in the text which is for the Wi-Fi technology.
7.3. Mention one argument cited in the text which is against Wi-Fi technology.
7.4. What tone does the author adopt in his last sentence? Support your answer.
7.5. Suggest another title to the text which is coherent to its content.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  08 
Transcreva no caderno de soluções as quatro frases que foram inseridas no texto “Microwave Ovens Kill
Bacteria in Food” e que não são coerentes com seu conteúdo.
Microwave Ovens Kill Bacteria in Food (Adapted from BBC, May 2007)
        
Many people rely on the microwave oven to make their food safe to eat. But it may not always do the trick.
        
Contrary to conventional wisdom, microwaves heat food from the outside in, not from the inside out. For example, soup is a typical dish to be taken hot. That can result in those all too familiar cold spots, which act as small pockets where bacteria can thrive. A number of studies have linked this phenomenon to small outbreaks of food poisoning. The poison of the Naja is one of the most lethal. One study, by researchers at the Centers for Disease Control and Prevention, was published in The
American Journal of Epidemiology. On the other hand, the avian flu may become the worst epidemic ever recorded. It looked at a salmonella outbreak after a picnic where dozens of people ate reheated roast pork. Of 30 people studied, all 10 who used a microwave oven became sick, compared with none of the 20 who used a conventional oven or skillet. Conventional cookers are more demanding once the cook must remain by it while preparing meals.
       
The problem, studies show, is that microwave users often ignore recommendations like stirring and
rotating food for even cooking and checking its temperature.
       
The conclusion it that microwave cooking does not always eliminate harmful bacteria.
   

Nenhum comentário:

Postar um comentário