❑ PROVA:
>> 1º PARÁGRAFO:
The Amazon rainforest is of vital importance to the planet for
its trees support not only one of the richest biomes, but also regulate
the weather patterns that are key for agriculture in the region and
provide water across South America. In the current climate
emergency, it plays a central role in reducing the effects of climate
change by absorbing carbon. Unfortunately, the forest and its ability to
be part of the solution are in danger.
A floresta da Amazônia é de vital importância para o planeta, uma vez que as suas árvores sustentam não só um dos biomas mais ricos, mas também regulam os padrões climáticos que são essenciais para a agricultura na região e fornecem água a toda a América do Sul. Na atual emergência climática, desempenha um papel central na redução dos efeitos das alterações climáticas através da absorção de carbono. Infelizmente, a floresta e a sua capacidade de fazer parte da solução estão em perigo.
>> 2º PARÁGRAFO:
The coronavirus crisis has deepened some historical challenges
— driving the need for new deforestation-free, sustainable
development opportunities and economic diversification for local
communities.
A crise do coronavírus aprofundou alguns desafios históricos, impulsionando a necessidade de novas oportunidades de desenvolvimento sustentável, sem desflorestação, e de diversificação económica para as comunidades locais.
>> 3º PARÁGRAFO:
The current economy of the Amazon rainforest is mostly
extraction-based and the main source of income for local communities
is turning forestland to pasture, crops and logging. However, studies
show deforestation does not translate into well-being for people living
in the Amazon, nor does reducing deforestation jeopardize agricultural
production. There are methods to increase production without
destroying the forest.
A economia atual da floresta amazónica baseia-se principalmente na extração e a principal fonte de rendimento das comunidades locais é a transformação de terras florestais em pastagens, plantações e extração de madeira. No entanto, os estudos mostram que a desflorestação não se traduz em bem-estar para as pessoas que vivem na Amazónia, nem a redução da desflorestação prejudica a produção agrícola. Existem métodos para aumentar a produção sem destruir a floresta.
>> 4º PARÁGRAFO:
Policies to stop deforestation are, however, not enough; local
communities need an alternative source of income.
No entanto, as políticas para travar a desflorestação não são suficientes; as comunidades locais necessitam de uma fonte de rendimento alternativa.
Discovering,
piloting and scaling new economic cycles that add value to both the
maintenance and preservation of the forest and to product value chains
based on traditional knowledge — such as the açai and Brazil nut —
will be key to preserving natural capital and doing better than
business-as-usual.
Descobrir, pilotar e dimensionar novos ciclos econômicos que acrescentem valor tanto à manutenção e preservação da floresta como às cadeias de valor dos produtos baseadas no conhecimento tradicional — como o açaí e a castanha-do-pará — será fundamental para preservar o capital natural e ter um desempenho melhor do que o normal.
>> 5º PARÁGRAFO:
The transition to a low-carbon economy must therefore create
new jobs and opportunities for indigenous populations, local rural
families, and grassroots groups, as well as provide needed
infrastructure without sacrificing biodiversity.
A transição para uma economia de baixo carbono deverá, portanto, criar novos empregos e oportunidades para as populações indígenas, famílias rurais locais e grupos de base, além de fornecer as infraestruturas necessárias sem sacrificar a biodiversidade.
>> 6º PARÁGRAFO:
It is important to note that indigenous communities play a key
role in conservation by serving as forest stewards.
É importante referir que as comunidades indígenas desempenham um papel fundamental na conservação, atuando como administradoras das florestas.
In order to protect
their communities and safeguard this role for the future, it is essential
to secure their land rights. Such a task would require coordination and
modest investment but could lead to important social, environmental
and economic benefits.
Para proteger as suas comunidades e salvaguardar este papel para o futuro, é essencial garantir os seus direitos à terra. Tal tarefa exigiria uma coordenação e um investimento modesto, mas poderia conduzir a importantes benefícios sociais, ambientais e econômicos.
- Carolina Genin et al. How can Brazil protect the Amazon and advance climate action? Internet: <www.wri.org> (adapted).
- Carolina Genin e outros. Como pode o Brasil proteger a Amazônia e promover a ação climática? Internet: <www.wri.org> (adaptado).
❑ QUESTIONÁRIO: Based on the text above, judge the following items.
1 A viable and realistic solution to the devastation of the
rainforest would have to consider the notions of
sustainability and of the active engagement of local
communities.
>> CERTO: Uma solução viável e realista para a devastação da floresta tropical teria de considerar as noções de sustentabilidade e de envolvimento activo das comunidades locais.
2 In order to survive, the inhabitants of the forest have had to
adopt predatory and destructive practices.
>> CERTO: Para sobreviver, os habitantes da floresta tiveram de adotar práticas predatórias e destrutivas.
3 The expression “safeguard this role” (last paragraph) means
the same as play this role.
>> ERRADO: A expressão “salvaguardar este papel” (último parágrafo) significa o mesmo que desempenhar este papel.
4 The traditional extraction-based economy would not
substantially contribute to improving local people’s standard
of living.
>> ERRADO: A economia tradicional baseada na extracção não contribuiria substancialmente para melhorar o nível de vida da população local.
5 Reducing the clearing of land in the rainforest would exert a
profound and devastating impact on intensive agriculture in
the area.
>> ERRADO: Reduzir o desmatamento na floresta tropical exerceria um impacto profundo e devastador na agricultura intensiva da área.
Girls and women are systematically tracked away from
science and math throughout their education, which limits their
access, preparation and opportunities to go into the so-called
STEM (science, technology, engineering and math) fields.
>> 2º PARÁGRAFO:
The
number of women in science and engineering is growing, yet
men continue to outnumber women. In elementary, middle, and
high school, girls and boys take math and science courses in
roughly equal numbers, and about as many girls as boys leave
high school prepared to pursue science and engineering majors in
college.
>> 3º PARÁGRAFO:
However, a detailed and diverse body of research
suggests that girls’ achievements and interest in math and science
are shaped by the environment around them. It demonstrates the
effects of societal beliefs and the learning environment on girls’
achievements and interest in science and math.
>> 3º PARÁGRAFO:
When teachers
and parents tell girls that their intelligence can expand with
experience and learning, girls do better on math tests and are
more likely to say they want to continue to study math in the
future. That is, believing in the potential for intellectual growth,
in and of itself, improves outcomes. This is true for all students,
but it is particularly helpful for girls in mathematics, where
negative stereotypes persist about their abilities. By creating a
“growth mindset” environment, teachers and parents can
encourage girls’ achievement and interest in math and science.
>> 5º PARÁGRAFO:
The striking disparity between the numbers of men and
women in science, technology, engineering, and mathematics has
often been considered as evidence of biologically driven gender
differences in abilities and interests. The idea is that men
“naturally” excel in mathematically demanding disciplines,
whereas women “naturally” excel in fields using language skills.
Recent gains in girls’ mathematical achievement, however,
demonstrate the importance of culture and learning environments
in the cultivation of abilities and interests. We must thus take a
hard look at the stereotypes and biases that still pervade our
culture. Encouraging more girls and women to enter these vital
fields will require careful attention to the environment in our
classrooms and workplaces and throughout our culture.
- Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics — Why so few? Internet: <aauw.org/app/uploads/2020/03/why-so-few-research> (adapted).
- Mulheres na ciência, tecnologia, engenharia e matemática — Porquê tão poucas? Internet: <aauw.org/app/uploads/2020/03/why-so-few-research> (adaptado).
❑ QUESTIONÁRIO: Considering the text above, judge the following items. 6 It can be inferred from the text that girls’ lack of interest in
the sciences in general usually happens after they graduate
from high school. >> CERTO: Pode inferir-se do texto que a falta de interesse das raparigas pelas ciências em geral acontece, geralmente, depois de concluírem o ensino secundário. 7 In the sentence “That is, believing in the potential for
intellectual growth, in and of itself, improves outcomes.”
(first paragraph), the expression “That is” is used to clarify
or explain something and it means the same as In other
words. >> CERTO: Na frase “Isto é, acreditar no potencial de crescimento intelectual, por si só, melhora os resultados.” (primeiro parágrafo), a expressão “Isto é” é utilizada para esclarecer ou explicar algo e significa o mesmo que "Por outras palavras". 8 The responsibility to persuade girls to believe they can
succeed in the STEM fields lies solely with their parents. >> ERRADO: A responsabilidade de persuadir as raparigas a acreditar que podem ter sucesso nas áreas STEM é exclusivamente dos pais. 9 According to the text, the widely held view that men are
genetically programmed to solve mathematical problems,
whereas women deal with language issues, has been
scientifically disproved. >> ERRADO: De acordo com o texto, a visão amplamente difundida de que os homens estão geneticamente programados para resolver problemas matemáticos, enquanto as mulheres lidam com problemas de linguagem, foi cientificamente refutada. 10 – (PAS 2 UnB-Edital 2021-2ª Etapa)
- Internet: <www.toonpool.com/cartoons> (adapted).
The cartoon above illustrates the following situation: (A) school children naturally choose to play the most
dangerous and challenging games. (B) school children spend far more time playing games than
working hard. (C) poor education does not provide children with a real
possibility of progress or success. (D) children are seldom aware of the dangers they are
exposed to at school and risk their lives. Comentários e Gabarito C
TÓPICOS - LEITURA VISUAL, ELEMENTOS VERBAIS E NÃO VERBAIS : The cartoon above illustrates the following situation: O cartoon acima ilustra a seguinte situação: (A) school children naturally choose to play the most dangerous and challenging games. as crianças em idade escolar escolhem, naturalmente, jogar os jogos mais perigosos e desafiantes. (B) school children spend far more time playing games than working hard. as crianças em idade escolar passam muito mais tempo jogando do que trabalhando arduamente. (C) poor education does not provide children with a real possibility of progress or success. a educação deficiente não oferece às crianças uma possibilidade real de progresso ou de sucesso. (D) children are seldom aware of the dangers they are exposed to at school and risk their lives. as crianças raramente têm consciência dos perigos a que estão expostas na escola e arriscam a vida.
Nenhum comentário:
Postar um comentário